![]() |
N-VA wil af van 'gratis-fetisj'
De N-VA blijft hameren op een stijging van de kostendekkingsgraad van De Lijn. Hiervoor moeten er meer inkomsten gerealiseerd worden door De Lijn. Nog meer besparen op het aanbod kan niet. De afschaffing van het gratis vervoer voor 65-plussers is daarbij één van de middelen. Uiteraard hechten zowel de N-VA als de Vlaamse Regering bijzonder veel belang aan het openbaar vervoer. Maar dat openbaar vervoer moet wel financieel gezond zijn." Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans in een reactie op de uitlatingen van Bruno Tobback. Die had te kennen gegeven dat de afschaffing van het gratis vervoer voor 65-plussers voor de sp.a niet bespreekbaar is. Daarbij vroeg hij zich af of de Vlaamse Regering het openbaar vervoer wel belangrijk vindt.
"De Vlaamse Regering pompt jaarlijks ongeveer een miljard euro in De Lijn. Dat lijkt me wat veel om te kunnen spreken van een ‘onbelangrijke’ post", aldus Lies Jans, de mobiliteitsspecialiste van de N-VA. De sp.a heeft de keuze: 10 miljoen euro extra inkomsten of 80 miljoen euro snoeien. Het is een van die twee als de kostendekkingsgraad wil stijgen zoals afgesproken. Die 80 miljoen euro extra snoeien in aanbod, zou volgens Jans echt onverantwoord zijn. "Ik merk dat Tobback de 10 miljoen extra inkomsten minimaliseert. Als ik moet kiezen tussen het vragen van een bescheiden bijdrage van 50 euro per jaar aan 65+’ers of nog verder snoeien in het aanbod van bussen en trams , dan weet ik wel welke keuze ik moet maken. Er is de voorbije jaren al serieus gesnoeid in het aanbod. Met ons voorstel geven wij 65+’ers de mogelijkheid om voor een kleine 4 euro per maand gebruik te maken van de bus en de tram in heel Vlaanderen. Bovendien blijft een lager sociaal tarief voor de 65+’ers met een bescheiden inkomen mogelijk. Ook OKRA en de Bond van Trein Tram en Bus-gebruikers volgens ons hierin." "Wij viseren de 65+’ers niet", wil Lies Jans duidelijk maken. "De sp.a laat uitschijnen alsof wij de senioren het volledige tekort van De Lijn willen laten dichtfietsen. Dat is natuurlijk niet zo. Wij hebben nog heel wat andere maatregelen die de kostendekkingsgraad van De Lijn kunnen opkrikken. De N-VA had hier graag met een open geest over gediscussieerd. Maar het gratis-verhaal van Stevaert zit er bij de sp.a blijkbaar nog diep ingebakken." Contactinfo: Joachim Pohlmann, partijwoordvoerder E-post: [email protected] Auteur(s): Lies Jans, Ondervoorzitter fractie Vlaams Parlement, Vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap in de Senaat Thema('s): Mobiliteit & verkeersveiligheid Bron: politics.be |
In ieder geval reeds bedankt voor de "splitsing" : tot op heden konden 65+ ers gratis mert "De Lijn" "STIB" en "TEC" rijden in gans België. Nu kunnen dus brusselse Vlamingen in Brussel betalen en gratis met "De Lijn" rijden ; binnenkort wordt het betalend rijden uitgebreid zodat men apart zal moeten betalen voor "De Lijn" nog eens voor "TEC" en nogmaals voor "STIB" van 0 naar 3 x 60 euro ?
Goed : gratis bestaat niet - iemand betaalt & het is geen geheim dat het openbaar vervoer grotendeels door de gemeenschap betaalt wordt - het systeem van kortingen is groots en absoluut niet doorzichtig : er zijn speciale tarieven voor grote gezinnen, werkgevers betalen en geheel en /of gedeeltelijk abonnement ofwel op de "werk" reisweg of zelfs volledig op alle netten (sommige ambtenaren). Indien men de "kostendekking" wil vergroten zou het niet meer dan logisch zijn om geen uitzondering te maken en het ganse systeem te herzien. Dat het openbaar vervoer subsidiëren een goede zaak is voor de mobiliteit betwijfelt ook niemand : dat gaat overigens hand in hand met de inspanningen meer goederenvervoer op het water en het spoor te krijgen. Efficiënter openbaar vervoer = samenwerking met de NMBS in de grote agglomeraties en een vlottere uitwerking van GEN plannen niet alleen in Brussel, maar eveneens in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik. Efficiënter openbaar vervoer is ook meer internationale samenwerking in agglomeraties die de grenzen overstijgen (Lille, Aken, Maasstricht) ; behalve die agglomeraties moet men ook resoluut de concurrentie durven aangaan mert het autoverkeer binnen Europa - het subsidiëren van louter nationaal openbaar vervoer is contraproductief van zodra men "internationale" reizigers terug Fyra-gewijs de auto's indringt. |
Citaat:
Het eerste kost 47.50 per maand en 499 per jaar. Het tweede 54 per maand en 567 per jaar. En er zijn andere mogelijkheden: http://www.mivb.be/abonnements.html?l=nl Paniek zaaien lijkt mij overbodig...8-) |
De automobilisten krijgen gratis wegen. Het lijkt me dan ook evident dat men ook gratis openbaar vervoer krijgt, om een uiterst vervuilend transportmiddel als de auto niet te stimuleren.
|
Citaat:
2 de gebruikers van het openbaar vervoer betalen ook niet de volle pot 3 ook automobilisten krijgen niet alles gratis. Zij worden via de kosten van brandstof, belastingen en taxen zelfs veel meer dan nodig belast 4 proper of vuil is hier niet aan de orde. Dat wordt in andere draden al meer dan voldoende behandeld. http://forum.politics.be/showthread.php?t=183713 Alles op een hoopje geven en halve waarheden en leugens spuien leidt niet tot een gezonde discussie... :oops: 8-) |
Citaat:
het 65+ gratis abonnement gaf je toegang tot het ganse openbaar vervoer (behalve de NMBS) om een gelijkwaardig 65+ abonnement te behouden zal je in een nabije toekomst 3 abonnementen nodig hebben. Samengevat : men mag gerust het systeem van 65+ gratis herzien maar een verhoging naar bv. 180 euro lijkt me overdreven. Ook de andere formules met 3de betalers mogen veranderen ! |
Citaat:
|
Ook niet vergeten dat we allemaal liefst 65+ zouden worden
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar, gezien de economische toestand, bleken al die 'gratis' cadeautjes van de roden en groenen aan hun kiesvee (verdoken campagnevoeren) financieel niet haalbaar. En daar moet dus nu paal en perk aan gesteld worden. De NVA afrekenen op de misplaatste kiescampagnes van de sossen en co is er dus een beetje over... Als ze iets goed doen mag het ook gezegd worden. En wat ik aanduid met het Brusselse voorbeeld is dat er, analoog daaraan, mogelijkheden kunnen geboden worden aan mensen die én in Vlaanderen én in Brussel en/of Wallonië willen vervoerd worden zonder dat dat zuiver plus en plus en plus moet zijn. Dat je voor een nationaal abonnement iets meer betaalt dan voor een regionaal lijkt mij logisch. Dus, paniek zaaien blijft overbodig... 8-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(niet dat ik de belasting op zich wil verdedigen, overigens) |
Citaat:
Echt de moeite niet. |
Citaat:
Maar goed, automobilsten moeten betalen voor de wegen? en wie de wegen veel gebruikt moet veel betalen? Moeten automobobilisten dan niet bijdragen voor het openbaar vervoer (dat ze niet gebruiken)? |
Citaat:
Hoe moet men weten wie er een of meerdere auto,s heeft en wie niet? |
Citaat:
|
Citaat:
zonder openbaar vervoer zouden de wegen nog dichtgeslibbert zijn dan nu reeds het geval is. Zonder openbaar vervoer zouden de getransporteerde goederen en hogere transportkost te dragen hebben & zou het leven duurder zijn. Zonder openvbaar vervoer zouden werknemers duurder te betalen zijn, vemits hun kosten om op hun werk te geraken hoger zouden oplopen enz... een ruime kortzichtigheid is een kenmerk van alle populisme.. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be