Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   N-VA wil af van 'gratis-fetisj' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184406)

Politics.be 17 maart 2013 14:40

N-VA wil af van 'gratis-fetisj'
 
De N-VA blijft hameren op een stijging van de kostendekkingsgraad van De Lijn. Hiervoor moeten er meer inkomsten gerealiseerd worden door De Lijn. Nog meer besparen op het aanbod kan niet. De afschaffing van het gratis vervoer voor 65-plussers is daarbij één van de middelen. Uiteraard hechten zowel de N-VA als de Vlaamse Regering bijzonder veel belang aan het openbaar vervoer. Maar dat openbaar vervoer moet wel financieel gezond zijn." Dat zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans in een reactie op de uitlatingen van Bruno Tobback. Die had te kennen gegeven dat de afschaffing van het gratis vervoer voor 65-plussers voor de sp.a niet bespreekbaar is. Daarbij vroeg hij zich af of de Vlaamse Regering het openbaar vervoer wel belangrijk vindt.

"De Vlaamse Regering pompt jaarlijks ongeveer een miljard euro in De Lijn. Dat lijkt me wat veel om te kunnen spreken van een ‘onbelangrijke’ post", aldus Lies Jans, de mobiliteitsspecialiste van de N-VA. De sp.a heeft de keuze: 10 miljoen euro extra inkomsten of 80 miljoen euro snoeien. Het is een van die twee als de kostendekkingsgraad wil stijgen zoals afgesproken. Die 80 miljoen euro extra snoeien in aanbod, zou volgens Jans echt onverantwoord zijn.

"Ik merk dat Tobback de 10 miljoen extra inkomsten minimaliseert. Als ik moet kiezen tussen het vragen van een bescheiden bijdrage van 50 euro per jaar aan 65+’ers of nog verder snoeien in het aanbod van bussen en trams , dan weet ik wel welke keuze ik moet maken. Er is de voorbije jaren al serieus gesnoeid in het aanbod. Met ons voorstel geven wij 65+’ers de mogelijkheid om voor een kleine 4 euro per maand gebruik te maken van de bus en de tram in heel Vlaanderen. Bovendien blijft een lager sociaal tarief voor de 65+’ers met een bescheiden inkomen mogelijk. Ook OKRA en de Bond van Trein Tram en Bus-gebruikers volgens ons hierin."

"Wij viseren de 65+’ers niet", wil Lies Jans duidelijk maken. "De sp.a laat uitschijnen alsof wij de senioren het volledige tekort van De Lijn willen laten dichtfietsen. Dat is natuurlijk niet zo. Wij hebben nog heel wat andere maatregelen die de kostendekkingsgraad van De Lijn kunnen opkrikken. De N-VA had hier graag met een open geest over gediscussieerd. Maar het gratis-verhaal van Stevaert zit er bij de sp.a blijkbaar nog diep ingebakken."

Contactinfo:
Joachim Pohlmann, partijwoordvoerder
E-post: [email protected]

Auteur(s):
Lies Jans, Ondervoorzitter fractie Vlaams Parlement, Vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap in de Senaat
Thema('s): Mobiliteit & verkeersveiligheid


Bron: politics.be

R.Verhiest 18 maart 2013 14:51

In ieder geval reeds bedankt voor de "splitsing" : tot op heden konden 65+ ers gratis mert "De Lijn" "STIB" en "TEC" rijden in gans België. Nu kunnen dus brusselse Vlamingen in Brussel betalen en gratis met "De Lijn" rijden ; binnenkort wordt het betalend rijden uitgebreid zodat men apart zal moeten betalen voor "De Lijn" nog eens voor "TEC" en nogmaals voor "STIB" van 0 naar 3 x 60 euro ?

Goed : gratis bestaat niet - iemand betaalt & het is geen geheim dat het openbaar vervoer grotendeels door de gemeenschap betaalt wordt - het systeem van kortingen is groots en absoluut niet doorzichtig : er zijn speciale tarieven voor grote gezinnen, werkgevers betalen en geheel en /of gedeeltelijk abonnement ofwel op de "werk" reisweg of zelfs volledig op alle netten (sommige ambtenaren). Indien men de "kostendekking" wil vergroten zou het niet meer dan logisch zijn om geen uitzondering te maken en het ganse systeem te herzien.

Dat het openbaar vervoer subsidiëren een goede zaak is voor de mobiliteit betwijfelt ook niemand : dat gaat overigens hand in hand met de inspanningen meer goederenvervoer op het water en het spoor te krijgen.

Efficiënter openbaar vervoer = samenwerking met de NMBS in de grote agglomeraties
en een vlottere uitwerking van GEN plannen niet alleen in Brussel, maar eveneens in Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik.

Efficiënter openbaar vervoer is ook meer internationale samenwerking in agglomeraties die de grenzen overstijgen (Lille, Aken, Maasstricht) ; behalve die agglomeraties moet men ook resoluut de concurrentie durven aangaan mert het autoverkeer binnen Europa - het subsidiëren van louter nationaal openbaar vervoer
is contraproductief van zodra men "internationale" reizigers terug Fyra-gewijs de auto's indringt.

CLAESSENS Joris 18 maart 2013 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6571358)
In ieder geval reeds bedankt voor de "splitsing" : tot op heden konden 65+ ers gratis mert "De Lijn" "STIB" en "TEC" rijden in gans België. Nu kunnen dus brusselse Vlamingen in Brussel betalen en gratis met "De Lijn" rijden ; binnenkort wordt het betalend rijden uitgebreid zodat men apart zal moeten betalen voor "De Lijn" nog eens voor "TEC" en nogmaals voor "STIB" van 0 naar 3 x 60 euro ?

Je kan in Brussel kiezen voor een MIVB abbonement ( heb ik en ik kan er al mijn verplaatsingen in Brussel perfect mee doen) en een MTB abonnement waarmee je zowel de MIVB als De Lijn en de Treinen kan gebruiken.
Het eerste kost 47.50 per maand en 499 per jaar. Het tweede 54 per maand en 567 per jaar.

En er zijn andere mogelijkheden:
http://www.mivb.be/abonnements.html?l=nl

Paniek zaaien lijkt mij overbodig...8-)

Kallikles 18 maart 2013 15:22

De automobilisten krijgen gratis wegen. Het lijkt me dan ook evident dat men ook gratis openbaar vervoer krijgt, om een uiterst vervuilend transportmiddel als de auto niet te stimuleren.

CLAESSENS Joris 18 maart 2013 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571394)
De automobilisten krijgen gratis wegen. Het lijkt me dan ook evident dat men ook gratis openbaar vervoer krijgt, om een uiterst vervuilend transportmiddel als de auto niet te stimuleren.

1 gratis bestaat niet
2 de gebruikers van het openbaar vervoer betalen ook niet de volle pot
3 ook automobilisten krijgen niet alles gratis. Zij worden via de kosten van brandstof, belastingen en taxen zelfs veel meer dan nodig belast

4 proper of vuil is hier niet aan de orde. Dat wordt in andere draden al meer dan voldoende behandeld.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=183713

Alles op een hoopje geven en halve waarheden en leugens spuien leidt niet tot een gezonde discussie... :oops:

8-)

R.Verhiest 18 maart 2013 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6571387)
Je kan in Brussel kiezen voor een MIVB abbonement ( heb ik en ik kan er al mijn verplaatsingen in Brussel perfect mee doen) en een MTB abonnement waarmee je zowel de MIVB als De Lijn en de Treinen kan gebruiken.
Het eerste kost 47.50 per maand en 499 per jaar. Het tweede 54 per maand en 567 per jaar.

En er zijn andere mogelijkheden:
http://www.mivb.be/abonnements.html?l=nl

Paniek zaaien lijkt mij overbodig...8-)

Maar je kan er niet met de kusttrram mee rijden (o.a.)
het 65+ gratis abonnement gaf je toegang tot het ganse openbaar vervoer (behalve de NMBS) om een gelijkwaardig 65+ abonnement te behouden zal je in een nabije toekomst 3 abonnementen nodig hebben.
Samengevat : men mag gerust het systeem van
65+ gratis herzien maar een verhoging naar bv. 180 euro lijkt me overdreven. Ook de andere formules met 3de betalers mogen veranderen !

R.Verhiest 18 maart 2013 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571394)
De automobilisten krijgen gratis wegen. Het lijkt me dan ook evident dat men ook gratis openbaar vervoer krijgt, om een uiterst vervuilend transportmiddel als de auto niet te stimuleren.

De wegen zijn uiteraard ook niet gratis, maar het principe "de vervuiler betaalt" zou wel de kosten rechtvaardiger verdelen. (Liefst gerelateerd aan het inkomen en dus herverdelend werken)

R.Verhiest 18 maart 2013 15:42

Ook niet vergeten dat we allemaal liefst 65+ zouden worden

mvd 18 maart 2013 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571394)
De automobilisten krijgen gratis wegen. Het lijkt me dan ook evident dat men ook gratis openbaar vervoer krijgt, om een uiterst vervuilend transportmiddel als de auto niet te stimuleren.

Wegen zijn helemaal niet gratis

CLAESSENS Joris 18 maart 2013 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6571414)
Maar je kan er niet met de kusttrram mee rijden (o.a.)
het 65+ gratis abonnement gaf je toegang tot het ganse openbaar vervoer (behalve de NMBS) om een gelijkwaardig 65+ abonnement te behouden zal je in een nabije toekomst 3 abonnementen nodig hebben.
Samengevat : men mag gerust het systeem van
65+ gratis herzien maar een verhoging naar bv. 180 euro lijkt me overdreven. Ook de andere formules met 3de betalers mogen veranderen !

Ja, dat wel.
Maar, gezien de economische toestand, bleken al die 'gratis' cadeautjes van de roden en groenen aan hun kiesvee (verdoken campagnevoeren) financieel niet haalbaar.
En daar moet dus nu paal en perk aan gesteld worden.
De NVA afrekenen op de misplaatste kiescampagnes van de sossen en co is er dus een beetje over...

Als ze iets goed doen mag het ook gezegd worden.

En wat ik aanduid met het Brusselse voorbeeld is dat er, analoog daaraan, mogelijkheden kunnen geboden worden aan mensen die én in Vlaanderen én in Brussel en/of Wallonië willen vervoerd worden zonder dat dat zuiver plus en plus en plus moet zijn.
Dat je voor een nationaal abonnement iets meer betaalt dan voor een regionaal lijkt mij logisch.

Dus, paniek zaaien blijft overbodig...
8-)

Kallikles 18 maart 2013 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6571417)
De wegen zijn uiteraard ook niet gratis, maar het principe "de vervuiler betaalt" zou wel de kosten rechtvaardiger verdelen. (Liefst gerelateerd aan het inkomen en dus herverdelend werken)

Inderdaad.

Kallikles 18 maart 2013 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6571427)
Wegen zijn helemaal niet gratis

Uiteraard niet. De belastingbetaler moet er voor opdraaien, niet de automobilist. Ook de astma, longkanker en longontstekingen die we krijgen door het fijn stof verspreid door de automobilisten zijn niet gratis, maar de automobilist moet er wel nooit voor betalen.

Distel 18 maart 2013 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571620)
Uiteraard niet. De belastingbetaler moet er voor opdraaien, niet de automobilist.

Klopt, de niet-autorijdende belastingbetaler betaalt inderdaad mee aan het wegennet dat gebruikt wordt om o.a. zijn eten naar de supermarkt te vervoeren, zijn medicijnen bij de apotheker te leveren, verleners van de door hem gebruikte openbare diensten ter plaatse te krijgen, ...

Citaat:

Ook de astma, longkanker en longontstekingen die we krijgen door het fijn stof verspreid door de automobilisten zijn niet gratis, maar de automobilist moet er wel nooit voor betalen.
Toch wel, een deel van zijn belastingsgeld gaat immers naar gezondheidszorg. Net zoals een deel van die centen van de automobilist gaat naar het aanleggen van fietspaden, het oplappen van fietsers die met hun tronie tegen het asfalt kwakken, het onderhoud van voetpaden, ...

lombas 18 maart 2013 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6571680)
Klopt, de niet-autorijdende belastingbetaler betaalt inderdaad mee aan het wegennet dat gebruikt wordt om o.a. zijn eten naar de supermarkt te vervoeren, zijn medicijnen bij de apotheker te leveren, verleners van de door hem gebruikte openbare diensten ter plaatse ...

Meestal zit de transportprijs vervat in de totale kostprijs, niet via aparte, arbitraire belastingen.

Distel 18 maart 2013 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6571693)
Meestal zit de transportprijs vervat in de totale kostprijs, niet via aparte, arbitraire belastingen.

Dan heb je nog steeds de toegevoegde waarde van het feit dat die produkten in de lokale supermarkt handig klaar liggen.

(niet dat ik de belasting op zich wil verdedigen, overigens)

Bobke 18 maart 2013 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571620)
Uiteraard niet. De belastingbetaler moet er voor opdraaien, niet de automobilist. Ook de astma, longkanker en longontstekingen die we krijgen door het fijn stof verspreid door de automobilisten zijn niet gratis, maar de automobilist moet er wel nooit voor betalen.

De automobilist betaalt alleen een beetje taxen en accijnzen op brandstof.
Echt de moeite niet.

mvd 18 maart 2013 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571620)
Uiteraard niet. De belastingbetaler moet er voor opdraaien, niet de automobilist. Ook de astma, longkanker en longontstekingen die we krijgen door het fijn stof verspreid door de automobilisten zijn niet gratis, maar de automobilist moet er wel nooit voor betalen.

De meeste mensen die belastingen betalen in België rijden ook per auto op de wegen. Automobilisten betalen belastingen waarmee sociale zekerheid wordt gefinancierd.

Maar goed, automobilsten moeten betalen voor de wegen? en wie de wegen veel gebruikt moet veel betalen? Moeten automobobilisten dan niet bijdragen voor het openbaar vervoer (dat ze niet gebruiken)?

Nietzsche 18 maart 2013 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6571618)
Inderdaad.

En hoe wou je dat realiseren?

Hoe moet men weten wie er een of meerdere auto,s heeft en wie niet?

Kallikles 19 maart 2013 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6571875)
En hoe wou je dat realiseren?

Hoe moet men weten wie er een of meerdere auto,s heeft en wie niet?

Heb je al eens in Frankrijk rondgereden met de auto?

R.Verhiest 19 maart 2013 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6571871)
De meeste mensen die belastingen betalen in België rijden ook per auto op de wegen. Automobilisten betalen belastingen waarmee sociale zekerheid wordt gefinancierd.

Maar goed, automobilsten moeten betalen voor de wegen? en wie de wegen veel gebruikt moet veel betalen? Moeten automobobilisten dan niet bijdragen voor het openbaar vervoer (dat ze niet gebruiken)?

Automobilisten maken wel degelijk "gebruik" van het openbaar vervoer:
zonder openbaar vervoer zouden de wegen nog dichtgeslibbert zijn dan nu reeds het geval is. Zonder openbaar vervoer zouden de getransporteerde goederen en hogere transportkost te dragen hebben & zou het leven duurder zijn.
Zonder openvbaar vervoer zouden werknemers duurder te betalen zijn, vemits hun kosten om op hun werk te geraken hoger zouden oplopen

enz...

een ruime kortzichtigheid is een kenmerk van alle populisme..


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be