![]() |
Belgische ‘Cyprus-taks' zou 30 miljard opbrengen
En de slapende hond werd wakker gemaakt - bedankt aan De Tijd
De Belgische staat kan 30 miljard euro ophalen als hij net als Cyprus een eenmalige belasting op bankdeposito’s invoert. Dat heeft De Tijd berekend. Cyprus, Europa en het Internationaal Monetair Fonds bereikten zaterdag een akkoord over noodhulp aan Nicosia in ruil voor een taks op bankdeposito’s. Het eiland plant een belasting van 6,75 procent op deposito’s onder 100.000 euro en 9,9 procent op grotere deposito’s. De taks zorgde voor grote ongerustheid bij spaarders over heel Europa. Daardoor krijgt Cyprus van de Europese ministers van Financiën intussen de aanbeveling om spaartegoeden tot 100.000 euro niet te belasten(1). De bedoeling is vooral de kleine spaarder te ontzien. Europa blijft wel een bijdrage van 5,8 miljard euro vragen van het eiland. Nicosia signaleerde gisteren alvast dat het de geplande taks nog wil bijsturen. Maar het gemiddelde tarief van zowat 8 procent blijft wellicht overeind. Hoeveel zou zo’n taks in België opbrengen? De bankdeposito’s van gezinnen bedragen 294 miljard euro, blijkt uit cijfers van de Nationale Bank. De niet-financiële bedrijven hebben voor 79 miljard deposito’s. De totale waarde van de deposito’s bedraagt dus 373 miljard euro. Een taks van 8 procent op dat bedrag zou 30 miljard opbrengen. |
Geen geld op de bank houden, dat is de boodschap. Aandelen?
|
Citaat:
|
Een belasting op spaargeld. Na de BTW de meest geniale vonst van de economische geschiedenis van de voorbije 100 jaar.
Verwonderlijk dat het deze keer geen Fransman is die het voorstelt... Of wacht, wie stond er weer aan het hoofd van het IMF? Frankrijk: lucratief omspringen met staatsmiddelen sinds Lodewijk XIV. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zet al je spaargeld om in zilver. Dat heb ik al jaren geleden gedaan.
|
Citaat:
Nu ze zichzelf kunnen beruipen door zéér goedkoop geld te kunnen lenen laten ze AL hun klanten als een blok vallen. Wat zou er moeten gebeuren ? Wij met zijn allen zouden hen gewoon de rug moeten toekeren. Ik verdenk er de regering mee van hierover reeds lang iets te weten. Waarom plots een max van 3000€ nog mogeliujk te betalen of anders moet het een bankchecque zijn ? Die flauwe kul van drugsgeld en witwasserij is reeds afgzaagd vuil. Vlaa&nderen onafhankelijk ? oLEEE 1* vLAAMSE ONAFHANKELIJKE MAATREGEL ? --> De cyprus-tax :lol: en we zijn goed bezig zou Muyters zeggen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het eigenlijk niet echt goed gevolgd en ben dus bijgevolg ook niet goed mee. Hoe gaat dat praktisch in zijn werk?
Ik heb bijvoorbeeld vandaag 150K staan, wegens de verkoop van mijn huis maar aangezien ik aan het bouwen ben gaat dat bedrag tegen juni nog 10K zijn. Als ze dat vandaag beslissen heb ik dus dikke pech en ben ik 15K kwijt waardoor ik in de problemen geraak met mijn bouw, beslissen ze dat in juni dan ontspring ik de dans of wat? |
Citaat:
|
Citaat:
Discussiëren over niet-bestaande maatregelen is zelden erg zinvol. Elke journalist die gisteren te weinig inspiratie had kan voor vandaag zo een artikel schrijven. Dit probleem is bij ons totaal niet aan de orde. Er is geen enkel poitiek draagvlak om een dergelijke operatie door te voeren. Waarom hier dan hypocriet over doen ? En nog iets, het bedrag dat men cash mag betalen zou zeker nog verder omlaag moeten. Er is nog veel te veel zwarte commerce waar alles cash is en niets op papier staat. Ik zie zelfs tussen Roeselare en Menen nog altijd nieuwe bedrijfjes opgericht worden waar enkel geaccidenteerde wagens verpatst worden. Een smerige handel, totaal ontransparant. Verplicht de betalingen electronisch te doen, en er is tenminste een spoor om te onderzoeken als er later klachten binnenkomen over bedrog. |
Koop zilveren munten en steek die desnoods in de grond...
Zilver blijft zilver ( idem voor goud) Ik koop nu online 1 teoy ounce zilver voor 26 € . Na het bankroet van de Euro ga ik met mondjesmaat een deel van mijn 2500 munten omzetten in Neue Deutsche Marken... Mijn koopkracht blijft in ere zo... Spaar maar op schapen, het fiatgeld wat digitaal op je rekening staat ben je kwijt. Haal zo snel mogelijk alles af en zet het om in fysiek metaal. U weze bij deze gewaarschuwd. Waarom nog voor een aalmoes je trippel belast geld op een spaarrekening blokeren??? |
Citaat:
Verder veel chance toegewenst bij de oplevering van je nieuwbouw. |
Citaat:
|
Citaat:
Veel te volatiel voor een alternatief voor gewoon spaargeld te kunnen zijn. Enkel geschikt voor mensen die geen schrik hebben van sterke volatiliteit, voor een klein percentage van de portefeuille. Enkel een uil steekt trouwens al zijn geld in één belegging. Spreiding is een basisregel die je nooit ongestraft kunt negeren. Oh ja : het is wel geschikt voor aanhangers van doomsday scenario's en andere prettig gestoorden. |
Citaat:
De Goldman Sachs club van Europa beslist of ze jouw spaargeld stelen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar steeds de banken goed praten en steeds maar lullen dat het hier niet zo van tel is, begint ferm op te vallen Ik begrijp je, mocht op een bank werken want daar gaan nog de meeste banen sneuvelen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be