Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Stoppen met strooien? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184477)

Den Duisteren Duikboot 19 maart 2013 12:28

Stoppen met strooien?
 
Een kritische kanttekening bij de strooimanie van onze overheid:

http://www.standaard.be/artikel/deta...30319_00509398

Philippe De Coninck, burgemeester van Assenede: ‘Moeten we wel bij elke sneeuwbui op alle wegen strooien? Het kost veel geld, is slecht voor het milieu en is slecht voor de wegen.'

Erwin Debruyne, specialist mobiliteit en wegenbeheer bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten: ‘Het is opmerkelijk dat mensen 's winters zonder morren naar de Alpen rijden, desnoods met sneeuwkettingen, maar zodra er wat sneeuw in hun straat ligt eisen ze dat die meteen verdwijnt. Men kan nu eenmaal niet verwachten dat in elke straat meteen gestrooid wordt.'


Wat zijn volgens jullie de pro's en contra's? Moeten bedrijven die anders financieel verlies lijden door werknemers die niet op hun werk geraken mee betalen via een soort strooifonds? Moeten we strooien als de sneeuw sowieso maar één dag zal blijven liggen?

Den Duisteren Duikboot 19 maart 2013 12:31

Excuses, iemand heeft hier al eerder iets over gepost in een ander subforum: http://forum.politics.be/showthread.php?t=184464

Voltian 20 maart 2013 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 6572417)
Excuses, iemand heeft hier al eerder iets over gepost in een ander subforum: http://forum.politics.be/showthread.php?t=184464

het uitgangspunt van die draad is wel enigszins anders :)

Blue Sky 20 maart 2013 13:25

Wel, dit is een interessant punt. Ik vind ook dat er veel minder gestrooid moet worden en veel meer geruimd en geborsteld moet worden. Wind en zon doen het overige werk en zorgen voor een kurkdroog oppervlak.

Naast het feit dat door het zoutgebruik fauna en flora wordt aangetast, dat de wegen erdoor kapot gaan, dat het een bom geld kost en dat ook uw eigen wagen binnen de kortste keren tot een roestbak herleid wordt heeft dit namelijk het perverse effect dat mensen zelf hun voorzorgen niet meer nemen; ze schuiven de verantwoordelijkheid volledig op de overheid af en riskeren dan maar om op hun zomerbanden door de sneeuw te glijden. Hebben ze vervolgens een ongeval, dan is steevast de overheid de grote schuldige en uiteraard niet zijzelf die omdat ze rijgedrag en uitrusting niet hebben aangepast. Die mensen hebben dan ook nog eens de pretentie om te gaan klagen dat hun lokale straatje er niet perfect bijligt. Alle gekheid op een stokje dus en bovendien volslagen irrealistisch. Als je in de winter gaat wandelen doe je dat ook niet in je t shirt en op sandalen hé. Je past je kledij en schoeisel aan. Met de auto zou dat hetzelfde moeten zijn. I.p.v. te bepamperen zoals dat nu gebeurt, zou men de mensen beter responsabiliseren.

Bovendien is er bij de onwetende Belg een idée fixe gegroeid waarbij hij meent dat zodra hij een vlokje sneeuw ziet, hij met zout moet beginnen strooien. Net hoe het niet moet natuurlijk. Deze misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten als die in Dendermonde waar men gratis 10 kg zout voor ieder gezin ter beschikking stelt.

Micele 20 maart 2013 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6573749)
Wel, dit is een interessant punt. Ik vind ook dat er veel minder gestrooid moet worden en veel meer geruimd en geborsteld moet worden. Wind en zon doen het overige werk en zorgen voor een kurkdroog oppervlak.

Naast het feit dat door het zoutgebruik fauna en flora wordt aangetast, dat de wegen erdoor kapot gaan, dat het een bom geld kost en dat ook uw eigen wagen binnen de kortste keren tot een roestbak herleid wordt heeft dit namelijk het perverse effect dat mensen zelf hun voorzorgen niet meer nemen; ze schuiven de verantwoordelijkheid volledig op de overheid af en riskeren dan maar om op hun zomerbanden door de sneeuw te glijden. Hebben ze vervolgens een ongeval, dan is steevast de overheid de grote schuldige en uiteraard niet zijzelf die omdat ze rijgedrag en uitrusting niet hebben aangepast. Die mensen hebben dan ook nog eens de pretentie om te gaan klagen dat hun lokale straatje er niet perfect bijligt. Alle gekheid op een stokje dus en bovendien volslagen irrealistisch. Als je in de winter gaat wandelen doe je dat ook niet in je t shirt en op sandalen hé. Je past je kledij en schoeisel aan. Met de auto zou dat hetzelfde moeten zijn. I.p.v. te bepamperen zoals dat nu gebeurt, zou men de mensen beter responsabiliseren.

Bovendien is er bij de onwetende Belg een idée fixe gegroeid waarbij hij meent dat zodra hij een vlokje sneeuw ziet, hij met zout moet beginnen strooien. Net hoe het niet moet natuurlijk. Deze misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten als die in Dendermonde waar men gratis 10 kg zout voor ieder gezin ter beschikking stelt.

Dikke 2 :-)

kelt 20 maart 2013 17:50

Ik moet me ook aansluiten bij diegenen die de "strooizotheid" willen stoppen,of in ieder geval serieus inperken....En ja,dan zal ik ook moeilijkheden ondervinden...het zij zo...maar het idee dat overheden ganse budgetten moeten weggooien voor een luxeprobleem(mobiliteit altijd en overal) stuit me ondertussen te veel tegen de borst.


Gemeentes zouden beter ook communiceren met hun inwoners dat er OFWEL verder geinvesteerd wordt in voetbal-infrastruktuur,OFWEL in materieel voor wintercampagnes,brandweer,etc......Veel mensen denken nog dat ALLES kan.

Bobke 20 maart 2013 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6573749)
Wel, dit is een interessant punt. Ik vind ook dat er veel minder gestrooid moet worden en veel meer geruimd en geborsteld moet worden. Wind en zon doen het overige werk en zorgen voor een kurkdroog oppervlak.

Naast het feit dat door het zoutgebruik fauna en flora wordt aangetast, dat de wegen erdoor kapot gaan, dat het een bom geld kost en dat ook uw eigen wagen binnen de kortste keren tot een roestbak herleid wordt heeft dit namelijk het perverse effect dat mensen zelf hun voorzorgen niet meer nemen; ze schuiven de verantwoordelijkheid volledig op de overheid af en riskeren dan maar om op hun zomerbanden door de sneeuw te glijden. Hebben ze vervolgens een ongeval, dan is steevast de overheid de grote schuldige en uiteraard niet zijzelf die omdat ze rijgedrag en uitrusting niet hebben aangepast. Die mensen hebben dan ook nog eens de pretentie om te gaan klagen dat hun lokale straatje er niet perfect bijligt. Alle gekheid op een stokje dus en bovendien volslagen irrealistisch. Als je in de winter gaat wandelen doe je dat ook niet in je t shirt en op sandalen hé. Je past je kledij en schoeisel aan. Met de auto zou dat hetzelfde moeten zijn. I.p.v. te bepamperen zoals dat nu gebeurt, zou men de mensen beter responsabiliseren.

Bovendien is er bij de onwetende Belg een idée fixe gegroeid waarbij hij meent dat zodra hij een vlokje sneeuw ziet, hij met zout moet beginnen strooien. Net hoe het niet moet natuurlijk. Deze misvatting wordt dan ook nog eens gevoed door idioten als die in Dendermonde waar men gratis 10 kg zout voor ieder gezin ter beschikking stelt.

Ge beseft toch dat de zon meestal niet schijnt als het sneeuwt ?
Ik heb de tijd meegemaakt dat er niet gestrooid werd maar dan was er ook weinig verkeer.
Als ik de verkeersinfarcten zie, zelfs met strooien, geef ik het weinig kans.

Raven 20 maart 2013 20:02

Mensen moeten beseffen dat op hevige sneeuwdagen, men niet de wagen moet pakken om naar Brussel te rijden, laat staan naar de Alpen.

Een dagje verplicht verlof is heus geen taboe

-Jo- 21 maart 2013 23:46

Niet strooien + voor iedereen bij sneeuwval onmiddelijk een betaalde dag verlof (en meerdere zolang de sneeuw blijft liggen).

morte-vivante 21 maart 2013 23:51

welkom in de 21ste eeuw mannen, waar er op zulke dagen gewoon van thuis uit gewerkt wordt, als het ff kan

Savatage 21 maart 2013 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6575475)
Niet strooien + voor iedereen bij sneeuwval onmiddelijk een betaalde dag verlof (en meerdere zolang de sneeuw blijft liggen).

:lol:

Jij gaat dat betalen zeker?

Koenraad Noël 21 maart 2013 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6575475)
Niet strooien + voor iedereen bij sneeuwval onmiddelijk een betaalde dag verlof (en meerdere zolang de sneeuw blijft liggen).

²

En desnoods thuiswerk.

Tavek 22 maart 2013 00:05

Wat doen landen die 5 maand onder sneeuw liggen ?

Afschaffen dat strooien, en mensen terug laten wennen aan echte winters. Lees: ze mogen de investering eens maken in winterbanden en winterkettingen.

Nu wentelen ze de kosten liever af op de maatschappij. Ik kon deze winter vlotjes doorrijden, maargoed, ik had dan ook aangepaste banden en dergelijke. Tot ik achter een zomerbandenslak zat op de linkerrijstrook...

Bobke 22 maart 2013 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6575491)
Wat doen landen die 5 maand onder sneeuw liggen ?

Afschaffen dat strooien, en mensen terug laten wennen aan echte winters. Lees: ze mogen de investering eens maken in winterbanden en winterkettingen.

Nu wentelen ze de kosten liever af op de maatschappij. Ik kon deze winter vlotjes doorrijden, maargoed, ik had dan ook aangepaste banden en dergelijke. Tot ik achter een zomerbandenslak zat op de linkerrijstrook...

Hoe zie je dat uw voorligger zomerbanden heeft ?
Ik zou verwachten dat mensen met zomerbanden rechts houden.

Kallikles 22 maart 2013 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6575479)
welkom in de 21ste eeuw mannen, waar er op zulke dagen gewoon van thuis uit gewerkt wordt, als het ff kan

²

"You don't have to be in Washington to work. It's amazing what can happen with phones and faxes."

Nietzsche 22 maart 2013 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6575649)
²

"You don't have to be in Washington to work. It's amazing what can happen with phones and faxes."

Dat stukje "als het ff kan" is wel erg relevant. En het lullige is, dat het voor veel mensen niet kan.

Micele 22 maart 2013 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6575624)
Hoe zie je dat uw voorligger zomerbanden heeft ?
Ik zou verwachten dat mensen met zomerbanden rechts houden.

Daar hinderen ze het verkeer ook, en verminderen ook de wegcapaciteit door ongelijke verdeling over de rijstroken; daarnaast zijn quasi 90 % (enkel lengte) van het wegennet tweerichtingswegen. Men noteert niet voor niets elke winter dé recordfiles van Europa in BE, Tom-Tomdata spreekt van > 10.000 km op bepaalde uren.

Naja, auto´s op zomerbanden bij gladde wegen - toch diegene die hun snelheid aanpassen aan hun onaangepaste banden - bij redelijk druk verkeer is zowat als een langzame traktor op zomerse wegen met een sliert auto´s en vrachtwagens erachter die meestal nergens veilig kunnen inhalen.

Beter -naar analogie- toch de wetgeving (art 21-22) al veranderen want "te langzame en-of onaangepaste voertuigen" zijn helemaal verboden op autowegen en snelwegen. Dat is dan een milde vorm van het buitenland (stukje ingelast).

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/179-art21

Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;
aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
aan de bestuurders met onaangepaste banden volgens weersomstandigheden.

21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Artikel 22. Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens op aangepaste banden volgens weersomstandigheden, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.

Bobke 22 maart 2013 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6576212)
Daar hinderen ze het verkeer ook,

Het is mij al lang duidelijk dat de meeste weggebruikers u hinderen.
Maar vertel mij nu eens hoe gij ziet dat uw voorligger op zomerbanden rijdt.

Bobke 22 maart 2013 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6576212)
Naja, auto´s op zomerbanden bij gladde wegen - toch diegene die hun snelheid aanpassen aan hun onaangepaste banden -

Die passen hun snelheid aan de winterse omstandigheden aan.
Ook met winterbanden kunt ge niet voorzien hoe het wegdek er na de volgende bocht bijligt.

PeterCC 22 maart 2013 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6573749)
Wel, dit is een interessant punt. Ik vind ook dat er veel minder gestrooid moet worden en veel meer geruimd en geborsteld moet worden. Wind en zon doen het overige werk en zorgen voor een kurkdroog oppervlak.

Naast het feit dat door het zoutgebruik fauna en flora wordt aangetast, dat de wegen erdoor kapot gaan, dat het een bom geld kost en dat ook uw eigen wagen binnen de kortste keren tot een roestbak herleid wordt
(...)

De kostprijs van het zoutstrooien deze winter bedraagt 4 miljoen €. Een belachelijk laag bedrag op zich (ons staatsbudget bedraagt 150 miljard €: 0.003% van het staatsbudget) en zeker vergeleken met de economische kost als er niet wordt gestrooid.
De fauna en flora merkt die zoutpiek niet eens want het is winter. Het plantenleven ligt dan stil. Als de voorjaarsbuien komen wordt al dat zout weggespoeld.
Wind en zon doen hun werk het meest efficiënt op een gestrooid oppervlak.
De wegen gaan kapot door opeenvolgende dooi en vorst, niet door het zout.
Onze wagens zijn ondertussen perfect in staat om die pekel probleemloos te weerstaan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be