Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   N-VA : Geen schande om Nederlands te leren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184480)

Politics.be 19 maart 2013 12:50

N-VA : Geen schande om Nederlands te leren

Nederlands kennen is de sleutel tot integratie. Dat zegt N-VA-Kamerlid Zuhal Demir. "Hoe kunnen nieuwkomers, ook zij die uit een EU-land komen, een volwaardige job vinden en betrokken raken in het lokale buurtleven als ze onze taal niet begrijpen?"

Ze reageert hiermee op de kritiek van Maggie De Block aan het adres van Vlaams minister Geert Bourgeois om alle nieuwkomers verplicht een inburgeringscursus te laten volgen.
"Ik merk dat veel mensen van allochtone origine kampen met een taalachterstand en soms met een algemene opleidingsachterstand", zegt Demir. "Een gebrekkig begrip van het Nederlands is de belangrijkste drempel voor een succesvolle intrede in onze samenleving. Nieuwkomers niet verplichten Nederlands te leren, betekent hen niet volledig toelaten tot onze maatschappij. Ik vind dat onverantwoord!"

Mislukt vroeger integratiebeleid
Dat de tweede en derde generatie vandaag nog steeds kampt met een taalachterstand, wijt Demir aan het jarenlang verwaarlozen van een adequaat integratiebeleid.

"Had men destijds de eerste generatie nieuwkomers verplicht Nederlands te leren dan stonden die mensen en hun kinderen nu veel verder. Ze zouden ook veel meer betrokken zijn bij onze maatschappij. Mensen als Jozef De Witte slaan dan ook de bal mis als ze zich verzetten tegen verplichte integratie."

Positie allochtonen op arbeidsmarkt versterken
Ook werk is een cruciaal integratiemiddel voor allochtonen. Maar liefst 29,4% van de niet-EU-immigranten en 11,1% van de immigranten uit een EU-land hier zit in een of ander stelsel van werkloosheid. Dat betekent dat 40,5% van alle buitenlanders in België in een of ander werkloosheidsstelsel zit. Dat staat in schril contrast met de 7,1% van de Belgen in de werkloosheid. De redenen daarvoor zijn slechte schoolprestaties door taalachterstand en het falend federale migratiebeleid dat gericht is op passieve migratie.

"België heeft nood aan een strikter migratiebeleid zodat de ongebreidelde instroom van laaggeschoolde immigranten wordt beperkt. Een beleid van actieve migratie in plaats van passieve. Die ommekeer moet nu gebeuren. Het is al 5 na 12", besluit Zuhal Demir.

Contactinfo:
Joeri Casteleyn, communicatie Kamer N-VA
E-post: [email protected]

Auteur(s):
Zuhal Demir, Kamerlid
Thema('s): Asiel, migratie & inburgering

Bron: politics.be

Nexer 19 maart 2013 18:59

De taal kennen is niet alleen goed voor die mensen zelf, maar ook voor het land.

Een taal kennen betekent makkelijker een job vinden en makkelijker samenwerken team.

Dit is een win-win situatie, maar blijkbaar niet politiek correct.

Kodo Kodo 19 maart 2013 21:33

Citaat:

Ook werk is een cruciaal integratiemiddel voor allochtonen. Maar liefst 29,4% van de niet-EU-immigranten en 11,1% van de immigranten uit een EU-land hier zit in een of ander stelsel van werkloosheid. Dat betekent dat 40,5% van alle buitenlanders in België in een of ander werkloosheidsstelsel zit. Dat staat in schril contrast met de 7,1% van de Belgen in de werkloosheid.
Kunnen jullie niet rekenen of kunnen jullie niet helder formuleren? Want één ding klopt zeker niet: óf de wiskunde, óf de taal.

Gezien het onderwerp, hoop ik dat het de wiskunde is.

Nexer 20 maart 2013 03:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 6573135)
Kunnen jullie niet rekenen of kunnen jullie niet helder formuleren? Want één ding klopt zeker niet: óf de wiskunde, óf de taal.

Gezien het onderwerp, hoop ik dat het de wiskunde is.

Uw klacht mag wel iets duidelijker. Ik zie rekenkundig geen enkel probleem, noch met de formulering.

Robinus V 20 maart 2013 04:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 6573433)
Uw klacht mag wel iets duidelijker. Ik zie rekenkundig geen enkel probleem, noch met de formulering.

Om de onmogelijkheid van de logica aan te tonen: we hebben ongeveer 300 Vlaamse gemeenten met gemiddeld een werkloosheidsgraad van 7%, dus 2100% van de Vlamingen is werkloos? :rofl:

Wat een flater van de N-VA'er in kwestie. Gelukkig voor haar mag ze dienst doen als excuusfatima bij N-VA, want als ze niet eens de capaciteiten van de gemiddelde afgestudeerde op een middelbare school bezit, dan valt er voor haar voor de rest weinig te rapen op de arbeidsmarkt.

Robinus V 20 maart 2013 04:48

Nog wat woorden van Zuhal Demir:

"Vandaag, op internationale vrouwendag, denk ik aan mijn moeder. Vandaag ben ik een vrijgevochten, geëmancipeerde vrouw, en dat dank ik in eerste instantie aan haar. Zelf heeft ze, van Turks-Koerdisch afkomst, geboren in Turkije, amper een opleiding genoten. Dat was toen zo. Maar steeds heeft ze mijn zussen en mezelf voorgehouden hoe belangrijk een degelijke opleiding in deze maatschappij is."

:rofl:

mkb 20 maart 2013 05:23

Citaat:

Samen met Zuhal terug naar de schoolbanken. :oops:

fox 20 maart 2013 10:29

Citaat:

Dan ligt dat toch aan u.

Als 29,4 % van de niet EU allochtonen en 11,1 % van de EU allochtonen werkloos zijn, dan moet het totaal van de werkloze allochtonen ergens tussen die 2 percentages in liggen. Hallucinant dat zoiets eigenlijk uitgelegd moet worden.

Kodo Kodo 24 maart 2013 14:06

Citaat:

Ik heb 6 appels en 4 peren. 50% van de appels is rot, en 25% van de peren. Dus is 75% van het fruit rot????

ViveLaBelgique 24 maart 2013 14:19

Ik vind dat Zuhal Demir hier naast de kwestie argumenteert. Natuurlijk heeft zij een punt. Maggie De Block heeft echter ook een punt. Specifiek één groep viseren gaat niet.

circe 24 maart 2013 14:22

Inderdaad, het rekensommetje klopt precies niet.
Maar blijft wel dat 29.4% van de niet-EU allochtonen in een of ander werkloosheidsstelsel zit tegenover 7% van de inboorlingen.

Maar blijkbaar was dat de bedoeling van het linkse bestuur, nl. een nieuwe kansarme onderlaag importeren zodat ze aan het bestuur konden blijven deelnemen.

ik ga hoofdzakelijk akkoord met mevr. Demir, maar niet met dit:
Citaat:

Dat de tweede en derde generatie vandaag nog steeds kampt met een taalachterstand, wijt Demir aan het jarenlang verwaarlozen van een adequaat integratiebeleid.
Het negeren van enig integratiebeleid is natuurlijk één van de hoofdoorzaken. Volgens links hoefde er zelfs niet geintegreerd te worden, want wij zouden verrijkt worden door die nieuwe cultuur. We eten nu allemaal al eens couscous en als je de voorgekookte koopt dan hoef je er enkel de dubbele hoeveelheid kokend water op de gieten en laten zwellen. Wat een verrijking!

Enfin, de reden waarom ze geen Nederlands leren is omdat ze voor 75% hun bruiden en gommen analfabeet of niet, uit het heimweeland importeren. Daarom wordt thuis blijven het Turks, arabisch of berbers gesproken en leren de kinderen geen Nederlands thuis. Dit kan echter op één generatie verholpen worden door erop aan te dringen dat de ouder die wèl al Nederlands kan gewoon ook thuis NEDERLANDS spreekt tegen de kinderen. En die raadgeving zou dan inderdaad mee in het integratiepakket moeten worden opgenomen.

Het is een ontzettende beperking voor de ontwikkeling van onze eigen kinderen om die steeds maar weer achter te stellen tot de nederlandsonkundigen eindelijk ook de juf eens hebben begrepen. ik pleit daarom voor minstens één jaar apart taalonderwijs voor alle kinderen die thuis geen nederlands spreken. En dan kunnen onze kinderen gewoon in het eerste studiejaar op 7 jaar beginnen met andere kinderen die dan wel 8 jaar zijn maar tenminste gewoon Nederlands kunnen.

mvd 24 maart 2013 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 6572450)
Positie allochtonen op arbeidsmarkt versterken
Ook werk is een cruciaal integratiemiddel voor allochtonen. Maar liefst 29,4% van de niet-EU-immigranten en 11,1% van de immigranten uit een EU-land hier zit in een of ander stelsel van werkloosheid. Dat betekent dat 40,5% van alle buitenlanders in België in een of ander werkloosheidsstelsel zit. Dat staat in schril contrast met de 7,1% van de Belgen in de werkloosheid. De redenen daarvoor zijn slechte schoolprestaties door taalachterstand en het falend federale migratiebeleid dat gericht is op passieve migratie.

Dit is idd een hallucinante blunder. Ondertussen is het op de site al aangepast.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be