Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Platbroekerij regering ivm hoofddoek op pasfoto bezorgt ons een mooie grap (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184718)

De schoofzak 25 maart 2013 19:45

Platbroekerij regering ivm hoofddoek op pasfoto bezorgt ons een mooie grap

1 Bijlage(n)
Waarvoor dient die foto op uwe pas ?
Juist, om te kunnen vergelijken met uw tronie.

Voor Jan en Alleman is dat dus een vergelijking zonder pots of wat dan ook op uwe kop.

Maar platbroekerij heeft ervoor gezorgd dat er "uitzondering gemaakt wordt voor religieuze redenen".

En nu zitten we met de vaudeville:

titel : Limburger mag niet met pastavergiet op foto identiteitskaart
link : http://www.standaard.be/artikel/deta...30325_00517221

Citaat:

HASSELT - Een Limburgse man mag niet met een pastavergiet op zijn hoofd prijken op zijn identiteitskaart. ‘Met een hoofddeksel op die pasfoto staan, mag niet', aldus de stad Hasselt en de regering. De man dient klacht in bij het Meldpunt Discriminatie.

Diep ontgoocheld is hij, Alain Graulus. De 48-jarige Hasselaar wil niets liever dan met een pastavergiet op zijn hoofd op zijn identiteitskaart staan, maar dat mag niet van de stad Hasselt en de regering. ‘Het is niet toegestaan om met een hoofddeksel op die foto te staan', klinkt het. Graulus is aanhanger van het pastafarianisme, waar het de gewoonte is om zo op de foto te staan, en dient een klacht in bij het Meldpunt Discriminatie.

‘Ik heb de wet aan mijn kant', zegt Graulus in Het Belang van Limburg. ‘Uitzonderingen wegens medische en religieuze redenen zijn toegestaan, dat staat in de federale en de Europese wetgeving. Het levende bewijs daarvan loopt in Oostenrijk rond. Niko Alm mag er, na drie jaar proberen, eindelijk met pastavergiet op het hoofd op zijn rijbewijs staan.'

Graulus ziet een jarenlange strijd ook wel zitten. ‘Ik ben een koppige mens en zal niet plooien, zelfs als ik zonder geldig identiteitsbewijs moet rondlopen.'

Parodie

Het pastafarianisme werd in 2005 opgericht door de Amerikaanse leraar Bobby Henderson als parodie op het besluit van de regionale overheid van Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook intelligent design te onderwijzen. De aanhangers 'geloven' in Het Vliegende Spaghettimonster en dragen steevast een pastavergiet.

Xenophon 25 maart 2013 19:47

:thumbsup:

Bobke 25 maart 2013 19:50

Het vliegend spaghettimonster zal hem steunen.

Raven 25 maart 2013 19:52

leve het verschil!

Mahalingam 25 maart 2013 20:12

Zou die met een hoofddoekje om wel op de pasfoto mogen?
Dan kan hij zich beroepen op een 'erkende' religie.
Of is er dan opeens toegestane discriminatie tussen man en vrouw? Vrouwen wel, mannen niet met hoofddoek?

graaf de bethune 25 maart 2013 21:07

Technische gesproken heeft onze man uit Hasselt gelijk maar in absurdistan(belgie) zie ik hem geen gelijk halen. Uitzonderingen zijn alleen voor bepaalde godsdiensten voor de welke onze politieke charlatans(traditio's en linkiwinkies genoemd) sidderen en beven en wel toestaan dat ze met allerlei sluiers en imkermateriaal op de pasfoto staan.

Vrolijk op Vrijdag 25 maart 2013 21:17

Schandalig hoe de overheid hier weer schaamteloos discrimineert op basis van geloof.

doremi 25 maart 2013 21:26

Goed dat iemand de totale idiotie van zulke wetgeving aantoont. Eigenlijk moet men nu ook met politieke leuzen en symbolen op het paspoort e.d. kunnen staan aangezien een politieke overtuiging niet minderwaardig is/mag zijn aan een religieuze overtuiging.

koe de poing 25 maart 2013 21:41

Allé, 't is weer komkommertijd.

En ondertussen moeten ambtenaren vergaderen over plastieken vergieten op mijn kosten :evil:

doremi 25 maart 2013 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 6579994)
Allé, 't is weer komkommertijd.

En ondertussen moeten ambtenaren vergaderen over plastieken vergieten op mijn kosten :evil:

Het vergiet op zich ziet er wat belachelijk uit maar is natuurlijk niet de kern van de zaak. Deze man toont goed aan dat je door de deur van de seculariteit op een kier te zetten je deze eigenlijk wagenwijd open zet. het hangt er alleen van af hoe fanatiek je de 'uitzonderingen' gaat benutten.

Hopelijk (al vrees ik dat het ijdele hoop is) beseft men nu dat uitzonderingen maken op maat van één of meerdere overtuigingen in een democratische rechtstaat geen optie is.

Bob 25 maart 2013 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6579958)
Schandalig hoe de overheid hier weer schaamteloos discrimineert op basis van geloof.

Vind heel dat hoofddoekenspel ook maar niks. Als men niet wil integreren, is dit wel de ideale manier om het kenbaar te maken.
Maar vraag mij toch af hoe vroeger de nonnekes poseerden voor een pasfoto.

De schoofzak 25 maart 2013 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 6580011)
Vind heel dat hoofddoekenspel ook maar niks. Als men niet wil integreren, is dit wel de ideale manier om het kenbaar te maken.

Jij gaat er van uit dat de wetgeving omtrent de pasfoto er gekomen is op hetzelfde ogenblik als de uitvinding van de fotografie ?

.

Koenraad Noël 25 maart 2013 22:33

Is het punt niet dat pastafarianisme geen erkende godsdienst is?

Bobke 25 maart 2013 22:54

Citaat:

Die woonden in kloosters denk ik.

_arthur_ 25 maart 2013 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6580055)
Is het punt niet dat pastafarianisme geen erkende godsdienst is?

Dat lijkt me een heel erg gevaarlijk onderscheid. Als je enkel maar erkende godsdiensten als uitzondering mag gebruiken, mag ik dan op basis van niet erkende godsdiensten discrimineren?

meneer 25 maart 2013 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6579844)
Het vliegend spaghettimonster zal hem steunen.

Heil Vliegend Spaggetimonster !!

meneer 25 maart 2013 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6580084)

En wie in een klooster woont bezit geen identiteitspapieren of wat ?

Koenraad Noël 25 maart 2013 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door _arthur_ (Bericht 6580101)
Dat lijkt me een heel erg gevaarlijk onderscheid. Als je enkel maar erkende godsdiensten als uitzondering mag gebruiken, mag ik dan op basis van niet erkende godsdiensten discrimineren?

Ik zie liever geen uitzonderingen.

BonBon 25 maart 2013 23:42

Citaat:

Er zijn nog altijd wel nonnen hé, voor zover ik weet staan nonnen ook op de pasfoto zonder kap aan, die hebben geen verplichting om die te dragen hé. Vroeger toch, nu misschien wel omdat ze voor de moslims alles aangepast hebben.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin...BR-NLv2012.pdf

Geen non te zien, wel een moslim uiteraard.

Bob 25 maart 2013 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6580084)

Ze woonden in kloosters en reden rond op mobilettes ;-)
Maar veronderstel dat ze toch ook ne pas hadden. Men kan wel stellen dat ze altijd zo gekleed waren, maw op foto met kap, nog beter herkenbaar dan zonder kap.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be