Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   snellaadpalen voor elektrische auto's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184733)

epicurist_dirk 26 maart 2013 05:23

snellaadpalen voor elektrische auto's
 
BlaBla Bla door politiek, maar verandering komt steeds door KMO of komt niet.

Delhaize plaatst snellaadpalen voor elektrische auto's aan dozijn winkels.

Delhaize heeft maandag een snellaadstation voor elektrische wagens in gebruik genomen bij de Brusselse vestiging ‘Arbre Ballon'. In totaal zullen tegen 1 april twaalf laadpalen operationeel zijn bij vestigingen van de winkelketen, zo werd maandag meegedeeld.

Voor het initiatief ging Delhaize een partnerschap aan met autobouwer Nissan en The New Motion, het bedrijf dat de snellaadpalen zal exploiteren.

'Met snelladen is het mogelijk om de batterij van de elektrische auto binnen 30 minuten tot 80 procent op te laden. Precies de tijd die de klant nodig heeft om tegelijkertijd zijn boodschappen te doen', aldus Delhaize in een persbericht. Het initiatief is het eerste halfjaar gratis, voor de eigenaars van een elektrisch model van Nissan het volledige eerste jaar.

Behalve aan de Brusselse vestiging komen er ook snellaadpalen in Dendermonde, Roeselare, Oostende, Kortrijk, Melsbroek, Kontich, Kessel-Lo, Keerbergen, Jambes, Aarlen en Marche-en-Famenne.

Universalia 26 maart 2013 08:19

Citaat:

'Precies de tijd die de klant nodig heeft om tegelijkertijd zijn boodschappen te doen'
Wat had je gedacht, 'slim' gezien zeker?

En ik vond paaldansen al zo walgelijk :rofl:

rookie 26 maart 2013 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk (Bericht 6580216)
BlaBla Bla door politiek, maar verandering komt steeds door KMO of komt niet.

Delhaize plaatst snellaadpalen voor elektrische auto's aan dozijn winkels.

Delhaize heeft maandag een snellaadstation voor elektrische wagens in gebruik genomen bij de Brusselse vestiging ‘Arbre Ballon'. In totaal zullen tegen 1 april twaalf laadpalen operationeel zijn bij vestigingen van de winkelketen, zo werd maandag meegedeeld.

Voor het initiatief ging Delhaize een partnerschap aan met autobouwer Nissan en The New Motion, het bedrijf dat de snellaadpalen zal exploiteren.

'Met snelladen is het mogelijk om de batterij van de elektrische auto binnen 30 minuten tot 80 procent op te laden. Precies de tijd die de klant nodig heeft om tegelijkertijd zijn boodschappen te doen', aldus Delhaize in een persbericht. Het initiatief is het eerste halfjaar gratis, voor de eigenaars van een elektrisch model van Nissan het volledige eerste jaar.

Behalve aan de Brusselse vestiging komen er ook snellaadpalen in Dendermonde, Roeselare, Oostende, Kortrijk, Melsbroek, Kontich, Kessel-Lo, Keerbergen, Jambes, Aarlen en Marche-en-Famenne.

Lidl heeft dit systeem al sinds vorig jaar in Sint Niklaas en Mariakerke (Gent)

http://www.lidl.be/cps/rde/xchg/SID-...3621_56362.htm
CO2-neutraal 10x de wereld rond


Supermarktketen Lidl neemt groene laadpunten
voor elektrische voertuigen in gebruik

Mariakerke, 9 oktober 2012 – In haar filialen in Mariakerke en Sint-Niklaas heeft supermarktketen Lidl vandaag haar eerste eigen laadpunten voor elektrische wagens en fietsen in gebruik genomen. Beide laadpalen zijn gekoppeld aan zonnepanelen op de daken. Het jaarlijks volume groene stroom die de panelen genereren, laat toe 10x CO2-neutraal de wereld rond te reizen. Met een Lidl-oplaadpas van € 5 kan de klant tot eind 2015 vrij stroom tanken. Lidl is de eerste retailer in België die zelf intelligente laadpunten met eigen oplaadpassen aanbiedt.

Vanaf vandaag zijn de elektrische laadpunten aan de Lidl-vestigingen in Sint-Niklaas en Mariakerke operationeel. Aan beide installaties kunnen gelijktijdig twee wagens en vier fietsen stroom tanken. “Klanten die een oplaadpas aanschaffen, kunnen tot eind 2015 vrij stroom tanken”, legt woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. “Net om de verdere uitrol van elektromobiliteit in België te ondersteunen, kiezen wij ervoor om onze laadpunten te lanceren aan een voordelig tarief van 5 euro per kaart. Daarmee kunnen klanten één uur stroom per dag tanken, zonder bijkomende betaling. Dat is goed voor een maximaal bereik van 120 autokilometers.”

Groene kilometers
Beide laadpunten worden gevoed met stroom van zonnepanelen. Die zijn geplaatst op de daken van de twee vestigingen. “Die combinatie is belangrijk om de groene cirkel rond te maken”, klinkt het nog bij de woordvoerder, “en zo counteren we de kritiek dat elektrisch rijden een nadelige impact zou hebben op het milieu. Wagens en fietsen die bij Lidl tanken, rijden CO2-neutraal.” De zonnepanelen op de twee winkels produceren voldoende stroom om 450.000 elektrische autokilometers per jaar te tanken. Dat is genoeg om tien keer rond de aarde te rijden. Geproduceerde groene stroom die niet wordt afgenomen door elektrische voertuigen zal in het winkelpunt zelf worden verbruikt. Zo kan tot 20 procent van alle benodigde stroom zelf opgewekt worden.

De supermarktketen neemt met de elektrische laadpalen in een gesloten circuit met de zonnepanelen een pioniersrol op. “We zijn de eerste retailer in België die zelf intelligente laadpunten met oplaadpassen aanbiedt! Voor Lidl is dit een toekomstgerichte service naar het cliënteel toe en een nieuwe mijlpaal in een duurzame bedrijfsstrategie. Wij hopen om, samen met gelijkaardige private en publieke initiatieven, een ruim netwerk uit te bouwen zodat de overstap naar elektrisch rijden voor veel gezinnen aantrekkelijk wordt”, aldus Rynwalt.

Europees netwerk
De Lidl-laadpunten worden in een groter Europees netwerk geïntegreerd. Rynwalt: “Daarvoor werken we samen met partner Blue Corner. Concreet betekent dit dat klanten de oplaadpas via Blue Corner kunnen upgraden om van 1.500 andere punten in het Europees netwerk gebruik te maken.” Daarnaast treedt Lidl ook tot het EVA-platform van de Vlaamse overheid toe. Dat houdt onder meer in dat Vlaamse universiteiten de data van de laadpunten kunnen gebruiken voor verdere studies over elektromobiliteit. Bovendien moet dit het innovatiebeleid van de Vlaamse overheid helpen ondersteunen.

Txiki 26 maart 2013 08:59

Ik versta de logica niet. Enerzijds zouden meer auto's op elektriciteit moeten rondtoeffen en willen ze langs alle kanten laadpalen. Anderzijds kwetteren ze daar in Brussel over mogelijke stroomtekorten.

Ergens zegt iets in mijn hoofd dat als er meer wagens op elektriciteit moeten rondtoeffen, de vraag naar stroom daarmee toeneemt. Wordt dan het risico op een tekort niet groter daarmee?

't Zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie met al dat gekwetter.

gertc 26 maart 2013 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6580322)
Ik versta de logica niet.
Ergens zegt iets in mijn hoofd dat als er meer wagens op elektriciteit moeten rondtoeffen, de vraag naar stroom daarmee toeneemt. Wordt dan het risico op een tekort niet groter daarmee?

Je verstaat het heel goed. Op korte termijn is er geen probleem - het aantal elektrische auto's is zo laag dat er nauwelijks impact is op het totale stroomverbruik. Als op langere termijn elektrische auto's echt populair worden, dan zitten we met een gigantisch probleem. Maar ja, wie ligt er nu wakker van een probleem dat zich pas op langere termijn zal manifesteren?

Gwyndion 26 maart 2013 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6580328)
Je verstaat het heel goed. Op korte termijn is er geen probleem - het aantal elektrische auto's is zo laag dat er nauwelijks impact is op het totale stroomverbruik. Als op langere termijn elektrische auto's echt populair worden, dan zitten we met een gigantisch probleem. Maar ja, wie ligt er nu wakker van een probleem dat zich pas op langere termijn zal manifesteren?

We zitten enkel met een probleem indien men zou weigeren te anticiperen op deze stijgende vraag dus ja, we zitten met een probleem als deze populair worden :P.

Vrijheideerst 26 maart 2013 10:21

Nu blijkt dat de elektrische auto totaal geflopt is plaatst Delhaize snellaadpalen...

BonBon 26 maart 2013 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6580322)
Ik versta de logica niet. Enerzijds zouden meer auto's op elektriciteit moeten rondtoeffen en willen ze langs alle kanten laadpalen. Anderzijds kwetteren ze daar in Brussel over mogelijke stroomtekorten.

Ergens zegt iets in mijn hoofd dat als er meer wagens op elektriciteit moeten rondtoeffen, de vraag naar stroom daarmee toeneemt. Wordt dan het risico op een tekort niet groter daarmee?

't Zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie met al dat gekwetter.

Als ze het kunnen regelen dat de auto's snachts kunnen opladen is er niets aan de hand, zoniet gaan we nog meer tekorten hebben in ons netwerk. Elektrische auto's zijn nauwelijks groen te noemen, alleen als ze opladen in de daluren.

Zwitser 26 maart 2013 10:53

Ik zie hier eigenlijk vooral een publiciteits stunt. Nissan die in extremis nog een pogin doet om de CHAdeMO standaard in Europa ingang te doen vinden. Die palen zullen echter enkele maar voor eigenaars van de Nissan Leaf nuttig zijn.

Het nut van dergelijke palen op een supermarktparking is ook beperkt. Je rijd meestal geen 100km om te winkelen. Voor dergelijke trips is de autonomie van een typische elektrische wagen voldoende.

Wat nodig is:
- Elektrische autos met een autonomie van min 300 km op de autosnelweg.
- Een standaard stekker voor snelladen (Die is op dit moment nog niet gestandaardiseerd)
- Snellaadpalen waar ze nodig zijn: Op autosnelwegparkings.

vrijevlaming 26 maart 2013 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6580322)
Ik versta de logica niet. Enerzijds zouden meer auto's op elektriciteit moeten rondtoeffen en willen ze langs alle kanten laadpalen. Anderzijds kwetteren ze daar in Brussel over mogelijke stroomtekorten.

Ergens zegt iets in mijn hoofd dat als er meer wagens op elektriciteit moeten rondtoeffen, de vraag naar stroom daarmee toeneemt. Wordt dan het risico op een tekort niet groter daarmee?

't Zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie met al dat gekwetter.

dat zie je goed. En dan niet te vergeten dat de groenen langs de ene kant zoveel mogelijk centrales willen sluiten, maar langs de andere kant iedereen in een elektrische auto willen ipv een klassieke.

:lol:

DONG ZHUO 26 maart 2013 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6580462)
dat zie je goed. En dan niet te vergeten dat de groenen langs de ene kant zoveel mogelijk centrales willen sluiten, maar langs de andere kant iedereen in een elektrische auto willen ipv een klassieke.

:lol:

mss zullen de groenen ervoor zorgen dat ge "groene" stroom certificaten krijgt van Freya de "gratis-en-verniet" specialiste als ge uwen eletrieken auto uitrust met chineese zonnepanelen.... :lol:

eno2 26 maart 2013 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6580426)
Als ze het kunnen regelen dat de auto's snachts kunnen opladen is er niets aan de hand, zoniet gaan we nog meer tekorten hebben in ons netwerk. Elektrische auto's zijn nauwelijks groen te noemen, alleen als ze opladen in de daluren.

:rofl:

MalMal

eno2 26 maart 2013 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6580400)
Nu blijkt dat de elektrische auto totaal geflopt is plaatst Delhaize snellaadpalen...

Dat heet toekomstvisie...

Garry 27 maart 2013 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk (Bericht 6580216)
BlaBla Bla door politiek, maar verandering komt steeds door KMO of komt niet.

Delhaize plaatst snellaadpalen voor elektrische auto's aan dozijn winkels.

Delhaize heeft maandag een snellaadstation voor elektrische wagens in gebruik genomen bij de Brusselse vestiging ‘Arbre Ballon'. In totaal zullen tegen 1 april twaalf laadpalen operationeel zijn bij vestigingen van de winkelketen, zo werd maandag meegedeeld.

Voor het initiatief ging Delhaize een partnerschap aan met autobouwer Nissan en The New Motion, het bedrijf dat de snellaadpalen zal exploiteren.

'Met snelladen is het mogelijk om de batterij van de elektrische auto binnen 30 minuten tot 80 procent op te laden. Precies de tijd die de klant nodig heeft om tegelijkertijd zijn boodschappen te doen', aldus Delhaize in een persbericht. Het initiatief is het eerste halfjaar gratis, voor de eigenaars van een elektrisch model van Nissan het volledige eerste jaar.

Behalve aan de Brusselse vestiging komen er ook snellaadpalen in Dendermonde, Roeselare, Oostende, Kortrijk, Melsbroek, Kontich, Kessel-Lo, Keerbergen, Jambes, Aarlen en Marche-en-Famenne.

Heel interessant. En hang dan deze jongen er maar eens achter,
http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/

Zwitser 27 maart 2013 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6581276)
Heel interessant. En hang dan deze jongen er maar eens achter,
http://www.tonjansen.nl/hobby-caravans/

Een caravan is ideaal om met een elektrische wagen op vakantie te gaan. Gewoon een stroomaggregaat inbouwen, en daar mee je auto van stroom voorzien...

Another Jack 27 maart 2013 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6581429)
Een caravan is ideaal om met een elektrische wagen op vakantie te gaan. Gewoon een stroomaggregaat inbouwen, en daar mee je auto van stroom voorzien...

Op wat werkt die stroomaggregaat?

Stingray 27 maart 2013 10:15

Ze hebben hier al een stroomtekort waardoor ze stroom moeten invoeren en dan gaan ze wagens op electriciteit laten rijden....hoe dom kan je zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be