Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 6583316)
Ja lach er maar mee.
Er zijn landen in de Westerse wereld die een schuldenlast hebben van 30 tot 50 procent ... en die kunnen een gezellige middelvinger opsteken naar de financiële markten;
en er zijn landen die daar dik boven zitten. Die mogen zich bestendig zorgen maken hoe de rente evolueert en of zij niet in het vizier komen door de een of andere onnozelheid als Dexia en co.
Ok, inderdaad, met mijn pensioentje ga ik er geen boterham minder voor eten. Maar ik vind toch dat een centrum-rechts beleid gevoerd mag worden, en daar moet ruim plaats zijn voor verantwoordelijke solidariteit en sociaal beleid.
Ze mogen dus (een beetje) aan mijn pensioen zitten, ... maar niet om het in een bodemloze put te gooien.
.
|
Ons land heeft (momenteel) zeker geen probleem met de financiële markten. Die bekijken ons als een betrouwbare schuldenaar, met een aanvaardbaar tot zelfs goed beleid. Hoe meet je dat ? Simpel door de rentevoeten te vergelijken met die van de beste leerlingen in euroland.
We hebben brute pech dat de 0,8% Dexia schuld tgo het bbp nu op europese last toch bij het begrotingstekort dient te komen. Zware tegenvaller, maar het is geen ramp. Tot op heden blijft het Dexia spook onder kontrole en doet het de economie niet ineen stuiken. Wel wil het zeggen dat de huidige regering een serieuze suppositoir is opgestoken en dat dit onaangename gevoel ook wil zeggen dat ze een extra besparing of inkomste moeten zoeken. Nu zien we het normale politieke spel rond het zoeken van kleine maatregelen, al dan niet recurrente belastingen of ad hoc maatregelen op vlak van uitgaven.
Maar door het soms hééél bonte genootschap dat ons regeert is er wel 1 ding zeker en dat is dat men niet kiest voor hakbijl-therapie.
Ik vraag me dikwijls af of de herauten die hier grote praat komen vertellen over de ontvetting van de overheid wel altijd klaar zien. Ja, er is nog veel marge voor zij die werkelijk willen zoeken te besparen. Ja, er is nog marge om te besparen op vlakken die de burger niet doen bloeden.
Maar men moet wel beseffen dat om een taak uit te voeren, er mensen nodig zijn. Hoe onpopulair ook, de enige manier om tussen nu en de volgende tientallen jaren ernstig te besparen op de pensioenslast is per direkt een ingreep te doen in de ambtenaarpensioenen. Ik weet ook wel dat dat "contractbreuk" is, maar er is geen alternatief. De tweede ingreep zal zelfs sneller resultaat brengen maar vergt een quasi-revolutie : de ziektekosten hervormen. Met een ietwat softere versie van wat nieuw zeeland eerder heeft gedaan moet het mogelijk zijn om miljarden te betalen. Jan met de Pet op beseft het niet, maar wij betalen ronduit belachelijk hoge bedragen voor geneesmiddelen die al twintig of dertig jaar oud zijn, en elk nieuw medicijn krijgt de eerste jaren zo een extreme pricing mee dat hun ontwikkelingskost er al na korte tijd uit is. Al de rest is zuiver kassa-kassa.
Wil men de staat ontvetten ? Wil men de uitgaven struktureel beperken ? Prima, maar dan moet je beseffen dat een zware ingreep in overheidspensioen gewoon niet te vermijden is, en dat onze gezondheidszorg op ingrijpende manier zal moeten aangepast worden.
En voor wie het niet begrepen heeft : zonder overgangsmaatregelen want anders heeft het geen enkele impact op de begroting en de huidige staatsschuld.
Op dat moment gaat het niet meer over vlaams, waals, leeuwevlag, rechts, links, begicist of net niet, politieke kleur enz. Dan moeten de echte keuzes gemaakt worden.
Ik betwijfel eigenlijk heel sterk of veel roepers zich daar voldoende van bewust zijn.