Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Superflitspalen op komst voor Brusselse tunnels (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184885)

Blue Sky 29 maart 2013 14:05

Superflitspalen op komst voor Brusselse tunnels
 
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-tunnels.dhtml

Na de flitspalen zijn er aldus nu de

S
U
P
E
R FLITSPALEN

... om te waken over uw veiligheid!

Micele 29 maart 2013 14:15

Lol


Citaat:

WAT VIND JIJ VAN DIT NIEUWS?
FASCINEREND 0%
GRAPPIG 6%
HARTVERWARMEND 22%
FRUSTREREND 8%
BEANGSTIGEND 4%
DEPRIMEREND 61%

Micele 30 maart 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6584205)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-tunnels.dhtml

Na de flitspalen zijn er aldus nu de

S
U
P
E
R FLITSPALEN

... om te waken over uw veiligheid!

En als de superkassaflitspalen niet genoeg opbrengen maken ze er 30 kmh max van ... hebben ze er vergeten bij te schrijven.

Van een onaangepaste snelheidsbeperking gesproken: 50 kmh in menige Brusselse tunnel is totaal absurd, maar 50 kmh ipv 70 kmh brengt wel lekker veel geld in het laatje. (ik ga er vanuit dat er geen kwetsbare weggebruikers door die tunnels mogen, ttz verbod voor voetgangers en (brom)fietsers )

Dus als men veiliger wil rijden moet men ervoor dokken, (bron onderaan) elke limiet die 20 kmh lager ligt als de V85 is al ongevalverhogend, # dus liefst te vermijden #, 50 kmh is zelfs 30-40 kmh lager als sommige V85 in bepaalde tunnels, dus nog gevaarlijker.

De onmacht over zulk absurd repressiebeleid kan men hieruit lezen:

Citaat:

Snelheid in de Brusselse tunnels

Geschreven op 19 June 2007 door admin in Mobiliteit | 29 Commentaren

De Brusselse regering gaat binnenkort de maximumsnelheid in de Brusselse tunnels aanpassen. Dat blijkt uit een antwoord van de Brusselse Mobiliteitsminister Pascal Smet op een vraag van de Brusselse afgevaardigde Philippe Pivin (MR). De maximumsnelheid in de Brusselse tunnels is momenteel beperkt tot 50 kilometer per uur. Enkel in de Jubelparktunnel mag er sneller gereden worden: 70 km/u.
HLN

De maximum snelheid in de Brussels tunnels vind ik een goed voorbeeld van het stimuleren van burgerlijke ongehoorzaamheid. Neem bvb het stuk van de Belliard richting de Ring en E40. Iedereen rijdt daar tussen 90 en 120km/u. Een snelheidbeperking van 90 km/u zou goed zijn, een van 70 km/u een beetje streng. Maar een maximum snelheid van 50 km/u? Dat is zo van de pot gerukt dat niemand rijdt alsof er een beperking is.

Dat je op de Kleine Ring wat trager moet rijden op de stukken waar veel mensen invoegen /voorsorteren, dat is geheel terecht. Maar als je onredelijke eisen legt, dan trekt niemand zich er een fluit van aan.

Eens zien wat de nieuwe maximumsnelheid zal zijn.

http://www.brusselblogt.be/2007/06/1...e-tunnels.html
Citaat:

UPDATE
Het Brussels Gewest gaat nog voor de zomer twee superflitspalen in gebruik nemen: mobiele flitspalen die met laserstralen meten hoe snel je rijdt. Ze gaan die vooral inzetten in de Brusselse tunnels.

In de meeste tunnels mag je 50 kilometer per uur rijden. Maar weinig automobilisten houden zich daar aan. De nieuwe camera's werken met laserstralen en kunnen in een donkere tunnel en op een korte afstand flitsen. Met de klassieke apparaten lukte dat niet.

De nieuwe camera's worden vanaf mei in verschillende tunnels ingezet.

WAT VIND JIJ VAN DIT NIEUWS?
FASCINEREND 0%
GRAPPIG 5%
HARTVERWARMEND 22%
FRUSTREREND 7%
BEANGSTIGEND 3%
DEPRIMEREND 63%

Citaat:

Um die Streckencharakteristik und das Fahrverhalten der Fahrzeugführer aufeinander abzustimmen, ist es notwendig, dass ve und v85 in einem ausgewogenen Verhältnis stehen. # Unterscheidungen von mehr als 20 km/h sollten vermieden werden. #
Die Geschwindigkeit v85 wird in der Regel dann über Geschwindigkeitsmessungen bestimmt, wenn die Abweichung der tatsächlichen gefahrenen Höchstgeschwindigkeit zur zulässigen Höchstgeschwindigkeit signifikant zu groß ist.

http://de.wikipedia.org/wiki/Entwurf...windigkeit_v85

Distel 30 maart 2013 13:14

Ik vind de verwoording in het artikel bijzonder interessant:

Citaat:

In de meeste tunnels mag je 50 kilometer per uur rijden. Maar weinig automobilisten houden zich daar aan.
Als deze informatie accuraat is, is het probleem dus niet dat daar ongevallen gebeuren die rechtstreeks het gevolg zijn van een te hoge snelheid, maar dat mensen zich niet aan de opgelegde limieten houden. Vreemd vind ik dat, als dat niet leidt tot meer ongevallen, zie ik niet in waarom zelfs aan 300 per uur door die tunnels knallen een probleem zou zijn.

Libro 30 maart 2013 21:15

@Micele en Distel: ik had het niet beter kunnen zeggen.

Blue Sky 2 april 2013 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6585184)
Ik vind de verwoording in het artikel bijzonder interessant:



Als deze informatie accuraat is, is het probleem dus niet dat daar ongevallen gebeuren die rechtstreeks het gevolg zijn van een te hoge snelheid, maar dat mensen zich niet aan de opgelegde limieten houden. Vreemd vind ik dat, als dat niet leidt tot meer ongevallen, zie ik niet in waarom zelfs aan 300 per uur door die tunnels knallen een probleem zou zijn.

U bekijkt het veel te beperkt. Snelheidslimieten zijn er heus niet alleen om enkel ongevallen te vermijden; het is wel wat omvangrijker dan dat. Lawaai, vervuiling,... zijn allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van snelheidslimieten.

CLAESSENS Joris 2 april 2013 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6588112)
U bekijkt het veel te beperkt. Snelheidslimieten zijn er heus niet alleen om enkel ongevallen te vermijden; het is wel wat omvangrijker dan dat. Lawaai, vervuiling,... zijn allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van snelheidslimieten.

Ja inderdaad. Vooral het lawaai in die tunnels is een groot probleem voor de omwonenden...
8-)

R.Verhiest 2 april 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6588158)
Ja inderdaad. Vooral het lawaai in die tunnels is een groot probleem voor de omwonenden...
8-)

over hinder voor omwonenden heeft uw politieke formatie een fraai
videoverhaal , het haalde de bladzijden van de prestigieuste krant van Vlaanderen : een echt propagandasucces !

(ook aan ter klikken op de persberichten !)

Omwonenden van de locale cultuur verenigt U !

Micele 2 april 2013 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6588112)
U bekijkt het veel te beperkt. Snelheidslimieten zijn er heus niet alleen om enkel ongevallen te vermijden; het is wel wat omvangrijker dan dat. Lawaai, vervuiling,... zijn allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van snelheidslimieten.

De meeste snelheidslimieten in Vlaanderen (bvb 70 kmh buiten bebouwde kom ipv 90 kmh) zijn veel vervuilender als de oude. Vooral voor alle dieselvoertuigen.

En dan spreek ik nog niet over al die snelheidsremmende verkeershinderende maatregelen (drempels, plateaus, onafgestemde verkeerslichten, daardoor het zoeken van sluipwegen (meestal omwegen enz...) die de vervuiling nog extra in de hand werken. Het Belgisch -strategisch- verkeersbeleid is al quasi 35 jaren voor meer luchtvervuiling.

BE is nu fier op de # eerste plaats te staan van 25 EU-landen qua fijnstof- (roet PM) en NOx-uitstoot. En ook fier quasi bij de top 3 van de onveiligste landen van Europa te staan betreft de verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar ##, dankzij of ondanks hun snelheidsbeleid... :roll:

# http://www.milieudefensie.nl/publica...en-van-verkeer

## http://forum.politics.be/showthread.php?t=165127

in luchtvervuiling (algemeen) zijn we top: :roll:
http://filesforum.politics.be/showthread.php?t=45284
http://forum.politics.be/showthread.php?t=174925

en dat we het zo goed kunnen, dat weten ze al heel lang en er wordt geen bal aan gedaan, integendeel leg er nog maar wat bij... :roll::
Citaat:

http://www.gva.be/archief/guid/weg-m...5-36d71ccf6cad

11/02/'06 ANTWERPEN Antwerps gedeputeerde voor Milieu Jos Geuens (sp.a) adviseert de gemeentebesturen om niet langer te investeren in verkeersdrempels. De bestaande drempels zou hij op termijn liefst zien verdwijnen. Geuens, die ook voorzitter van De Lijn is, baseert zich voor zijn uitspraken op een studie van de VUB. [COLOR="rgb(139, 0, 0)"]Daarin staat dat een plateau de uitstoot van fijn stof met 75 procent doet stijgen[/color].

Verkeersdrempels zijn effectief als het om snelheidsbeperking gaat, maar wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen is er volgens Jos Geuens geen ongelukkigere verkeersmaatregel denkbaar. "De Belgische rage van de drempels moet stoppen", stelt Geuens. "Ondanks de grote investeringen die de gemeentebesturen hebben geleverd, acht ik het realistisch dat de drempels binnenkort massaal zullen worden afgebroken door hun nefaste invloed op het milieu."

Verkeersdrempels zouden volgens een VUB-studie, die in 2002 op vraag van de Vlaamse Gemeenschap werd uitgevoerd, zorgen voor aanzienlijk meer schadelijke uitstoot. "Het verkeer moet remmen voor de drempel en moet daarna terug optrekken. Dat kost extra brandstof en zorgt voor meer uitstoot van fijne stofdeeltjes.

Uit de studie blijkt dat dieselvoertuigen 75 procent meer stofdeeltjes uitstoten als ze over een drempel moeten. Er komt ook beduidend meer stikstofoxide en koolstofmonoxide vrij. Vooral in de zogenaamde 'streetcanyons' - smalle straten met langs beide kanten lintbebouwing - liggen de waarden fijn stof erg hoog", legt Geuens uit, die als voorzitter van De Lijn n aar eigen zeggen ook veel ongenoegen over de drempels merkt bij chauffeurs en reizigers.

DeProf_eet 2 april 2013 14:37

Het is in feite eerder beangstigend dan deprimerend.

Beangstigend hoe big brother koste nog moeite bespaard om u in de pas te laten lopen, u te bedriegen met verkeerde en/of valse en/of gemanipuleerde statistieken, te lullen dat 't allemaal zogezegd voor uw veiligheid is.

Het enige doel naast de hierboven vermelde is in uw zakken zitten. Het interesseert die beleidsmakers in het geheel niet hoeveel doden en gewonden zgz. uitgespaard worden.

Droevig dat de doorsnee autobestuurder en burger dit niet doorheeft.

Distel 2 april 2013 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6588112)
U bekijkt het veel te beperkt. Snelheidslimieten zijn er heus niet alleen om enkel ongevallen te vermijden; het is wel wat omvangrijker dan dat. Lawaai, vervuiling,... zijn allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van snelheidslimieten.

Alleen ligt de meest efficiente snelheid volgens mij bijlange niet op 50 km per uur. Overigens, zowel in termen van lawaai en verbruik zijn er een pak andere zaken in het verkeer die bijzonder nefast zijn (bvb verkeersdrempels, de voorrangsregels, ...) en die niet worden aangepakt (integendeel zelfs). Dat lawaai en vervuiling dan plots wel een factor zouden zijn in de bepaling van de maximumsnelheid lijkt mij dan ook, enkele uitzonderingen misschien daargelaten, een bijzonder naieve gedachte.

Blue Sky 2 april 2013 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6588158)
Ja inderdaad. Vooral het lawaai in die tunnels is een groot probleem voor de omwonenden...
8-)

In dit geval lijkt me dat minder van tel te zijn, maar ik spreek natuurlijk over in het algemeen.

Stingray 2 april 2013 16:59

http://autos.aol.com/article/how-rad...-jammers-work/

Micele 2 april 2013 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6588316)
Alleen ligt de meest efficiente snelheid volgens mij bijlange niet op 50 km per uur. Overigens, zowel in termen van lawaai en verbruik zijn er een pak andere zaken in het verkeer die bijzonder nefast zijn (bvb verkeersdrempels, de voorrangsregels, ...) en die niet worden aangepakt (integendeel zelfs). Dat lawaai en vervuiling dan plots wel een factor zouden zijn in de bepaling van de maximumsnelheid lijkt mij dan ook, enkele uitzonderingen misschien daargelaten, een bijzonder naieve gedachte.

Idd.

Auto´s krijgen bovendien steeds strengere geluidsnormen, men klaagt al dat men ze niet meer hoort aankomen.
Onlangs weer iets goedgekeurd waardoor er alweer 4 dB vanaf gaat.

Citaat:

http://www.cdenv.be/actua/europees-p...men-autos-goed

woensdag 06 februari 2013

Het Europees parlement heeft vandaag nieuwe geluidsnormen voor auto's, bussen en vrachtwagens goedgekeurd: de geluidsemissies van personenwagens worden verminderd met 4db(A), de geluidsemissies van vrachtwagens en bussen met 3 db(A).
Ook het afrolgeluid van de banden wordt steeds minder, vooral die zomer-ecobanden met zeer lage rolweerstand (die wel daardoor zeer slecht zijn in de winter)
Alle banden krijgen overigens een label met het geluid op.


Maar veel zin heeft dat niet als men het wegdek in kasseien of klinkers uitvoert in de stadscentra om meer lawaai te krijgen (voor de veiligheid ? :-o ), eveneens al die uitvoeringen van drempels en plateaus, zelfs voorrangswegen buiten de bebouwde kom moeten eraan geloven ... :roll:

Electro-auto´s krijgen regels opgelegd dat ze "lawaai" moeten maken (binnen bbk)

Voetgangers en fietsers klagen ook dat naast de auto´s ook de moto´s zo stil zijn... men ziet ze al zo slecht... :roll:

Ik vraag me af hoe dat bij trein en tram zit die door de bebouwde kom denderen, zijn er daar geluidsnormen voor ? Ik neem aan dat daar ook serieus aan gewerkt wordt.

Klachten en petities zijn er anders genoeg tegen treinlawaai, raar dat zelfs de grootste onnozelaar daar nooit aan snelheidsmatiging denkt. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be