Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Voedsel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184922)

RosaLavender 31 maart 2013 12:06

Voedsel

Ik ben erg bezig met wat ik naar binnenkrijg aan vitaminen in verband met een ziekte aan het imuunsysteem en ik vraag me af of het eten wat ik koop wel zo goed is.Tegenwoordig is alles eigenlijk genetisch gemanupuleerd en word het vlees ingespoten met groeihormonen.

Je leest ook zoveel wat wel en niet goed voor je is dat ik soms, door de bomen het bos niet meer zie

Ik vond deze site erg interesant en wilde dit met jullie delen:

http://www.codexalimentarius.org/

Zwitser 31 maart 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6585997)
Ik ben erg bezig met wat ik naar binnenkrijg aan vitaminen in verband met een ziekte aan het imuunsysteem en ik vraag me af of het eten wat ik koop wel zo goed is.Tegenwoordig is alles eigenlijk genetisch gemanupuleerd en word het vlees ingespoten met groeihormonen.

Je leest ook zoveel wat wel en niet goed voor je is dat ik soms, door de bomen het bos niet meer zie

Je kan er van uitgaan dat je eten gezonder en van betere kwaliteit is dan wat je grootouders aten.

RosaLavender 31 maart 2013 12:38

Hallo Zwitser,

Dank je voor je snelle reactie.
Ervan uit gaan dat ik beter eet dan mijn grootouders, daar krijg ik kippevel van.Het lijkt me onwaarschijnlijk dat genetische gemanipuleerd eten namelijk gezond is.
Er word namelijk door Codex al beweert dat groenten uit iemand zijn eigen tuin zonder toevoegingen ongezond is.Ik denk dat verder onderzoek nodig is:)

AnarchoChristophe 31 maart 2013 12:47

Citaat:

En waarom is dat slecht?

AnarchoChristophe 31 maart 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6586044)
Er word namelijk door Codex al beweert dat groenten uit iemand zijn eigen tuin zonder toevoegingen ongezond is.Ik denk dat verder onderzoek nodig is:)

Tja, dat gebeurt als niemand zijn metaal-vervuilde bodem met lekkende riolering eens checkt voor hij een moestuin opzet.

RosaLavender 31 maart 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6586048)
En waarom is dat slecht?

Daarom:

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoe...nipulatie.html

RosaLavender 31 maart 2013 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6586049)
Tja, dat gebeurt als niemand zijn metaal-vervuilde bodem met lekkende riolering eens checkt voor hij een moestuin opzet.

Ja dat is te begrijpen, en zo had ik het nog niet gezien.Dank je voor deze opheldering.Zo zie je maar weer dat je elke dag weer wat leert.

eno2 31 maart 2013 13:06

Eten is ongezond

Snerror 31 maart 2013 13:18

Citaat:

Uw maag maakt van die hormonen een papke. Ge moet u daar dus geen zorgen over maken.

AnarchoChristophe 31 maart 2013 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6586053)

Citaat:

Lange termijn effecten onbekend
Zoals de meeste nieuwe medicijnen, zalfjes, producten. Enfin, alles wat nieuw is.
Citaat:

Gebrek aan diversiteit in gewassen en dieren
Kan voorkomen worden door gebruik van Terminator zaden.
Citaat:

Gemodificeerde organismen niet in te dammen
Jawel, Terminator zaden.
Citaat:

Eigendomsrechten zaad
Dat is schandelijk, maar dat is de schuld van IP, niet van zaden. Er is ook IP op medicijnen bijvoorbeeld, en dat is ook verwerpelijk, maar daarom start U toch geen campagne om medicijnen af te schaffen, hoop ik?
Citaat:

Allergieën
Eet het dan niet. Het staat bijvoorbeeld ook duidelijk op de verpakking van ongerelateerde voedingswaren te lezen dat ze in een fabriek verwerkt zijn waar ook pinda's e.d. verwerkt worden. Dat kan ook met GMO's.

Ik ben er vrij zeker van dat er echte bezwaren zijn tegen GMO's en dat voorzichtigheid geboden is, maar vaak zijn dit soort lijstjes van dit soort websites in een handomdraai te ontkrachten.

RosaLavender 31 maart 2013 13:31

En toch krijg je via GM voedsel, dingen binnen die we niet gewend zijn.Er zitten voor en na-delen aan denk ik.

Xenophon 31 maart 2013 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6586077)
En toch krijg je via GM voedsel, dingen binnen die we niet gewend zijn.Er zitten voor en na-delen aan denk ik.

Dat krijg je ook binnen als je Thai eet, daarom is dat niet ongezond.

1207 31 maart 2013 13:48

Citaat:

Ik ben erg bezig met wat ik naar binnenkrijg aan vitaminen

hoe ziet uw voedingspatroon er nu uit?

bvb
smoskes, liters cola, maandelijks een vat, wekelijks frituur/pitta, geen fruit, geen rauwe groenten, geen volkorenproducten, en uw enige wekelijkse groente ligt op de diepvriespizza.
enfin, ge snapt wa ik bedoel hé

RosaLavender 31 maart 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6586082)
Dat krijg je ook binnen als je Thai eet, daarom is dat niet ongezond.

Ik eet geen Thai.Waar het omgaat is dat ik gewoon interesse heb ik wat ik eigenlijk binnenkrijg van voedsel.

RosaLavender 31 maart 2013 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6586087)
hoe ziet uw voedingspatroon er nu uit?

bvb
smoskes, liters cola, maandelijks een vat, wekelijks frituur/pitta, geen fruit, geen rauwe groenten, geen volkorenproducten, en uw enige wekelijkse groente ligt op de diepvriespizza.
enfin, ge snapt wa ik bedoel hé

Cola, frituur, meeneem maaltijden, Febo enzo eet ik nooit.Behalve een stukje chocola nu en dan of een handje vol Casave chips.. zit het wel goed met mijn eet patroon..

Xenophon 31 maart 2013 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6586088)
Ik eet geen Thai.Waar het omgaat is dat ik gewoon interesse heb ik wat ik eigenlijk binnenkrijg van voedsel.

Ik wou dan ook niet bewijzen dat je Thai eet, het ging me meer om het principe.

RosaLavender 31 maart 2013 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6586075)
Zoals de meeste nieuwe medicijnen, zalfjes, producten. Enfin, alles wat nieuw is.

Kan voorkomen worden door gebruik van Terminator zaden.

Jawel, Terminator zaden.

Dat is schandelijk, maar dat is de schuld van IP, niet van zaden. Er is ook IP op medicijnen bijvoorbeeld, en dat is ook verwerpelijk, maar daarom start U toch geen campagne om medicijnen af te schaffen, hoop ik?

Eet het dan niet. Het staat bijvoorbeeld ook duidelijk op de verpakking van ongerelateerde voedingswaren te lezen dat ze in een fabriek verwerkt zijn waar ook pinda's e.d. verwerkt worden. Dat kan ook met GMO's.

Ik ben er vrij zeker van dat er echte bezwaren zijn tegen GMO's en dat voorzichtigheid geboden is, maar vaak zijn dit soort lijstjes van dit soort websites in een handomdraai te ontkrachten.

Ik was niet van plan een campagne te beginnen.. Ik wil heel simple weten wat ik eet en of het wel zo gezond is als dat beweerd word.

AnarchoChristophe 31 maart 2013 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RosaLavender (Bericht 6586092)
Ik was niet van plan een campagne te beginnen.. Ik wil heel simple weten wat ik eet en of het wel zo gezond is als dat beweerd word.

Gezond is een bogus-concept, dat ikzelf als levenswetenschapper zoveel mogelijk probeer te vermijden. Uw 'gezondheid' bestaat uit een verzameling van zoveel parameters ten opzichte van zoveel mogelijke 'normale waarden' met bepaalde varianties, dat het eigenlijk onbegonnen werk is om bepaald voedsel als algemeen gezond of ongezond te bestempelen. In welke parameters ben je geïnteresseerd, over welk voedsel gaat het, op welke bodem werd het gegroeid, ...

Probeer eens te antwoorden op de vraag "wanneer ben je gezond?" en je zal vlug snappen hoe moeilijk 'gezond' te definiëren is.

Tenzij U beslist een glas 99% azijnzuur ofzo te drinken natuurlijk, dat is dus bijvoorbeeld wel ongezond. Daar de parameter 'dood' nogal evident ongezonder is dan de parameter 'levend'.

lombas 31 maart 2013 14:09

Citaat:

Tegenwoordig is alles eigenlijk genetisch gemanupuleerd

Dat heeft niets met de tegenwoordige tijd de maken. Genetische manipulatie is al zo oud als de landbouw zelf. De mens experimenteert al duizenden jaren met het verkrijgen van duurzame gewassen en met het verkrijgen van het beste vee.

RosaLavender 31 maart 2013 14:15

Gezond voor mij betekend dat ik voedsel in mij krijg dat niet volgestopt is met antibiotica.Ik lees de voordelen van GM wel, maar je kan mij niet wijsmaken dat de antibiotica die we binnen krijgen gezond voor ons is.Ik wil graag op de verpakking kunnen lezen wat er in zit.Bij de groenten afdeling van een supermarkt weet je namelijk niet waar het vandaan komt.Ik ga geen mensen of bedrijven beschuldigen hoor.Het is wat het is.. Ik wil alleen de diepte in en niet klakkeloos aan nemen wat regering, bedrijven enz me vertellen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be