UFSIA |
18 april 2014 01:45 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
(Bericht 7103218)
Niks einde van mensenoffers. De Katholieken hebben het misoffer ingevoerd waar de gelovige tenminste eenmaal per jaar gebruik van moet maken. Het lichaam van christus wordt gegeten en zijn bloed wordt gedronken.
Zich voeden met Christus
“Christus is het ‘Brood des levens’ waarmee de nieuwe mens zich voedt. Hij is de Voorziening die God gemaakt heeft [1] om de eetlust van de nieuwe mens te voeden en te bevredigen. (Johannes 6:54)
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.i...-overheersing/
|
Dat waar jij naar verwijst werd uitgelegd in de transsubstantiatieleer. Dat stukje brood en dat glas wijn worden net het Lichaam van Christus. Er is weldegelijk een einde gekomen aan mensen- en dierenoffers ten aanzien van de godheid in de Christelijke wereld. De ware achterlijken hier zijn diegenen die vandaag de dag nog steeds hetzij mensen hetzij schapen de keel oversnijden.
En gezien je er zelf naar verwijst :
Citaat:
Johannes 6 , 54
Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.
|
Ik wil niet beginnen met het plakken van uitgebreide Bijbelcitaten, maar wil toch even benadrukken dat het me intellectueel oneerlijk lijkt om één zinnetje uit zijn context te rukken en ( verkeerd ) weer te geven. Lees anders eens de volledige passage, met name Joh. 6 , regels 30 tot 66. ( Je kan die hier vinden : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...=1&l=nl&set=10 ) Indien je de hele passage zou lezen, dan zou je zien dat het een zeer specifieke beeldspraak is die de Heer gebruikt. Hij verwijst naar de traditie van zijn volk en bovendien is het een metafoor die naar de boeken Exodus en Numerii verwijst. Dat was een beeldspraak waar Zijn volk mee vertrouwd was, vandaag de dag is dat minder het geval.
En wat betreft dat ander stuk dat ik las : Jezus heeft zich helemaal niet uit de voeten gemaakt, Hij is ten hemel opgestegen. Hij bracht de boodschap van de liefde van God naar de mensen ... en de mensen ( zondaars ) hebben hem vermoord. Had Hij zichzelf nog eens moeten aanbieden om extra gefolterd te worden ? Dat zou niets bijgebracht hebben. Eenmaal opstaan uit de dood was genoeg om aan diegenen die er voor kozen om niet blind te blijven voor de waarheid de boodschap over te maken dat de dood niet het definitieve einde is: liefde is sterker dan de dood en het lijden.
Oh en Christenen aanbidden slechts één God, een God weliswaar die zichzelf op drie manieren heeft laten kennen aan de mensen ...
* eerst als Geest, Gods geest zweefde over het water en was overal aanwezig, soms als briesje, soms als stormwind.
* vervolgens als Vader, toen Hij zijn Volk redde , het Verbond sloot en de Geboden overmaakte.
* Tenslotte als Zoon, toen Hij duidelijk maakte dat de waarden ( liefde ) achter de Wet belangrijker waren dan de letter van de Wet.
Dit illustreerde Hij bijvoorbeeld met de parabel van de Barmhartige Samaritaan
mvg. Sint Ignacius
|