Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   BUB: "De ronde van het echte Vlaanderen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184944)

Patrice 31 maart 2013 23:03

BUB: "De ronde van het echte Vlaanderen"

Van de BUB-persdienst:

---

DE RONDE VAN HET ECHTE VLAANDEREN

De Zwitser Cancellara won de 97ste editie van de Ronde van het echte Vlaanderen (Belga, 31.03.2013)

DIT IS (BELGISCH) VLAANDEREN

Op paasdag 31 maart 2013 werd de 97ste Ronde van Vlaanderen gereden. Zoals reeds 100 jaar het geval is, blijft de Ronde netjes binnen de grenzen van Vlaanderen, het Belgische Vlaanderen dan toch.

De oprichter Karel Van Wijnendaele, die ook het sportmagazine ‘Sportwereld’ uitgaf, maakte eerst publiciteit voor een Oost-Belgische wilerkoers: Luik-Bastenaken-Luik. Nadien heeft hij het idee gehad om vanaf 1913 zijn tegenhanger West-België te organiseren. De Ronde van Vlaanderen was geboren. Er was geen enkel flamingantisch opzet. Het doel was louter sportief. De Ronde deed ook nooit de provincies Antwerpen, Brabant of Limburg aan.

De Ronde heeft dus niets te zien, zoals sommige ons willen doen geloven, met een strijd tussen wat de media en politiek vandaag “Vlaanderen” en “Wallonië” noemen. In die tijd bestonden die entiteiten niet. De Belgen dachten vooral in provinciale en nationale termen en in zekere zin is dat nog altijd zo vandaag.

Het echte Vlaanderen is trouwens een internationale en tweetalige streek die zich over het westen van België (de provincies West- en Oost-Vlaanderen), het noord-westen van Frankrijk (Frans-Vlaanderen) en het zuidwesten van Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) uitstrekt.

In die zin is Vlaanderen vergelijkbaar met de grensoverschrijdende regio Koerdistan, die verdeeld tussen Turkije, Iran, Irak en Syrië verdeeld is. Nochtans is Koerdistan een veel hechtere streek dan Vlaanderen die zich bovendien op een veel grotere traditie kan beroepen, die zeer ver in de geschiedenis teruggaat tot de Griekse Oudheid.

De Koerdische vlag (www.rojane.nl)

---

http://www.unionbelge.be/?p=6935

Vrijheideerst 1 april 2013 10:41

Dus als Vlaanderen een eigen PKK opricht mag het gerust strijden voor zijn eigen cultuur etc?

Ik betwist zeker niet dat Frans Vlaanderen en Zeeuws Vlaanderen ook van "ons" zijn. 8-)

vrijevlaming 1 april 2013 10:42

schitterend: van een sportwedstrijd overstappen naar koerdistan. Enkel bij de BUB zijn ze krankzinnig genoeg om zoiets voor elkaar te krijgen

Weezer 1 april 2013 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6586988)
schitterend: van een sportwedstrijd overstappen naar koerdistan. Enkel bij de BUB zijn ze krankzinnig genoeg om zoiets voor elkaar te krijgen

Ik proestte bijna m'n koffie over m'n laptop van het lachen :lol:

De Brabander 1 april 2013 11:34

Deze geografische vergelijking stoort u? Dat is dan zoals de temporele vergelijking van Kris Peeters die een middeleeuwse veldslag van een Franstalige graaf herdenkt.

Libro 1 april 2013 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6587037)
Deze geografische vergelijking stoort u? Dat is dan zoals de temporele vergelijking van Kris Peeters die een middeleeuwse veldslag van een Franstalige graaf herdenkt.

Of de herdenking van de eedaflegging van een Duitse aristocraat als koning, of....

Zwitser 2 april 2013 07:31

Tiens. de BUB is voor de aanhechting van Frans Vlaanderen...

Zwitser 2 april 2013 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice (Bericht 6586690)

http://www.unionbelge.be/wp-content/uploads/2013/03/Cancellara-300x225.jpg

Waarom is het alijd "unionbelge" in URLs van de BUB? Als unionistische partij verwacht ik dat de BUB de taal van de meerderheid voorrang geeft.

Vrijheideerst 2 april 2013 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6587847)
Tiens. de BUB is voor de aanhechting van Frans Vlaanderen...

Ik ook 8-)

Matonge 6 april 2013 07:18

We moeten niet proberen het obvious te vertalen, of een knipoogje voor de goede moraal te plaatsen. Ze verzuipen erin. Ik wordt er moedeloos van. (not)

side note; trouwens ik vindt persoonlijk unionbelge ook wel sexy klinken, zoals café d'anvers, of merci, of soit of cava. Beter dan de ruiten van een lijnbus volplakken ter compensatie alleszinds (..) Pff die Antwerpenaren. parking!

vrijevlaming 6 april 2013 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Matonge (Bericht 6592078)

ik vindt !

:rofl: epic fail!

vandaar waarschijnlijk het Engels af en toe, om toch wat fouten in het Nederlands te vermijden?

Schelfie 6 april 2013 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6592157)
:rofl: epic fail!

vandaar waarschijnlijk het Engels af en toe, om toch wat fouten in het Nederlands te vermijden?

Net als "ik wordt".

Matonge 7 april 2013 06:59

Verdomme. Ik wist het. Geen verloren generatie.

( edde de rest ook begrepe, arguman? )

De Brabander 8 april 2013 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6587143)
Of de herdenking van de eedaflegging van een Duitse aristocraat als koning, of....

Wie zegt dat mij dat stoort? Belgen zijn open mensen. Flaminganten daarentegen...

Vrijheideerst 8 april 2013 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6594282)
Wie zegt dat mij dat stoort? Belgen zijn open mensen. Flaminganten daarentegen...

Belgen zijn open mensen? Volgens mij zijn de "belgen" het meest gesloten volk dat ik al tegenkwam, net daarom dat uw droomonland nog bestaat.

De schoofzak 8 april 2013 21:35

1 Bijlage(n)
Citaat:

Ik vind meertaligheid één van de elementen die wijzen op openheid, zicht op de wereld, culturele verhevenheid ... bla bla ...
en ... dan vrees ik een beetje voor de zuiderbuur. Tot en met de zuiderbuur die in de regering zit, of in een palais te Laeken.

En ik zou zelfs durven wedden voor een wedstrijdje op dit vlak, tussen Vlaamse 'b.' en Vlaamse flaminganten.

:roll:

Hier, ik wou je nog een fotootje schenken, voor je pasen:

Karel Martel B 8 april 2013 22:02

Citaat:

Belgen zijn open mensen.

Het is gemakkelijk om open te zijn met het geld van een ander.

Everytime 8 april 2013 22:32

Citaat:

Met Vlaams-Nationalisme moeten we geen rekening nemen.

De Brabander 9 april 2013 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6594713)
Het is gemakkelijk om open te zijn met het geld van een ander.

U bekritiseert dus al die Noord-Belgen die geen lid zijn van uw clubje (dus zo'n 80%)?

Vrijheideerst 9 april 2013 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6595177)
U bekritiseert dus al die Noord-Belgen die geen lid zijn van uw clubje (dus zo'n 80%)?

Nee, diegene die geen lid zijn van uw clubje, zo'n 99%.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be