Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   consultancy.......afzetterij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=184959)

kelt 1 april 2013 12:18

consultancy.......afzetterij

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/...0270919433.htm

Het is voor menigeen (waaronder mezelf) al lang duidelijk dat de beste "consultants" niks anders doen dan netjes de problemen en de mogelijke oplossingen presenteren zoals ze die te horen krijgen van de bediendes(typisch van het zgn middenkader).Het topkader betaalt dan,al dan niet met enthousiasme,een zakje geld aan zo een "consultant" en draagt dan het "middenkader" op iets van de eigen(!!) raadgevingen te realiseren.Deze laatsten,nogal dikwijls in aanzienlijk tijdsgebrek,rennend van de ene crisis naar de andere-,verlaten uiteindelijk,kompleet gedegouteerd,het bedrijf(ze vroegen nooit om consultants maar vrijwel altijd om een beetje hulp,om jonge mensen om op te leiden,NIET om NOG meer werk en NOG meer "vergaderingen" omdat het topkader graag ook wil doen alsof ze er iets van kennen maar eerst wil weten wat er gebeurt)......waarna een nieuwe ronde consultancy volgt...

Het is blijkbaar nog erger..
Bij grotere bedrijven,met meer "esoterische" consultancy-opdrachten,zouden,volgens het artikel,consultancy-rapporten half-automatisch gegegenereerd worden.Aangezien niemand voorbij bladzijde 5 die zever leest kan daar zelfs een verhandeling over vliegvissen tussen...:roll:

Vrijwel alle grote dossiers die we gehoord hebben,ook Ford onlangs,ook de NMBS,ook de aankoop van treinen voor de Fyra,loopt over van "consultancy"-raadgeving.

Het is het gevolg van de "managements"-cultuur......overal "managers",die uiteraard niks zelf doen ,maar graag doen alsof zij ergens de hand in gehad hebben."rapporten" zijn HUN produkt.Om "rapporten" te produceren betalen ze daartoe mensen vreemd aan het bedrijf en pesten ze ondertussen diegenen die WEL iets kennen en kunnen buiten...

Ik heb de neiging te gaan geloven dat "consultancy" en "management" een deel van het probleem van de West-Europese industrie geworden is.....even erg als het zware overheidsbeslag.Het KOST jobs,het VERNIETIGT bedrijven tot in hun kern door de besten weg te jagen zodat je op een dag al de rest moet ontslaan.!

Klojo eerste klas 1 april 2013 15:23

Dikke 2
Heb het zelf nog meegemaakt dat ik instructies kreeg om iets uit te voeren dat ik zelf indertijd had voorgesteld....maar dat toen werd afgeschoten wegens 'niet relevant'...... :cry:
Onnodig te zeggen zeker dat ik daar niet meer ben ? (toeme, had eerst 'niet meer werk' geschreven. Me net op tijd herinnerd dat een ambtenaar niet 'werkt'.... :twisted: )

vlaams realist 1 april 2013 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6587230)
Dikke 2
Heb het zelf nog meegemaakt dat ik instructies kreeg om iets uit te voeren dat ik zelf indertijd had voorgesteld....maar dat toen werd afgeschoten wegens 'niet relevant'...... :cry:
Onnodig te zeggen zeker dat ik daar niet meer ben ? (toeme, had eerst 'niet meer werk' geschreven. Me net op tijd herinnerd dat een ambtenaar niet 'werkt'.... :twisted: )

Goed dat je je eigen fout tijdig hebt rechtgezet.
En in dezelfde lijn heeft het kader een consultant ingeschakeld om vast te stellen dat er geen water uit de kraan kwam.Na een vergadering over dit probleem is er een consultant gevraagd om met voorstellen tot oplossingen te komen:-D

Distel 1 april 2013 17:16

Dat staat natuurlijk in schril contrast met de bedrijven waar consultants terecht waarschuwen voor aankomende problemen, het management er zich niets van aantrekt, en de consultant achteraf de rommel mag komen opkuisen. Misschien zijn we dus een beetje onterecht aan het veralgemenen...

Klojo eerste klas 1 april 2013 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aprilvis (Bericht 6587348)
Jullie weten toch welk buzzword hier van toepassing is?
Hook, line and sinker.

Dat je dat niet door had na zijn pagina's met vliegvissen.
Vliegvissen ==>vissen==>april==>??

Het artikel is inderdaad 1-Aprillig, maar dat belet niet dat die consultancyhype wel degelijk soms dikke shit is.....en ik weet dat, jammer genoeg, uit ervaring... 8O

Scherven A. Mok 1 april 2013 17:58

Het mag dan wel een april grap zijn. Er zit waarheid in. Consultancy wordt dikwijls misbruikt om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Waarom moet het topmanagement nog zo dik betaald worden als ze hun eigenlijke taak toch van zich af schuiven.

kelt 1 april 2013 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aprilvis (Bericht 6587348)
Jullie weten toch welk buzzword hier van toepassing is?
Hook, line and sinker.

Dat je dat niet door had na zijn pagina's met vliegvissen.
Vliegvissen ==>vissen==>april==>??

:mrgreen: GOED he?

De meest "overtuigende" tekst overigens van de ganse 1 april........

.....maar er zit een serieuze grond van waarheid onder :|

Kallikles 4 april 2013 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6587395)
Het mag dan wel een april grap zijn. Er zit waarheid in. Consultancy wordt dikwijls misbruikt om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Waarom moet het topmanagement nog zo dik betaald worden als ze hun eigenlijke taak toch van zich af schuiven.

²

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be