![]() |
Einde spoorwegen in België
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.
EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.' De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 �* 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen. Hoe ga je dat betalen met een enorme en steeds maar stijgende staatsschuld? |
Citaat:
|
Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.
|
Citaat:
|
Citaat:
. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoeveel geld zou er van de tickets komen, 5-10%? |
We richten Vlaamse Spoorwegen op en alles is opgelost.
|
Wat mij het meest verontrust is dat Infrabel een audit nodig heeft om te weten dat haar materiaal versleten is. Op basis van het aantal branden in stroomcabines en breuken in bovenleidingen zou nochtans elke treinabonnee hen dat hebben kunnen vertellen. Voor de rest worden ze toch veronderstelt te weten hoe oud hun materiaal is, wanneer het aan vervanging toe is en hoeveel dat kost?
|
Citaat:
|
Citaat:
We zien dat dagelijks. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat we dagelijks zien is Belgie in actie. Heeft niets met een Vlaamse staat te maken, eigenlijk is uw repliek zo zwak dat ik toch wel beter van u had verwacht. het water - lees, de frustratie, moet u echt aan de lippen staan denk ik dan maar. |
Citaat:
Ter info: kostendekking delijn= 15% door gebruikers. Behalve daar waar de mobiliteitsproblemen het grootste zijn, daar heeft men bedongen dat de gebruikers 65% van de onkosten betalen. Kom mij dus niet praten van Vlaamse spoorwegen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vermoed dat wij het daarover eens zijn. Maar we moeten dan wel kunnen verklaren waarom het met de spoorwegen sinds de gedeeltelijke privatisering bergaf gaat. Het zal wel een ingewikkeld verhaal worden; ik heb me er niet in verdiept. Wie wel? Ik zou graag begrijpen waarom de markt bij de spoorwegen niet werkt. En het begin van het antwoord zal wel luiden dat deze markt allesbehalve vrij is. |
De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...
Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be