Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Einde spoorwegen in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185090)

demonen 5 april 2013 11:42

Einde spoorwegen in België
 
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.
EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 �* 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

Hoe ga je dat betalen met een enorme en steeds maar stijgende staatsschuld?

Xenophon 5 april 2013 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6591246)
Het Belgische spoor moet een serieuze inhaalbeweging maken op het vlak van investeringen. Dat is de conclusie van een audit die de Polytechnische School van Lausanne (EPFL) uitvoerde voor Infrabel en die de krant L'Echo kon inkijken. Voor 2025 zou meer dan 680 miljoen euro gespendeerd moeten worden aan nieuwe sporen en bovenleidingen.
EPFL voerde de audit in 2011 uit op vraag van Infrabel. De spoorwegbeheerder erkent het bestaan van de audit. 'De sporen hebben een levensduur van dertig jaar en de bovenleidingen een van twintig jaar. Alle curves geven aan dat hun levensduur bijna de limiet bereikt heeft en dat we investeringen moeten doen. Bij gebrek daaraan riskeren we problemen, in het bijzonder capaciteitsverlies.'

De experten van de Zwitserse school berekenden dat de vervanging van de sporen 220 �* 250 miljoen euro zou kosten. Er zou verder 190 tot 230 miljoen euro nodig zijn voor de toestellen van de hoofdsporen en 200 miljoen euro voor de bovenleidingen.

Hoe ga je dat betalen met een enorme en steeds maar stijgende staatsschuld?

:cheer: Niet! :cheer:

gertc 5 april 2013 12:04

Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.

Xenophon 5 april 2013 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6591267)
Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.

Je schijnt precies niet goed te begrijpen wat de financiele situatie is in Belgie, het is op.

De schoofzak 5 april 2013 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6591276)
Je schijnt precies niet goed te begrijpen wat de financiele situatie is in Belgie, het is op.

Een klein schijfke schrapen van de spaarboekjes ...

.

Xenophon 5 april 2013 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6591334)
Een klein schijfke schrapen van de spaarboekjes ...

.

Ik denk dat Di Rupo daar al wel andere plannen mee heeft. :D

BonBon 5 april 2013 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6591267)
Zijn dat bedragen per jaar, of in totaal? Want 680 miljoen in totaal over de komende 12 jaar lijkt me een geen enorm bedrag.

Ze werken nu al met een zwaar verlies en de lopende kosten blijven ook stijgen, dit komt er gewoon extra bij en betreft enkel bepaalde structurele onderdelen die eigenlijk winst moeten maken, want van buitenlandse treinen krijgen ze hier geld voor om het te mogen gebruiken.

Hoeveel geld zou er van de tickets komen, 5-10%?

Another Jack 5 april 2013 12:58

We richten Vlaamse Spoorwegen op en alles is opgelost.

fonne 5 april 2013 13:02

Wat mij het meest verontrust is dat Infrabel een audit nodig heeft om te weten dat haar materiaal versleten is. Op basis van het aantal branden in stroomcabines en breuken in bovenleidingen zou nochtans elke treinabonnee hen dat hebben kunnen vertellen. Voor de rest worden ze toch veronderstelt te weten hoe oud hun materiaal is, wanneer het aan vervanging toe is en hoeveel dat kost?

fonne 5 april 2013 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6591343)
We richten Vlaamse Spoorwegen op en alles is opgelost.

Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn. In plaats van het geld verloren te gooien aan quasi ongebruikte infrastructuur, zoals de aansluitingsboog van de TGV op de Waalse dwarsas, die exact door één trein per dag gebruikt werd. Of een megalomaan station van 150 Miljoen Euro in een provinciestadje.

Another Jack 5 april 2013 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6591353)
Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn. In plaats van het geld verloren te gooien aan quasi ongebruikte infrastructuur, zoals de aansluitingsboog van de TGV op de Waalse dwarsas, die exact door één trein per dag gebruikt werd. Of een megalomaan station van 150 Miljoen Euro in een provinciestadje.

Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.

fonne 5 april 2013 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6591340)
Ze werken nu al met een zwaar verlies en de lopende kosten blijven ook stijgen, dit komt er gewoon extra bij en betreft enkel bepaalde structurele onderdelen die eigenlijk winst moeten maken, want van buitenlandse treinen krijgen ze hier geld voor om het te mogen gebruiken.

Hoeveel geld zou er van de tickets komen, 5-10%?

De regering heeft nog net 30 miljoen Euro van het spoorbudget geschrapt. De schulden van de spoorwegen zullen daardoor nog toenemen, maar dat is niet erg want dat is buiten de begroting. Tot de terugbetaling van de rentes zo hoog wordt dat er geen treinen meer gaan rijden.

Xenophon 5 april 2013 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6591358)
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.

- lol -

Wat we dagelijks zien is Belgie in actie. Heeft niets met een Vlaamse staat te maken, eigenlijk is uw repliek zo zwak dat ik toch wel beter van u had verwacht. het water - lees, de frustratie, moet u echt aan de lippen staan denk ik dan maar.

pajoske 5 april 2013 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6591353)
Vlaamse spoorwegen zouden inderdaad hun geld daar investeren waar de mobiliteitsproblemen het grootst zijn.

Daar twijfel ik héél sterk aan. 'Delijn' een Vlaamse vervoersmaatschappij doet dat toch ook niet. Neen die schaffen de snelbuslijnen welke rijden op plaatsen met een enorm mobiliteitsproblemen net af.

Ter info: kostendekking delijn= 15% door gebruikers. Behalve daar waar de mobiliteitsproblemen het grootste zijn, daar heeft men bedongen dat de gebruikers 65% van de onkosten betalen.

Kom mij dus niet praten van Vlaamse spoorwegen.

Zipper 5 april 2013 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6591358)
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.

aan de toestand ons wegennet om te beginnen......(hoelang is dat ook al weer vlaamse materie ??)

BonBon 5 april 2013 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6591358)
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.

Dan zijn we er tenminste zelf verantwoordelijk voor.

Kodo Kodo 5 april 2013 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6591358)
Ja, natuurlijk: wat zelf doen, doen we beter.
We zien dat dagelijks.

Jack, ik weet wel wie deze kreet placht te slaken, maar we kunnen hem ook anders begrijpen: op een vrije markt kunnen we zelf kiezen wat goed voor ons is, en dat doen we beter dan de overheid voor ons kan doen.

Ik vermoed dat wij het daarover eens zijn. Maar we moeten dan wel kunnen verklaren waarom het met de spoorwegen sinds de gedeeltelijke privatisering bergaf gaat. Het zal wel een ingewikkeld verhaal worden; ik heb me er niet in verdiept.

Wie wel? Ik zou graag begrijpen waarom de markt bij de spoorwegen niet werkt. En het begin van het antwoord zal wel luiden dat deze markt allesbehalve vrij is.

Hoera 5 april 2013 13:24

De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.

Xenophon 5 april 2013 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 6591393)
De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.

De Belgische spoorwegen dienen in de eerste plaats om vakbonden en politieke partijen zoveel mogelijk te laten graaien. Daar moet paal en perk aan gesteld worden, anders zal zelfs regionaliseren niet helpen.

Another Jack 5 april 2013 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoera (Bericht 6591393)
De kern van het probleem is dat de spoorwegen nog niet geregionaliseerd zijn...

Tot zolang zal het dweilen zijn met de kraan open.

Ik ben blijkbaar dan toch niet de enige: de oplossing voor alles = regionaliseren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be