Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   BE nu al voorlaatste bij verkeersdoden onder motorrijders (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185212)

Micele 10 april 2013 15:29

BE nu al voorlaatste bij verkeersdoden onder motorrijders
 
Ook daar zakken we tot bijna onderaan, gelukkig is Griekenland er nog.
Citaat:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...orrijders.aspx

WOENSDAG, 10 APRIL 2013

09/04 BINNENLAND België is het tweede gevaarlijkste land in Europa voor motorrijders. Elk jaar sterven in ons land meer dan 120 motorrijders op de weg, omgerekend zijn dat er twaalf per miljoen inwoners.

Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring, waarover VTM dinsdagavond in Het NIeuws bericht. België scoort slecht omdat onze wegen zo druk en vaak slecht onderhouden zijn. Ook het wisselvallige weer maakt het extra gevaarlijk voor motorrijders.

Wie met de motor rijdt, heeft in ons land 15 keer meer kans om te sterven bij een ongeval, dan met de auto. België doet het daarmee Europees bijzonder slecht. Alleen in Griekenland vallen er nóg meer slachtoffers per miljoen inwoners.
Even ca. 6 jaar terug googlen:

Citaat:

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=L51LKRVI

België onveilig voor motorrijders

woensdag 19 december 2007

BRUSSEL - Er komen in België meer motorrijders om bij ongevallen dan gemiddeld elders in Europa.
De Belgische verkeersveiligheid heeft geen te beste naam en ook wat specifiek de ongevallen met motorrijders betreft, doen we het niet bijster goed in Europa. Bij ons komen er 130 motorrijders om per miljard gereden kilometers. Het Europese gemiddelde ligt op 86. Dat meldt de European Transport Safety Council (ETSC), die de ongevallenstatistieken vergeleek.

Noorwegen, Zwitserland, Denemarken en Finland blijken de veiligste landen voor motorrijders. Daar vallen 'maar' tussen de 30 en 45 doden per miljard kilometers.

Duitsland, Portugal, Oostenrijk, Zweden en Griekenland zitten net onder het Europese gemiddelde van 86. België bevindt zich op de 16de plaats op 22, net na Groot-Brittannië en voor Estland.

Bij de cijfers hoort enig voorbehoud omdat ze voor sommige landen slaan op 2006 en voor andere, waaronder België, op 2005.

Motorrijders lopen overal een groter ongevalrisico. In heel Europa ligt dat per gereden kilometer achttien keer hoger dan voor automobilisten. De gemotoriseerde tweewielers zijn goed voor 16 procent van de verkeersdoden, terwijl ze maar 2 procent van de kilometers rijden.

In Vlaanderen legt de overheid de laatste hand aan een vademecum voor veiliger infrastructuur. ( ty)
Behalve de natte-vinger-excuses, wat doen die Europese landen die ons inhalen veel beter als Be qua verkeersveiligheid ?


even p/c van de evolutie in BE, motorrijders doden + 30 dagen:
1995 en 2000 zet ik er ook bij.

Citaat:

BELGIE

Aantal doden 30 dagen
1995 2000 2005 2007 2008 2009 2010 2011

116 118 125 139 108 138 102 127

Huidige filter
Type weggebruiker: Motorfiets niet meer dan 400 cc , Motorfiets meer dan 400 cc
Datum 1995 , 2000 , 2005 , 2007 , 2008 , 2009 , 2010 , 2011

bron be.STAT (verder als 1995 gaan ze niet terug)
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...sslachtoffers/

maddox 11 april 2013 06:35

Als motorrijder heb ik de stellige indruk dat desondanks de steeds strenger wordende exames geen zoden aan de dijk brengen.
Ook de steeds achterlijker wordende wetgeving, en het beleid om die debieler wordende wetgeving te handhaven, zijn geen hulp.

Flitsers en rood licht camera's per kilo. Maar O wee als er gedacht word over bumperkleven en roekeloos rijgedrag (slalommen op zijn F1's), dan zie je de pakkemannen niet.

Ook heb ik de indruk dat sommige mensen niet bezig zijn met autorijden, maar met te telefoneren, berichten te sturen, DJ spelen, ontbijten enzoverder.
Nu kan ik wel begrip opbrengen voor iemand die een slok neemt op lange rechte stukken snelweg, of zelfs een snack wegwerkt. Een gesprek voeren, is het nu met een persoon naast de bestuurder, of handsfree lijkt me zo ook het punt niet.

Maar om zulke acties uit te voeren in druk verkeer, da's gewoon dom.

En mag ik erbij vermelden dat rijbewijzen uitdelen aan mensen die met moeite een banaan kunnen pellen, het er niet beter op maakt. Rij maar eens in het Brusselse...

Universalia 11 april 2013 07:40

Citaat:

Ook heb ik de indruk dat sommige mensen niet bezig zijn met autorijden, maar met te telefoneren, berichten te sturen, DJ spelen, ontbijten enzoverder.
Zie je inderdaad veel ondanks met de boetes voor telefoneren in de wagen tijdens het rijden verhoogde dacht ik. (controles op??) Ook de navigatiesystemen niet vergeten waar men zit op te gapen tijdens het rijden.

Ik heb 4 motoren gehad nog in tijden dat de banen er vrij deftig bijlagen.
Nu moet je goed weten waar elke put ligt in de baan of je maakt gelijk kennis met het decor als motorrijder.
En dan heb je inderdaad nog de andere weggebruikers waar er tegenwoordig veel bijzijn die totaal geen respect hebben voor motorrijders.
Vroeger kreeg je als motorrijder nog een volwaardige plaats aan een verkeerslicht tegenwoordig komen ze gewoon bijna over je botten gereden. Enige voordeel dat je dan hebt met de motor is, indien de situatie zich er voor leent, is zijn optrekvermogen en wegwezen ... (waar ik uiteraard niet mee bedoel dat je snelheidsovertredingen moet gaan doen)

De nieuwe wagens worden als maar beter en zijn ware salons om in te zitten. Sommige mensen gaan zich daar in het verkeer ook echt naar gedragen als ze rijden met alle gevolgen vandien. Mijn wagentje dat hoor je draaien, dat maakt binnenin nog lawaai maar ik blijf zo tenminste wakker. :rofl:

Distel 11 april 2013 07:41

Mensen gebruiken hun spiegels niet meer, en checken hun dode hoek niet meer. Gewoon van rijvak veranderen, liefst nog zonder pinken, is tegenwoordig de boodschap. Maar o wee als je een beetje te snel rijdt, want d�*t is gevaarlijk meneer...

Universalia 11 april 2013 11:16

Citaat:

Mensen gebruiken hun spiegels niet meer, ...
Daar heeft u wel een punt Distel.

Toen ik zo omstreeks 1302 mijn praktisch rijexamen moest afleggen vroeg de examinator op een bepaald ogenblik aan mij: Gebruik je die echt allemaal die spiegels? Ik reageerde uiteraard beleefd: Ja meneer.
Wel, wist hij te vertellen, er zijn echt niet veel mensen die dat 'kunnen' (onder de knie hebben, dat gebruik van alle spiegels in de wagen is wat voorzichtiger uitgedrukt).

Niet zo lang geleden huurden wij een bestelwagen waar ik wat moest mee vervoeren en daar staat tegenwoordig geen achteruitkijkspiegel meer in.
De weliswaar grote buitenspiegels zijn alleen goed als het droog weer is, het regende toen pijpenstelen, je zag gewoon niets in die spiegels. Ik verschiet er dus niet van dat daar ongelukken mee gebeuren.

Universalia 11 april 2013 11:17

Citaat:

Mensen gebruiken hun spiegels niet meer, ...
Daar heeft u wel een punt Distel.

Toen ik zo omstreeks 1302 mijn praktisch rijexamen moest afleggen vroeg de examinator op een bepaald ogenblik: Gebruik je die echt allemaal die spiegels? Ik reageerde uiteraard beleefd: Ja meneer.
Wel, wist hij te vertellen, er zijn echt niet veel mensen die dat 'kunnen' (onder de knie hebben, dat gebruik van alle spiegels in de wagen is wat voorzichtiger uitgedrukt).

Niet zo lang geleden huurden wij een bestelwagen waar ik wat moest mee vervoeren en daar staat tegenwoordig geen achteruitkijkspiegel meer in.
De weliswaar grote buitenspiegels zijn alleen goed als het droog weer is, het regende toen pijpenstelen, je zag gewoon niets in die spiegels. Ik verschiet er dus niet van dat daar ongelukken mee gebeuren.

santos 11 april 2013 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6597043)
Als motorrijder heb ik de stellige indruk dat desondanks de steeds strenger wordende exames geen zoden aan de dijk brengen.
Ook de steeds achterlijker wordende wetgeving, en het beleid om die debieler wordende wetgeving te handhaven, zijn geen hulp.

Flitsers en rood licht camera's per kilo. Maar O wee als er gedacht word over bumperkleven en roekeloos rijgedrag (slalommen op zijn F1's), dan zie je de pakkemannen niet.

Ook heb ik de indruk dat sommige mensen niet bezig zijn met autorijden, maar met te telefoneren, berichten te sturen, DJ spelen, ontbijten enzoverder.
Nu kan ik wel begrip opbrengen voor iemand die een slok neemt op lange rechte stukken snelweg, of zelfs een snack wegwerkt. Een gesprek voeren, is het nu met een persoon naast de bestuurder, of handsfree lijkt me zo ook het punt niet.

Maar om zulke acties uit te voeren in druk verkeer, da's gewoon dom.

En mag ik erbij vermelden dat rijbewijzen uitdelen aan mensen die met moeite een banaan kunnen pellen, het er niet beter op maakt. Rij maar eens in het Brusselse...

²
nu de slechte wegen zitten er ook wel voor iets tussen. Ik rijd jaarlijks een 20000 km met de motor in zelden gevallen heeft het slechte weer mij parten gespeeld. Het slechte wegdek daaraantegen, een te diepe put in het wegdek is levensgevaarlijk om nog niet spreken over die riooldeksels die in't midden van de weg liggen.

Universalia 11 april 2013 13:53

Oeps, dubbelpost, sorry daarvoor. :oops:

Santos gelijk heb je, de staat van onze wegen is dramatisch.

De heirbanen ten tijde van Imperium Romanum lagen zelfs beter me dunkt.

En nu de Nederlanders nog wat dwars gaan liggen voor het wegenvignet zullen we de kosten van de herstellingen aan onze wegen zelf moeten blijven dragen.

Het wegenvignet

De dwarsliggers

:roll:

Dower 19 april 2013 07:28

Mja, in Wallonië staan ze minder te flitsen blijkbaar: http://www.alles-over-verkeersrecht....-wallonie.html

Maar k vraag me dan af of zij dan wel meer inzetten op andere dingen zoals verkeersagressie?

Blue Sky 19 april 2013 08:07

Ik verschiet er niet van als ik zie hoe automobilisten hier rijden. Richtingaanwijzers niet gebruiken, GSM gebruik in de wagen ( 2/3 bestuurders ), ...

Het rijgedrag en de pk's van motoren zal er ook wel mee te maken hebben, dit verklaart niet het verschil tussen de landen.

Distel 19 april 2013 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6606145)
Ik verschiet er niet van als ik zie hoe automobilisten hier rijden. Richtingaanwijzers niet gebruiken, GSM gebruik in de wagen ( 2/3 bestuurders ), ...

Klopt. Ik zie zowat dagelijks auto's uitwijken omdat een andere wagen vlak voor hun neus en zonder te pinken van rijvak wisselt. Je zal maar een motorrijder zijn die net passeert. Het spiegelgebruik in dit land lijkt dramatisch te zijn. Ook mensen die ogenschijnlijk niet doorhebben dat ze met hun 110 km/h op het derde rijvak mensen ophouden terwijl ze naar rechts kunnen. Gebruiken ze hun spiegels niet of is er sprake van slechte wil?

Anna List 19 april 2013 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6606279)
Klopt. Ik zie zowat dagelijks auto's uitwijken omdat een andere wagen vlak voor hun neus en zonder te pinken van rijvak wisselt. Je zal maar een motorrijder zijn die net passeert. Het spiegelgebruik in dit land lijkt dramatisch te zijn. Ook mensen die ogenschijnlijk niet doorhebben dat ze met hun 110 km/h op het derde rijvak mensen ophouden terwijl ze naar rechts kunnen. Gebruiken ze hun spiegels niet of is er sprake van slechte wil?

onderzoek wees al uit dat de staat van de Belgische wegen en de infrastructuur de hoofdoorzaak voor de vele dode motorrijders in Belgie zijn.


ok, zowel motorrijders als automobilisten zouden wsl ook nog beter kunnen, maar laat deze twee zich niet tegen elkaar uitspelen en zo een gedroomd excuus bezorgen aan politici om vooral niet hoogdringend iets aan de echte oorzaak te doen...

maddox 19 april 2013 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6606145)
Ik verschiet er niet van als ik zie hoe automobilisten hier rijden. Richtingaanwijzers niet gebruiken, GSM gebruik in de wagen ( 2/3 bestuurders ), ...

Zoals ik schreef, roodlicht en snelheidskamera's per kilo, maar de rest, stel je voor dat de pakkemannen uit hunnen geaircoode combi moeten komen.
Citaat:

Het rijgedrag en de pk's van motoren zal er ook wel mee te maken hebben.
Alsof een snotaap van 16 met een opgefokte brommer minder gevaar loopt door het gebrek aan PK's tegenover een ervaren motorrijder met een 180pk Hayabusa. Of dat het gevaarlijker is met een 100 pk chopper te toeren dan met een 35 pk 250cc race replica.
Citaat:

dit verklaart niet het verschil tussen de landen.
Al ooit eens in Parijs of Rome geweest? Het is een mirakel dat er geen genocides gebeuren in't verkeer daar.

Rr00ttt 30 april 2013 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6597071)
Mensen gebruiken hun spiegels niet meer, en checken hun dode hoek niet meer. Gewoon van rijvak veranderen, liefst nog zonder pinken, is tegenwoordig de boodschap. Maar o wee als je een beetje te snel rijdt, want d�*t is gevaarlijk meneer...

Ja klopt voor een stuk wel. Ik heb vroeger veel met de moto gereden en als er 1 ding is waar ik angst voor had dan was het de rijvakslingeraars en 'gaatjesduikers'. I.e. de types die zonder (of op het allerlaatste moment toch een volle halve seconde) hun richtingaanwijzers te gebruiken van rijvak wisselen.

Nu ter verdediging moet ik wel zeggen dat het ook niet realistisch is om te verwachten dat automobilisten constant in hun achteruitkijkspiegel zitten te loeren. En als je dan tegen 80 per uur door een file aan 20 per uur aan het bollen bent, is het imo vaak ook wel je eigen schuld.

Daarnaast lijkt vooral het abominabele wegdek me een killer in belgië. Het was toen ik nog veel met de moto reed (+/- 10 jaar terug) al een ramp en sindsdien is het alleen nog maar erger geworden.

Rr00ttt 30 april 2013 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6606279)
Klopt. Ik zie zowat dagelijks auto's uitwijken omdat een andere wagen vlak voor hun neus en zonder te pinken van rijvak wisselt. Je zal maar een motorrijder zijn die net passeert. Het spiegelgebruik in dit land lijkt dramatisch te zijn. Ook mensen die ogenschijnlijk niet doorhebben dat ze met hun 110 km/h op het derde rijvak mensen ophouden terwijl ze naar rechts kunnen. Gebruiken ze hun spiegels niet of is er sprake van slechte wil?


Op het eerste: een verandering van de wetgeving terzake zou al helpen. Ik denk dat er veel vanuit gaan dat het toch altijd wettelijk de schuld van de achterliggende wagen is. En idd zet eens wat anonieme wagens in om die mensen aan te pakken ipv de gemakkelijk geld maar weinig veiligheid flitspalen..

Mbt het tweede. Ik vraag het mij vaak ook af. Persoonlijk vind ik de meest frustrerende de alomgekende 'witte bestelwagens / lichte vracht' die absoluut o/h linkervak willen rijen. Want dat is naast de frustratie an sich dan ook nog eens 'achter een muur rijden' met nauwelijks zichtbaarheid.

Ik dacht dat een van de weinige zinnige voorstellen die ik (prins) Laurent ooit heb horen doen was om de linkerrijstrook te reserveren voor wagens met minimum 250 PK en de snelheidslimiet er af te schaffen :)

CLAESSENS Joris 1 mei 2013 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6597071)
Mensen gebruiken hun spiegels niet meer, en checken hun dode hoek niet meer. Gewoon van rijvak veranderen, liefst nog zonder pinken, is tegenwoordig de boodschap. Maar o wee als je een beetje te snel rijdt, want d�*t is gevaarlijk meneer...

Ze gedragen zich dus als de gemiddelde kamikaze motorrijder bedoel je?
Het soort dat aan 90 per uur door de file vlamt omdat ze bij 100 hun slalombochten niet kunnen pakken? En daarbij nooit maar dan ook nooit hun pinkers gebruiken?

Roekeloze motorrijders en roekeloze autorijders... 1 pot nat.
Dat de motorrijders daarbij niet in een betrekkelijk veilig salon zitten is niet de schuld van de salonhelden...
8-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be