Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   hoe vervang je een wiel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185227)

De schoofzak 11 april 2013 10:36

hoe vervang je een wiel?
 
hoe vervang je een wiel?

Die vraag viel me op, als ik het artikel las over eenvoudiger Nederlands bij de examenvragen voor je rijbewijs.

En dan wil ik aanklagen dat ze zo wereldvreemd zijn, die gasten die verkikkerd zijn op auto's en verkeer, waarmee ze dus op jobkes geraken die zich bezig houden met examens van rijbewijzen.

hoe vervang je een wiel?
Antwoord: je pakt je gsm en je belt, desnoods met een app, naar de VAB.

Dat is veel veiliger, en het enigste praktisch haalbare voor 95 procent van onze dames en meisjes met een rijbewijs, en voor 75 procent van de jongens en mannen.
Dat is het enigste praktische haalbare voor iedereen, als je in je beste kleren op stap bent.

Volgens mij moet het examen voor je rijbewijs enkel kijken of je bekwaam genoeg bent om als beginnende chauffeur alleen verder het leerproces van het auto- (moto ...) rijden verder te zetten.

Eigenlijk is parkeren daar zelfs niet bij.
Maar als je bewijst dat je kunt parkeren, toon je wel meteen aan dat je je auto beheerst in vb. omstandigheden dat je eens 5 cm, niet meer en niet minder, moet vooruit of achteruit rijden .... bla bla ...

Maar meer zou daar niet bij moeten zijn.
Met hun onnozele tut van onder de motorkap tonen waar het oliepeil gecontroleerd wordt.
Niemand van ons vrouwelijk schoon "onderhoudt" die kennis als ze een andere wagen kopen. Toch maken ze niet meer ongevallen daardoor.
Het is simpelweg georganiseerd zelfbedrog vanwege de examenafnemer, want 5 minuten voor aankomst aan het examencentrum wordt het onnozelheidslijstje eens afgelopen, en 5 minuten na het examen is de laatste herinnering eraan weggeveegd.

Uilskuikens zijn het.

:x

Citaat:

De examencentra zullen de vragen van de theoretische proef voortaan korter maken en eenvoudiger formuleren. Dat is nodig omdat te veel kandidaten met een schaarse kennis van het Nederlands de vragen momenteel niet begrijpen of verkeerd interpreteren.

Marie De Backer: ‘Een zinsnede als een nat wegdek wordt voortaan vervangen door als het regent . ‘En een vraag als welk toebehoren wordt gebruikt om een wiel te vervangen? , herformuleren we nu als hoe vervang je een wiel? '

De vereenvoudiging van de taal op het examen moet helpen om het slaagpercentage op te krikken. Dat is nodig, want vorig jaar was slechts 46,02 procent van de 307.430 theoretische rijproeven succesvol. Sinds de hervorming van het rijexamen in 2005 is dat percentage nooit lager geweest.

Opvallend is dat vrouwen iets beter scoren op de theoretische proef dan mannen, maar dan weer minder vaak slagen voor het praktisch rijexamen.

De cijfers houden geen rekening met de resultaten van meer dan 40.000 laatstejaarsstudenten die hun theoretische proef op school aflegden.

eno2 11 april 2013 10:55

Ik tril en beef voor een lekke band. Het is een halve eeuw geleden en hier is geen assistentie.

De schoofzak 11 april 2013 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6597203)
Ik tril en beef voor een lekke band. Het is een halve eeuw geleden en hier is geen assistentie.

Maar die situatie heeft dan ook niets te maken met een rijbewijs.

;-)

circe 11 april 2013 11:47

Het vervangen van een band: om te beginnen hebben de meeste auto's ondertussen zelfs geen reservewiel meer. Moesten ze toch zo'n mini-bandje hebben, dan is het de kunst om de machinaal aangevezen bouten met de (poezelige vrouwelijke) hand los te kunnen wrikken: niet te doen.

En dan het aanpassen van de examenvraag aan de gebrekkige talenkennis van de nieuwkomers? Hoor ik nu goed? Mijn dochter solliciteerde recent en werd niet aangeworven omdat ze buiten perfect Nederlands en Engels slechts een beperkte kennis van Frans en Duits kon voorleggen.... maar het rijexamen wordt aangepast aan het (ongeschoolde? analfabete?) niveau van Nederlandsonkundigen?

Trappen ze er nu nog steeds in dat die gasten buizen omdat ze de vraag niet begrijpen? Zouden ze wel eens een verkeersbord kunnen begrijpen? of hoe gaan ze dat dan uitzoeken?

Another Jack 11 april 2013 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6597203)
Ik tril en beef voor een lekke band. Het is een halve eeuw geleden en hier is geen assistentie.

En er kan echt geen fietspomp van af?

Zucht 11 april 2013 12:09

"uitgezonderd plaatselijk verkeer" wordt vervangen door "alleene homies"

circe 11 april 2013 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6597284)
"uitgezonderd plaatselijk verkeer" wordt vervangen door "alleene homies"

Wat gaan ze nu doen met zo'n sint Andriekruis?

tjoektjoektuut?

en een dubbel Andrieskruis wordt dan : tjoektjoektuuttuut?

santos 11 april 2013 12:35

ge koopt zo'n buske met van die mousse in, en dat sluit ge op uw ventiel aan.
Even op't knopke drukken en 't is inorde.

Zucht 11 april 2013 12:41

welk toebehoren wordt gebruikt om een wiel te vervangen?
46,02 %succesvol
hoe vervang je een wiel?
58,6% succesvol
hoe pik ik een wiel ?
89,5% succesvol
:-)

cookie monster 11 april 2013 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6597189)
hoe vervang je een wiel?
Antwoord: je pakt je gsm en je belt, desnoods met een app, naar de VAB.

Dat men dit niet goedkeurt bij een rijexamen , onbegrijpelijk :cry:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6597329)
ge koopt zo'n buske met van die mousse in, en dat sluit ge op uw ventiel aan.
Even op't knopke drukken en 't is inorde.

Da's jezelf verkloten :lol:

NieuwNoors 11 april 2013 21:08

Vandaag gehoord op de radio in mijn auto: "de vragen voor het theoretisch examen moeten eenvoudiger worden". Een nat wegdek wordt: HET REGENT!
:lol::lol::lol:

fox 12 april 2013 10:06

Ongelooflijk eigenlijk. In plaats van de kennis van het Nederlands op te krikken, gaat men de examens vereenvoudigen zodat debielen ook makkelijk aan een rijbewijs raken.

plakker 12 april 2013 10:16

Stapje per stapje... Beetje per beetje...
Eigenlijk is dit gewoon triest... Intriest.

Vito 12 april 2013 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6597189)
hoe vervang je een wiel?
Antwoord: je pakt je gsm en je belt, desnoods met een app, naar de VAB.

8O

Een half uur en vuile handen tegenover 3 uur en propere handen, ik weet wat ik zou kiezen. Een beetje verwende opmerking van je, zeker met veiligheid heeft dit niets te maken. Dus graag een bronnetje anders dan "Schoofzak zijn gezond verstand".

Maar in deze tijd dat er geen reservewiel meer zit in de meeste wagens zal dit toch de norm worden.

Citaat:

Eigenlijk is parkeren daar zelfs niet bij.
Maar enfin, wat zeg jij nu? Vind jij dat er iemand de baan op mag die niet in staat is zijn wagen te parkeren?

Vito 12 april 2013 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6598410)
Ongelooflijk eigenlijk. In plaats van de kennis van het Nederlands op te krikken, gaat men de examens vereenvoudigen zodat debielen ook makkelijk aan een rijbewijs raken.

Fact: debielen raken nu al makkelijk aan een rijbewijs...

giserke 12 april 2013 11:08

Wie parkeert er nu nog zijn wagen?

Munglik 12 april 2013 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6598410)
Ongelooflijk eigenlijk. In plaats van de kennis van het Nederlands op te krikken, gaat men de examens vereenvoudigen zodat debielen ook makkelijk aan een rijbewijs raken.

Het is dan ook een examen voor een rijbewijs.
Taal heeft daar niets mee te maken.

metten 12 april 2013 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6597924)
Vandaag gehoord op de radio in mijn auto: "de vragen voor het theoretisch examen moeten eenvoudiger worden". Een nat wegdek wordt: HET REGENT!
:lol::lol::lol:

Veronderstel: het wegdek is nat, maar het regent niet meer? :lol::lol::lol:

Txiki 12 april 2013 13:37

Schandalig dat het taalniveau vrijwillig zo onderuit wordt gehaald.

Micele 12 april 2013 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 6598620)
Veronderstel: het wegdek is nat, maar het regent niet meer? :lol::lol::lol:

Of stel: het regent serieus en het wegdek wordt amper (klets)nat (goede waterafvoer en fluisterasfalt (ZOAB*).

*
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluisterasfalt#Voordelen

Voordelen

Zeer open asfalt is, de naam zegt het al, poreus. Door de vele holtes stroomt het water dat op het wegdek terecht komt niet zijdelings af, maar sijpelt het eerst in het wegdek en vervolgens naar opzij. Hierdoor wordt watergladheid (aquaplaning) vermeden, en is er veel minder opspattend water ('splash-effect' of 'spray') achter voertuigen.

Een extra voordeel van Zeer Open Asfalt ('fluisterasfalt') is dat het geluidsabsorberend werkt: de vele holtes absorberen het rolgeluid van de banden van de voertuigen. De geluidreductie bij 120 km/h is ongeveer 4 dB(A) van enkellaags ZOAB en 6 dB(A) van dubbellaags ZOAB[1]. Bij lage snelheid is de reductie echter veel minder, omdat dan het geluid van de motor en versnellingsbak domineert boven het rolgeluid van de banden.
Een ander voordeel van Zeer Open Asfalt is dat het nagenoeg niet vervormt onder de druk van het verkeer. Vandaar dat spoorvorming op wegvakken met ZOAB bijna niet voorkomt.

Nadelen

Een nadeel van Zeer Open Asfalt is dat het contactvlak tussen de band en het wegdek door de vele holtes van het materiaal kleiner is, en dat de granulaten met een bitumenlaagje bedekt zijn, waardoor het wegdek vooral in de eerste weken aanzienlijk minder stroef is dan de automobilist gewend is, hetgeen vooral bij hard en blokkerend remmen tot een langere remweg leidt. Als de automobilist daar niet op bedacht is, kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Er worden door Rijkswaterstaat in Nederland dan ook waarschuwingsborden geplaatst als het wegdek recent is vervangen. De verminderde aanvangsstroefheid verdwijnt als het bovenste bitumenlaagje is afgesleten.

Een ander nadeel is dat poreuze asfaltverhardingen relatief gevoelig zijn voor rafeling (het losraken van verhardingsmateriaal). Met name op vakken met wringend verkeer kan daardoor de levensduur beperkt zijn. Gemiddeld genomen dient een toplaag van Zeer Open Asfalt iedere 8 jaar te worden vervangen. Daarmee is de levensduur korter dan van de meeste asfaltverhardingen (ca. 12 jaar) en veel korter dan van beton (tot ruim 40 jaar). Om deze redenen wordt ZOAB niet meer toegepast op stedelijke wegen. Ook kan ZOAB minder goed bij verkeerslichten of op kruispunten worden gebruikt.

Op wegen met ZOAB is bij ijzel de gladheid moeilijker te bestrijden dan bij dicht asfaltbeton het geval is[2], omdat de pekel in de openingen van het wegdek wegzakt. Door de pompende werking van banden wordt de pekel weliswaar weer naar boven gezogen, maar dit effect is alleen maar afdoende bij hogere verkeersintensiteiten. Met name in de nachtelijke uren treedt dit effect dan ook niet op. Ook wanneer de weg of rijstrook als gevolg van onderhoud of ongevallen enige tijd niet wordt bereden ontbreekt dit effect en wordt de weg plaatselijk zeer glad.

De holtes van het zeer open asfalt raken na verloop van tijd door vervuiling opgevuld, waardoor de positieve effecten van het open-zijn verloren gaan. Eventueel kunnen de holtes uitgespoten worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be