Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   BBL wil rekeningrijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18535)

Nello 4 augustus 2004 13:59

BBL wil rekeningrijden
 
Citaat:

uit GvA:

Het nieuwe nationale ozonplan volstaat niet om de ozonoverlast aan te pakken. Dat zegt de Bond Beter Leefmilieu (BBL) dinsdag naar aanleiding van de hoge ozonpieken die worden genoteerd.

De BBL vraagt de overheid het rekeningrijden opnieuw op de politieke agenda te plaatsen en alle overheidsgebouwen aan een energie-audit te onderwerpen. Ozon komt vooral voor bij warm weer. Het wordt gevormd door de combinatie van zonlicht en stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen, die vooral door verkeer, de industrie en het gebruik van vluchtige oplosmiddelen in het milieu terecht komen. Nu het warm is, worden ook weer ozonpieken vastgesteld. De drempel van 180 microgram per m3 lucht werd maandag in het West-Vlaamse Moerkerke overschreden. Op verschillende andere plaatsen in Vlaanderen bleven de maxima net onder de drempel steken. In Brussel bleven de waarden volgens de intergewestelijke cel voor het leefmilieu beneden de 170 microgram, in Wallonië onder de 160.

De BBL maakt van de gelegenheid gebruik om de overheid aan te manen meer maatregelen ten gronde te nemen tegen de ozon. Het nieuwe nationale ozonplan volstaat niet. "Als alle maatregelen opleveren wat ervan wordt verwacht, hebben we nog altijd een tiental dagen per jaar waarden die boven de gezondheidsdrempel uitsteken", meent Bram Claeys.

De milieuorganisatie wijst op de gevolgen van ozon voor de gezondheid. De ozonpieken die we de voorbije dagen te verwerken kregen, verminderen onze longcapaciteit met 5 procent. Bij gevoelige personen zoals kinderen, ouderen en zieken is dat zelfs het dubbele. Daarnaast lijdt ook de landbouw eronder. Ozon belemmert immers de groei van gewassen, verduidelijkt de BBL. Daarom maant de organisatie de verschillende overheden aan nog meer maatregelen te nemen dan nu al het geval is. Om te vermijden dat tijdens de winter te hard moet gestookt worden en tijdens de zomer energievretende airco's dienen geïnstalleerd te worden, moeten huizen en gebouwen beter geïsoleerd en geventileerd worden. De BBL vindt dat de overheid alvast het goede voorbeeld moet geven en alle eigen gebouwen moet doorlichten op energie-efficiëntie. De slechtse gebouwen dienen dan prioritair te worden gerenoveerd.

Ook in het verkeer zijn ingrijpende initiatieven nodig. Het openbaar moet een groter aandeel krijgen in het personenvervoer. Om het wegverkeer -de grootste boosdoener- te ontmoedigen, vraagt de BBL om een "slimme" kilometerheffing in te voeren. De organisatie wijst erop dat ook de VTB-VAB onlangs pleitte voor een kilometerheffing voor het vrachtverkeer. Ook de Vlaamse transporteurfederatie SAV steunt dit, stelt Bram Claeys.
Mijn reactie

Wat denken jullie hierover?

sfbtkm2 4 augustus 2004 14:01

ipv het kopen van zuivere lucht in Kongo of Rusland (om de kyotonormen te halen) kunnen we beter wat meer investeren in zuivere lucht in België. Anders kunnen straks het Atomium niet meer zien door de opkomende smog.

solidarnosc 4 augustus 2004 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Mijn reactie

Wat denken jullie hierover?

Nope. Een dubbele belasting.We betalen immers al een pak belasting voor onze benzine. Mensen met meer poen ondervinden veel minder last van zo'n maatregel dan mensen zonder of met weinig geld. De eersten die de auto thuis zullen laten zullen de mensen zijn die het zich niet langer kunnne veroorloven om de wagen te gebruiken. Ik ben er dus vierkant tegen.

Turkje 4 augustus 2004 14:15

Aangezien de metingen erop duiden dat in dunbevolkte gebieden (Moerkerke) hogere ozon-waarden gemeten worden dan in dichtbevolkte gebieden (Brussel), vraag ik me af in hoeverre een daling van het Belgische autoverkeer kan bijdragen aan een daling in de ozonwaarden...

Auto's stoten immers NO uit: NO + O3 => NO2 + O2. Ozon wordt afgebroken door uitlaatgassen.

Cyperken 4 augustus 2004 14:20

Nello

Uw voorstel voor de nationale vervoersmaatschappij is anders op te lossen door bvb de 3 vervoersmaatschappijen (De Lijn, MIVB en TEC) beter op elkaar af te stemmen - ik geloof zelf dat dit in het nieuws was onlangs... - de infrastructuur van onze maatschappijen zijn degelijk tot goed maar alles kan natuurlijk beter dus is het zoals u daar zei erg belangrijk dat de overheid blijft investeren in het openbaar vervoer. De droom van de socialisten om het openbaar vervoer in Brussel gratis te maken lijkt erg dicht bij te komen en ik vind dit een goede zaak want zo reduceer je het stadsverkeerd, zo zou er in de toekomst ook werk van gemaakt moeten worden om pendelen naar de hoofdstad via het openbaar vervoer (fiscaal) erg aantrekkelijk te maken. Al dit heeft een zeer gunstige invloed op het milieu aangezien je zelf weet dat de auto een grote vervuiler is.

Het zoeken naar minder vuile creaties voor het gebruik van eventueel brandstof daar is men nog steeds aan bezig, zoals het onderzoek naar motors op waterstof bvb. dat niet erg goed vlot maar bij goede verwachtigen zou het kunnen dat er de komende 20 jaar wel iets uit de bus komt.
Trouwens is de automobilist ergens wel de boosdoener, niet helemaal maar uw herinnerd zich hoogstwaarschijnlijk wel die reclame voor het nemen van de wagen voor kleine afstanden, automobilisten zouder zich ervan bewust moeten gemaakt worden dat voor redelijke afstanden en in goede omstandigheden men alternatieve oplossingen bied voor op een gewenste lokatie te geraken...belasten is één zaak maar dat is niet steeds de oplossing.

Nello 4 augustus 2004 15:08

Het spijtige is uiteraard dat gratis-politiek niet werkt.
Nu, ik vind 1.40 euro voor de MIVB ook te duur (hoewel ik het abon. van 10 euro heb als Brussels student), maar ik denk dat het wel goedkoper kan.

Als men de strategie van Ryanair bekijkt: goedkope prijzen lokkken veel meer klanten. Dus pak een lagere winstmarge, en verdien meer.

Turkje 4 augustus 2004 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Als men de strategie van Ryanair bekijkt: goedkope prijzen lokkken veel meer klanten. Dus pak een lagere winstmarge, en verdien meer.

Ah, de strategie van Ryanair. Dat zou ik een goei vinden: nooit meer staking bij de MIVB (anders stante pede ontslag). Alle chauffeurs moeten ook ingeschreven worden in Ierland (kwestie van de belastingen). En Brussel moet x miljoen euro afdokken vooraleer dat daar één bus verschijnt. Verandering van spijs doet eten...

Nello 4 augustus 2004 15:14

Daarover heb ik het niet:

Ander voorbeeld: Joodse diamantairs
Zij zetten hun winstmarge met opzet lager als bv. Slaets. Ze krijgen dus ook meer klanten als Slaets. Hun winst is uiteindelijk groter als die van Slaets.

Als prijzen laag zijn, komen er hoe dan ook meer mensen. Dus is het normaal dat de balans positief uitdraait, niet waar?

TomB 4 augustus 2004 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Het spijtige is uiteraard dat gratis-politiek niet werkt.
Nu, ik vind 1.40 euro voor de MIVB ook te duur (hoewel ik het abon. van 10 euro heb als Brussels student), maar ik denk dat het wel goedkoper kan.

Als men de strategie van Ryanair bekijkt: goedkope prijzen lokkken veel meer klanten. Dus pak een lagere winstmarge, en verdien meer.

Voor 1.40 Euro kan je van de ene kant van de stad naar de andere, en dat is te duur? Grappig.

Turkje 4 augustus 2004 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Daarover heb ik het niet:

Ander voorbeeld: Joodse diamantairs
Zij zetten hun winstmarge met opzet lager als bv. Slaets. Ze krijgen dus ook meer klanten als Slaets. Hun winst is uiteindelijk groter als die van Slaets.

Als prijzen laag zijn, komen er hoe dan ook meer mensen. Dus is het normaal dat de balans positief uitdraait, niet waar?

Yep, zolang de prijzen de kosten dekken natuurlijk. Anders verliezen die joodse diamantairs op termijn �*l hun klanten aan Slaets.

Ik dacht gewoon met de vorige post dat u de strategie van Ryanair nogal rooskleurig inzag...

Trouwens, hebt u geen commentaar op het feit dat de hoeveelheid gemotoriseerd vervoer in Brussel juist zorgt voor lagere ozonwaarden dan in Moerkerke? ;-)

dejohan 4 augustus 2004 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Aangezien de metingen erop duiden dat in dunbevolkte gebieden (Moerkerke) hogere ozon-waarden gemeten worden dan in dichtbevolkte gebieden (Brussel), vraag ik me af in hoeverre een daling van het Belgische autoverkeer kan bijdragen aan een daling in de ozonwaarden...

Auto's stoten immers NO uit: NO + O3 => NO2 + O2. Ozon wordt afgebroken door uitlaatgassen.

"Dunbevolkte" gebieden in België? Wat is dat? Havengebied, industriezone en nabij de snelweg? :-)

Tegendradigaard 4 augustus 2004 15:59

Hybride wagens fiscaal stimuleren, maar dan ook echt stimuleren. Ik zou er vandaag nog ene gaan bestellen maar der bestaat nog gene hybride monovolumewagen. Of weet soms iemand van wel ?

Jan van den Berghe 4 augustus 2004 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello

Er staat al een fout in uw tekst. In Brussel rijden er geen drie maatschappijen in de zin dat er in de stad Brussel drie maatschappijen plotseling het geheel waarnemen.

De MIVB is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Brussel. Daarnaast zijn er een aantal lijnen die aansluiten op lijnen van de TEC of van De Lijn. In overeenstemming met de afgesloten akkoorden rijdt een bus van De Lijn dan bijvoorbeeld het hele traject tot waar die lijn ergens stopt in Brussel. Hetzelfde gebeurt voor bepaalde lijnen van de TEC.

Dit is op andere plaatsen niet anders. De Lijn baadt een lijn uit van Kortrijk tot Moeskroen. De TEC laat haar bussen rijden tot in Ronse. Bij grensoverschrijdende samenwerking is dat niet anders. De bus van Breskens naar Brugge en omgekeerd wordt uitgebaat door de Connexxion, de Nederlandse openbare busmaatschappij in Zeeuws-Vlaanderen. Om het uur ziet men dan ook een groene bus van Connexxion aan het station van Brugge.

De Lijn verricht heel goed werk: ik zie dan ook niet in waarom ze terug zouden moeten keren naar de oude unitaire buurtspoorwegen die log, totaal klantonvriendelijk en onrendabel waren.

Turkje 4 augustus 2004 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
"Dunbevolkte" gebieden in België? Wat is dat? Havengebied, industriezone en nabij de snelweg? :-)

Het ontwikkelingsgebied West-Vlaanderen ;-)


Nello 4 augustus 2004 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er staat al een fout in uw tekst. In Brussel rijden er geen drie maatschappijen in de zin dat er in de stad Brussel drie maatschappijen plotseling het geheel waarnemen.

De MIVB is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Brussel. Daarnaast zijn er een aantal lijnen die aansluiten op lijnen van de TEC of van De Lijn. In overeenstemming met de afgesloten akkoorden rijdt een bus van De Lijn dan bijvoorbeeld het hele traject tot waar die lijn ergens stopt in Brussel. Hetzelfde gebeurt voor bepaalde lijnen van de TEC.

Dit is op andere plaatsen niet anders. De Lijn baadt een lijn uit van Kortrijk tot Moeskroen. De TEC laat haar bussen rijden tot in Ronse. Bij grensoverschrijdende samenwerking is dat niet anders. De bus van Breskens naar Brugge en omgekeerd wordt uitgebaat door de Connexxion, de Nederlandse openbare busmaatschappij in Zeeuws-Vlaanderen. Om het uur ziet men dan ook een groene bus van Connexxion aan het station van Brugge.

De Lijn verricht heel goed werk: ik zie dan ook niet in waarom ze terug zouden moeten keren naar de oude unitaire buurtspoorwegen die log, totaal klantonvriendelijk en onrendabel waren.

Dus zie ik in Brussel rijden:

MIVB, TEC en De Lijn. (dan zwijg ik over de NMBS die veelal dienst doet als tram). Dat zijn er 3!
Ik kan met een bus van De Lijn van Etterbeek naar Brussel Centrum, dit kan ik ook met metrolijn 1A etc.

Voor ons is dat mss eenvoudig, maar stel u eens in de plaats van een toerist?
Het zou beter zijn - uit mijn oogpunt - om 1 openbare vervoersmaatschappij te hebben. Veel duidelijker, eenvoudiger en goedkoper!

Nello 4 augustus 2004 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Trouwens, hebt u geen commentaar op het feit dat de hoeveelheid gemotoriseerd vervoer in Brussel juist zorgt voor lagere ozonwaarden dan in Moerkerke? ;-)

Ik heb daar geen flauw idee van. Ik reageerde enkel met mijn tekst op het voorstel van de BBL (waarmee ik het niet eens ben uiteraard).

Jan van den Berghe 4 augustus 2004 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Voor ons is dat mss eenvoudig, maar stel u eens in de plaats van een toerist?

En? Denkt u dat de toerist begint te beven en te schudden wanneer er een bus van TEC afkomt in plaats van een van de MIVB? Of dat hij een bepaald opschrift van de eindbestemming van de bus niet kan lezen omdat het een bus van De Lijn is?

Nello 4 augustus 2004 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En? Denkt u dat de toerist begint te beven en te schudden wanneer er een bus van TEC afkomt in plaats van een van de MIVB? Of dat hij een bepaald opschrift van de eindbestemming van de bus niet kan lezen omdat het een bus van De Lijn is?

Neen, maar de toerist kan wel verward geraken, omdat hij niet begrijpt wat al die verschillende maatschappijen zitten te rijden, wat het verschil is tussen al die maatschappijen, en welke bus/tram/trein/metro hij dan dient te nemen.
Reageer eens deftig, en niet als een idioot.

Jan van den Berghe 4 augustus 2004 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Het zou beter zijn - uit mijn oogpunt - om 1 openbare vervoersmaatschappij te hebben. Veel duidelijker, eenvoudiger en goedkoper!

Of het goedkoper is, valt nog te bezien. Mag ik van u cijfers die dergelijke stellingen moeten ondersteunen?

Feit is dat De Lijn heel goed werk levert, wat niet gezegd kan worden van haar unitaire voorganger. Amaai, was me dat toen een puinhoop (ik herinner me nog van uit mijn studententijd welke rompslomp het was een abonnement aan te vragen en die dan uiteindelijk te ontvangen - nu is dat kinderspel geworden).

Jan van den Berghe 4 augustus 2004 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Neen, maar de toerist kan wel verward geraken, omdat hij niet begrijpt wat al die verschillende maatschappijen zitten te rijden, wat het verschil is tussen al die maatschappijen, en welke bus/tram/trein/metro hij dan dient te nemen.

Het waarom zal hem ongetwijfeld ontsnappen, maar dat is ook niet belangrijk. Wanneer de aanduidingen goed zijn (en dat zijn ze volgens mij), dan is er geen kans dat hij zich vergist.

Als hij niet weet welke bus hij moet nemen, dan heeft hij misschien niet goed naar de informatietabellen gekeken of gewoon niet gelet wat er op de bus staat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be