Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   euro weg ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185351)

Paultje 15 april 2013 06:45

euro weg ?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...30414_00540325

Gaan we dan misschien toch nog terug naar het Belgisch frankske
ik kan me niet voorstellen als de euro in Duitsland verdwijnt de euro hier zal standhouden

manta 15 april 2013 06:59

Welke koers zou dat dan geven? De euro was 41 frank toen ze er mee afkwamen, nu krijgen we mss 32 frank voor een eurootje...

subocaj 15 april 2013 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paultje (Bericht 6601084)

ik kan me niet voorstellen als de euro in Duitsland verdwijnt de euro hier zal standhouden

Zorg dat je tegen die tijd in de min staat, dan verlies je niets.

peter1962 15 april 2013 07:33

Citaat:

Lijkt me een non-event. Partijtje van wat ex-CDU leden die hun frustraties zo kanaliseren. Politiek lijkt me dit even relevant als bv een piraten-partij of de nu en dan opkomende libertaire partijtjes.
Er is geen enkel politiek draagvlak om de euro weg te laten vallen. Een prutspartijtje in duitsland zal daar niets aan veranderen.

UnionJack 15 april 2013 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6601096)
Lijkt me een non-event. Partijtje van wat ex-CDU leden die hun frustraties zo kanaliseren. Politiek lijkt me dit even relevant als bv een piraten-partij of de nu en dan opkomende libertaire partijtjes.
Er is geen enkel politiek draagvlak om de euro weg te laten vallen. Een prutspartijtje in duitsland zal daar niets aan veranderen.

Ik denk dat je daar lelijk van zou kunnen verschieten.
De afkeer jegens de euro is groter in duitsland dan het is in bijvoorbeeld Nederland, of het Verenigd Koninkrijk.

Txiki 15 april 2013 07:58

Laten we nu maar eerst de resultaten van die verkiezingen afwachten. Al de rest is gewoon marktpraat. Wat doet dit trouwens in "binnenland".

Garry 15 april 2013 07:59

Citaat:

Daar moet ik geen professor voor zijn, dat roep ik al jaren.

Universalia 15 april 2013 08:10

Een eenheidsmunt leek mij nog zo geen slecht idee.
De grenzen terug sluiten lijkt mij meer aan de orde dan de afschaffing van de Euro munt.

Een overzicht

:cheer:

Txiki 15 april 2013 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6601125)
De grenzen terug sluiten lijkt mij meer aan de orde dan de afschaffing van de Euro munt.

Een overzicht

Het ene heeft nu eens geen zak te zien met het andere, se.

Boduo 15 april 2013 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6601125)

Een overzicht

De € blijft bestaan.
Dat is zo zeker als één + één 2 is.

Garry 15 april 2013 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601151)
De € blijft bestaan.
Dat is zo zeker als één + één 2 is.

Dat ze alles zullen in het werk stellen om de € te behouden, dat wil ik wel geloven, maar zeg nooit nooit hé. Voorlopig zie ik meer nadelen dan voordelen, buiten dat je geen omzetkoers meer hebt. Al beperkt zich dat ook maar tot de lidstaten. Eens daar buiten zit ge sowieso toch met omzetkoersen.

Boduo 15 april 2013 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6601157)
Dat ze alles zullen in het werk stellen om de € te behouden, dat wil ik wel geloven, maar zeg nooit nooit hé. Voorlopig zie ik meer nadelen dan voordelen, buiten dat je geen omzetkoers meer hebt. Al beperkt zich dat ook maar tot de lidstaten. Eens daar buiten zit ge sowieso toch met omzetkoersen.

Juist.
Voor ons zijn er momenteel meer nadelen dan voordelen.
Voor bedrijven & mensen die een & ander op de Kaaiman-eilanden hebben zijn de voordelen groter.
Dus...

Garry 15 april 2013 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601160)
Juist.
Voor bedrijven & mensen die een & ander op de Kaaiman-eilanden hebben zijn de voordelen groter.
Dus...

Dat wel ja.

gertc 15 april 2013 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UnionJack (Bericht 6601108)
Ik denk dat je daar lelijk van zou kunnen verschieten.
De afkeer jegens de euro is groter in duitsland dan het is in bijvoorbeeld Nederland, of het Verenigd Koninkrijk.

Ik vermoed dat Peter gelijk heeft, een non-event. Ja, er zijn heel wat mensen die de Euro wel zouden willen afschaffen. Maar de echte vraag is, hoeveel van die mensen willen bij parlementsverkiezingen hun keuze van dat ene standpunt laten afhangen?

giserke 15 april 2013 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601160)
Juist.
Dus...

Sinds wanneer is de euro ingevoerd voor ons "welzijn"?

gertc 15 april 2013 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6601171)

Nu niet overdrijven. Bij de invoering van de euro waren ook gewone consumenten (en niet te vergeten kleine handelaren in de grensstreek of in toeristische centra) heel tevreden dat ze niet meer moesten omrekenen, en geen twee portefeuilles als ze eens een dagje in Roosendaal of Keulen gingen shoppen, of bij hun jaarlijkse vakantie in Spanje.

Boduo 15 april 2013 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6601171)

Ik zeg nérgens dat de € ingevoerd is voor ons welzijn.
Wij ondergaan de €.
Vooral als we naar het buitenland gaan, ondervinden we wel enige voordelen.
De € is ingevoerd door het Kapitaal VOOR het kapitaal.

Pin en Puk 15 april 2013 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6601088)
Welke koers zou dat dan geven? De euro was 41 frank toen ze er mee afkwamen, nu krijgen we mss 32 frank voor een eurootje...

Dat zou een ramp zijn, voor mij toch.
Alhoewel je kan het ook anders bekijken -
Diegene welke binnenkort nog euros op zijn spaarrekenening heeft staan en niet cash in een eigen kluisje is een dikke nul.
Mocht men terug naar de mark gaan, en wij naar de Bef, zou het wel eens kunnen dat je voor een mark méér krijgt als voor een euro
Dan is het toch heel simpel - je rijdt met 100.000€ cash naar Duitsland en je vraagt deze om te ruilen in cash marken.
Met deze marken kom je terug ( in cash) en met stukjes vraag je hier de marken in cash om te zetten in Bef.
Of maak het heel simpel - zet je geld NU om in zwitserse franken
Binnenkort is cash méér waard als goud.
Geld op een spaarrekening zijn maar cijfertjes welke ze met een knip veranderen

tschoon verdiep 15 april 2013 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6601182)
Ik zeg nérgens dat de € ingevoerd is voor ons welzijn.
Wij ondergaan de €.
Vooral als we naar het buitenland gaan, ondervinden we wel enige voordelen.
De € is ingevoerd door het Kapitaal VOOR het kapitaal.

Afschaffen van de euro zal voor een deel de handel tussen landen verminderen.
Ik vind het gemakkelijk als ik prijzen moet vergelijken op het internet, m de prijs op te zoeken in Frankrijk, Duitsland of Nederland.
Anders hangt alles weer af van de dagkoers van respectievelijke munt.

Langs een kant is het niet de fout van de euro, maar van de verschillende regeringen die boven hun stand hebben geleefd en zo hun land in de dieperik hebben gebracht (Spanje , Portugal, Griekenland ...) .
Het is natuurlijk makkelijker om achteraf geld te gaan lenen in het buitenland met dezelfde munt. Maar dit brengt op den duur die munt in gevaar. Dus voor mij moet de euro niet weg maa die landen die den aap hebben uitgangen, die moeten de euro verlaten.

Garry 15 april 2013 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6601193)
Dat zou een ramp zijn, voor mij toch.
Alhoewel je kan het ook anders bekijken -
Diegene welke binnenkort nog euros op zijn spaarrekenening heeft staan en niet cash in een eigen kluisje is een dikke nul.
Mocht men terug naar de mark gaan, en wij naar de Bef, zou het wel eens kunnen dat je voor een mark méér krijgt als voor een euro
Dan is het toch heel simpel - je rijdt met 100.000€ cash naar Duitsland en je vraagt deze om te ruilen in cash marken.
Met deze marken kom je terug ( in cash) en met stukjes vraag je hier de marken in cash om te zetten in Bef.
Of maak het heel simpel - zet je geld NU om in zwitserse franken
Binnenkort is cash méér waard als goud.
Geld op een spaarrekening zijn maar cijfertjes welke ze met een knip veranderen

Steek ze zoveel mogelijk in vast goed. Ja dat is log maar nog altijd het veiligste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be