![]() |
Populariteit electrische fietsen, wat met de veiligheid ?
Iedereen weet dat vele senioren (ook de oudste) er vlotjes 25 kmh mee halen met die dingen van ruim 20 kg, of ze even handig in bochtenwerk en remmen zijn bij die hogere snelheden is de andere vraag.
10 jaar geleden zag men in elk geval veel minder senioren op hun klassiek licht handig fietsje - dan aan een drafje van 15 kmh - maar wel eerder in hun auto. (zie bron Wiki onderaan) De auto is menige senior ook te duur geworden, en de E-fiets is zeer populair... soit. Ik neem het fietsvoorbeeld Nederland (waar ze degelijke cijfers bijhouden) waar ze van 650 doden naar 500 willen... de laatste 3 jaar heeft zich echter een stabilisatie opgedaan rond de 650 doden gemiddeld (640-661-650). Maar blijkbaar zien ze hun fietsprobleem niet ttz de verschuiving van de verkeersdoden naar de (onaangepast snelle) zwakke en zwakste weggebruiker omdat de vergrijzing nu eenmaal steeds meer een rol speelt, zeker als de veiligere auto omgewisseld wordt door de (E-)fiets of wie weet brom en snorfiets (begrenst op 45 en 25 kmh). De snellere E-fietsen (pedelec) halen zeker 45 kmh. Dus wat me vooral opvalt in Nederland (vergrijzing?) dat er nu al meer als driemaal zoveel (brom) fietsers dodelijk verongelukken als personenautoinzittenden bij verkeersdeelnemers boven 60 jaar. In 1996 - 2000 was dat gemiddeld maar 1,4 maal zoveel. Verkeersdoden wijze deelname en ouderdom: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...71936ned&LA=nl +60 jaar : 1996- 2000- 2005- 2010 - 2012 (brom)fiets: 159 - 148 - 127 - 137 - 183 pers.-auto : 112 - 108 - 81 - 61 - 58 verhouding: 1,42- 1,37- 1,6 - 2,2 - 3,2 Zien die beleidsmakers die grote verschuiving dan niet ? Van tot in den treure flitsen op auto´s wordt men namelijk zowat stekeblind (grijns) Worden die zware E-fietsen en soortgenoten dan niet geflitst ? (heel brede grijns) Ik denk daar zeker ook aan de massale verspreiding ttz populariteit van electrische fietsen aan senioren... die dan hun veilig autootje wegens te duur lieten staan of omruilde tegen een E-fiets - als ik me niet vergis begon dat omstreeks 2005... kijk gewoon naar de plotse stijging van de verhouding hierboven vanaf 2005.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektri...wintigste_eeuw idd vanaf 2003-2004 begon het... Citaat:
En betreft die cijfers ja U leest het goed er komen veel meer (brom)fietsers in het verkeer om als autoinzittenden. Wie deze verkeersdodenevolutie of verschuiving niet ziet moet zowat stekeblind zijn, bekijk de verhouding tov de personenauto Citaat:
|
Voor context en meer: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...013-028-pb.htm
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/59A40...0/pb13n028.pdf http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...06-2011-mw.htm xls -tabel 3 - om de verhoudingen gaat het - in (f) vergrijzing en hun "nieuwe (onveiligere) mobiliteit"... Citaat:
|
Je kan niet veel opmaken uit die gegevens, temeer daar bromfietsers en fietsers op een hoopje worden gesmeten, terwijl het toch duidelijk verschillende verkeersdeelnemers zijn. Van 159 in 1996 naar 183 in 2012. Rekening houdend met de bevolkingstoename is dat een toename van 11 dodelijke ongevallen op 16 jaar tijd.
Hoe komen ze bovendien om het leven? Worden ze doorgereden door automobilisten? Of vallen ze gewoon? Worden ze omver gereden door brommers? Allemaal relevante vragen. Liever een oudere die enkel zijn eigen leven in gevaar brengt door zich met de fiets te verplaatsen dan een oudere die met auto vooral een gevaar voor anderen is en daarbij andere mensen doodrijdt. De fiets is bovendien stil, milieuvriendelijk, neemt weinig plaats in en is gezond voor de berijder. Een zegen voor de maatschappij dus. De auto daarentegen is een last voor de maatschappij met zijn vervuiling, lawaai en de plaats die hij inneemt. Kortom ik denk dat de voordelen hier niet opwegen tegen de nadelen en zich enkel blindstaren op het aantal dodelijke slachtoffers van gebruikers van een bepaald transportmiddel is een te enge redenering, temeer er nog tal van andere belangrijke facetten zijn waarmee men moet rekening houden zoals onder meer het aantal slachtoffers dat het transportmiddel veroorzaakt. Of moeten we binnenkort allemaal met tanks beginnen rondrijden? De enige conclusie die je hieruit kan trekken is dat ze met het gevoerde verkeersbeleid / veiligheid van auto’s op de goede weg zijn voor wat betreft automobilisten. Dodelijke ongevallen met fietsers kan men verminderen door ze beter te beschermen door vb een helm. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jaja, het is toch makkelijk, altijd maar zeiken op de auto en enkel focussen op de eigenschappen die aansluiten bij ons oordeel. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
1. zijn ze eigenlijk helemaal niet met de intrede van de electrische fiets -25 kmh- en de pedelec -45 kmh- tov van snorfiets of klasse A = 25 kmh en bromfiets of klasse B = 45 kmh: 2. beide moeten verplicht op het verplichte fietspad buiten de bebouwde kom - Nederland ligt vol van fietspaden en wegen voor fietsers en bromfietsers. Opmerkingen daarbij: - waar er helmplicht is voor snor- en bromfietsen (die overigens beter remmen en bredere banden hebben) is dat niet het geval bij E-fietsen die dezelfde snelheden tot 45 kmh halen. Citaat:
Citaat:
Hier de cijfers alle leeftijden: Evolutie fiets 1996-2012: 239 - 233 - 181 - 162 - 200 - 200 Evolutie snor- en bromfiets idem: 102 - 110 - 78 - 62 - 74 - 73 (rijbewijs plicht, helmplicht) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar dat is begrijpelijk, de media vindt het ook niet sensationeel genoeg als de auto als de zondebok te bestempelen, de autobetrokkenheid waar de dodencijfers quasi 90-95 % juist zijn, tov wie weet 15 - 20 % # voor de heilige fiets. Citaat:
Citaat:
http://www.astronomie.be/rik.gheysen...atistieken.htm Citaat:
|
Citaat:
En daar stijgt het aantal schadegevallen 2,5 keer de stiijging van het wagenpark, bron Assuralia: Citaat:
Wat een statistisch geluk eigenlijk dat doden bij kwetsbare vervoermiddelen (zonder kenteken) amper (18 % ? ) geregistreerd worden... |
Citaat:
Fietsen op zich is niet gevaarlijk, andere verkeersdeelnemers als auto's maken het gevaarlijk en zorgen voor slachtoffers. Zoals u zelf aangeeft is bij maar liefst de HELFT van de ongevallen tussen fietser en automobilist de laatste degene die de fout maakt. Haal de automobilist weg en het aantal dodelijke ongevallen met fietsers zal eensklaps duizelingwekkend dalen. Bij die ongevallen heeft de automobilist natuurlijk niets te vrezen, die is en voelt zich natuurlijk oppermachtig en keizer van de weg in zijn stalen kooi. Laten we allemaal met tanks gaan rondrijden en vervolgens met de onzinnige statistieken naar buiten komen dat rijden met een auto per afgelegde afstand veel gevaarlijk is als rijden met een tank. Yeah buddy. |
Citaat:
Citaat:
Ik stel alleen een idioot en totaal onlogisch autogebruik vast hier in België waardoor de auto een vergiftigd geschenk is geworden. De bedrijfswagen cultuur waarbij alles door de firma wordt betaald zal daar niet vreemd aan zijn. Omdat iedereen enkel naar zichzelf kijkt, doen de mensen daarbij elkaar de duivel aan. Citaat:
|
Gezien de soms vrij gevaarlijke rijstijl van fietsers zou men beter mikken op een rijbewijs voor fietsers. Ook een verplichte verzekering, net als bij auto's, brommers en motoren.
Het heffen van een kleine verkeersbelasting, net zoals de taksplaatjes van vroeger, zou veel helpen om fietsers weg te houden van weggebruikers die wel een bekwaamheidsattest (rijbewijs) hebben. Alle beetjes helpen, het aanleggen van fietspaden en fietssnelwegen is ook niet goed voor het milieu... |
Citaat:
Heb je net niet gelezen dat maar 18 % van die specifieke fietsersdoden geregistreerd wordt ? Van die specifieke autododen wordt wel ca. 90-95 % geregistreerd, nuance gemist ? Volgens mij lees je geen enkele link die ik hier post bvb een stukje, redelijk bovenaan: Citaat:
Citaat:
Bij de dodelijke ongevallen is het trouwens de fietser die meer in fout gaat (volgens cijfers BIVV toch die xx% geregistreerde met motorvoertuigbetrokkenheid), ook de autobestuurder heeft namelijk geen tijd meer de ongevalgevolgen te verminderen of het ongeval te vermijden. Weet je als fietser moet je de auto en vrachtwagen beschouwen als een tram of trein. Citaat:
[/Naast de automobilist zijn er ook nog fiets- brommer-, moto-, (lichte) vrachtwagen-, tram- en trein- alles (mobil)-listen ;-) Citaat:
Citaat:
Lees dit hier eens door : http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...kers%20DEF.pdf en kom dan mss nog eens terug... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gedaan met rondrijden als een wielrenner, allemaal in een lederen pak met verstevigingen... |
Citaat:
Wat de bekwaamheid betreft van automobilisten, daar schort wel wat aan. De auto is een potentieel moordwapen, maar de bestuurders gaan er zo niet mee om. 2/3 rijdt te snel in bebouwde kom, 2/3 gebuikt dagelijks GSM in wagen, 7/10 gebruikt richtingaanwijzers niet bij rond punt, 1/2 kent nog niet eens de voorrangsregels met betrekking tot fietsers … huiveringwekkende cijfers. Pak dus eerst de groep aan die voor het meeste schade zorgt veroorzaakt en zorg zo snel mogelijk het rijbewijs met punten. Met opbrengsten scheiding van de verkeersstromen realiseren. |
Citaat:
|
Citaat:
Fietsers die hun arm gebruiken om een richting aan te geven zijn op één hand te tellen (oh ja, héél veilig hoor) en de overdreven voorrang die fietsers overal krijgen maakt het gevaar er enkel groter op. U heeft er blijkbaar bezwaar tegen dat er een bewijs kan behaald worden dat aantoont dat men bekwaam is om zich met een fiets op een veilige manier in het verkeer te mengen, onbegrijpelijk. U wil de vervuiler laten betalen maar o wee als de fietsers moeten opdraaien voor een fietspad, dan is't ineens een ander die moet betalen. :? Het aanleggen van een fietspad of het maken van een fiets geeft ook vervuiling, laat ze er dan toch voor betalen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be