Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   onterecht afgekeurd op autokeuring (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185763)

josebi 26 april 2013 15:46

onterecht afgekeurd op autokeuring
 
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???

PeterCC 3 mei 2013 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josebi (Bericht 6615438)
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???

Werd die Beretta uit de VS heringevoerd of is het een originele in de EU verkochte versie?
Er zijn homologatieverschillen tussen de EU en de VS.
Is het een heringevoerde dan kan dat problemen opleveren, is het een origineel in de EU verkochte wagen dan voldeed die toen aan de EU homologatievoorschriften.

Kameraad Mauser 3 mei 2013 22:31

Bij de autokeuring werken dan ook lui die in feite niet veel van autotechniek kennen.

-Jo- 3 mei 2013 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josebi (Bericht 6615438)
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???

Moet je maar geen amerikaanse brol kopen. Pech.

-Jo- 3 mei 2013 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser (Bericht 6624599)
Bij de autokeuring werken dan ook lui die in feite niet veel van autotechniek kennen.

:lol:


Ik zou eerder net het tegenovergestelde beweren. Ik heb namelijk eerder deze maand ook een autokeuring afgewerkt, maar heb eens de raad opgevolgd van iemand die ik ken die in de autokeuring werkt.

Garagist eerst de auto z'n onderhoud laten doen + laten in orde zetten voor de keuring op voorhand. ze moesten me wel bellen alvorens ierts te vervangen.

Ik krijg telefoon van de garagist (geen prutser, wel erkende merk-dealer) met een hele resem zaken die zogezegd moesten vervangen worden.
Ik bel met de gast die ik ken van de keuring onmiddelijk erna en leg hem alles voor. Hij stelt me voor zowat 2/3de van de lijst te schrappen die de garagist voorstelde te vervangen of herstellen.

De garagist was enigszins kwaad en probeerde me onder druk te zetten (dreigen met afkeuring in de autokeuring). Ik geef uiteraard niet toe en laat m'n auto keuren, puur op basis van wat m'n kennis had gezegd dat ze best wel deden en wat niet.
Et voila: cum laude geslaagd in de keuring. 8-)

Nadien tussen pot en pint nog wat met hem gekeuveld over het wereldje van garagisten en co, waarbij hij me van diverse merken problemen (sommige zeer kostelijk voor de eigenaars) kon voorleggen waarvan zelfs de merkdealers de juiste diagnose niet konden stellen.

giserke 3 mei 2013 23:27

Een auto met al wat jaren op de teller moet je eerst naar de keuring gaan en dan pas naar de garage. (indien je bent afgekeurd)


Aan de TS, ben je ooit al met die wagen door de keuring geraakt?
Als het een rechtstreekse import is uit de VS, kun je standaard wel eens problemen hebben.

josebi 5 mei 2013 18:03

Die zetels zitten al 18 jaar in deze auto en is daarmee elk jaar door de keuring gekomen.
Zetels werden in Belgie gekocht. Het zijn de standaard zetels uit een Chevy Beretta.

Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????

Scorpio 5 mei 2013 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josebi (Bericht 6626522)
Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????

Da's wel een zeer vreemde conclusie die je trekt uit wat hij schrijft. Wat hij schrijft is dat als je iemand bij de keuring kent je kan voorkomen dat je garagist, en niet de keuring, je afzet.

Voor de rest: als je kan bewijzen dat die zetels van in het begin in die auto staan, én dat dat de standaardzetels zijn, dan heeft de keuring volgens mij niks te koeken. Je hebt namelijk een gelijkvormigheidsattest, en da's het bewijs dat dat voertuig, toen het nieuw aan je geleverd werd, voldeed aan alle voorschriften.

Neem contact op met Chevrolet, of met een Chevrolet-dealer. Ik veronderstel dat zij aan de keuring wel kunnen bewijzen dat die zetels origineel én goedgekeurd zijn.

reservespeler 6 mei 2013 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josebi (Bericht 6615438)
Ik ben gisteren afgekeurd op de keuring omdat de rugleuning van de
voorstoelen zogezegd niet kunnen blokkeren, je kan ze los vooruit duwen.
Bij nazicht op internet blijkt dat bij dit type zetel normaal te zijn, is
van Amerikaanse makelij (Chevrolet Beretta)
en daar steekt een automatisme in dat de zetel automatisch blokkeert bij
abrupt stoppen.
http://beretta.lutjebroeker.nl/stoelen- ... uring/480/

Ik ben héél arrogant behandeld door een "chef" van het keuringstation.
Hij vond dat hij "volledig volgens de wet" mijn voertuig daarvoor ging
afkeuren.
Ik kan dus die zetels niet "herstellen" want er is niks defect, ze zijn
gewoon zo geconstrueerd.

Hebben ze dan op de keuring geen repertorium waarin dat soort
"eigenaardigheden" is vermeld en dat ze kunnen inzien bij discussie met de
eigenaar van het voertuig???

En daar keuren ze u voor af?
Ik kan dat moeilijk geloven, dat ze de auto afkeuren, daar kan ik nog inkomen/!:-D

circe 6 mei 2013 07:10

Sommige zaken zijn zo geperfectioneerd dat die mensen van de keuring er niks mee te maken hebben.

Zo heb ik een Twingootje en werd jarenlang afgekeurd omdat mijn banden op de juiste spanning stonden. Blijkbaar waren de machines om de vering te meten niet afgesteld op die kleine lichte autootjes. Gevolg: ik moest eerst mijn banden aflaten alvorens naar de keuring te gaan om nadien gewoon de banden terug op spanning te brengen. Tweemaal controle is wel tweemaal betalen.
Ondertussen is het (na een jaar of VIER zeker?) wel aangepast en worden die lichte autootjes apart behandeld.

Vlaamse Leeuwin 6 mei 2013 08:35

Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed. :-)

giserke 6 mei 2013 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 6627147)
Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed. :-)

In dit geval moet je klacht neer leggen.

reservespeler 6 mei 2013 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6627088)
Sommige zaken zijn zo geperfectioneerd dat die mensen van de keuring er niks mee te maken hebben.

Zo heb ik een Twingootje en werd jarenlang afgekeurd omdat mijn banden op de juiste spanning stonden. Blijkbaar waren de machines om de vering te meten niet afgesteld op die kleine lichte autootjes. Gevolg: ik moest eerst mijn banden aflaten alvorens naar de keuring te gaan om nadien gewoon de banden terug op spanning te brengen. Tweemaal controle is wel tweemaal betalen.
Ondertussen is het (na een jaar of VIER zeker?) wel aangepast en worden die lichte autootjes apart behandeld.

Klopt, vriend heeft hetzelfde aan de hand met een C2

josebi 6 mei 2013 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6627078)
En daar keuren ze u voor af?
Ik kan dat moeilijk geloven, dat ze de auto afkeuren, daar kan ik nog inkomen/!:-D

In de herkansing ben ik nu wel goedgekeurd. Die zetels staan niet meer in een Chevrolet, maar in een Citroen Cabrio van 47 jaar oud. Staan daar al 18 jaar in zonder enig probleem, tot verleden week. Op mijn vraag wat ze dan doen bij de Beretta kreeg ik als antwoord dat dit een verschil maakt als die in het merk zelf staan. Nochtans is het "probleem" structureel aan de zetel en NIET hoe ze in de auto zijn bevestigd. Is trouwens correct gedaan geweest en totaal geen voorwerp in de discussie.

-Jo- 6 mei 2013 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door josebi (Bericht 6626522)
Die zetels zitten al 18 jaar in deze auto en is daarmee elk jaar door de keuring gekomen.
Zetels werden in Belgie gekocht. Het zijn de standaard zetels uit een Chevy Beretta.

Aan Jo; mag ik uit uw antwoord afleiden dat je iemand bij de keuring moet kennen om correct behandeld te worden????

Welnee! Waar heb ik dat dan gezegd of geïnsinueerd? Ik zeg enkel dat qua kennis van autotechniek en het reilen en zeilen in de autowereld, de mensen in de autokeuring meestel veel meer van wanten weten dan garagehouders.

-Jo- 6 mei 2013 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 6627147)
Mijn vader's wagentje hebben ze zo ooit afgekeurd omdat zijn lichten niet goed afgeregeld waren. Hij ging dus naar de garagist moeten en daarna terug naar de keuring.
Hij is gewoon naar huis gereden en in de namiddag terug naar de keuring, zonder zijn lichten te laten nazien dus. Hij kwam bij dezelfde man terecht en deze keer keurde hij de lichten wel goed. :-)

Dat is perfect mogelijk. Bij de lichtmetingen is er een tolerantiegrens die vaak op het randje is. Een auto die afgekeurd is, kan bijvoorbeeld enkele uren later zoals je zegt terugkomen zonder afstelling en toch goedgekeurd worden. Mogelijke verklaringen: verandering van het brandstofpeil waardoor de auto iets meer of minder naar achter overhelt, eventuele lading mee of niet meer mee, eens duwen tegen een koplamp,... het kan allemaal een wereld van verschil maken.

De situatie die je schetst komt vrij veel voor. De kerel die ik ken had het hier over in ons gesprek, omdat het één van de meest voorkomende bronnen van discussie is in de autokeuring. Maar er valt de keurder niets te verwijten.

Micele 6 mei 2013 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6628277)
Dat is perfect mogelijk. Bij de lichtmetingen is er een tolerantiegrens die vaak op het randje is. Een auto die afgekeurd is, kan bijvoorbeeld enkele uren later zoals je zegt terugkomen zonder afstelling en toch goedgekeurd worden. Mogelijke verklaringen: verandering van het brandstofpeil waardoor de auto iets meer of minder naar achter overhelt, eventuele lading mee of niet meer mee, eens duwen tegen een koplamp,... het kan allemaal een wereld van verschil maken.

De situatie die je schetst komt vrij veel voor. De kerel die ik ken had het hier over in ons gesprek, omdat het één van de meest voorkomende bronnen van discussie is in de autokeuring. Maar er valt de keurder niets te verwijten.

Zelfs warmere banden hebben een invloed, hoe warmer de band hoe meer druk en ietsje meer hoogte.
Ik tip ook op slechte wegen/trillingen die dan toevallig wat geholpen hebben...

Mambo 9 mei 2013 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6628367)
Zelfs warmere banden hebben een invloed, hoe warmer de band hoe meer druk en ietsje meer hoogte.
Ik tip ook op slechte wegen/trillingen die dan toevallig wat geholpen hebben...

De hoogte van de lichten zijn hetzelfde als de hoogte tussen de grond en het center van uw koplamp minus 1 cm per strekkende meter.
In vele garages en vooral in de oude stijl stelden wij de lichten gewoon af op een muur.

Het zou me dus verwonderen dat 100 gram lucht dat verschil maakt.

-Jo- 9 mei 2013 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6631776)
De hoogte van de lichten zijn hetzelfde als de hoogte tussen de grond en het center van uw koplamp minus 1 cm per strekkende meter.
In vele garages en vooral in de oude stijl stelden wij de lichten gewoon af op een muur.

Het zou me dus verwonderen dat 100 gram lucht dat verschil maakt.

Héél zeker kunnen bandendruk, brandstofpeil, eventuele lading, eens duwen tegen een koplamp,... verschil maken!

Mambo 9 mei 2013 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6631992)
Héél zeker kunnen bandendruk, brandstofpeil, eventuele lading, eens duwen tegen een koplamp,... verschil maken!

Ja maar dan staan ze alle twee te hoog.

Trouwens in de meeste wagens staat van binnen zo een regelknopje om de hoogte te regelen.
Ik denk dat velen dat niet kennen.

Bedoeling is om bij bv een zware lading of passagiers de hoogte een beetje te verlagen.

Wie doet dat?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be