Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Nationaliteit afnemen van Belgen die elders gaan strijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185792)

Boyke 28 april 2013 00:54

Nationaliteit afnemen van Belgen die elders gaan strijden

Mijn voorstel:

"Iedere Belg die zonder verlof van de Regering dienst neemt in een buitenlands leger of zich aansluit bij een buitenlandse troepenmacht of krijgsbende, verliest de Belgische nationaliteit van rechtswege."

Vroeger gold een gelijkaardige regeling in Nederland.

Wat denken jullie ?

circe 28 april 2013 03:04

Vroeger gold dat hier ook dacht ik. van mij mogen ze het herinvoeren.

1207 28 april 2013 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boyke (Bericht 6617133)
Wat denken jullie ?

Dus elke belg die naar het Franse vreemdenlegioen gaat wordt automatisch statenloos?

oeps, dit voorstel dient enkel voor moslims die naar Syrie trekken :)

Boyke 28 april 2013 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6617258)
Dus elke belg die naar het Franse vreemdenlegioen gaat wordt automatisch statenloos?

Correctie aanbrengen! OK !

Boyke 28 april 2013 10:50

"Iedere Belg die zonder verlof van de Regering dienst neemt in een buitenlands leger of zich aansluit bij een buitenlandse troepenmacht of krijgsbende, verliest de Belgische nationaliteit van rechtswege, tenzij hij daardoor staatloos zou worden."

Wel ?

Buitenwipper 28 april 2013 10:56

Neen.

Boyke 28 april 2013 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6617380)
Neen.

Leg even uit Buitenwipper.
Neen, want ?
Ik breng nog een correctie aan hoor!

Boyke 28 april 2013 11:02

"Iedere Belg die zonder verlof van de Regering dienst neemt in een buitenlands leger of zich aansluit bij een buitenlandse troepenmacht of krijgsbende, verliest de Belgische nationaliteit van rechtswege, tenzij hij daardoor staatloos zou worden.
Deze bepaling is niet van toepassing wanneer dienst wordt genomen in het leger van een lidstaat van de Europese Unie."

Buitenwipper 28 april 2013 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boyke (Bericht 6617383)
Leg even uit Buitenwipper.
Neen, want ?
Ik breng nog een correctie aan hoor!

Neen, ik wil de vrijheid hebben om te vechten in een buitenlands leger, troepenmacht of krijgsbende.

Boyke 28 april 2013 11:07

Wel de democratische krachten, parlement, parlementsleden en kiezers, moeten daarover beslissen Buitenwipper.
Ik wil de vrijheid hebben om te roken op café!
OK Buitenwipper ?

circe 28 april 2013 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6617387)
Neen, ik wil de vrijheid hebben om te vechten in een buitenlands leger, troepenmacht of krijgsbende.

heet dat niet desertie? En ik meen dat op desertie nog steeds de doodstraf staat.

Ze gaan wel werk hebben dan want wat gaat er gebeuren als de belgische moslims samen met het leger van hun heimweeland (vb. Turkije) in een oorlog verwikkeld geraken waar beide partijen aan verschillende kanten staan?

Buitenwipper 28 april 2013 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6617391)
heet dat niet desertie? En ik meen dat op desertie nog steeds de doodstraf staat.

Ze gaan wel werk hebben dan want wat gaat er gebeuren als de belgische moslims samen met het leger van hun heimweeland (vb. Turkije) in een oorlog verwikkeld geraken waar beide partijen aan verschillende kanten staan?

Als men mijn land aanvalt, ga ik in het verzet, zelfs als de aanvaller hypothetisch België zelf is.

circe 28 april 2013 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6617396)
Als men mijn land aanvalt, ga ik in het verzet, zelfs als de aanvaller hypothetisch België zelf is.

als u belgisch burger bent, dan wordt verondersteld dat "uw land" België is. Althans zolang U zich op Belgisch grondgebied bevindt.
Als U een tweede nationaliteit hebt dan wordt U vb. als Turk beschouwd als je je op Turkse bodem bevindt.

De vraag is of je dan turk of belg bent als je in Syrië gaat bommekes gooien.

Gamla 28 april 2013 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6617396)

Mijn volksgenoten worden elke dag, daarin gesteund door de Belgische overheid, door vreemde bezetters aangevallen.
Ze worden vermoord, bestolen en verkracht. Verzet wordt genadeloos bestraft.

Boyke 28 april 2013 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gamla (Bericht 6617409)
Mijn volksgenoten worden elke dag, daarin gesteund door de Belgische overheid, door vreemde bezetters aangevallen.
Ze worden vermoord, bestolen en verkracht. Verzet wordt genadeloos bestraft.

Verklaar je nader ?!
Hang aan je lippen hoor !

Jantje 28 april 2013 11:42

Citaat:

Mijn voorstel:

"Iedere Belg die zonder verlof van de Regering dienst neemt in een buitenlands leger of zich aansluit bij een buitenlandse troepenmacht of krijgsbende, verliest de Belgische nationaliteit van rechtswege."

Wat denken jullie ?

Volgens de Belgische wet mag je als Belg geen deel uitmaken van een vreemde krijgsmacht, nog van een para-militaire groepering.
Hierop staat de doodstraf, die met de huidige wetgeving direct word omgezet naar levenslang.

Je kan dus NOOIT wettelijk verlof krijgen om onder de wapens te gaan van een vreemde mogendheid of para-militaire groepering.

De Belgische regering kan zelfs vandaag iedereen die toch onder vreemde wpanes gaat strijden, direct en zonder enige vorm van proces de Belgische nationaliteit ontnemen.
Alleen zijn onze politici te bekakt om deze wet ook in daden om te zetten.

manta 28 april 2013 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6617258)

Die zijn niet statenloos want ze kunnen de Franse nationaliteit krijgen. Of ze zelfs automatisch krijgen ook dacht ik.

Jantje 28 april 2013 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6617416)
Die zijn niet statenloos want ze kunnen de Franse nationaliteit krijgen. Of ze zelfs automatisch krijgen ook dacht ik.

Iedereen in het Franse Vreemdelingen Legion, krijgt inderdaad de Franse nationaliteit.
Bij afzwaai kan de militair kiezen of hij deze behoud en zijn verleden volledig opgeeft, of zijn oude naam en nationaliteit terug aanneemt.

Gamla 28 april 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boyke (Bericht 6617411)
Verklaar je nader ?!
Hang aan je lippen hoor !

De Vlamingen zijn mijn volksgenoten. Net zoals alle Germaanse volkeren dat zijn. De overheid moedigt vreemdelingenterreur aan omdat er nauwelijks wordt gestraft en door het doelbewust voeren van een open grenzen beleid. Wie kritiek uit riskeert broodroof.

Het boek "Le Racisme antiblanc" (Hervé Ryssen) staat barstensvol voorbeelden.

CLAESSENS Joris 28 april 2013 13:03

Citaat:

Mijn voorstel:

Wat denken jullie ?

Ik denk dat onder andere Emir Kir dan geen burgemeester kan zijn...
Het probleem hangt namelijk ook samen met de dubbele nationaliteit die voor de houder verplichtingen aan beide zijden meebrengt.
Verplichtingen waar aan in praktijk vaak niet kan voldaan worden of die in tegenspraak zijn met de wetgeving in één van beide landen...

Internationale wetgeving die vereist dat bij het aanvaarden van een nieuwe nationaliteit de oude vervalt zou al een begin zijn...
Op nationaal vlak houden wetten hier geen steek omdat nationale wetten nu eenmaal per definitie unilateraal zijn...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be