Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De De Keyserlei is al aan het verzakken: wie bepaalde het lastenboek? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185801)

De schoofzak 28 april 2013 08:34

De De Keyserlei is al aan het verzakken: wie bepaalde het lastenboek?
 
Nog een 5 maanden na de opening, is het al van datte.

Is dat de manier van werken voor iemand die nu doctoreert in stadsontwikkeling?
Een logisch besluit moet toch zijn dat er geld is blijven plakken, of dat ze zo amateuristisch als een kermiskoerser te werk gingen bij het bepalen van de kwaliteitseisen van het wegdek?

Proficiat aan de stadsvernieuwer van destijds.
Nieuw stadsbestuur: los het nu maar op.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...l-verzakt.aspx

De Keyserlei is al verzakt

Citaat:

De heraangelegde De Keyserlei moet weer open worden gelegd omdat de voegen loskomen. Volgende week wordt al een deel opengebroken om twee nieuwe soorten voegen uit te testen.

Minder dan vijf maanden na de opening van de vernieuwde De Keyserlei, blijkt er toch iets mis te zijn met het wegdek. De voegen laten los, waardoor er water in de grond sijpelt en het legbed van de kasseien is verzakt. Op die manier ontstaat er spoorvorming.

"Blijkbaar is het materiaal van de voegen niet bestand tegen de honderden bussen die daar per dag over rijden", vertelt aannemer Michel Vangeel. "De wielen van de bussen hebben een zuigend effect. Bovendien remmen alle bussen op dezelfde plaats, voor het licht en het zebrapad. We hebben al herstellingen gedaan, maar het blijft loskomen."

De aannemer gaat nu twee nieuwe voegsubstanties uittesten op een strook straat aan de kant van het Century Center. Michel Vangeel: "Eén zone wordt gevoegd met gemodificeerde mortel en de andere strook met een mengsel op basis van kalk. Na een maand evalueren we dan het resultaat."

Voor het opnieuw voegen van die zones wordt een stuk van de De Keyserlei afgesloten vanaf volgende week tot 12 of 13 mei. Bussen kunnen daardoor alleen van het station richting Meir. Het overige verkeer wordt omgeleid. Als de resultaten van de test duidelijk zijn, moet heel de De Keyserlei dus nog eens open. "Leuk is dat niet", geeft de aannemer toe. "Maar er zit niets anders op. Het is nu eenmaal een stuk straat dat heel zwaar wordt belast."

MAAIKE FLOOR

subocaj 28 april 2013 09:21

Allemaal de schuld van Di Rupo.
Zeker niet van de aannemer en het stadsbestuur. Is de aannemer lid van VBO, Unizo of Voka?
Of waren de onderaannemers door Europa gelegaliseerde koppelbazen?
Wie zal het zeggen?
Gemeentelijke opcentiemen wat verhogen en het komt weer dik in orde.

De schoofzak 28 april 2013 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6617284)
Allemaal de schuld van Di Rupo.
Zeker niet van de aannemer en het stadsbestuur. Is de aannemer lid van VBO, Unizo of Voka?
Of waren de onderaannemers door Europa gelegaliseerde koppelbazen?
Wie zal het zeggen?
Gemeentelijke opcentiemen wat verhogen en het komt weer dik in orde.

Wie zal (toekomstige tijd) het zeggen?
Het is al gezegd geweest !!
In oktober van vorig jaar.

En het is gezegd geweest op twee manieren, één heel luid, en één ietwat stilletjes.
Heel luid: hoeveel stemmen gingen naar de nva?
Stilletjes, maar toch: hoeveel stemmen gingen naar de pvda?

:oops:

manta 28 april 2013 09:34

En wat gaat de NV-A er aan doen buiten staan wijzen naar 't vorige bestuur?
Er zullen wel clausules in het contract staan met de aannemer ivm herstellingen...

fonne 28 april 2013 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6617295)
En wat gaat de NV-A er aan doen buiten staan wijzen naar 't vorige bestuur?
Er zullen wel clausules in het contract staan met de aannemer ivm herstellingen...

De nieuwe schepen heeft al in Januari beslist de definitieve oplevering van de werken te weigeren. De aannemer zal er dus voor opdraaien.

4x10E6 28 april 2013 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6617250)
Nog een 5 maanden na de opening, is het al van datte.

Is dat de manier van werken voor iemand die nu doctoreert in stadsontwikkeling?
Een logisch besluit moet toch zijn dat er geld is blijven plakken, of dat ze zo amateuristisch als een kermiskoerser te werk gingen bij het bepalen van de kwaliteitseisen van het wegdek?

Proficiat aan de stadsvernieuwer van destijds.
Nieuw stadsbestuur: los het nu maar op.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...l-verzakt.aspx

De Keyserlei is al verzakt


Met dank aan de haaikoeman Herman Van Rompuy : het regent, het is de schuld van Patrick Jansen.

circe 28 april 2013 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6617250)
Nog een 5 maanden na de opening, is het al van datte.

Is dat de manier van werken voor iemand die nu doctoreert in stadsontwikkeling?
Een logisch besluit moet toch zijn dat er geld is blijven plakken, of dat ze zo amateuristisch als een kermiskoerser te werk gingen bij het bepalen van de kwaliteitseisen van het wegdek?

Proficiat aan de stadsvernieuwer van destijds.
Nieuw stadsbestuur: los het nu maar op.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...l-verzakt.aspx

De Keyserlei is al verzakt

Ik vind het al raar dat iemand na 12 jaar burgemeesterschap zich pas nadien gaat buigen over stadsontwikkeling.

Maar inderdaad: aan welke linkse vingertjes zouden de centjes blijven plakken zijn? In plaats van te protesteren tegen het rooien van kapotte bomen had de groentjes misschien eerst even hun wegenkennis bovengehaald.

Maar is dit in feite weer geen leuk nieuws voor de Bartjespesters? Hij zat toch ook in het vorige stadbestuur? Beter nog, in feite was Bart de Wever ook al de vorige burgemeester!

Gamla 28 april 2013 13:11

Misschien mag er niet gezegd worden dat onbekwaam vreemd werkvolk er ook wat mee te maken heeft.

R.Verhiest 28 april 2013 13:13

Bartje met de linkse vingers ?
Je moet ook eens naar het Brugemeester Rijckaert plein gaan kijken (plein van het station Antwerpen-Berchem). Dat plein met die spannende gebroebelde tegeltjes die nu allemaal beginnen los te komen.

Ik reis nogal wat af en vraag me dan ook af hoe het komt dat "men" in België geen straten, pleinen en wegen kan aanleggen..

In Antwerpen hadden we de beruchte bodembedekking van de groenplaats, de bobkes op de Leystraat/Meir... van het beroemde brusselse viaduct "profiteert" men intussen nog steeds in Bangkok...
Misschien moeten we wat meer buitenlandse aannemers aan het werk zetten ?

circe 28 april 2013 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6617518)
Bartje met de linkse vingers ?
Je moet ook eens naar het Brugemeester Rijckaert plein gaan kijken (plein van het station Antwerpen-Berchem). Dat plein met die spannende gebroebelde tegeltjes die nu allemaal beginnen los te komen.

Ik reis nogal wat af en vraag me dan ook af hoe het komt dat "men" in België geen straten, pleinen en wegen kan aanleggen..

In Antwerpen hadden we de beruchte bodembedekking van de groenplaats, de bobkes op de Leystraat/Meir... van het beroemde brusselse viaduct "profiteert" men intussen nog steeds in Bangkok...
Misschien moeten we wat meer buitenlandse aannemers aan het werk zetten ?

Was Bart de Wever nu ook al verantwoordelijk voor de aanleg van dat plein? Die mens is veel belangrijker dan ik dacht!

Wat heeft Pètrick heel die tijd daar zitten doen op het schoon verdiep? beetje vreemdgaan met zijn lief en een paar kindjes bijmaken om op zijn verkiezingsfolder te zetten?

R.Verhiest 28 april 2013 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6617524)
Was Bart de Wever nu ook al verantwoordelijk voor de aanleg van dat plein? Die mens is veel belangrijker dan ik dacht!

Wat heeft Pètrick heel die tijd daar zitten doen op het schoon verdiep? beetje vreemdgaan met zijn lief en een paar kindjes bijmaken om op zijn verkiezingsfolder te zetten?

Sorry,
µ
ik geloof niet dat het de politieke mandatarissen zijn die de graaftoestellen in lijn brengen om straten en pleinenn aan te leggen.. Het is het voetvolk dat daar aan het werk gaat, de eeuwigdurende zittende administratie en de gebruikelijke aannemers (die soms al eens failliet gaan ). Ik denk dat het probleem van slecht werk in het openbaar domein al veel ouder is als de socialistische partij ... blunders van politiekers zie je in de verslagen van het rekenhof ; blunders van aannemers zie je op straat...

Jij mag gerust geloven dat die blunders een politieke kleur hebben : ik geloof dit niet. Ons land mag dan op diverse domeinen en goede tot zeer goede naam hebben ; maar van zodra je in de diverse buitenlanden pleinen en straten ziet besef je dat in dit land op dat gebied er bepaald problemen zijn.

circe 28 april 2013 13:30

Ik heb jarenlang in de projectafdeling van een multinational gewerkt. Ik wéét wie verantwoordelijk is voor het lastenboek en dat zijn niet de uitvoerders. Als de aannemers onder de prijs werken omdat er plakkende briefjes moeten worden uitgedeeld dan zijn beiden verantwoordelijk. Als in dit geval de aannemer slecht werk heeft afgeleverd, dan zal het de aannemer zijn die de werken opnieuw moet laten uitvoeren op ZIJN kosten.

Als het natuurlijk de vriendjespolitiek is van de betonlobby - die trouwens de verschillende werken al op voorhand onder mekaar verdeelt - dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur om die zaken aan te klagen en te vervolgen.

Kylero 28 april 2013 13:45

Allemaal de paraplu opentrekken op zijn Belgisch.... dat er nu eens iemand met kloten aan zijn lijf de verantwoordelijke laat opdraaien voor de kosten van de heraanleg in plaats van de belastingbetaler weer te laten opdraaien! Als BDW slim genoeg is doet hij dat in het andere geval 'wat ik dus denk' is hij geen kloot beter dan PJ!!

Scherven A. Mok 28 april 2013 13:53

Ik heb ooit een reportage gezien over een innovatieve Vlaamse ondernemer die een methode had gevonden om verzakkingen tegen te gaan. Die legde latten of platen onder klinkers, dals, kasseien, ... geloof ik. Nu ja, als't water tussen de stenen door loopt en grondverzakkingen veroorzaakt zal dat ook wel niet veel helpen.

Hoewel ik ook wel inzie dat er nadelen zijn aan een overheid iets laten uitvoeren (het gaat trager, minder efficiënt, als de burger geen druk zet is er minder vlug innovatie, ...) ben ik toch hoe langer hoe meer van mening dat een overheid die niets meer uitvoert, alles door private ondernemingen laat doen en gewoon maar de rekening betaalt, nog veel slechtere resultaten voorlegt. Alles moet tot in de puntjes beschreven en gecontroleerd worden wat veel extra kosten met zich mee brengt, er is veel meer mogelijkheid tot corruptie, innovatie blijft evengoed achterwege, de winst komt bij enkelingen terecht die ze veelal laten verdwijnen, ...

Het wordt tijd dat de overheid weer zelf de handen uit de mouwen steekt. Geen overheid zie ik niet lukken en betekent volgens mij een dictatuur van de vrijheid van geen centimeter te kunnen bewegen zonder er te moeten over onderhandelen ...

Pin en Puk 28 april 2013 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6617538)
Ik heb jarenlang in de projectafdeling van een multinational gewerkt. Ik wéét wie verantwoordelijk is voor het lastenboek en dat zijn niet de uitvoerders. Als de aannemers onder de prijs werken omdat er plakkende briefjes moeten worden uitgedeeld dan zijn beiden verantwoordelijk. Als in dit geval de aannemer slecht werk heeft afgeleverd, dan zal het de aannemer zijn die de werken opnieuw moet laten uitvoeren op ZIJN kosten.

Als het natuurlijk de vriendjespolitiek is van de betonlobby - die trouwens de verschillende werken al op voorhand onder mekaar verdeelt - dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur om die zaken aan te klagen en te vervolgen.

Ik denk dat je daar nietveel gebakken hebt
Een aannemer kan mede verantwoordelijk gesteld worden indien er in de lastenboek zulke grote fouten zitten die door een aannemer met een uitvoeringsnummer van dat niveau eveneens zou moeten weten dat die werken zullen foutlopen. Hiij is verplicht dit per aangetekend te melden aan de opdrachtgever waarin hij de fouten vermeld en zich vrijwaard van de komende gebreken en ook van de komende onzichtbare gebreken.
Zulke werken moeten worden uitbesteed aan een ingenieursbureau welke verantwoordelijk zijn voor het opstellen van een lastenboek
Bij de stad Antwerpen gaat dit nogmaals voor extra controle naar openbare werken, welke hun verantwoordelijken hebben om dit nogmaals na te zien.
Hier was voor de stad de eind verantwoordelijke Bungeneers.

Het toeval wil dat ik verleden woensdag daar heb overgewandeld en inderdaad dit is zowel constructief als esthetisch-decoratief een grote schande.

Kylero 28 april 2013 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6617568)
Ik denk dat je daar nietveel gebakken hebt
Een aannemer kan mede verantwoordelijk gesteld worden indien er in de lastenboek zulke grote fouten zitten die door een aannemer met een uitvoeringsnummer van dat niveau eveneens zou moeten weten dat die werken zullen foutlopen. Hiij is verplicht dit per aangetekend te melden aan de opdrachtgever waarin hij de fouten vermeld en zich vrijwaard van de komende gebreken en ook van de komende onzichtbare gebreken.
Zulke werken moeten worden uitbesteed aan een ingenieursbureau welke verantwoordelijk zijn voor het opstellen van een lastenboek
Bij de stad Antwerpen gaat dit nogmaals voor extra controle naar openbare werken, welke hun verantwoordelijken hebben om dit nogmaals na te zien.
Hier was voor de stad de eind verantwoordelijke Bungeneers.

Het toeval wil dat ik verleden woensdag daar heb overgewandeld en inderdaad dit is zowel constructief als esthetisch-decoratief een grote schande.

Wees maar zeker dat uiteindelijk de brave burger kan opdraaien voor dit alles.

Belask0 28 april 2013 15:03

ze doen allemaal te weinig cement in hun stabilisee , ik zie in vele gemeenten verzakte voetpaden en straten

kelt 28 april 2013 15:48

Ik kan me voorstellen dat sommige aannemers al lang niet meer DURVEN aanbieden op openbare aanbestedingen.....

Garry 28 april 2013 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6617703)
Ik kan me voorstellen dat sommige aannemers al lang niet meer DURVEN aanbieden op openbare aanbestedingen.....

Dat heeft geen nut ook niet.

Er zijn genoeg aannemers die dat wel zouden willen maar alleen die met poen. Nergens krijg je een betere intrest op uw kapitaal dan met de nalatigheids-intresten. 't Is alleen zo goed als onmogelijk om de zaak binnen te halen. In veel gevallen is het lastenboek op het lijf geschreven van een welbepaalde firma. In dat geval wordt er voor gezorgd dat de overige offerten niet conform het lastenboek zijn en hopla, de zaak is uitbesteed.

Garry 28 april 2013 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 6617594)
Wees maar zeker dat uiteindelijk de brave burger kan opdraaien voor dit alles.

Natuurlijk, maar ook de niet brave hoor. Dat maakt geen verschil.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be