Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   een autokerkhof met vrijwel nieuwe wagens... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185936)

kelt 1 mei 2013 20:59

een autokerkhof met vrijwel nieuwe wagens...
 
http://www.express.be/business/nl/ec...rsi/189734.htm

Wie nu echt dacht dat bepaalde merken zo immens populair zijn dat ze die dingen niet rap genoeg kunnen bouwen,waardoor de prijzen betrekkelijk hoog blijven...think again.


En over de "milieuvriendelijkheid" van het "verwijderen" van vrijwel nieuwe wagens (waarschijnlijk geen 5 jaar oud) zullen we het maar niet hebben nietwaar....

Onze moderne markteconomie.Goed nieuws is dat dit zelfs voor de Duitse autobouwers onhoudbaar zal worden,laat staan de Leasing-maatschappijen die hun auto's terug krijgen.....

Wat zit men eigenlijk te leuteren over het terugbrengen van de CO2-uitstoot als DIT kan,heeft de overheid op een of andere wijze mee helpen betalen voor deze wagens? :evil:

Micele 1 mei 2013 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6621429)
http://www.express.be/business/nl/ec...rsi/189734.htm

Wie nu echt dacht dat bepaalde merken zo immens populair zijn dat ze die dingen niet rap genoeg kunnen bouwen,waardoor de prijzen betrekkelijk hoog blijven...think again.


En over de "milieuvriendelijkheid" van het "verwijderen" van vrijwel nieuwe wagens (waarschijnlijk geen 5 jaar oud) zullen we het maar niet hebben nietwaar....

Onze moderne markteconomie.Goed nieuws is dat dit zelfs voor de Duitse autobouwers onhoudbaar zal worden,laat staan de Leasing-maatschappijen die hun auto's terug krijgen.....

Wat zit men eigenlijk te leuteren over het terugbrengen van de CO2-uitstoot als DIT kan,heeft de overheid op een of andere wijze mee helpen betalen voor deze wagens? :evil:

Je vergeet dit te vermelden:
Citaat:

Daarmee moet voorkomen worden dat deze wagens als goedkope alternatieven gaan fungeren voor de lucratieve en dure wisselstukkenmarkt.
Daarop is veel meer aan te verdienen, want de verzekeringen betalen toch volle pot op blikschade.
Op nieuwe wagens wordt toch maar afgepingeld als er teveel in omloop geraken (kortingen tot 25 % is geen zeldenheid op een nieuwe wagen uit de stock), dan potten "ze" liever nieuwe wagens op voor wisselstukken waar ze quasi een monopolie op hebben - toch op de zichtbare delen (Designschutz) (of anders doet de zwarte markt het of internetmarkt) , behalve voor bepaalde onderhoudsstukken (remblokken, remschijven, enz... ).
Constructeurs zijn quasi ook verplicht xx-jaren de nodige wisselstukken te kunnen leveren. Aan een auto die van de band loopt en voor wisselstukken gebruikt wordt is geen groot verlies hoor, want wisselstukkenprijzen maken dat ruimschoots goed.

En de blikschade stijgt elk jaar in elk land zelfs ruim sneller als het wagenpark stijgt, ook in de verkeerveiligste landen die de meeste daling van verkeersdoden optekenen.

De ADAC stelde vast dat bepaalde blikdelen en schijnwerperblokken op 6 jaar tijd maar eventjes 40 % duurder geworden waren en dit van een gewone VW Golf (heb de live ADAC Motorwelt thuis). Andere delen 12 % duurder.
ook hier te lezen:
Citaat:

http://www.autobild.de/artikel/adac-...e-3914161.html

ADAC: Teure Ersatzteile — 02.04.2013

Designerpreise für Ersatzteile

Autofahrer in Europa zahlen überhöhte Preise für Ersatzteile. Der Designschutz für Motorhauben, Scheinwerfer und Stoßstangen sperrt Fremdhersteller vom Markt aus und ermöglicht den Konzernen ein Preismonopol.

Herstellerpreise: Teurer als im Freien Handel

Scheinwerfer zählen zu den "sichtbaren Ersatzteilen", die Preise für solche Teile sind in den vergangenen Jahren um 40 Prozent gestiegen.
ADAC-Präsident Peter Meyer sagte: "Wir haben belegt, dass der Verbraucher geschröpft wird." Nach einer Erhebung des Autoclubs wurden von außen sichtbare Karosserie-Ersatzteile in den vergangenen sechs Jahren um 40 Prozent teurer, die übrigen Ersatzteile lediglich um zwölf Prozent. Bei den sichtbaren Ersatzteilen gehe es um einen Markt von drei bis vier Milliarden Euro jährlich. Dennoch blockiere der Chef des Bundeskanzleramts, Ronald Pofalla (CDU), eine Gesetzesänderung. Die CDU/CSU-Fraktion und das Bundesjustizministerium stünden auf der Seite des ADAC. Die sichtbaren Teile unterliegen in Deutschland zumeist dem Designschutz der Autohersteller. Sie dürfen deshalb nicht von anderen Unternehmen hergestellt oder importiert werden. Wirtschaftsrechtsexperte Roland Stuhr vom Bundesverband der Verbraucherzentralen sagte, die Autohersteller nutzten ihre Monopolstellung aus. Sie schotteten den Markt im Zusammenspiel mit den Vertragswerkstätten ab. Der Verbraucher habe letztlich keine Wahl.

Ersatzteile: Günstig im Internet

Stuhr erläuterte, der Preis für das Design sei eigentlich mit dem Autokauf ein- für allemal abgegolten. Die Autokonzerne kassierten aber bei den Ersatzteilen noch einmal für das Design. Der Vorstandssprecher der HUK-Coburg-Versicherung, Wolfgang Weiler, sagte, auch die Autoversicherer spürten die steigende Preise. "Das führt zwangsläufig zu höheren Kosten und damit zu höheren Versicherungsprämien." Der Verband der Automobilindustrie (VDA) wies die Kritik zurück. Die Abschaffung des Designschutzes wäre "ein falsches Signal an die Automobilindustrie sowie an Produktpiraten in Schwellenländern".


Scheinwerfer zählen zu den "sichtbaren Ersatzteilen", die Preise für solche Teile sind in den vergangenen Jahren um 40 Prozent gestiegen.
De verbruiker heeft quasi geen keus..., ook de verzekeringen merken het maar rekenen het door aan de gebruiker.

Naja wat voor auto´s geldt geldt ook voor andere produkten, laat maar een iets herstellen... als het nog mogelijk is...

KoLoS 3 maart 2014 21:31

en onverkochte benz wordt in Finland vernietigd

Zwitser 6 maart 2014 09:19

Ruikt naar broodje aap...

Zwitser 6 maart 2014 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7045398)
Ruikt naar broodje aap...

Het verhaal kan niet waar zijn. Het steekt onlogisch in elkaar (de motivatie die gegeven wordt klopt bijvoorbeeld niet), het beeld ondersteunt het niet, en de bron (Zerohedge) is onbetrouwbaar.
Hier heeft dus een journalist gewoon lui wat gepost zonder ook maar een minuut in fact checking te steken. Maar dat zijn we gewoon.

Gelukkig is er google. En ja hoor, het blijkt inderdaad een indianenverhaal te zijn:
http://www.guillaume-robert.net/2013...en-est-pas-un/

maddox 6 maart 2014 13:19

Gewoon het geleuter over wisselstukken maakt het totaal ongeloofwaardig.

Het zorgvuldig uit elkaar halen van een auto voor wisselstukken kost voor een autofabrikant meer dan een nieuw nog nooit gemonteerd stuk van een toeleverancier te laten afkomen. Of voor stukken gemaakt in eigen beheer. Ipv een wagen uit elkaar te halen, is het goedkoper een extra stuk uit de desbetreffende machine te laten rollen.

Neen, het slopen van auto's, nieuw van de band, of 17de hands ,da's een job die vroeger gedaan werd door de zoekende zelf op een autokerkhof -geen werkuren te betalen- of zoals nu, door firma's die niet zo vriendelijk omgaan met de te slopen auto's en alleen de stukken recycleren die opbrengen.

Vrijheideerst 6 maart 2014 20:11

Kijk weer een anti-autodraadje.

AsGardSGO 23 maart 2014 02:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7046415)
Kijk weer een anti-autodraadje.

Heeft er niemand een fotootje van een trein/bussen kerkhof voor een nieuw draadje?

kelt 23 maart 2014 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7068818)
Heeft er niemand een fotootje van een trein/bussen kerkhof voor een nieuw draadje?

Wel,de mooiste kandidaat was het "Fyra-kerkhof" in Nederland.
Maar die treinstellen gaan binnenkort terug naar Italie.......
.........dus nee...

Klein Licht 24 maart 2014 12:54



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be