Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Parkeren Brussel: hoe eigen inwoners voor de gek gehouden worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185953)

Micele 2 mei 2013 11:23

Parkeren Brussel: hoe eigen inwoners voor de gek gehouden worden
 
Citaat:

http://www.knack.be/opinie/opiniemak...283163927.htm#

Parkeren in Brussel: hoe de inwoners voor de gek gehouden worden

vrijdag 19 april 2013 om 14u25

De gemeente Elsene heeft een nieuw parkeerplan tot stand gebracht om het stijgend gebrek aan parkeerplaatsen aan te pakken.

"Parkeren in de stad wordt steeds moeilijker. Het parkeerprobleem in Elsene groeit, hoewel het aantal beschikbare parkeerplaatsen beperkt blijft" legt de gemeente uit in een brochure die onlangs werd uitgedeeld aan de inwoners van een nieuwe blauwe zone in het noorden van Elsene. In grote lijnen strekt de zone zich uit van het Flageyplein tot aan de Kroonlaan.

Op het eerste zicht lijkt het een eervol initiatief: het is juist dat in Elsene en bijna overal in het Brussels gewest parkeren *echt problematisch wordt. Het nieuw plan dat "de mogelijkheid voor de inwoners om dichtbij huis te parkeren" wil bieden en "meer parkeerplaatsen in de handelswijken door er korte parkeerbeurten" wil promoten, kan enkel op applaus onthaald worden, ook al kan het *zeer duur uitdraaien voor bestuurders die niet over een inwonerskaart beschikken.

Bovendien lijdt dit initiatief nog onder twee andere problemen : het gebrek aan informatie en het beheer van de bewegwijzering.

Ten eerste, het gebrek aan informatie. Nadat we op twee dagen tijd drie processen-verbaal ontvangen hebben voor "afwezigheid van parkeerschijf", hebben we Vinci Park, het bedrijf dat de publieke parkings beheert, gecontacteerd. Volgens onze gesprekspartner "werden brochures door de gemeente in de brievenbussen gelegd en op de voorruiten van de wagens geplaatst". We zijn echter zeker dat we de folder in kwestie niet op ons voertuig hebben gevonden en we hebben er ook geen in de bus gevonden. Het plan is echter wel in pdf-versie beschikbaar op de website van de gemeente. Je moet het dan wel weten…

Ten tweede, is er het beheer van de bewegwijzering. Behoudens vergissing moet de parkeerschijf gebruikt worden wanneer je je in een blauwe zone bevindt die aangeduid wordt door een verkeersbord van type E 13 (de verstrooiden kunnen de wegcode er op nazien). Ondanks onze oplettendheid, hebben we echter nooit een dergelijk bord gezien in de zone waar we regelmatig bekeurd werden. Nog volgens onze gesprekpartner van Vinci Park, "kunnen de begin- en eindborden van de blauwe zone tot 3km ver gaan". Maar als de dame er haar databank erop na slaat, stelt ze vast dat er "inderdaad geen aanduidingen zijn langs ons traject". Waarop steunt dan de wettelijkheid van het proces-verbaal? "We hebben gedacht aan wegmarkering, maar dat neemt tijd in beslag en kost geld". Ja, maar ziet u mevrouw, dat kost ons ook geld…
* Aja, ik vermoed sterk dat zoiets in andere regio dus steden ook voorkomt... gemakkelijke kassa en niet goed voor het milieu hé...

Zijn er lezers-forummers die hier van ervaring kunnen meespreken ? (ik alleszins niet)

ik citeer een vb van een ander forum:
Citaat:

Typisch voor de streek.
Denderleeuw hoort daar ook bij.
Zelfs aan een bewonerskaart (die €50 per jaar kost) geraak je moeilijk.
Ga je naar Aalst, waar parkeren gewoon rampzalig is, krijg je te horen dat je als inwoner van Denderleeuw naar het busje moet gaan die af en toe aan het station staat om een bewonerskaart.
Wel 2 keer dan. Eenmaal om aan te vragen en dan nog een keer om af te halen.
Kan wel enkele weken duren dus kan je een paar keer voor de grap naar het busje gaan zoeken ook.
Wij hebben het opgegeven na 4 pogingen want busje komt vaak niet op vastgestelde tijdstip.
De parkeerwachter daarentegen minstens 3 keer per dag ... met de wagen .... een dikke BMW .... die meestal zelf fout parkeert ook.

Een veilig plaatsje zoeken tussen de andere illegaal parkeerders is de enige mogelijkheid om niet dagelijks minstens €25 aan je been te hebben.

Blue Sky 2 mei 2013 11:42

Het zoveelste probleem met koning auto ...

Micele 2 mei 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6622083)
Het zoveelste probleem met koning auto ...

Lees de topic nog eens.

Tip:
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/F92VMCM9

Leegloop richting rand
22/09/2010 | Dajo Hermans

Nooit eerder ontvluchtten zoveel gezinnen de stad. Nochtans hebben zowat alle steden de voorbije jaren extra inspanningen gedaan om de stadsvlucht tegen te gaan, maar bijna allemaal zonder resultaat. Vooral Brussel, Antwerpen en Gent zien massaal gezinnen vertrekken.

Blue Sky 2 mei 2013 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6622139)
Lees de topic nog eens.

Tja ... als er ergens geld mee kan verdiend worden. Mensen en geld hé.

Micele 2 mei 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6622154)
Tja ... als er ergens geld mee kan verdiend worden. Mensen en geld hé.

Citaat:

Leegloop richting rand

22/09/2010 | Dajo Hermans

Nooit eerder ontvluchtten zoveel gezinnen de stad. Nochtans hebben zowat alle steden de voorbije jaren extra inspanningen gedaan om de stadsvlucht tegen te gaan, maar bijna allemaal zonder resultaat. Vooral Brussel, Antwerpen en Gent zien massaal gezinnen vertrekken.
Goed zo, mensen en geld hé.

Het lijkt gestopt in 2013...

Citaat:

http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Con...-de-stad.dhtml

Twintigers gaan steeds vaker in de Vlaamse steden wonen. Ook bij jonge gezinnen is de stadsvlucht gestopt. Die evolutie vindt bijna integraal plaats in Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen. Brugge verloor het voorbije decennium 15 procent jonge gezinnen.
maar ook de nieuwe inwoners kunnen ze nu voor de gek houden.
Citaat:

Parkeren in Brussel: hoe de inwoners voor de gek gehouden worden
Citaat:

Inwoners per personenauto op 1 augustus (d)
2004-2012
2,13 2,12 2,11 2,10 2,08 2,07 2,08 2,03 2,03

Libro 8 mei 2013 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6622083)
Het zoveelste probleem met koning auto ...

Koningen zijn vandaag niet echt populair nee... Heb je toevallig ook iets zinnigs te zeggen?

Vrijheideerst 8 mei 2013 09:29

Dat men in deze tijden nog durft spreken over "koning" auto terwijl er alles aan gedaan wordt om zelfs de meest nuchtere automobilist te pesten is toch te hilarisch voor woorden?

Ooit komt dit hele anti-auto gezeik als een boomerang in hun gezicht terug. Of zijn mensen die verkiezen om naar Waasland shoppingcenter of Wijnegem te rijden anti-kleinhandel, misschien?

Micele 8 mei 2013 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6630214)
Dat men in deze tijden nog durft spreken over "koning" auto terwijl er alles aan gedaan wordt om zelfs de meest nuchtere automobilist te pesten is toch te hilarisch voor woorden?

Ooit komt dit hele anti-auto gezeik als een boomerang in hun gezicht terug. Of zijn mensen die verkiezen om naar Waasland shoppingcenter of Wijnegem te rijden anti-kleinhandel, misschien?

Ooit ? de boomerang is al dikwijls ingeslagen hoor...

Citaat:

Automobilisten pesten kan rampzalig zijn voor schatkist

http://www.autoblog.nl/archive/2008/...voor-schatkist

Laat ik het gewoon weer een keertje zeggen: “De automobilist is een melkkoe”. De overheid neemt verschillende maatregelen die de automobilist pijn doen in de portemonnee, maar gelukkig komt dit allemaal te goede aan een beter milieu voor onze kinderen. Dat dit grotendeels gelul is, zijn we ons inmiddels wel van doordrongen. De groene lobby is big business, maar de overheid zal de laatste zijn die dit toegeeft. Toch is het voor de overheid oppassen geblazen, want de Gentse milieu-econoom Johan Albrecht heeft in een onderzoek voor het Itinera Institute berekend dat mensen uit de auto pesten rampzalige gevolgen kan hebben voor de schatkist.

Zin in wat leesvoer voor de algemene ontwikkeling op deze zaterdagmiddag?

De fiscale opbrengst van de auto in België bedroeg in 2006 12 miljard euro. Dat is 8 procent van de totale fiscale ontvangsten. Een drastische daling van het gebruik van de auto of van de verkoop van auto’s zou volgens de econoom dan ook een serieus probleem voor de fiscus opleveren. Het gaat hier dus om een Belgisch onderzoek, maar bedenk dat ons landje in 2006 zo’n 16,6 miljard aan verkeersbelasting binnen harkte en hiervan slechts 11 procent uitgaf aan het wegennet.

Misschien spreken die miljarden niet direct tot de verbeelding, maar in 2006 werd in België iets meer dan 6 miljard uitgegeven aan werkloosheidsuitkeringen, 3,8 miljard aan uitkeringen voor ziekte / invaliditeit en bijna 2 miljard aan brugpensioenen en loopbaanonderbreking. Met de autobelastingen kunnen bijna de volledige rentelasten op de Belgische overheidsschuld (12,5 miljard euro) worden betaald.

Het aandeel van de auto in de totale belastingopbrengst zit al tien jaar stabiel op een kleine 8 procent, maar er is de laatste jaren een lichte daling te zien. Bijna de helft van die belasting wordt geheven op brandstof. Stel dat de overheid er de komende jaren met een combinatie van omstandigheden en maatregelen in slaagt om de verkoop van autobrandstoffen te halveren, dan kan dat de fiscus tot 3 miljard euro kosten. Dit zal leiden tot hogere belastingen voor gezinnen en bedrijven, dus op arbeid waardoor aan het einde van de spiraal er minder werk en minder economische activiteit/groei zal zijn.

Toch kan het nog erger. Zuinige auto’s zijn goed voor het milieu, maar minder auto’s, is nog beter. In Japan is er momenteel een sterke daling van de autoverkoop door de vergrijzing en door jonge stadsbewoners die geen auto meer hebben. In zo’n scenario kan de overheid alleen maar hopen dat de lagere bestedingen aan auto’s gecompenseerd worden door hogere bestedingen aan andere consumptiegoederen. In een goede economie moet geld immers rollen.

Volgens Albrecht moet de overheid oppassen met met een radicale hervorming op dit gebied en kan men beter energie steken in een gericht beleid tegen de economisch dure files. Minder files leidt weliswaar tot een lagere verkoop aan brandstoffen en dus minder belastingen, maar het autorijden wordt aantrekkelijker, waardoor autoverkoop niet stilvalt.
Citaat:

http://www.itinerainstitute.org/nl/p...-contribution/

25 Januari 2008
‘Mijn auto, mijn fiscale bijdrage’

Niet alleen de bezoekers van het autosalon maar ook de Belgische fiscus is gek op de auto. Bij de tweejaarlijkse hoogmis van de autoliefhebbers wijzen kritische geesten op het overbodige motorvermogen, de SUV-hype of de ‘groene propaganda’ van de auto-industrie. Als icoon van de consumptiemaatschappij is de auto tevens een belangrijk vehikel van fiscale solidariteit, wat verklaart waarom een radicale nieuwe autofiscaliteit op basis van verbruik in plaats van vermogen niet aan de orde is.

Aandachtspunten:
- De totale fiscale opbrengst van de autofiscaliteit was in 2006 goed voor meer dan 12 miljard Euro of bijna 8% van de totale fiscale ontvangsten van de Belgische overheid. De overheidsontvangsten uit de autofiscaliteit zijn van dezelfde omvang als de overheidsuitgaven aan de belangrijkste solidariteitsmechanismen binnen onze welvaartsstaat of de rentelasten op de uitstaande overheidsschuld.
- Zonder belastingen op behoren een benzineprijs van 60 Eurocent en een dieselprijs van 55 Eurocent tot de mogelijkheden. Per benzinetankbeurt gaat bijna 60% van het factuurbedrag naar de schatkist en dieselrijders betalen een fiscale bijdrage van bijna 50%.
- De impact van de huidige subsidies voor energiezuinige voertuigen op de totale verbruikscijfers is verwaarloosbaar klein. Dankzij BTW-ontvangsten (21%) verdient de overheid bovendien zelfs nog met de korting (van 3 tot 15%) op de verkoop van een zuinig voertuig.
- Wanneer de autoverkoop en het wagenpark op termijn zouden inkrimpen, is een forse daling van de opbrengst uit de autofiscaliteit niet te vermijden. Maar wellicht kiezen toekomstige regeringen dan ter compensatie voor een verhoging van andere belastingen, wat finaal kan resulteren in een lager aanbod van arbeid en een lager niveau van economische activiteit.

Contact:
Johan Albrecht (Itinera Institute & UGent) – [email protected]
T 02 412 02 61

Vrijheideerst 8 mei 2013 10:21

Ik ben het eens met die conclusie vanop Autoblog.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be