Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams-nationalistisch forum (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=67)
-   -   diestland? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18598)

Piet Hein 6 augustus 2004 10:16

diestland?

Wat bedoelen ze met diestland heeft iets maken met onderstaande vlag

:grootned:

Kluizenaar 6 augustus 2004 11:18

U bedoelt Dietsland. Dietsland is Vlaanderen en Nederland onder één vlag. Opnieuw de gedachte van de Zeventien Provinciën terug, dus.

Tantist 6 augustus 2004 21:53

Dietsland is zowat wat bijbetekingen betreft het equivalent met "het Duitse Rijk" voor Duitsland als Dietsland is voor Groot-Nederland.

Een vereniging van Vlaanderen en Nederland, de Europese gebieden waar men Nederlands spreekt (Brussel en Friesland niet te na gesproken), oftewel "Diets", dat een beetje aangebrand is na het heen en weer gesmijt met het woord in WOII...

Rock Against Communism 7 augustus 2004 14:32

@ axel nort:
die vlag was de eerste versie van de Nederlandse vlag, later ook gebruikt voor de zeventien provincieën. Ook nationalisten hebben deze vlag gebruikt, en voorstanders van een modern groot- of heel-Nederland gebruiken oranje-blanje-bleu.

Piet Hein 7 augustus 2004 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
@ axel nort:
die vlag was de eerste versie van de Nederlandse vlag, later ook gebruikt voor de zeventien provincieën. Ook nationalisten hebben deze vlag gebruikt, en voorstanders van een modern groot- of heel-Nederland gebruiken oranje-blanje-bleu.

worden die vlaggen nog verkocht?

die BUBers beginnen dik mijn voeten uit te hangen.

Rock Against Communism 7 augustus 2004 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort

Ge kunt eens rondkijken op de Ijzerwake... wie weet vindt ge daar nog een mooi exemplaar te koop. Natuurlijk kunt ge hem ook zélf maken - zoals ik - maar dan moet ge er wat tijd en moeite in steken.

Een laken (dunne stof), mooi gesneden met 102 cm op 152 cm als afmetingen. Dan slaagt ge langs alle kanten 1cm om en naait ge het vast, zodat de vlag niet kan gaan rafelen. Dan de vlag in drie horizontale stroken verdelen, en met een oranje en blauwe spuitbus kleuren zoals het moet (dek langs de kanten af met karton of iets anders). Laten drogen , en klaar is kees..

RAC

PAJOT 8 augustus 2004 09:27

In de terminologie van het Dinaso :

Dietsland : Vlaanderen en Nederland

Dietse Rijk : 1934-1938 : België, Nederland, Luxemburg

Dietse Rijk der Nederlanden : 1938- : België, Nederland, Luxemburg

In de laatste periode werd de voorkeur gegeven aan : de Nederlanden

Diets Imperium : 1934- : België, Nederland, Luxemburg en hun koloniën

Philips Inc. 8 augustus 2004 15:08

Diestland is het land van Diest :-)

Tiger777 8 augustus 2004 23:10

Da's dietsland.

Tantist 9 augustus 2004 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777

Da's dietsland.

Dat kaartje is een opeenstapeling van vergissingen...

Het zou de 17 Provinciën moeten voorstellen, maar lijkt me zo rommelig qua weergave daarvan (ik ben trouwens nog maar zelden een goede kaart tegengekomen).

Dit is wat men meestal met Dietsland bedoelt: Groot-Nederland
Voor Heel-Nederland gebruikt men momenteel eerder de Benelux:

Tiger777 9 augustus 2004 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777

Da's het historisch correcte Dietsland.

ossaert 9 augustus 2004 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
@ axel nort:

Dat eerste deel klopt niet. De driekleurige vlag kwam in gebruik tijdens de Nederlandse Opstand en werd gebruikt door de aanhangers van de prins van Oranje (de kleuren zijn gebaseerd op zijn wapen). De Nederlanden als geheel, en later dan ook de Habsburgs gebleven Nederlanden (de Zuidelijke dus) gebruikten het Bourgondisch (of St.-Andries-) kruis. Tijdens de Opstand, in de jaren tussen 1576 en 1579, toen bijna de gehele Nederlanden in opstand waren, werd die vlag overigens ook gebruikt aan de kant van de 'rebeldes'. Ik vermoed dat de Waalse provincies in 1579, die hun eigen troepen meebrachten, gelicht door de Staten-Generaal, deze vlag opnieuw aan de loyale kant gebracht hebben toen ze zich in de Unie van Atrecht verenigden, maar zeker ben ik daar niet van.

Volksstormer 13 augustus 2004 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort

Were Di en Voorpost verkopen Prinsenvlaggen bij alle gelegenheden. ;-)

Volksstormer 13 augustus 2004 00:25

De prijs is 17 euro, als ik mij niet vergis.

C uit W 13 augustus 2004 20:10

Ik ga me ook een aanschaffen denk ik :p

Wilhelmus 25 augustus 2004 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tantist
Een vereniging van Vlaanderen en Nederland, de Europese gebieden waar men Nederlands spreekt (Brussel en Friesland niet te na gesproken), oftewel "Diets", dat een beetje aangebrand is na het heen en weer gesmijt met het woord in WOII...

Een "beetje" aangebrand? Van een understatement gesproken. :-)

Behoren "Diets" en "Dietsland" niet tot een retoriek die je buiten (neo)fascistische kringen of aanverwanten maar zelden zal horen? En telkens wanneer die groeperingen over "Dietsland" beginnen te balken, kan je er donder op zeggen dat de politieke samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland door negatieve associatie een onfris geurtje krijgt waar belgicisten en klein-nederlanders dankbaar gebruik van zullen maken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tantist
Het zou de 17 Provinciën moeten voorstellen, maar lijkt me zo rommelig qua weergave daarvan (ik ben trouwens nog maar zelden een goede kaart tegengekomen).

Een mooiere en grotere weergave vind je hier:

[size=2]http://www.terra.es/personal7/jqvaraderey/155648lc.gif[/size]

Ze hebben wel heel de periode van de Opstand in één kaart willen samenbrengen wat de indruk geeft dat de scheiding al van in 1556 een onafwendbaar gegeven was.

Volksstormer 25 augustus 2004 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Een "beetje" aangebrand? Van een understatement gesproken. :-)

Behoren "Diets" en "Dietsland" niet tot een retoriek die je buiten (neo)fascistische kringen of aanverwanten maar zelden zal horen? En telkens wanneer die groeperingen over "Dietsland" beginnen te balken, kan je er donder op zeggen dat de politieke samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland door negatieve associatie een onfris geurtje krijgt waar belgicisten en klein-nederlanders dankbaar gebruik van zullen maken.

Dan hebt u blijkbaar niet goed opgelet in de lessen (Middel-)Nederlands! :roll: ;-)

Wilhelmus 25 augustus 2004 13:37

Citaat:

Dan hebt u blijkbaar niet goed opgelet in de lessen (Middel-)Nederlands!
Dat is goed mogelijk, want in die lessen is (in mijn geval althans) het begrip "Diets" maar even aangehaald en voor de rest werd de term "Middelnederlands" gebruikt.

Ik heb voor de aardigheid "dietsland" door Google laten bekijken, en de grote meerderheid van de sites die dat opleverde, waren niet écht taalkundig van aard!;-)

Volksstormer 25 augustus 2004 18:23

Ik vind dat 'Nederland' gewoon te liberaal-protestants klinkt. ;-)

ossaert 25 augustus 2004 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Ik vind dat 'Nederland' gewoon te liberaal-protestants klinkt. ;-)

... en 'Dietsland' te navelstaarderig-nationalistisch. Ik hou persoonlijk liever van 'de Nederlanden' (bemerk het meervoud!) of 'de Lage Landen', maar ik sluit me wel volledig aan bij Wilhelmus. Met het gedaas over 'Dietsland', 'volksverbondenheid' en dergelijke onzin meer bereik je niets. Onafgezien dat het nergens op slaat, je vangt geen vliegen met azijn, weetjewel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be