![]() |
De verhouding Nederland-Belgie, is sinds 1840 niet zo slecht geweest als nu
Nederlanders beginnen de Belgen steeds beter te kennen .door de media en korte vakantie-trips.
Ze merken steeds meer dat de jaloezie en Hollander-haat er bij de Belgen afdruipt. Bij de reactie op de troon-wisseling is dat nog eens extra duidelijk geworden. De verhouding tussen de buurlanden is op een dieptepunt aangekomen. Nu nog de wegen-tax en het circus is compleet. |
Citaat:
O, ja....? Citaat:
|
Citaat:
Men dreigde toen zelfs Zeeuws Vlaanderen en Limburg te annexeren met de hulp van de grote mogendheden. Alleen de toenmalige Belgische koning hield dit tegen en ook later keerde Angelsaksische landen zich tegen België. Overigens hadden de Limburgers van toen helemaal geen zin om deel uit te maken van een door Franstaligen gedomineerd België, blijkens uit een petitie. Maar toch, iedere keer maar weer proberen. In het noorden dachten we altijd dat de Vlamingen bij meerderheid wel sympathiek stonden tegen de Nederlanders, want wij zijn dit nog wel tegenover onze zuiderburen. Maar ik zeg duidelijk en helder: NOG WEL. Het invoeren van een wegen-vignet kan dit beïnvloeden. Alleen een handjevol Vlamingen ziet verregaande samenwerking nog zitten en daarom blijf ik ook op dit forum. En dan nog wat, zelfs Bart de Wever en VB zijn hypocriet en spelen een dubbelspel vanwege electorale redenen. |
Daarom zie ik meer in een Benelux-achtige samenwerking met de Scandinavische landen. Sinds ik de Denen beter heb leren kennen, ben ik er van overtuigd dat we meer gemeen hebben met hun dan met de Vlamingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij uw bericht krijg ik een Zuid-Europa of Griekenland gevoel. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
Citaat:
*Nederland was blijkbaar niet helemaal neutraal gebleven, want ze hadden de Duitsers via NED-Limburg doorgang verleend bij de terugtocht. |
Citaat:
|
Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands Limburg moeten inderdaad terug bij België komen omdat dat historich en sociologisch verantwoord is. Alleen is België daar nu nog niet klaar voor. Eerst moet ons land weer unitair worden met provinciale decentralisatie.
|
Citaat:
Ik herhaal het nog maar eens, daar is gewoon niets van aan. In het bedrijf waar ik werk zijn sinds vorig jaar een aantal Nederlandse ploegbazen aan het werk. Blijkbaar ligt de wegenbouw in Nederland op zijn gat waardoor veel nederlanders de grens oversteken op zoek naar werk. In ieder geval, in ons bedrijf verloopt dat zeer postief. Die mensen worden aanvaard en er geen sprake van antipathie of wat dan ook. De kroning van jullie nieuwe koning werd ook hier door veel mensen met plezier gevolgd. Er zijn zelfs redelijk wat Vlamingen die in Nederland mee gingen feesten. Het is zelfs zo dat er Vlamingen zijn die minder problemen zouden hebben met de Oranjes dan met onze eigen koninklijke familie. Al is de meerderheid hier niet zo koningsgezind. Er is redelijk wat interesse in Nederlandse tv-figuren: komieken als Hans Teeuwen, De Wereld Draait Door, De Pauw en Witteman, Baantjer, Hazes, Van Duin,... zijn ook hier populair. Veel mensen uit mijn streek gaan vaker naar Maastricht om bv. te shoppen dan naar Hasselt of Genk. Fietsvakanties in Zeeland of de Waddeneilanden zijn ook erg in trek. En ga zo maar door.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Belize is namelijk bijvb. gemengd protestant/katholiek en men spreekt er nog Plautdietsch, een taal die afstamt van Noordnederlandse kolonisten! http://nl.wikipedia.org/wiki/Plautdietsch |
Citaat:
link: http://www.cegesoma.be/docs/media/ch...ele_chtp01.pdf Op 8 december 1918 vond er een oranje-demonstratie plaats van 15.000 Limburgers tegen de eisen van de Belgen in Maastricht en in februari 1919 werd er een petitie getekend tegen samengaan met België door 172.543 Limburgers. |
Citaat:
Als er iets iets is dat nu eens "historisch en sociologisch verantwoord" is, dan is het wel een hereniging der Dietse Nederlanden en dat enkel en alleen reeds omdat de huidige grens een toevallige militaire grens is, die enkel de zwakte van het Spaanse leger weerspiegelt in de 17 e eeuw en verder nergens op gestoeld is en aan geen enkele historische en sociologische realiteit beantwoordt. |
Citaat:
|
Citaat:
Eens te meer valt op dat vorming van landen weinig te maken heeft met volkeren. Des te meer met -toevalligheden. Stel dat er door Franstalige Belgen nog geen steenkolen ontdekt waren in NED-Limburg zou dat mogelijk een groot verschil gemaakt hebben. Want dan was NED.-Limburg dat oninteressante vreemde aanhangsel van Nederland gebleven. Dat met misschien liever kwijt was. -De wensen van grote mogendheden. Ik denk dat flaminganten genre nva dat ook beginne te beseffen. Daarom waarschijnlijk dat ze niet meer durven spreken van Vlaamse onafhankelijkheid. Dit werkstuk maakt ook veel duidelijk waarom de verhoudingen België-Nederland niet zo amicaal zijn. |
Citaat:
een uitzending van gisteren Nederland staat vol met grote gebouwen en kantoren die leeg staan. Met die lege panden kan een oppervlakte van 8 miljoen vierkante meter bebouwd worden. Dat zijn 1600 voetbalvelden, maar er zijn voor deze panden geen huurders te vinden. Grote zorgen voor De Nederlandse Bank want het zijn vooral de banken en pensioenfondsen die miljarden hebben gestoken in deze inmiddels lege gebouwen waarvan de waarde nu minder is dan de hypotheek die er op rust. Toch gaan vooral gemeenten onverschrokken door met hun bouwdrift. Breda bijvoorbeeld heeft ondanks mislukte kantoorprojecten weer vele miljoenen gestoken in de aankoop van grond voor een nieuw zakencentrum mét World Trade Center naast het Centraal Station. De inwoners van Breda zijn de dupe want nu moet er voor tientallen miljoenen bezuinigd worden op buurthuizen, speeltuintjes en jongerenwerk. Waarom wordt het leegstand probleem niet eerst opgelost voordat er weer nieuwe gebouwen uit de grond worden gestampt? We onderzoeken de oorzaak en de gevolgen van de vastgoedzeepbel die groter is dan ooit. http://www.tvgids.nl/programma/14458568/Zembla/ |
Citaat:
Uw bericht is off topic, maar ok. Die kantoren, dat zijn maar details. Het veel grotere probleem zit hem meer in de woningsbouw. Daarbij zijn de problemen met de kantoren maar niets bij. En gidsland, wij zijn dat al lang niet meer. Misschien een gidsland in bescheidenheid.. En Griekenland? Lijken we ook niet echt op met al onze regeltjes en strenge wetgeving. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be