![]() |
De Lijn en het zwartrijdende allochtonen volkje
Teneinde alle mogelijke agressie vanwege dit zwartrijdende deel van de allochtoonse bevolking te vermijden en hen aldus nog meer te pamperen is De Lijn bezig met het afschaffen van alle boetes voor zwartrijders.
Het systeem van boetes word vervangen door een soort opstapcontrole. Het aantal controleurs word (vroeger soms zo'n 10 man bijgestaan door politie) gereduceerd tot 2 man. Aan een terminus word bvb. bij het instappen naar uw plaatsbewijs gevraagd. Onderweg gaan er dan soms controleurs opstappen. Bent u niet in het bezit van een geldig rijbewijs word u eenvoudig gevraagd om er een aan te schaffen bij de chauffeur of er u een aan te schaffen per SMS. Geen boetes meer dus !! Of hoe De Lijn buigt en pampert en de zwartrijder tegemoet wil komen en ook weer een deel van haar inkomsten zal missen. Het zal u inderdaad opgevallen zijn dat er vrijwel geen plaatsbewijzencontrole meer is op De Lijn. Alhoewel ik dagelijks een 8-tal malen de tram en/of de bus neem per dag is het bij mij al zo'n 2 jaar geleden dat ik nog controle heb gehad. |
Citaat:
Ik dacht dat de Lijn zopas een nieuwe regeling voor sms-tickets heeft uitgewerkt waardoor het niet langer mogelijk is om nog net voor een controle een sms-ticket te bestellen. Er zou nu een wachttijd van 1 minuut ingevoerd zijn. Daarnaast is het niet zo verwonderlijk dat de Lijn niet zoveel waarde hecht aan het onderscheppen van zwartrijders. Uit de verkoop van tickets en abonnementen haalt de Lijn maar 15% van haar inkomsten. De Lijn wordt niet betaald door haar klanten maar put uit de algemene middelen. |
Citaat:
Het controleren is op een historisch dieptepunt gedaald. Ik spreek wel over de controes op de rijtuigen (90% trams en ong. 10% bus) die ik neem. Ik haal de informatie van een vriend die al jaren bij De Lijn werkt. Er is zo goed als geen controle meer en de controleurs zelf vrezen uiteraard agressie. Als er al agressie tov tram of buschauffeurs is (die toch nooit vragen naar een vervoersbewijs), moet je niet vragen wat er voor agressie ontstaat bij een vervoersbewijzencontrole. Dus dat willen ze vermijden door gewoon de controle zo goed als af te schaffen, en zeker de daaraaverbonden boetes. Ik vind het een laffe houding van De Lijn. Ze doen er blijkbaar alles aan om confrontatie te vermijden en laten alles op zijn beloop. Eten of drinken mag al lang niet op tram of bus. Je moet maar eens zien hoe sommige reizigers daar vierkantig hun laars aan lappen. Binnenkort is het zomer en dan word dat drankverbod weer lustig genegeerd. Het is niet de eerste keer dat ik een gedeelte van een drankje op mijn kleding krijg bij een bruusk manoeuver van tram of bus. |
Citaat:
|
Staat in mijn vorige post. Ik denk echter niet dat De Lijn dit soort nieuwe beleid ooit officieel zal toegeven.
Kijk velen vragen zich af waarom er op een tram geen duidelijke symbolen zijn die een rookverbod aanduiden. Waarom er geen duidelijke stickers zijn die eten en drinken op de voertuigen verbieden. Tot hiertoe is dat enkel te vinden op een of twee glazen doorzichtige panelen aan een of 2 uitgangen van tram of bus. Bijna zo goed als onzichtbaar en welhaast gecamoufleerd. Dus langs de ene kant legt men wel zgn. spelregels op maar langs de andere kant zijn die niet duidelijk zichtbaar. De sanctie hierop is dan meestal dode letter. In elk geval is mijn bron zeker van zijn woord, en anderzijds lijkt het er toch op dat het in de praktijk ook zo is. Mijn ervaring nogmaals is dat er vroeger uitermate veel meer controles werden gedaan. Zelfs het gewone extra personeel (de zogenaamde stadswacht - die dus geen plaatsbewijzen verifieren) is zelden te vinden op tram of bus. De agressor wint dus. Weet u trouwens wie de boetes betaald van een illegale zwartrijder ? Het OCMW uiteraard. Pamperen maar !! |
In de jaren stilletjes had je de bestuurder, de ticket verkoper en nog een toezichter vanachter op tram of bus.
Ook een bordje met verboden te spugen sierde tram/bus. Wat jaren geleden stelden de Guardian Angels voor om te komen helpen hier in België in de metro stations dacht ik, doch men wees dit af. Guardian Angels :-) |
Citaat:
|
Citaat:
Wie gelooft dat poortjes de zwartrijders tegenhouden is er aan voor zijn moeite... |
Jamaar die mensen hadden een slechte jeugd en geen kansen en geen blablablabla
|
Citaat:
We hebben een controleur. Na een paar onaangename gesprekken met zwartrijders mag die controleur de keuze maken. Rustig een koffie slurpen in een anoniem hokje, een bokje kruiswoordraadsels in te vullen en het loon ontvangen, of de bus opstappen met het risico een racistische daad te stellen door een arme gediscrimineerde allochtoon te vragen naar een vervoersbewijs. |
Citaat:
|
Citaat:
Het kleinste kind snapt nu toch dat ze nooit een zachter en meer pamperend beleid in de toekomst gaan toegeven. Dat gij zoiets weer niet snapt daar verschiet ik dus niet van. In mijn geval en moest ik een beruchte zwartrijder zijn zou ik dan toch nooit meer betalen. Of juist wel ? Wat denk je ? Als de enige sanctie er in zou bestaan dat ik gewoon mijn aankoopsbewijs (bij controle dan nog wel) moet kopen bij de chauffeur of per SMS. Wat is er ondertussen trouwens geworden van het "enkel achteraan instappen" bij bussen ? Totaal niets. Iedereen stapt gewoon terug vanachter of van voor op zoals hij wil. Dat is dus de praktijk. Heb jij ondertussen De Lijn horen zeggen dat achteraan opstappen op bussen terug toegelaten is ?? Ik vraag me trouwens af of jij ooit tram of bus neemt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vraag eens aan uwe maat waar hij dat vandaan gehaald heeft: is hij er over gebriefd, of heeft hij het zelf van horen zeggen? Ik durf er bijna voor wedden dat het het laatste is... |
Citaat:
En vertel mij misschien eerst eens of jij van je leven al op ooit op een tram of bus hebt gezeten. Ken jij mensen bij De Lijn van een lager echelon dan de directie bvb die ontkennen dat er minder controle is op tram of bus ? Afhankelijk van de regio waar iemand met tram of bus regelmatig rijd kan hij toch wel zien of beoordelen of er meer of minder plaatsbewijzencontrole plaatsvind. Ik zeg u dat het welhaast 2 jaar geleden is dat ik nog een controle heb gehad en ik neem zoals ik al zei gemiddeld zo'n 8x per dag tram en bus. Volgens jouw redenering kan dat enkel kloppen vanaf de dag dat De Lijn officieel gaat toegeven dat ze minder gaan controleren uit vrees voor agressie. |
Citaat:
Uit de cijfers blijkt dat het aantal controles vorig jaar een stuk hoger lag dan het jaar voordien, en ook dit jaar wordt het verder opgevoerd. Toen bekend werd dat De Lijn verder moest besparen was één van de maatregelen om extra geld in het laatje te krijgen precies het opdrijven van de controles, met de verwachting dat dit zo'n 600.000 Euro extra zou opleveren aan boetes. En dan kom jij hier doodleuk verklaren dat men de boetes gewoon gaat AFSCHAFFEN? Op een moment dat er volop bespaard moet worden, en men volop extra inkomsten zoekt beweer jij nu dat men die bron van inkomsten, elk jaar goed voor een paar miljoen, gewoon links zou laten liggen? Op een moment bovendien dat ALLE officiële berichten precies spreken van het opvoeren van de controles, m.a.w. exact het omgekeerde? En dan natuurlijk iedereen die dat in vraag durft stellen wat persoonlijk aan zitten te vallen. Want uiteraard is uwe maat die bij De Lijn werkt een veel betere bron van informatie dan de officiële cijfers, en hoe DURF ik het om wat hij zegt niet zomaar direct voor waar aan te nemen. Man man toch... |
Citaat:
|
Ik denk nu echt wel niet dat ze in Antwerpen op lijn 24 (dat is die van De Moor) veel zullen controleren.
|
Citaat:
Boetes worden bovendien administratief verwerkt, en het zou me zéér sterk verbazen moesten die controleurs niet moeten bijhouden welke bussen ze wanneer gecontroleerd hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be