Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Morgen en Fact Checking (https://forum.politics.be/showthread.php?t=186419)

BonBon 14 mei 2013 13:00

De Morgen en Fact Checking

1 Bijlage(n)
Vandaag in de online krant De Morgen, een vreselijk geval van dierenmishandeling in Gent
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...andeling.dhtml

Vorig jaar in de VS
http://pspca.org/2012/06/dog-set-on-...ing-to-arrest/

BonBon 14 mei 2013 13:03

Een simpele foto-search op Google was al voldoende om te ontdekken dat het een hoax was of toch minstens de verkeerde foto. Zolang het maar past binnen hun "concept" is het goed hé.

Buitenwipper 14 mei 2013 13:18

Het draait om dierenmishandeling, dus gebruikt men een foto van een mishandeld dier. Ze gaan daarom geen fotograaf uitsturen om speciaal van dat specifiek dier een foto te trekken.

BonBon 14 mei 2013 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6638287)
Het draait om dierenmishandeling, dus gebruikt men een foto van een mishandeld dier. Ze gaan daarom geen fotograaf uitsturen om speciaal van dat specifiek dier een foto te trekken.

lees eerst eens iets voordat je post hé, er staat "bovenstaande foto ... bla bla bla". Het is dus wel degelijk een artikel over die specifieke foto.

Buitenwipper 14 mei 2013 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6638295)
lees eerst eens iets voordat je post hé

Zorg dan eerst dat uwe link werkt he jong.

BonBon 14 mei 2013 13:27

De Morgen profileert zich als de krant voor kiezers van links en groen, blijkbaar springen ze op elk verhaaltje over dierenmishandeling zolang het geen moslim is die het uitvoert in de ramadan.

BonBon 14 mei 2013 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6638299)
Zorg dan eerst dat uwe link werkt he jong.

Ze hebben het artikel verwijderd. :-)

Daarom heb ik ook een screenshot bijgevoegd als afbeelding, daar kun je het lezen.

Buitenwipper 14 mei 2013 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6638305)
De Morgen profileert zich als de krant voor kiezers van links en groen

Uw ochtendkrant dus?

BonBon 14 mei 2013 13:37

1 Bijlage(n)
nog een screenshot

BonBon 14 mei 2013 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6638310)
Uw ochtendkrant dus?

Stemmers van nieuw links, niet mijn links. :-)

Anselmo 14 mei 2013 13:44

De Morgen, wie gelooft die mensen nog !
Zeker nu praktisch de BRT-redactie één na één naar deze instelling verkast en vice versa.

Johan Bollen 14 mei 2013 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 6638339)
De Morgen, wie gelooft die mensen nog !

2

Alleen is het een illusie te denken dat andere Belgische kranten een haar beter zouden zijn. Één pot gedegenereerd journalistiek nat en walgelijke propagandistische eenheidsworst, zeker als het op internationaal nieuws aankomt. Hoe lokaler de berichtgeving, hoe meer kans dat het geen leugen is, want dan heb je een hoger percentage getuigen. Maar dan nog...dan krijg je sensatie en entertainment ipv nieuws. Een goede journalist is namelijk een die leescijfers haalt. Geld heeft voorrang op waarheid tegenwoordig. Zelfs instellingen van openbaar belang kunnen niet weerstaan aan die perverse logica.

De opleidingen communicatiewetenschappen en journalistiek zou het schaamrood op de wangen moeten staan tegenwoordig.

Maak er aub geen links-rechts blame plaatje van. Het probleem is veel te belangrijk om het alzo politiek uit te buiten.

Buitenwipper 14 mei 2013 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6638408)
2

Alleen is het een illusie te denken dat andere Belgische kranten een haar beter zouden zijn. Één pot gedegenereerd journalistiek nat en walgelijke propagandistische eenheidsworst, zeker als het op internationaal nieuws aankomt. Hoe lokaler de berichtgeving, hoe meer kans dat het geen leugen is, want dan heb je een hoger percentage getuigen. Maar dan nog...dan krijg je sensatie en entertainment ipv nieuws. Een goede journalist is namelijk een die leescijfers haalt. Geld heeft voorrang op waarheid tegenwoordig. Zelfs instellingen van openbaar belang kunnen niet weerstaan aan die perverse logica.

De opleidingen communicatiewetenschappen en journalistiek zou het schaamrood op de wangen moeten staan tegenwoordig.

Maak er aub geen links-rechts blame plaatje van. Het probleem is veel te belangrijk om het alzo politiek uit te buiten.

BonBon 14 mei 2013 14:37

Citaat:

2

Kan ik ook mee leven, maar wel leuk dat ik het net bij De Morgen ontdek hé. :-)

Johan Bollen 14 mei 2013 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6638419)

Maakt me niet uit. De Morgen is evenzeer corporatieve pers. De verschillen met de rest zijn me te subtiel om er aandacht aan te besteden.

Vrolijk op Vrijdag 14 mei 2013 14:49

Ze werken dan ook met echte topjournalisten tegenwoordig bij DM.

Distel 14 mei 2013 14:54

Citaat:

2

2!!!

zonbron 14 mei 2013 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6638419)

Bij HLN kon men die onzin ook lezen hoor, het stond zelfs op de voorpagina.

De reguliere pers voor de massa's publiceert weerom leugens en haalt opnieuw hun artikeltje offline.

Normale praktijken heden ten dage... Wat zou er toch met die journalisten aan de hand zijn? :-P

Bedankt @BonBon, ik heb het screenshot gedownload en het gaat mijn ruime collectie van MSM-Fact Checking, MSM-flaters/leugens in. :thumbsup:

zonbron 14 mei 2013 15:02

Citaat:

2

Alleen is het een illusie te denken dat andere Belgische kranten een haar beter zouden zijn. Één pot gedegenereerd journalistiek nat en walgelijke propagandistische eenheidsworst, zeker als het op internationaal nieuws aankomt. Hoe lokaler de berichtgeving, hoe meer kans dat het geen leugen is, want dan heb je een hoger percentage getuigen. Maar dan nog...dan krijg je sensatie en entertainment ipv nieuws.
Een goede journalist is namelijk een die leescijfers haalt. Geld heeft voorrang op waarheid tegenwoordig. Zelfs instellingen van openbaar belang kunnen niet weerstaan aan die perverse logica.

4!

giserke 14 mei 2013 15:03

De Woestijnvisgrap.

Veel kranten lachten toen wel groen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be