Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   gedenken wij Lotus 1-2-3 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=186524)

kelt 16 mei 2013 14:53

gedenken wij Lotus 1-2-3

http://www.zdnet.com/goodbye-lotus-1-2-3-7000015385/

Ja,IBM levert nog tot volgende maand "ondersteuning" voor deze legendarische spreadsheet...

30 jaar geleden ,toen de eerste IBM-PC verscheen(met de gedenkwaardige Charly Chaplin marketing overal), met een door Microsoft geleverd DOS-operating systeem ,was 1-2-3 eigenlijk de enige spreadsheet waarmee je echt "professionele" dingen kon doen.Er waren er nog maar dat leek wel beperkt speelgoed...Lotus werd groot en beroemd dankzij 1-2-3.

Dat duurde tot begin jaren negentig...Lotus en al hun produkten werden toen opgekocht door IBM...
Ondergetekende (yep,this monkey is getting old) heeft nog het "genoegen" gesmaakt te mogen kloppen op PC's zonder muis(kan men zich dat voorstellen eigenlijk?) en schermen met maar liefst 16 kleuren,cijfertjes inbrengend in 1-2-3......:oops:

Halfweg de jaren negentig zag ondergetekende bij zijn toenmalige werkgever de Windows-PC's binnenkomen,en werd de "bedrijfs"-spreadsheet Borland Quatrro-Pro,toen duidelijk beter dan de Microsoft Excel oerversies.....Borland was ook zo een legendarisch bedrijf uit de computer-prehistorie dat nu spoorloos verdwenen lijkt....

En kijk,ergens moet het nog zijn dat 1-2-3 nog in leven was.......iemand zal de stekker uittrekken....

vlijmscherp 16 mei 2013 14:59

dat is nostalgie hoor. ik hoop de stap gemaakt van lotus 1-2-3 naar Quattro Pro naar Excel.

Marie van de koster 16 mei 2013 16:20

Ik heb einde '93 nog een cursusje Lotus 1-2-3 gevolgd maar ik heb het in de praktijk nooit gebruikt. Ik herinner me wel dat ik toen voor het eerst de afkorting wysiwyg zag. Ik vond dat zo'n plezant woordje!
En ja, computers zonder muis en WordPerfect met zijn onderwaterscherm.
Inderdaad, pure nostalgie, heel vreemd voor iemand die nog een wereld zonder computers beleefd heeft!

Hoomer 16 mei 2013 16:40

Ik draaide Lotus 1 2 3 op mijn Amstrad en voor zover ik me herinner was dat een Macintosh en geen IBM. D-Base had ik er ook op staan.

circe 16 mei 2013 17:02

Ik heb ook nog Lotus gebruikt, verschillende jaren zelfs voor zover ik me herinner. Wij zijn wel snel naar Microsoft overgestapt, weet zelfs niet meer in welk jaar.

Wat me wel ooit opviel was dat de oude Egyptenaren een gelijkaardige spreadsheet gebruikten. Stond in de hierogliefen van een of andere tempel: zo'n leuk Lotus spreadsheetje waarop ze de graanoogst per maand en per boer konden uitrekenen.

Weten we ineens waarom ze de naam "LOTUS" hebben gekozen: de originele uitvinders waren dus de Egyptenaren.

Scherven A. Mok 16 mei 2013 18:16

lotus 123, het enige programma dat ik ooit aangeleerd kreeg op school, ik begreep er gen zak van en vond mezelf een knoeier maar haalde toch een 14/20
rip

koe de poing 16 mei 2013 18:57

Lotus 123 ?

Ik berinner me nog de tijd waar je zelf je programma's moest schrijven.

Een tekstverwerker geschreven in een regel of 150.
Ik heb op die tekstverwerker zelfs nog mijn huiswerk gemaakt.
Ja, we komen van ver.

Waar is de tijd dat het schoolkrantje nog gestencild werd :-D

quercus 16 mei 2013 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6641192)
http://www.zdnet.com/goodbye-lotus-1-2-3-7000015385/

Ja,IBM levert nog tot volgende maand "ondersteuning" voor deze legendarische spreadsheet...

30 jaar geleden ,toen de eerste IBM-PC verscheen(met de gedenkwaardige Charly Chaplin marketing overal), met een door Microsoft geleverd DOS-operating systeem ,was 1-2-3 eigenlijk de enige spreadsheet waarmee je echt "professionele" dingen kon doen.Er waren er nog maar dat leek wel beperkt speelgoed...Lotus werd groot en beroemd dankzij 1-2-3.

Dat duurde tot begin jaren negentig...Lotus en al hun produkten werden toen opgekocht door IBM...
Ondergetekende (yep,this monkey is getting old) heeft nog het "genoegen" gesmaakt te mogen kloppen op PC's zonder muis(kan men zich dat voorstellen eigenlijk?) en schermen met maar liefst 16 kleuren,cijfertjes inbrengend in 1-2-3......:oops:

Halfweg de jaren negentig zag ondergetekende bij zijn toenmalige werkgever de Windows-PC's binnenkomen,en werd de "bedrijfs"-spreadsheet Borland Quatrro-Pro,toen duidelijk beter dan de Microsoft Excel oerversies.....Borland was ook zo een legendarisch bedrijf uit de computer-prehistorie dat nu spoorloos verdwenen lijkt....

En kijk,ergens moet het nog zijn dat 1-2-3 nog in leven was.......iemand zal de stekker uittrekken....

Ik heb, zovele jaren geleden in het hoger onderwijs nog les gegeven over het gebruik van de spreadsheet. Eerst Lotus 1-2-3 en daarna ook nog Excel. Ik herinner mij ook nog die Quattro, maar dat was inderdaad een vrij kort leven beschoren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be