![]() |
Onschendbaarheid voor wie dan ook...waarom?
Blijkbaar was het voor sommigen niet duidelijk genoeg. Daarom deze volledig andere draad...
Kan er mij iemand dat nu eens uitleggen, waarom men dit heeft uitgevonden? Wat is het positieve aan dergelijke wet? Waarom moeten bv. politici onschendbaar zijn? Zie artikel hieronder, wetende dat er nog andere mensen onschendbaar zijn, maar dit was het artikel waar ik op botste om de vraag te stellen. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...pgeheven.dhtml |
Citaat:
Maar wat andere onschendbaarheden betreft .... welke zijn dat dan precies ? |
Citaat:
|
Citaat:
Zwart-wit-denken noemen ze dat...... :roll: Welke 'soorten' zijn er ook alweer ? |
Citaat:
|
Citaat:
Dus maar iets anders proberen : ""Wat is het positieve aan dergelijke wet? """ Welke wet ? :? |
Link werkt niet
|
Citaat:
|
En nu terug on-topic...
Blijkbaar was het voor sommigen niet duidelijk genoeg. Daarom deze volledig andere draad... Kan er mij iemand dat nu eens uitleggen, waarom men dit heeft uitgevonden? Wat is het positieve aan dergelijke wet? Waarom moeten bv. politici onschendbaar zijn? Zie artikel hieronder, wetende dat er nog andere mensen onschendbaar zijn, maar dit was het artikel waar ik op botste om de vraag te stellen. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...pgeheven.dhtml |
waarschijnlijk zal een of andere politieker dat dringend nodig gehad hebben, zoals dat nogal eens gebeurt bij nieuwe wetten.
|
Voor zover ik weet dient deze onschendbaarheid om de politieker te beschermen in geval hij vb. wetsvoorstellen doet die door de andere partijen niet gesmaakt worden;
Zonder onschendbaarheid kan men iedereen aanklagen die nieuwe wetten wil introduceren. Dit geldt echter niet voor zaken op privé-vlak: dan wordt de onschendbaarheid opgehoffen voor die bepaalde zaak. Vraag is: wanneer is het privé en wanneer is het politiek. Volgens De Decker was zijn onderzoek naar de malversaties ivm de verkoop van die gebouwen zuiver uit politiek oogpunt te verklaren en zou hij daarvoor niet zijn onschendbaarheid moeten opgeven. Alleen vindt - nee ik had geen voorkennis van Fortis - De gucht dat het niet zo is... |
Citaat:
Maar waarom ook onschendbaarheid voor bv verkeersboetes ed? Waarom dus niet enkel voor het politieke stukje? |
Citaat:
De vraag blijft of het terecht was. Als hij nu zijn vriendin had afgetroefd (niet moslim zijnde mag dat niet), dan is het normaal dat hij zijn onschendbaarheid voor dat feit kwijtspeelt. In dit geval is het toch wel een serieus twijfelgeval vermits het hier mogelijkerwijze gaat over malversaties van politieke tegenstanders. |
Citaat:
|
Citaat:
Voor wie het wel gold was voormalig VB kopstuk Vanhecke. Die zijn politieke onschendbaarheid werd opgeheven omdat iemand uit de afdeling Sint Niklaas een bericht had gepost dat - wegens minderjarigheid van de daders - niet mocht verwijzen naar eventuele afkomst van de daders. Ook al hebben ze die fout nadien schriftelijk rechtgezet, toch werd Vanhecke zijn onschendbaarheid opgeheven. Ik geloof echter dat er geen verder gevolg is gekomen op deze lapsus. |
Aangezien je nog altijd niet weet te vertellen welke andere soorten, behalve 'diplomatieke' en 'parlementaire', 'onschendbaarheid' er hier in België bestaan of door welke wet die worden bepaald lijkt het mij moeilijk om op je vraag te antwoorden......
Verder is het nogal meten met twee maten en twee gewichten, lijkt mij, als je mij verwijt om het hier over die 2 soorten te hebben, maar andere forummers wèl over dezelfde materie van antwoord dient. Daarom.....welke soorten zijn er nog ? (onschendbaarheid van woning en van lichaam zijn hier niet van toepassing : andere context) P.S. in je tweelingdraad werd het hoe en waarom van die eerste 2 al uitgelegd :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zoals bijvoorbeeld de politie die de naam van de informant uit het strafdossier houdt. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be