Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bart Dewever heeft het licht gezien ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=186735)

Blue Sky 22 mei 2013 09:12

Bart Dewever heeft het licht gezien ...
 
Hoewel hij sinds zijn studentenjaren niet meer met de fiets heeft gereden, heeft Bart het roer radicaal omgeslagen en rijdt hij nu met zijn fiets naar zijn werk. Gedaan met het met de kudde mee aanschuiven in de file richting stad en zijn chauffeur hoeft ook niet meer op hem te wachten wanneer weer eens een vergadering uitloopt. Bart vertrekt nu wanneer hij wil, hij verplaatst zich stil, milieuvriendelijk en draagt zo ook zijn steentje bij aan een meer
leefbare stad. Het verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens …


http://www.fiets.be/nieuws/bart-de-w...est-voor-flyer

quercus 22 mei 2013 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6647262)
Hoewel hij sinds zijn studentenjaren niet meer met de fiets heeft gereden, heeft Bart het roer radicaal omgeslagen en rijdt hij nu met zijn fiets naar zijn werk. Gedaan met het met de kudde mee aanschuiven in de file richting stad en zijn chauffeur hoeft ook niet meer op hem te wachten wanneer weer eens een vergadering uitloopt. Bart vertrekt nu wanneer hij wil, hij verplaatst zich stil, milieuvriendelijk en draagt zo ook zijn steentje bij aan een meer leefbare stad. Het verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens …


http://www.fiets.be/nieuws/bart-de-w...est-voor-flyer

Zelfs als het over iets gaat dat goed is kunnen jullie het toch niet laten om er een scheut maagzuur aan toe te voegen. Mensenlief wat zijn jullie toch een bende engerds!!!

Blue Sky 22 mei 2013 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6647284)
Zelfs als het over iets gaat dat goed is kunnen jullie het toch niet laten om er een scheut maagzuur aan toe te voegen. Mensenlief wat zijn jullie toch een bende engerds!!!

Jullie? Maagzuur? Engerds? Ben u deze week al bij uw therapeut langs geweest?

Micele 22 mei 2013 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6647262)
Hoewel hij sinds zijn studentenjaren niet meer met de fiets heeft gereden, heeft Bart het roer radicaal omgeslagen en rijdt hij nu met zijn fiets naar zijn werk. Gedaan met het met de kudde mee aanschuiven in de file richting stad en zijn chauffeur hoeft ook niet meer op hem te wachten wanneer weer eens een vergadering uitloopt. Bart vertrekt nu wanneer hij wil, hij verplaatst zich stil, milieuvriendelijk en draagt zo ook zijn steentje bij aan een meer
leefbare stad. Het verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens …

http://www.fiets.be/nieuws/bart-de-w...est-voor-flyer

Echt milieuvriendelijk is een normale fiets, een E-fiets is dat niet.

Voor de rest kan je ook alles met een zuinige stille vespa (euronorm 3 benzine) voor hoogstens hetzelfde geld als zo´n E-bike van 2900 € (zie link http://elektrisch.fiets.be/producten...ts?brand=flyer ).

Zelfs een 125 cc Vespa heb je voor 2400 € (+ 90 kmh), of een 50 cc 4T voor 2000 €. Je kunt zelfs iemand meenemen, en onder het zadel heb je nog een droge bagageruimte. :-D


I have yet to ride around the streets of Rome in the saddle of a Vespa. This is a sad state of affairs and I’ll be hoping to set it right sooner rather than later. Hopefully in much the same way as the chap above.

http://de.wikipedia.org/wiki/Vespa_LX

Citaat:

http://www.piaggio.be/nl_BE/listino_...tor_step1.aspx


LIBERTY

Liberty 50 4T € 1.999
Liberty 125 € 2.395
Liberty 50 4T 25 € 1.999

Blue Sky 22 mei 2013 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6647619)
Echt milieuvriendelijk is een normale fiets, een E-fiets is dat niet.
Voor de rest kan je ook alles met een zuinige stille vespa (euronorm 3 benzine) voor hetzelfde geld als zo´n E-bike van 2900 € (zie link). Je kunt zelfs iemand meenemen, en onder het zadel heb je nog een bagageruimte. :-D

I have yet to ride around the streets of Rome in the saddle of a Vespa. This is a sad state of affairs and I’ll be hoping to set it right sooner rather than later. Hopefully in much the same way as the chap above.

Lokaal is het dat zeker wel. Geen luchtvervuiling en geen lawaai; twee enorm belangrijke facetten die bijdragen tot de leefbaarheid in de stad. Bart krijgt overigens ook nog zijn fietstassen.

Als fietser is hij nog erg onervaren, dus er jij zal een hele nieuwe wereld leren kennen als zwakke weggebruiker in de praktijk en ik denk dat hij grote ogen zal trekken. Op termijn stapt hij misschien nog wel over naar een gewone fiets zoals Frank Deboosere hem dat voordeed.

http://www.b2bike.be/wp-content/uplo..._de_fiets1.pdf

Distel 22 mei 2013 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6647640)
Als fietser is hij nog erg onervaren, dus er jij zal een hele nieuwe wereld leren kennen als zwakke weggebruiker in de praktijk en ik denk dat hij grote ogen zal trekken.

Dat nadeel heb je dan wanneer politici een chauffeur hebben he. Ze ervaren niet wat voor een gevaarlijke wegterroristen fietsers kunnen zijn.

Micele 22 mei 2013 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6647640)
Lokaal is het dat zeker wel. Geen luchtvervuiling en geen lawaai; twee enorm belangrijke facetten die bijdragen tot de leefbaarheid in de stad. Bart krijgt overigens ook nog zijn fietstassen.

Als fietser is hij nog erg onervaren, dus er jij zal een hele nieuwe wereld leren kennen als zwakke weggebruiker in de praktijk en ik denk dat hij grote ogen zal trekken. Op termijn stapt hij misschien nog wel over naar een gewone fiets zoals Frank Deboosere hem dat voordeed.

http://www.b2bike.be/wp-content/uplo..._de_fiets1.pdf

In een stad dat krioelt van dieselwagens en dieselbussen... maar goed dat BDW nu met een - enkel lokaal-milieuvriendelijke- E-fiets rijdt. Wat een enorme bijdrage van Bart. ;-)

Ik hoop dat BDW nu ook echt werk gaat maken van echte milieuvriendelijkheid in "zijn stad"...

Aja, heeft Antwerpen geen 66 dieselbussen besteld in 2013 ? :roll:
http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm

Blue Sky 22 mei 2013 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6647650)
In een stad dat krioelt van dieselwagens en dieselbussen... maar goed dat BDW nu met - enkel lokaal-milieuvriendelijke- E-fiets rijdt.

Ik hoop dat BDW nu ook echt werk gaat maken van echte milieuvriendelijkheid in "zijn stad"...

Je moet ergens beginnen hé. Hij geeft alvast het goede voorbeeld.

Hij zegt ook dezelfde weg te volgen als met de auto; ook dat is onervarenheid en hij zal in de toekomst wel wat meer verkeersluwe straten opzoeken wanneer hij met walmen van autolaatgassen geconfronteerd wordt.

Blue Sky 22 mei 2013 15:40

... of van zijn sokken wordt gereden.

Blue Sky 22 mei 2013 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6647649)
Dat nadeel heb je dan wanneer politici een chauffeur hebben he. Ze ervaren niet wat voor een gevaarlijke wegterroristen fietsers kunnen zijn.

Laten we de waarheid geen geweld aandoen.

Terreurgehalte fietser t.o.v. auto is dezelfde verhouding als een mug t.o.v. een olifant.

Distel 22 mei 2013 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6647689)
Laten we de waarheid geen geweld aandoen.

Terreurgehalte fietser t.o.v. auto is dezelfde verhouding als een mug t.o.v. een olifant.

Straf hoe je eerst vraagt om de waarheid geen geweld aan te doen, om vervolgens de waarheid geweld aan te doen.

Henri1 22 mei 2013 18:15

Alweer een De Wever zaagdraad........

Blue Sky 23 mei 2013 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6647870)
Alweer een De Wever zaagdraad........

Dat is het allerminst en het is zeker het vermelden waard. Dewever, een die hard automobilist die 20 jaar niet op de fiets gezeten heeft, ruilt de auto in voor de fiets om naar zijn werk te rijden. Dat is een op zijn minst een opmerkelijke wending.

Zo opmerkelijk onverwacht dat men er vorige jaar nog grapjes over maakte;


'Nog even en we zien Bart De Wever op de fiets'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/no...054110270.htm#

Micele 23 mei 2013 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6648603)
Dat is het allerminst en het is zeker het vermelden waard. Dewever, een die hard automobilist die 20 jaar niet op de fiets gezeten heeft, ruilt de auto in voor de fiets om naar zijn werk te rijden. Dat is een op zijn minst een opmerkelijke wending.

Ik geloof er geen bal van dat hij ook met de fiets gaat rijden in (zeer) slechte weersomstandigheden. Ik denk niet dat hij steeds een volledig regenpak gaat aanschaffen of meenemen. Ik wil hem ook eens bij sneeuw/ijzel en vrieskou zien rijden, afwachten dus. Hij heeft tenslotte nog een werkloze auto thuis.

Citaat:

Waarom Bart De Wever kiest voor een elektrische fiets, ook nu hij toch in goede conditie verkeert? "Als burgemeester moet je er steeds deftig voorkomen. Met een gewone fiets riskeer je wel eens bezweet en met okselvijvers op vergaderingen aan te komen. Dat kan ik mij niet permitteren.
Zij en zijn vrouw hebben nog steeds 2 auto´s, het had geen zin een derde (dienst)wagen van de stad te nemen, zei BDW in zijn volledig relaas (pdf openen onderaan in link).
Maar ik kan er mee inkomen dat hij zegt vooral die E-fiets te nemen wegens de tijdwinst tov van de wagen in het stadsverkeer, en dat zonder te zweten... Is natuurlijk niet zo verwonderlijk in een "stad" die niets aan (auto)mobiliteit doet, integendeel:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=186594

Citaat:

... Ik haal snelheden tussen 25 en 30 km/u. Daardoor is er ook een grotere tijdswinst in vergelijking met de wagen, en dit zonder al te veel inspanningen."
Ik ken nochtans een stad waar ik met wat geluk zonder 1 maal te moeten stoppen kan parkeren quasi midden in de stad. Ai, toch eenmaal aan de slagboom van de parking. ;-)

Blue Sky 23 mei 2013 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6649436)
Ik geloof er geen bal van dat hij ook met de fiets gaat rijden in (zeer) slechte weersomstandigheden. Ik denk niet dat hij steeds een volledig regenpak gaat aanschaffen of meenemen. Ik wil hem ook eens bij sneeuw/ijzel en vrieskou zien rijden, afwachten dus. Hij heeft tenslotte nog een werkloze auto thuis.



Zij en zijn vrouw hebben nog steeds 2 auto´s, het had geen zin een derde (dienst)wagen van de stad te nemen, zei BDW in zijn volledig relaas (pdf openen onderaan in link).
Maar ik kan er mee inkomen dat hij zegt vooral die E-fiets te nemen wegens de tijdwinst tov van de wagen in het stadsverkeer, en dat zonder te zweten... Is natuurlijk niet zo verwonderlijk in een "stad" die niets aan (auto)mobiliteit doet, integendeel:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=186594



Ik ken nochtans een stad waar ik met wat geluk zonder 1 maal te moeten stoppen kan parkeren quasi midden in de stad. Ai, toch eenmaal aan de slagboom van de parking. ;-)

Hij hoeft ook niet iedere dag te fietsen hé. Bij regen of vrieskoude kan hij nog steeds met de auto gaan.

De trend is trouwens net om het autoverkeer uit de stad te houden omdat dit zwaar inhakt op de leefbaarheid ervan en om eindeloze files en opstoppingen te vermijden. Mensen kijken namelijk enkel naar zichzelf en zijn niet in staat in te zien of willen gewoon niet inzien dat het onbegonnen werk is om alle mensen met hun auto tot in het centrum van de stad te laten rijden. Daarom dat de overheden hierbij dienen in te grijpen. Beetje naar het voorbeeld van Kopehagen of andere Duitse steden. Gent heeft ook reeds de stap gezet. Met Patrick Janssen, die ook een mooi project had voor Antwerpen, waren ze ook goed op weg. De populariteit van Dewever heeft echter een kentering in die plannen gebracht. Nu hij zelf ook fietst verwacht ik wel een verbetering op dat punt, voorheen had hij als alleen automobilist zijnde een erg eenzijdige en je kan gerust stellen voorbijgestreefde visie op mobiliteit.

http://www.youtube.com/watch?v=FXw_t172BKY

Micele 23 mei 2013 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6649628)
Mensen kijken namelijk enkel naar zichzelf en zijn niet in staat in te zien of willen gewoon niet inzien dat het onbegonnen werk is om alle mensen met hun auto tot in het centrum van de stad te laten rijden. Daarom dat de overheden hierbij dienen in te grijpen. Beetje naar het voorbeeld van Kopehagen of andere Duitse steden.

Ik ken enkele Duitse steden redelijk goed, autoverkeer wordt daar helemaal niet geweerd, integendeel daar zorgt men voor deftige en voldoende parkeerplaatsen (tegen betaling), eens de auto´s geparkeerd gaan die -meestal consumenten- verder te voet en zijn zo in het centrum of in de aangrenzende winkelstraten. Vele parkeergarages liggen ook direct onder die shoppingcenters of supermarkten dan krijgt men zelfs korting op de parkeerprijs. Zo houdt men de stad ook leefbaar door de inkomsten van de stad via de horeca te verbeteren.

Citaat:

De trend is trouwens net om het autoverkeer uit de stad te houden omdat dit zwaar inhakt op de leefbaarheid ervan en om eindeloze files en opstoppingen te vermijden.
Geparkeerde auto´s staan niet in de file, men ziet ze dikwijls niet eens. ;-)

Dat noemt men parkeermanagement van een stad, automobilisten kunnen op grote borden langs de hoofdtoegangswegen - nog ruim voor het stadscentrum - zien in welke parkeergarages of -huizen er nog ruim voldoende plaats is en nemen best die richtingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamis...verwijssysteem

Na enkele bezoeken weet men perfect welke "parkeerhuizen*" men kan nemen voor een terrasje of inkopen.
Ook Hotels, ook Supermarkten enzo hebben bij wet vastgelegde een aantal minimum parkeerplaatsen voorzien meestal in hun kelders. Stoort geen kat.
* http://de.wikipedia.org/wiki/Parkhaus

Ik heb hier al een link van "voorbeeldstad Freiburg" geplaatst dat onlangs zijn ongunstige ligging voldoende snelle invalswegen naar hun talrijke stadsparkeerplaatsen -zelfs stadscentrum = Innenstadt - aanbiedt.

http://www.freiburg.de/pb/,Lde/231355.html


Maar je kunt eens naar Aachen rijden is vlakbij, bvb de Mediamarkt heeft een parkeergarage in hun kelder en je zit vlakbij het centrum. ;-)
http://www.city-parkhaus.de/aachen.php

Micele 23 mei 2013 21:18

vervolg, in de meeste - in principe strikte- voetgangerszones in D is fietsen in principe verboden men zal de fiets dan aan het hand moeten houden (# ook als je wat gekocht hebt) en als men een winkel binnengaat euh zal men zijn fiets ergens moeten kwijtgeraken, hopelijk veilig genoeg tegen diefstal, of bij een terrasje in zichtbereik.

# Automobilisten kunnen eventueel hun koopwaar altijd in hun kofferruimte opbergen als ze het niet overal willen meesleuren.

Je ziet, de auto-voetganger combinatie kan ook zeer leefbaar zijn voor een (aangepaste) stad. Hoe vlotter een auto ergens geparkeerd staat hoe minder lang hij vervuilt en "lawaai" maakt. Opgepast sommige zijn zo stil men hoort ze niet aankomen. ;-)

Aachen biedt bvb enkel in parkeergarages (18) in het centrum 7600 parkeerplaatsen aan. Voor de juiste ligging zie kaart in de link.
Citaat:

http://www.aachen.de/DE/tourismus_st..._20/index.html
Neben den Parkplätzen im öffentlichen Straßenraum gibt es in Aachen ein großes Parkangebot in 18 Parkhäusern mit insgesamt 7.600 Stellplätzen. Viele Parkhäuser bieten spezielle Tarife für Dauerparker an.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6649628)
... of andere Duitse steden. Gent heeft ook reeds de stap gezet. Met Patrick Janssen, die ook een mooi project had voor Antwerpen, waren ze ook goed op weg. De populariteit van Dewever heeft echter een kentering in die plannen gebracht. Nu hij zelf ook fietst verwacht ik wel een verbetering op dat punt, voorheen had hij als alleen automobilist zijnde een erg eenzijdige en je kan gerust stellen voorbijgestreefde visie op mobiliteit.

Aachen is zeer goed vergelijkbaar met Gent, hoeveel parkeerplaatsen zou Gent hebben in hun (overdekte) parkeergarages ? ;-)

8 parkeergarages maar ? aantal plaatsen = geheim ofzo ?


In Gent noemen ze dat veel...
Citaat:

http://www.centrumparkeren.nl/gent/parkeergarages
Gent heeft veel parkeergarages in het stadcentrum. Alleen de gemeentelijke parkeergarages hebben 24 uurs-service. Andere garages zijn beperkt open.

Micele 23 mei 2013 22:01

vervolg, hierboven verkeerde NL-site...
Gent zou >5000 parkeerplaaten hebben over nu 9 parkeergarages, enkele liggen toch redelijk ver van het centrum.
Citaat:

http://www.mobiliteitgent.be/met-de-...ondse-parkings

Het Gentse stadscentrum telt momenteel negen parkeergarages. Samen bieden ze meer dan 5000 parkeerplaatsen aan.
Aachen heeft dus ca. 50 % meer zulke overdekte parkeerplaatsen.
Lijkt me dat Aachen meer zorgt voor hun (ook buitenlandse) bezoekers en toeristen die met de auto komen. Qua snelle treinverbinding heeft Aachen ook meer te bieden. Is maar een vergelijk hoor. ;-)

Gamla 24 mei 2013 03:58

In Aken kun je ook de troon van Keizer Karel gaan bekijken.
Een hard en koud geval. Dat was ook de bedoeling want 'de troon is niet comfortabel'.
Nu wel, je laat als koning gewoon vreemdelingen binnen en je houdt je mond.

Henri1 24 mei 2013 06:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6648603)
Dat is het allerminst en het is zeker het vermelden waard. Dewever, een die hard automobilist die 20 jaar niet op de fiets gezeten heeft, ruilt de auto in voor de fiets om naar zijn werk te rijden. Dat is een op zijn minst een opmerkelijke wending.

Zo opmerkelijk onverwacht dat men er vorige jaar nog grapjes over maakte;


'Nog even en we zien Bart De Wever op de fiets'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/no...054110270.htm#

Is dat het vermelden waard ?

Heb je de man in een vroeg verleden eens goed bekeken ?
Was die volgens u bij machte op een fiets te rijden ?

Hij doet gewoon wat ieder normaal mens doet: Met de fiets rijden.
Meer moet je er niet achter zoeken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be