![]() |
Vlaamse uitvoer 5 keer groter dan Waalse
De Vlaamse uitvoer is 5 maal groter dan de Waalse export.
Het instituut voor de Nationale rekeningen heeft dit becijferd. Wordt Wallonië niet een steeds groter blok aan ons Vlaamse been? Gaan de steeds grotere economische verschillen niet steeds grotere transferts naar wallonië nodig maken. Gaat de Vlaamse arbeider niet steeds meer en harder moeten werken en een steeds groter deel van zijn inkomen moeten afstaan om de gemiddelde waal op hetzelfde welvaartspeil te kunnen houden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is de verdeling van de uitvoer per provincie? Mogen we dat niet meer weten?
Voor de rest is het belachelijk hier een probleem van te maken: Zuid-België is vooral een groot agrarisch en natuurgebied. Wat is daar slecht aan? Willen jullie daar overal fabrieken ofzo? En toerisme exporteert zich niet. Nochtans is er heel wat toerisme in de Ardennen. Grappig ook als ik dan zie wat er het meest geëxporteerd wordt: auto's. Ik wist niet dat er sinds Minerva nog Belgische auto's gemaakt werden. |
Citaat:
statistieken en of grafieken? Iets meer informatie aub ... |
mijn opa heeft nog een Minerva Landaulet Royale staan van 31. hij moet wel gerestaureerd worden. maarja kost veel centjes en we kennen geen plaats waar die onderdelen te krijgen zijn.
|
Citaat:
de Walen zijn onze broeders. En stel je maar eens voor dat twee broers studeren aan de univ: den ene doet zijn best en gedraagt zich als een behoorlijk student. De andere veegt aan de studies dik zijn broek, en slaagt erniettemin toch in om iedere week heel wat extra zakgeld te krijgen om zijn ludiek en studentikoos leven rond te krijgen. Brave broer kan natuurlijk zeggen en denken: 't zijn mijn centen niet, maar op de lange duur kan dat alleen maar nefaste gevolgen hebben. 't zal begot wel genoeg zijn na meer dan 150 jaar zeker. |
Enkele opmerkingen:
1) Diensten is een non-tradable good. Dus om uitvoer als een maatstaf van economische activiteit te beschouwen is iets te simplistisch 2) Met de aanwezigheid van de havens ( Antwerpen is nog steeds een van 's werelds grootste havens) is het enkel normaal dat Vlaanderen een veel grotere export heeft. => op basis van export beide economiën vergelijken is niet mogelijk. De samenstelling verschilt daarvoor te veel. |
Hallo, webbeheerders
Deze topic hoort thuis bij 'communautaire discussies', dacht ik. :microwav: |
Citaat:
Als er werkelijk relevante verschillen zijn, vind ik het onderscheid wel belangrijk. |
Citaat:
|
Minerva zou wel mogen terugkomen.
|
Citaat:
|
Citaat:
[font=Times New Roman][size=3]Het al of niet hebben van een haven speelt geen rol. Een haven is maar een service voor bedrijven. het zijn bedrijven die verantwoordelijk zijn voor die in of export. of die haven nu gelegen is in Wallonië of Brussel of Vlaanderen speelt geen enkele rol! Waalse bedrijven kunnen evengoed gebruik maken van de Antwerpse of zee-brugse haven.[/size][/font] |
Citaat:
dit is niet meer dan 1 element in een heel complex vraagstuk de VS importeren veel meer dan ze exporteren, en toch zijn de welvarendste natie ter wereld dus oppassen met conclusies als "de walen worden een blok aan ons been" op basis van zo'n nauw economisch criterium |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be