Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   regioscreening (https://forum.politics.be/showthread.php?t=186773)

Txiki 23 mei 2013 11:23

regioscreening

Wie weet er wat "regioscreening" is en wat de bedoeling daarvan is?

Kylero 23 mei 2013 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6648873)
Wie weet er wat "regioscreening" is en wat de bedoeling daarvan is?

http://binnenland.vlaanderen.be/inte...regioscreening

Citaat:

Regioscreening gaat over bestuurskracht van gemeenten. Regioscreening heeft als uitgangspunt de lokale besturen en gaat na:
op welke manier lokale besturen aan bestuurskracht kunnen winnen door samen te werken
op welke manier vermeden wordt dat de (veelheid aan) samenwerkingsverbanden leidt tot minder coördinatie, transparantie, democratische aansturing, efficiëntie en effectiviteit (dit heeft immers een negatieve impact op de bestuurskracht)
De regioscreening is dus een instrument in handen van gemeenten waarmee zij hun samenwerkingsverbanden in kaart kunnen brengen en waarmee bottom-up een proces kan worden opgestart om te komen tot een vereenvoudiging van de samenwerkingsverbanden.
Regioscreening gaat dus niet over:
het oprichten van een nieuwe bestuurslaag of regiobesturen
het op voorhand afbakenen van ‘regiogrenzen’ waarbinnen gemeenten vallen en moeten samenwerken
het vervangen van de vijf provincies door 24 of 37 regio’s

Klojo eerste klas 23 mei 2013 11:27

Da's een poging om meer greep op de gemeentelijke samenwerking te krijgen....eerst inventariseren en dan de botte machtsgreep..... Maar ik zal wel weer paranoïde zijn, zeker ? :twisted:

Txiki 23 mei 2013 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 6648876)

Gewoon verwijzen naar een website kan iedereen. Dit is dus geen antwoord op de vraag.

Kylero 23 mei 2013 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6648881)
Gewoon verwijzen naar een website kan iedereen. Dit is dus geen antwoord op de vraag.

Ik ding ervan uit dat je te lui of te lomp was om het even op te zoeken. Als je meningen wil over dit zou ik uw vraag herschrijven. ;)

Txiki 23 mei 2013 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6648880)
Da's een poging om meer greep op de gemeentelijke samenwerking te krijgen....eerst inventariseren en dan de botte machtsgreep..... Maar ik zal wel weer paranoïde zijn, zeker ? :twisted:

Nee, dat ben je volgens mij niet. Helemaal niet, zelfs.

Txiki 23 mei 2013 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 6648889)
Ik ding ervan uit dat je te lui of te lomp was om het even op te zoeken. Als je meningen wil over dit zou ik uw vraag herschrijven. ;)

Hoe zou ik de vraag dan best formuleren? :-D

Kylero 23 mei 2013 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6648900)
Hoe zou ik de vraag dan best formuleren? :-D

Ik zou er uw mening omheen schrijven.

Txiki 23 mei 2013 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 6648907)
Ik zou er uw mening omheen schrijven.

Daarvoor heb ik zelf te weinig zicht op heel die regioscreening. En ik wil juist vernemen of iemand er ervaring mee heeft en er wat bijkomende uitleg over kan geven. Meer uitleg dan wat op die website staat, bedoel ik dan.

Txiki 23 mei 2013 12:40

Toch straf. Dat is nu op korte tijd een tweede, bijzonder relevant en belangrijk thema dat ik hier aansnijd, en amper een kat die er iets over kan zeggen...

Conform BBC: klamp uw lokale politici aan en vraag hen naar uitleg over die regioscreening.

Txiki 23 mei 2013 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fixatie (Bericht 6649030)
Weet jij het?

pot...ketel...zwart.

Je moet je niet aangevallen voelen, hoor. Hou maar op met huilen.

Txiki 23 mei 2013 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fixatie (Bericht 6649029)
Een gek kan meer vragen dan 10 wijze mannen kunnen beantwoorden.

Je begrijpt dus niets van het belang van dit thema. Wat scheelt er met je?

giserke 23 mei 2013 13:10

Lijkt verdacht veel op een herverkaveling na het afschaffen van de provincies.
En de structuur lijkt verdacht veel op huidige intercommunales. Zoals haviland, Leiedal, Interwaas enz…

giserke 23 mei 2013 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6649056)
Je begrijpt dus niets van het belang van dit thema. Wat scheelt er met je?

Ik zou niet reageren op berichten van Fixatie, hij staat gesignaleerd als nick die forumleden via PM komt intimideren.

Txiki 23 mei 2013 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6649064)
Ik zou niet reageren op berichten van Fixatie, hij staat gesignaleerd als nick die forumleden via PM komt intimideren.

Ah ok. Intimideren nog wel :lol:

subocaj 23 mei 2013 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6649061)
Lijkt verdacht veel op een herverkaveling na het afschaffen van de provincies.
En de structuur lijkt verdacht veel op huidige intercommunales. Zoals haviland, Leiedal, Interwaas enz…

Het zijn juist de samenwerkingsverbanden die intergemeentelijk, met verschillende sectoren worden in kaart gebracht.
En natuurlijk zitten daar ook intercommunales bij, maar ook politiezones, medische dienstensector, onderwijs, OCMW's etc.
Deze screening heeft zijn goede punten, maar kan ook weer gebruikt worden om fusies groter te maken, zogezegd om besparingen door te voeren, maar ook om wegens besparingen de kleinere gemeenten hun diensten te laten verplaatsen naar de grotere gemeenten. Denk aan politiezones, ziekenhuizen sluiten in kleinere gemeenten en overbrengen naar de grotere gemeenten en steden.
Of kleinere gemeenten een zeker aantal taken van OCMW's in de steden dwingen over te nemen, door percentages in te voeren.
Eigenlijk zoals de fusies van gemeenten, die voor de inwoners enkel verdere verplaatsingen, maar geen betere dienstverlening hebben gebracht.
Eenmaal in kaart gebracht kan dit ten goede gebruikt worden, maar ik vermoed dat deze screening weer een verrassing voor de gewone man in petto heeft, en niet ten goede.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be