![]() |
De NMBS moet in de komende jaren 600 miljoen euro besparen. Door jarenlang wanbeleid is de NMBS uitgegroeid tot een slecht werkend, log, verlieslatend, oer-Belgisch staatsbedrijf.
De meeste stationsgebouwen liggen er dan ook verloederd en verouderd bij. Ook rijden er nog treinen rond die je eerder zou verwachten in het oostblok. Steeds meer politici willen dan ook de splitsing van de NMBS. - de SP.A (waaronder Stevaert, minister van verkeer) - de VLD - de N-VA - de CD&V - Vlaams Blok Tijd dus voor een nieuwe, frisse, goed werkende Vlaamse spoorwegmaatschappij. De Lijn heeft bewezen dat het werkt; het busvervoer in Vlaanderen werkt uitstekend en De Lijn maakt winst! Waar wachten de spoorwegen nog op!? |
Citaat:
Wat wij nodig hebben is een goed aangesloten spoorwegennet in heel België ( En zeker geen privatisering !!!, geen Engelse toestanden !!! ), maar iedere provincie dient volgens vaste quota in eigen provincie te investeren in het spoorwegennet. Natuurlijk moeten er bepaalde quota zijn voor een gezamelijk kas voor investeringen die de economie van het ganse land ten goede komen. Wat niet wil zeggen dat als Antwerpen een vernieuwing van het station ten voordele van reizigers wil doorvoeren, dat uit die kas moet komen. Het zou mij ten zeerste verbazen als de lijn zo'n een vrolijke winstgevende overheidsdienst is. Ze zouden beter get meer bussen aanleggen op piekuren. En zeker met het succes van de buzzypas van Steve. Een veewagen is nog comfortabeler. maar ja ge moogt nog blij zijn als de bus niet doorrijdt wegens te vol. Want dan kunt ge nog es een uur wachten. De Lijn zou beter ook wat nachtbusssen inleggen. De overheid klaagt dat te veel mensen onder invloed rijden. Maar de jeugd heeft geen keus als men ziet hoeveel openbaar vervoer er snachts is. Niks !!! |
Citaat:
|
Wat is er mis met winst maken, Patriot :?:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet omdat het Antwerpen zo belangrijk vindt (anders was de toch zo gevraagde ontsluiting er al lang gekomen), maar gewoon omdat daar zo'n sneltreintje eventjes halt moet houden. Daarom wordt er in Antwerpen nu geïnvesteerd, net als in Brussel Zuid en in Luik. De HST-verbindingen gaan op dit ogenblik met het grote geld lopen, terwijl men de gewone spoorverbindingen in de kou laat staan. De NMBS valt nog steeds onder de bevoegdheid van de federale minister van mobiliteit, Durant. Stevaert noch Dewael hebben iets in de pap te brokken... Spreek de juiste persoon aan a.u.b. Of misschien beseft u nu dat een splitsing van de spoorwegen absoluut noodzakelijk wordt. |
Citaat:
Vorige week zondag nam ik de laatste bus naar het station van Brugge en ik stelde vast dat ik er alleen in zat. Blijkbaar is de bezetting zo ondermaats dat het gewoonweg niet loont... |
Citaat:
Belgie is trouwens al eeuwenlang Europees kampioen slecht besturen! En jij wil dat blijkbaar behouden... PS: Ik vind je onderschrift "De N-VA er niet in!" erg zwak. Waarom juist gericht tégen de N-VA? Wat heeft die partij u misdaan? |
Ik heb dit voorbeeld van hoe prachtig het huidige systeem wel niet is al is gegeven in een andere topic maar hier komt het dus een tweede keer:
Men wil een tweede havenontsluiting aanleggen voor de haven van Antwerpen ter waarde van enkele miljarden. Wel dan doet men dat toch gewoon denkt U! Maar neen zo simpel is dat niet want voor elke uitgave aan de spoorwegen moet er een verdeling zijn van 40% voor Wallonië en 60% voor Vlaanderen. Dus als men die spoorweg aanlegt moeten er ook ettelijke miljarden aan de Waalse spoorwegen gestort worden. Uiteraard heeft men dat geld in Wallonië eigenlijk helemaal niet nodig maar toch, het moet zo want het unitair systeem beslist dat zo! Als u dan plots merkt dat men in Wallonië alle stations tot op het kleinste toe begint op te frissen terwijl dat men in Vlaanderen zo goed als niets doet dan weet u meteen hoe dat komt!! |
Citaat:
Jeesus, mag ik hieruit opmaken dat jij liever een Belgisch bedrijf hebt dat verlies maakt dan een Vlaams bedrijf dat winstgevend is!? |
Citaat:
|
Citaat:
Mag ik u er misschien op wijzen dat de CD&V én VLD (de twee grootste partijen) hebben gekozen voor het confederalisme? Confederalisme is een STATENBOND, een bond van ONAFHANKELIJKE staten. Met andere woorden; als Belgie een confederatie wordt dan zijn Vlaanderen en Wallonie zo goed als onafhankelijke staten die nog over énkele zaken samen beslissen, maar het zwaartepunt ligt bij de (deel)staten. Het unitaire Belgie is VOORBIJ, beste vriend. Get over it!! |
Citaat:
|
Kwas even weg.
Naar m'n BELGISCH Warmbloed Paard. Laten we een voorbeeld nemen aan Zwitserland, waar er steeds meer bevoegdheden aan de unitaire staat worden toegekend. Een land met drie talen waarin iedereen met elkaar wenst verder te leven. |
Citaat:
Citaat:
Dit staat trouwens op de site van de Zwitserse overheid: Citaat:
|
Nope een BWP - paard ;)
Belgisch Sportpaard ;) Als die Kantons te vergelijken zijn met provincies direct :D Als het op Vlaams - Waals niveau blijft niet. |
Citaat:
ALLE Vlaamse politieke partijen, Agalev uitgezonderd op bepaalde vlakken, kiezen duidelijk voor méér Vlaamse autonomie. Hoe denkt u deze maatschappelijke evolutie te stoppen? |
Aan iedereen die verklaart "zich geen Vlaming te voelen" (zoals Juju en Doomy), zou ik willen vragen om zich gedurende een week in Luik of Charleroi te vestigen en zich volledig af te sluiten van:
- Vlaamse tv-stations - Vlaamse kranten - Vlaamse radio stations - contact met andere Vlamingen Jullie mogen natuurlijk wèl Waalse kranten lezen, naar de Waalse televisie kijken en Waalse radio beluisteren. Aangezien jullie toch zo'n goeie Belgen zijn, maakt het voor jullie toch niks uit of iets nu Vlaams of Waals is. Als 't maar Belgisch is! Ik durf ervoor te wedden dat je na een week toch wel eens naar de VRT wil kijken, dat je toch wel eens Het Nieuwsblad wil lezen of naar Studio Brussel wil luisteren..... Hmm, zouden jullie dan toch Vlamingen zijn!? |
Citaat:
|
Citaat:
Zwitserland is geen "unitaire" staat zoals hierboven wordt beweerd. Ieder kanton beslist eigenmachtig op welke gebieden het zal samenwerken met de andere kantons (op het bondsniveau dus). Tekenend daarvoor is dat ieder kanton een eigen grondwet heeft, een eigen politiemacht... maar dat de kantons onderling beslist hebben een gezamenlijke munt, strijdkracht en buitenlandse politiek te voeren. En als de belgicisten beweren dat er een voorbeeld moet worden genomen aan Zwitserland, dan juich ik dat toe. Dat houdt immers in dat onze gemeenschappen of gewesten onafhankelijk worden en slechts op basis van wederzijdse verdragen zich verbinden een aantal dingen gemeenschappelijk te regelen. Dan krijgt ook Vlaanderen en Wallonië haar eigen grondwet, politiemacht, belastingen... en wat nog samen gebeurt is slechts een zaak van afspraak (leger, munt en buitenlandse politiek hoeft niet meer: dat wordt zo stilaan een bevoegdheid van Europa). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be