Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat zou u gekozen hebben in 1940? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18692)

Patriot! 8 augustus 2004 18:28

Wat zou u gekozen hebben in 1940?

1940. Het Duitse leger valt België binnen en collaboratie-organisaties komen als paddestoelen uit de grond. Het onafhankelijke Vlaanderen blijkt geen droom meer, maar een doelstelling die met Duitse hulp te verwezenlijken is.
Zou u de uitgestoken Duitse hand aannemen om Vlaanderen te bevrijden?

C uit W 8 augustus 2004 18:35

Zet dit eerst eens bij koetjes en kalfjes ;)

Jan van den Berghe 8 augustus 2004 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Zet dit eerst eens bij koetjes en kalfjes ;)

Politiek niet relevant en eerder geplaatst met de bedoeling wat te provoceren.

kelt 8 augustus 2004 18:44

goed geprobeerd beste patriot!

...maarreuh......
Bestudeer dan even de weg die,pakweg de REX,en zelfs de VNV afgelegd hebben alvorens ze helemaal in de klauwen van de nazi's terecht kwamen......

Beide organisaties probeerden zomogelijk "onafhankelijk van" de bezetter te opereren.....Ze zagen de bezetter als het "instrument" dat de verfoeide Belgische struktuur weggeveegd had.

Snel zou het voor beide duidelijk worden dat de bezetter HEN als instrument zag,gebruikte...en uiteindelijk verbruikte(op het slagveld)

thePiano 8 augustus 2004 18:46

Direct in het gewapende verzet gaan en collaborateurs afschieten en vooral zorgen om niet gepakt te worden. De nacht zal onze vriend zijn. M.i. het enige doeltreffende antwoord.

snoodaard 8 augustus 2004 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Direct in het gewapende verzet gaan en collaborateurs afschieten en vooral zorgen om niet gepakt te worden. De nacht zal onze vriend zijn. M.i. het enige doeltreffende antwoord.

Dan zou u in een rechtvaardige staat indien u de oorlog overleeft ter dood veroordeeld worden,niemand mag naar eigen goeddunken als burger oorlogje spelen!
Geen belgen tegen duitsers.
Geen duitsers tegen sovjets.

Patriot! 8 augustus 2004 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Dan zou u in een rechtvaardige staat indien u de oorlog overleeft ter dood veroordeeld worden,niemand mag naar eigen goeddunken als burger oorlogje spelen!
Geen belgen tegen duitsers.
Geen duitsers tegen sovjets.

Natuurlijk wel. Mensen die mijn land binnenvallen en onze burgers verknechten, en de landverraders die hen steunen verdienen de kogel. A la guerre comme a la guerre.

Het feit dat de helft van de flaminganten hier al koos voor collaboratie (zie poll) spreekt boekdelen.

thePiano 8 augustus 2004 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard

Na de vorige oorlog kregen dat soort burgers een onderscheiding, een lintje en een plaquette, en een levenslang persioen. Tenminste, als ze niet omkwamen in de concentratiekampen, als ze niet opgepakt werden door verklikking van collaborateurs, of als ze niet zelf door collaborateurs werden neergekogeld.

Vlaanderen Boven 8 augustus 2004 22:34

Tuurlijk zou ik niet gecollaboreerd hebben. Ten eerste omdat het verwerpelijke nazi's zijn, en ten tweede zou ik realistisch genoeg zijn om te weten dat dat de Duitsers helemaal geen Vlaamse onafhankelijkheid zullen toelaten en het alleen af en toe als zoethoudertje gebruiken.

PS welke toffe kerels hebben voor 'Ja' gekozen? Alsof zeven flaminganten dat gedaan hebben :roll:

Vlaanderen Boven 8 augustus 2004 22:35

Plots zelfs negen. Wat realistisch zeg.

Pietje 8 augustus 2004 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Plots zelfs negen. Wat realistisch zeg.

:? Tja, en dan maar zeuren dat we altijd weer die collaboratie oprakelen. Zo te zien, hebben "velen" hun leske nog niet geleerd.:twisted:

johan 8 augustus 2004 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Niet komen treuren wanneer ge dan zelf eindigt op het kerkhof via uw idool Verbelen.

Een ongewapend burger doodschieten is moord.

Tiger777 8 augustus 2004 22:47

Citaat:

PS welke toffe kerels hebben voor 'Ja' gekozen? Alsof zeven flaminganten dat gedaan hebben :roll:

Beagle, johan, Luddo, olga, pibo®, snoodaard, VL Nationalist, Volksstormer, Wifi
:-D

[size=2]Nazisme heeft absoluut NIKS te maken met het Vlaams-nationalisme. De Nazi's gebruikten en misbruikten gewoon de eeuwenlange onderdrukking van de Vlamingen door de Walen. Minder intelligente Vlaamsgezinden trapten in die val en gingen strijden aan het Oostfront. Op die manier kon nazi-duitsland op steun rekenen van de bevolking. Hoewel ze Vlaanderen aanhechtten aan Duitsland, leek het toch dat de Vlamingen een vorm van zelfbestuur hadden en dat hield hen kalm. Het is enkel een kwestie van goedgelovigheid. De collaborateurs geloofden écht dat Vlaanderen door Duitsland een voorkeursbehandeling kreeg...[/size]

Vlaanderen Boven 8 augustus 2004 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
:? Tja, en dan maar zeuren dat we altijd weer die collaboratie oprakelen. Zo te zien, hebben "velen" hun leske nog niet geleerd.:twisted:

Waar slaat dit nu op? Ik zeg juist dat ik denk dat er iemand de poll aan't vervalsen is. Dat jij (en anderen) een fixatie hebben met collaboratie, kan mij niks schelen, ik zie in de verste verte toch niet wat het te maken heeft met het opkomen voor een onafhankelijk Vlaanderen, laat staan in deze tijd, laat staan wat IK ermee te maken heb.

Maar goed, we zullen eens zien wie deze verderfelijke nazi's (NATUURLIJK vlaams-nationalistisch) zijn.

IEDEREEN DIE OP DE EERSTE OPTIE GESTEMD HEEFT STEEKT NU ZIJN HAND OP.

Vlaanderen Boven 8 augustus 2004 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tiger777

Goed, ik trek mijn beschuldigingen in. Blijkbaar zijn er nog zo'n pipo's hier in Vlaanderen. (hoewel Beagle en Wifi respectievelijk 4 en 2 posts hebben...hmm...)

Cyperken 8 augustus 2004 22:52

Is gevaarlijke poll om stemmers in hokjes te plaatsen, diegene die voor het eerste kozen zullen bij deze door de BUB'ers misbruikt worden en snel de naam krijgen van neo-nazi.

Pietje 8 augustus 2004 22:52

Citaat:

Waar slaat dit nu op? Ik zeg juist dat ik denk dat er iemand de poll aan't vervalsen is. Dat jij (en anderen) een fixatie hebben met collaboratie, kan mij niks schelen, ik zie in de verste verte toch niet wat het te maken heeft met het opkomen voor een onafhankelijk Vlaanderen, laat staan in deze tijd, laat staan wat IK ermee te maken heb.

Maar goed, we zullen eens zien wie deze verderfelijke nazi's (NATUURLIJK vlaams-nationalistisch) zijn.

IEDEREEN DIE OP DE EERSTE OPTIE GESTEMD HEEFT STEEKT NU ZIJN HAND OP.

Ik heb geen fixatie, maar we werden fictief naar "1940" gebracht..........snap je ??

oriana 9 augustus 2004 01:16

rechtzetting

Doe er maar eentje meer bij die patriot en verzet en eentje minder bij de flaminganten.

Heb fout geselecteerd.

zorroaster 9 augustus 2004 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Natuurlijk wel. Mensen die mijn land binnenvallen en onze burgers verknechten, en de landverraders die hen steunen verdienen de kogel. A la guerre comme a la guerre.

Héél erg stoer. Dankzij dat soort puberstreken waarbij al dan niet vermeende collaborateurs werden doodgeschoten, zijn er honderden gijzelaars door de Duitsers geëxecuteerd in gans Vlaanderen, de meesten "goede Belgen". Want het lef om iemand in de rug te schieten hadden ze wel, die helden, maar om zich aan te geven om tientallen onschuldigen te redden, dat was een ander paar mouwen.

Gerichte verzetsacties van beter georganiseerde verzetsgroepen waren veel constructiever en gingen over het organiseren van overvallen op bonnenmagazijnen, het transport van neergeschoten piloten, aanslagen op verkeersinfrastructuur...
D�*t is verzet, d�*t is heldenmoed. Oude rekeningen vereffenen op ongewapende burgers onder het mom van "verzet" en onschuldigen daarvoor laten opdraaien, dat noem ik roekeloze stompzinnigheid.

Internaut 9 augustus 2004 01:46

je moet alles ook zien in zijn context en de omstandigheden, nu zeggen velen misshien 'neen' maar die mensen hadden toen even goed 'ja' kunnen zeggen. Het was immers allemaal nieuw. Ik stemde voor 'Nee, ik ben wel flamingant, maar nazi-steun wil ik niet'

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be