![]() |
Wat zou u gekozen hebben in 1940?
1940. Het Duitse leger valt België binnen en collaboratie-organisaties komen als paddestoelen uit de grond. Het onafhankelijke Vlaanderen blijkt geen droom meer, maar een doelstelling die met Duitse hulp te verwezenlijken is.
Zou u de uitgestoken Duitse hand aannemen om Vlaanderen te bevrijden? |
Zet dit eerst eens bij koetjes en kalfjes ;)
|
Citaat:
|
goed geprobeerd beste patriot!
...maarreuh......
Bestudeer dan even de weg die,pakweg de REX,en zelfs de VNV afgelegd hebben alvorens ze helemaal in de klauwen van de nazi's terecht kwamen...... Beide organisaties probeerden zomogelijk "onafhankelijk van" de bezetter te opereren.....Ze zagen de bezetter als het "instrument" dat de verfoeide Belgische struktuur weggeveegd had. Snel zou het voor beide duidelijk worden dat de bezetter HEN als instrument zag,gebruikte...en uiteindelijk verbruikte(op het slagveld) |
Direct in het gewapende verzet gaan en collaborateurs afschieten en vooral zorgen om niet gepakt te worden. De nacht zal onze vriend zijn. M.i. het enige doeltreffende antwoord.
|
Citaat:
Geen belgen tegen duitsers. Geen duitsers tegen sovjets. |
Citaat:
Het feit dat de helft van de flaminganten hier al koos voor collaboratie (zie poll) spreekt boekdelen. |
Citaat:
|
Tuurlijk zou ik niet gecollaboreerd hebben. Ten eerste omdat het verwerpelijke nazi's zijn, en ten tweede zou ik realistisch genoeg zijn om te weten dat dat de Duitsers helemaal geen Vlaamse onafhankelijkheid zullen toelaten en het alleen af en toe als zoethoudertje gebruiken.
PS welke toffe kerels hebben voor 'Ja' gekozen? Alsof zeven flaminganten dat gedaan hebben :roll: |
Plots zelfs negen. Wat realistisch zeg.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een ongewapend burger doodschieten is moord. |
Citaat:
:-D [size=2]Nazisme heeft absoluut NIKS te maken met het Vlaams-nationalisme. De Nazi's gebruikten en misbruikten gewoon de eeuwenlange onderdrukking van de Vlamingen door de Walen. Minder intelligente Vlaamsgezinden trapten in die val en gingen strijden aan het Oostfront. Op die manier kon nazi-duitsland op steun rekenen van de bevolking. Hoewel ze Vlaanderen aanhechtten aan Duitsland, leek het toch dat de Vlamingen een vorm van zelfbestuur hadden en dat hield hen kalm. Het is enkel een kwestie van goedgelovigheid. De collaborateurs geloofden écht dat Vlaanderen door Duitsland een voorkeursbehandeling kreeg...[/size] |
Citaat:
Maar goed, we zullen eens zien wie deze verderfelijke nazi's (NATUURLIJK vlaams-nationalistisch) zijn. IEDEREEN DIE OP DE EERSTE OPTIE GESTEMD HEEFT STEEKT NU ZIJN HAND OP. |
Citaat:
|
Is gevaarlijke poll om stemmers in hokjes te plaatsen, diegene die voor het eerste kozen zullen bij deze door de BUB'ers misbruikt worden en snel de naam krijgen van neo-nazi.
|
Citaat:
|
rechtzetting
Doe er maar eentje meer bij die patriot en verzet en eentje minder bij de flaminganten.
Heb fout geselecteerd. |
Citaat:
Gerichte verzetsacties van beter georganiseerde verzetsgroepen waren veel constructiever en gingen over het organiseren van overvallen op bonnenmagazijnen, het transport van neergeschoten piloten, aanslagen op verkeersinfrastructuur... D�*t is verzet, d�*t is heldenmoed. Oude rekeningen vereffenen op ongewapende burgers onder het mom van "verzet" en onschuldigen daarvoor laten opdraaien, dat noem ik roekeloze stompzinnigheid. |
je moet alles ook zien in zijn context en de omstandigheden, nu zeggen velen misshien 'neen' maar die mensen hadden toen even goed 'ja' kunnen zeggen. Het was immers allemaal nieuw. Ik stemde voor 'Nee, ik ben wel flamingant, maar nazi-steun wil ik niet'
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be