Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Waarom gebruikt 50 % zijn richtingaanwijzers niet ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187180)

Micele 3 juni 2013 09:49

Waarom gebruikt 50 % zijn richtingaanwijzers niet ? (vooral autosnelweg)

Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130602_00607520

Helft automobilisten gebruikt richtingaanwijzer niet

Gisteren om 17:43 door lej

De helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzers als hij van rijstrook verandert op de snelweg. Vier op de tien bestuurders doen dat niet als ze een voertuig inhalen of als ze een zijweg inslaan. Dat blijkt uit een telling van de automobilistenvereniging Touring.

Touring is op verschillende bruggen over de snelwegen E40, E17, E411 en de Brusselse ring gaan staan, en heeft vijftien minuten lang alle voertuigen geteld die van rijstrook wisselden. Op twintig kruispunten en afslagstroken in Antwerpen, Gent, Groot-Bijgaarden, Hasselt, Oostende, Brussel, Namen, Eghezée, Charleroi, Luik en Bergen werden de bewegingen van de auto’s in het oog gehouden.

Telkens werden honderd voertuigen geteld die al dan niet zonder richtingaanwijzer een straat insloegen of de oprit van een auto(snel)weg namen.

Levensgevaarlijk

De resultaten zijn ontnuchterend en hallucinant, zegt Touring. ‘Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is niet alleen zeer vervelend voor de andere weggebruikers, maar het is ook levensgevaarlijk voor motorrijders, bromfietsers en fietsers.’

‘De meest frappante gevallen doen zich voor aan de opritten van autosnelwegen, vooral wanneer men weinig of niet moet afremmen alvorens de oprit links of rechts op te rijden. Maar ook aan gewone en overzichtelijke kruispunten waar men makkelijk naar links en rechts kan inslaan laten nogal wat chauffeurs de richtingaanwijzer uit.’

Bron van ergernis

Het niet gebruiken van de richtingaanwijzer is een van de grootste ergernissen in het verkeer, zegt Touring. Bovendien is het een overtreding van de wegcode. Daarom vraagt Touring dat de politie meer aandacht zou hebben voor het fenomeen. De vereniging vraagt naar sensibiliseringscampagnes zoals Nederland ze al heeft. Daar roepen grote borden de bestuurders op tot het correct gebruik van de richtingaanwijzers en tot respect van de ene groep weggebruikers voor de andere.
In Duitsland zou ca 1/3 hun richtingaanwijzers niet of verkeerd gebruiken:
(daar liggen de limieten wel hoger of zijn er geen (autobahn e.d.... )

http://www.sueddeutsche.de/auto/adac...muffel-1.77322
http://www.seniorbook.de/themen/kate...ir_blinkmuffel
http://www.ace-online.de/der-club/ac...inkmuffel.html
http://www.rp-online.de/auto/news/nr...uffel-1.568434

Belgenland heeft weer een nieuw record ?

Johan217 3 juni 2013 09:58

Omdat die 50% ook niet in hun spiegels kijkt.

Blue Sky 3 juni 2013 10:07

Waarom? Wel omdat, zoals ik reeds zoveel heb aangehaald, de bestuurders van een wagen het gevaar ervan niet beseffen. Net zoals met snelheid, zullen ze ook het gebruik en belang van richtingaanwijzers minimaliseren en weglachen net zoals ze dat met andere verkeerregels doen. Die zijn er immers enkel maar om de automobilisten te pesten nietwaar?

Micele 3 juni 2013 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 6663368)
Omdat die 50% ook niet in hun spiegels kijkt.

Is dat dan nodig als men al aan max-snelheid op de snelweg rijdt ? ;-)
(dan mag toch niemand meer inhalen :roll: )

In D is het alleszins veel minder als hier, maar de Duitsers vinden toch die 1/3 - begrijpelijk - zeer veel, zelfs recordverdachtmakend volgens Scania.
Ik neem dan aan dat ze de Belgische "snel"weg nog niet verkend hebben, want hier is het 1/2
.

Citaat:

http://www.seniorbook.de/themen/kate...ir_blinkmuffel

Nach einer Studie des ADAC blinkt einer von drei Autofahrern nicht. Die Deutschen sind die größten Blinkmuffel Europas, zeigt die Umfrage des Lkw-Herstellers Scania. Fühlen Sie sich nicht dank Vettel und freier Autobahn als die Besten?
Ik neem aan dat schoolmeesterland BE weer een nieuw EU-record heeft. :-D

Skobelev 3 juni 2013 10:21

te lui en/of "de anderen kunnen de pot op"?

maddox 3 juni 2013 11:32

Wat van :"op ne kameel staan geen pinkers".

Black Seven 3 juni 2013 13:06

Pure arrogantie, en een mentaliteit van ´´iedereen kan hier mijn kloten kussen en de hele wereld ligt aan mijn voeten´´, beetje de mentaliteit van de gemiddelde Belg dus.

hurricane 3 juni 2013 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6663388)
Is dat dan nodig als men al aan max-snelheid op de snelweg rijdt ? ;-)
(dan mag toch niemand meer inhalen :roll: )

Ook geen problemen met ziekenwagens en flikken achter u ? :roll:

hurricane 3 juni 2013 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 6663392)
te lui en/of "de anderen kunnen de pot op"?

Denk inderdaad dat het zoiets is.
Of "hoe kan ik nu pinken als ik aan het telefoneren ben ?"

fox 3 juni 2013 13:22

Waar gaat het eigenlijk over. Over 50% die zijn richtingsaanwijzers niet gebruikt, of over 50% die ooit wel eens zijn aanwijzers niet gebruikt heeft? In het 2e geval pleit ik ook schuldig. Ik heb het ook wel eens gedaan. In het holst van de nacht op een boerenwegel zonder auto's in een omtrek van 1 km.

In elke andere omstandigheid gebruik ik wel mijn pinkers en ik heb zo het idee dat 99% van de bestuurders in 99% van de gevallen de richtingsaanwijzers gebruikt.

giserke 3 juni 2013 13:30

Het is een gewoonte. Als je het overal doet, vergeet je het niet.
Ik heb vroeger eens een deur ingestampt van ne lompen boer met BMW.
Ik zat op de fiets, en die randdebiel sneed me de pas af, en ook zonder pinkers uit te steken.
Wel ik kwam toen van de scouts en had legerbotten aan. Eens flink mijn bottine in zijn deur geplant.
Hij kwam dan nog van zijn tak maken.
Ben dan voor zijn wagen gaan staan, en iemand met GSM belde de flikken. Hij mocht zijn deur vervangen, en zijn rijbewijs gaan inleveren voor een maand.

Micele 3 juni 2013 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 6663562)

Mmmh ik had daar een smiley. Zo ene: ;-)

Idd, er mogen idd een hele hoop voertuigen legaal sneller rijden als de limiet, ook onherkenbare normaal uitziende auto´s, wanneer "de opdracht het rechtvaardigd", staat netjes in de wegcode.

Anna List 3 juni 2013 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6663569)
Waar gaat het eigenlijk over. Over 50% die zijn richtingsaanwijzers niet gebruikt, of over 50% die ooit wel eens zijn aanwijzers niet gebruikt heeft? In het 2e geval pleit ik ook schuldig. Ik heb het ook wel eens gedaan. In het holst van de nacht op een boerenwegel zonder auto's in een omtrek van 1 km.

In elke andere omstandigheid gebruik ik wel mijn pinkers en ik heb zo het idee dat 99% van de bestuurders in 99% van de gevallen de richtingsaanwijzers gebruikt.

toch ni minimaliseren dit probleem.

50% gebruikt ze ni
en dan nog rekening houden met het inherent af-aan gegeven ... echt die dingen halen hoogstens! 25% gebruik ...

wat toch problematisch is voor de veiligheid !

Anna List 3 juni 2013 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6663471)
Wat van :"op ne kameel staan geen pinkers".

heb toch ook dikwijls de indruk dat die pinkers een 'niet-gekochte optie' zijn bij een aantal dikke bmw's ... :p

Micele 3 juni 2013 13:44

Citaat:

99 % in 99 % wow, denk ik zeker niet hoor, zouden die dan liegen met hun cijfers ? (ook in D: de ADAC, ook ACE, ook onderzoek Scania ? )
Lees nog eens, ik zet zin per zin:

Citaat:

De helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzers als hij van rijstrook verandert op de snelweg.

Vier op de tien bestuurders doen dat niet als ze een voertuig inhalen of als ze een zijweg inslaan.

Dat blijkt uit een telling van de automobilistenvereniging Touring.

Touring is op verschillende bruggen over de snelwegen E40, E17, E411 en de Brusselse ring gaan staan, en heeft vijftien minuten lang alle voertuigen geteld die van rijstrook wisselden.

Op twintig kruispunten en afslagstroken in Antwerpen, Gent, Groot-Bijgaarden, Hasselt, Oostende, Brussel, Namen, Eghezée, Charleroi, Luik en Bergen werden de bewegingen van de auto’s in het oog gehouden.

Telkens werden honderd voertuigen geteld die al dan niet zonder richtingaanwijzer een straat insloegen of de oprit van een auto(snel)weg namen.
Zelden vergeet ik ook eens te pinken, of soms iets te laat bij het afdraaien, maar 40 �* 50% naargelang in Be is ongelooflijk veel, maar toch helemaal niet ongeloofwaardig aangezien dit in Duitsland na tellingen ca. 33 % was of is; daarom had ik nog 4 D-links toegevoegd.

Distel 3 juni 2013 14:43

Maar dat flitsen ze dan niet he...

Skobelev 3 juni 2013 15:33

't is maar eerst om pisnijdig van te worden als er zo eentje voor u stopt zodat je je kan afvragen "gaat hij nu verder rijden of parkeren" daar krijg ik ECHT een hangzak van.

Bobke 3 juni 2013 15:55

Citaat:

Het gebruik van de richtingsaanwijzers is een routine en vraagt weinig moeite.
Ik zie dus niet in waarom ge er eerst uw hersenen zou pijnigen of het gebruik wel nodig is.

Mahalingam 3 juni 2013 17:37

Als fietser in het Nederlandse stadsverkeer heb ik geleerd dat richtingsaanwijzers slecht een indicatie geven welke kant de auto op zou willen gaan. Maar tussen wil en werkelijkheid gaapt een gat.
Soms doen ze hun richtingsaanwijzers aan maar rijden rechtdoor .
Veilig is: kijk naar de stand van de voorwielen, niet naar de knipperlichtjes.

chris k 3 juni 2013 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 6663562)

Die moeten zich ook aan de maximum snelheid houden omdat ze anders de andere bestuurders in gevaar brengen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be