Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187215)

De schoofzak 4 juni 2013 07:57

Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport

Moet de politiek het schaken erkennen en subsidiëren als sport ?
Of als cultuur ?

titel: Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport
link: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130604_00609803

Citaat:

De Raad van State kent schaken niet langer het statuut van sport toe. Dat schrijft de krant La Dernière Heure.

De Franstalige schaakfederatie van België had bij de Raad beroep aangetekend om een beslissing van de regering van de Fédération Wallonie-Bruxelles te vernietigen. In 2011 weigerde die de schaakfederatie te erkennen en subsidiëren als sportbond.

De Raad van State meent dat ‘hersenoefeningen, zoals schaken, geen sportieve activiteit zijn, omdat daar geen enkele fysieke inspanning voor nodig is.’

De schaakfederatie heeft verschillende argumenten die moeten aantonen dat schaken toch een sport is zoals alle andere. Zo voert ze aan dat de hersenen een orgaan zijn zoals elk ander orgaan, dat getraind kan worden als een biceps.

Daarnaast verwijst de federatie naar de antidopingcontrole die de Franstalige Gemeenschap in 2010 hield tijdens een toernooi in Roux.

Schaken wordt in Frankrijk, Duitsland en Nederland als een sport beschouwd. Ook in Vlaanderen en in de Duitstalige gemeenschap heeft schaken de status van sport.

Modjo 4 juni 2013 09:02

Mijn inziens is dit een concentratiesport net zoals bv. snooker of liggend schieten van 50 meter.

De schoofzak 4 juni 2013 09:05

Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus.

Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ...

.

HRobin 4 juni 2013 09:06

Misschien overschakelen naar Schaakboksen ?

Anna List 4 juni 2013 09:06

dit belooft ... het niveau van de Franstalige kamer vd Raad v State ...

zal wel weer een hoogtempel van kwalitatieve benoemingen blijken ...

Bhairav 4 juni 2013 09:13

Dan kunnen ze lekker doping gebruiken.

quercus 4 juni 2013 09:16

Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.

Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval.

Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ...

Modjo 4 juni 2013 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6664733)
Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus.

Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ...

.

Inderdaad "fysieke behendigheid" al zijn er voldoende gezette karabijnschieters en snookeraars:p.

Ik zou het als denksport herkennen. Schaken is één van de populairste denksporten met uitgebreidde toernooien en zelf WK's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denksport

De schoofzak 4 juni 2013 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6664747)
Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.

Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval.

Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ...

lol !
Behalve één !
De allerlaatste namelijk.

.

Anna List 4 juni 2013 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6664747)

hoe ga jij het wereldkampioenschap schaak catalogeren mss ?

Anna List 4 juni 2013 09:40

bij sport lijkt mij in elk geval veel logischer dan bij cultuur ...

quercus 4 juni 2013 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6664784)
hoe ga jij het wereldkampioenschap schaak catalogeren mss ?

Ik ben het met u eens dat schaken onder "cultuur" schuiven ook idioot zou zijn. Kijk, ik wil daar nu toch geen eindeloze discussie over opzetten. Maar geef toe, als je schaken als sport gaat bestempelen, dan is er niets dat u belet dat ook te doen voor het oplossen van kruiswoordraadsels.

Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport.

Anna List 4 juni 2013 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6664795)
Ik ben het met u eens dat schaken onder "cultuur" schuiven ook idioot zou zijn. Kijk, ik wil daar nu toch geen eindeloze discussie over opzetten. Maar geef toe, als je schaken als sport gaat bestempelen, dan is er niets dat u belet dat ook te doen voor het oplossen van kruiswoordraadsels.

Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport.

we moeten ons ook wel ni nog belachelijker maken in de rest van de wereld hé

overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ...

Pin en Puk 4 juni 2013 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6664806)
we moeten ons ook wel ni nog belachelijker maken in de rest van de wereld hé

overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ...

Men spreekt van sport en zeker van topsport als deze MINSTENS zijn erkend als een Olympische sport.

Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke)
Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties.
Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten
- Atletiek
- zwemmen
- Turnen
In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau )

Nyquist 4 juni 2013 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664819)
Men spreekt van sport en zeker van topsport als deze MINSTENS zijn erkend als een Olympische sport.

Schaak is erkend als sport door het IOC.

Modjo 4 juni 2013 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 6664825)

Schaakmat!

Pin en Puk 4 juni 2013 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 6664825)

Dit is de 1* maal dat ik dit hoor
Waarom zijn er dan geen competities op de Olympische spelen ?

Trouwens hier staan alle erkende Olympische sporten (Geen schaken)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_sport

HRobin 4 juni 2013 10:53

Dus omdat het geen Olympische Sport is, is schaken geen sport?

SCHAKEN & IOC

Citaat:

Chess is recognized as a sport by the International Olympic Committee (IOC); since June 1999 FIDE has been the recognized International Sports Federation. As a member of the IOC, FIDE adheres to its rules, including, controversially, a requirement for doping tests. The prospects of chess becoming an Olympic sporting event at some future date remain unclear. The use of the name "Chess Olympiad" for FIDE's team championship is of historical origin and implies no connection with the Olympic Games.
EDIT: Voormalige Olympische sporten

Rugby & Honkbal zijn geen sporten meer?

De schoofzak 4 juni 2013 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664819)

Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke)
Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties.
Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten
- Atletiek
- zwemmen
- Turnen
In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau )

Volgens mij is veldrijden (nog) niet erkend door het ioc. (en wie zou een voorstel daartoe tegenhouden ... wie zou zo'n typisch Vlaamse sport stokken in de wielen willen steken ...)

Maar dit terzijde.

Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden.
Om een bepaalde reden.
Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport.

Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate.

Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten.

Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ?

.

Anna List 4 juni 2013 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6664881)
Volgens mij is veldrijden (nog) niet erkend door het ioc. (en wie zou een voorstel daartoe tegenhouden ... wie zou zo'n typisch Vlaamse sport stokken in de wielen willen steken ...)

Maar dit terzijde.

Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden.
Om een bepaalde reden.
Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport.

Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate.

Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten.

Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ?

.

net omdat het te regionaal is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be