![]() |
Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport
Moet de politiek het schaken erkennen en subsidiëren als sport ?
Of als cultuur ? titel: Schaakmat! Raad van State erkent schaken niet als sport link: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130604_00609803 Citaat:
|
Mijn inziens is dit een concentratiesport net zoals bv. snooker of liggend schieten van 50 meter.
|
Van snooker en liggend schieten zouden we nog kunnen zeggen dat het valt onder fysieke behendigheid.
Behendigheidssporten dus. Maar kruiswoordraadsels, dammen, schaken, kleurenwiezen, monopolie en ganzenbord ... . |
Misschien overschakelen naar Schaakboksen ?
|
dit belooft ... het niveau van de Franstalige kamer vd Raad v State ...
zal wel weer een hoogtempel van kwalitatieve benoemingen blijken ... |
Dan kunnen ze lekker doping gebruiken.
|
Och, als je de definitie van sport maar breed genoeg neemt kun je zowat alles wat een inspanning vraagt eronder schuiven.
Schaken interesseert mij geweldig, maar eerlijk gezegd, ik heb dat nooit als een sport aangevoeld. Wél als een soort "ontspannende mentale inspanning". Maar om het etiket "sport" op een menselijke activiteit te kleven moet er, naar mijn gevoel, toch wel meer fysieke inspanning bij te pas komen. Nu weet ik wel dat, om een schaakpartij tot een goed eind te brengen, je er beter voor zorgt dat je lichamelijk in goede conditie bent. Maar dat is voor zowat elke menselijke activiteit het geval. Hoe meer een competitie-activiteit steunt op het fysieke aspect, hoe meer het gefundeerd aanspraak kan maken op de term "sport". Maar je hoeft het met mij niet eens te zijn hoor ... |
Citaat:
Ik zou het als denksport herkennen. Schaken is één van de populairste denksporten met uitgebreidde toernooien en zelf WK's. http://nl.wikipedia.org/wiki/Denksport |
Citaat:
Behalve één ! De allerlaatste namelijk. . |
Citaat:
|
bij sport lijkt mij in elk geval veel logischer dan bij cultuur ...
|
Citaat:
Als je "sport" veeleer gaat definiëren als "elke competitie-activiteit", dan is schaken natuurlijk een sport. |
Citaat:
overal (zeker in grote naties) is schaken (top)sport ... |
Citaat:
Hiermede wil ik niet zeggen dat een topschaker geen uitzonderlijke prestatie levert ( geestelijke) Maar onder sport verstaat men het presteren van fysieke prestaties. Indien men deze dan nog in categorieen gaat klasseren heb je aan de top 3 sporten - Atletiek - zwemmen - Turnen In deze 3 sporten kan men enkel uitblinken indien moeder natuur je het nodige meer heeft gegeven als aan een normaal mens ( toch op topsport niveau ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zijn er dan geen competities op de Olympische spelen ? Trouwens hier staan alle erkende Olympische sporten (Geen schaken) http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_sport |
Dus omdat het geen Olympische Sport is, is schaken geen sport?
SCHAKEN & IOC Citaat:
Rugby & Honkbal zijn geen sporten meer? |
Citaat:
Maar dit terzijde. Men heeft indertijd het begrip "denksport" uitgevonden. Om een bepaalde reden. Het betreft namelijk net iets anders dan een gewone sport. Het was een leuk bedenksel, dat de ego's van de schakers streelde ... maar het blijft een tegenstrijdigheid in zekere mate. Hoe zeer ik (goede) schakers ook bewonder omwille van hun geestelijke kwaliteiten. Edit: Tip: welke zijn de vertalingen in het Frans, Engels .. van het begrip denksport ? . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be