Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Uw mening aub !!!!!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187219)

Pin en Puk 4 juni 2013 09:28

Uw mening aub !!!!!!!
 
Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub
Bedankt
P&P

Ik plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.

We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.

Hierbij onze antwoorden.


1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs. Elk kind moet de kans krijgen om zijn talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen. Elk talent is nodig voor onze toekomstige welvaart.

Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.

2. Wat houdt die hervorming in?

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.

3. Zal mijn kind nog Latijn kunnen volgen?

Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.

4. Zal het ASO nog blijven bestaan?

De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven gewoon bestaan, we verrijken en actualiseren ze alleen. Richtingen bereiden ofwel voor op verder studeren, ofwel op werken. De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven de leerlingen voorbereiden op verdere studies, zoals dat nu het geval is.

5. Wat gebeurt er met TSO, BSO en KSO?

De tussenschotten tussen ASO aan de ene kant en TSO, BSO en KSO aan de andere kant werken stigmatiserend en brengen onterecht een hiërarchie in ons onderwijs. Teveel jongeren kiezen voor het ASO terwijl ze andere talenten hebben. TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.

6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.

7. Gaan de sterkere leerlingen nu met hun vingers zitten draaien?

Nee, we dagen hen net nog meer uit. We leggen de lat hoger voor iedereen. Extra stof om zij die het aankunnen uit te dagen, extra begeleiding om zij die het nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Elke school garandeert beide.

8. Zal mijn kind nu gemakkelijker een job vinden?

De studierichtingen die jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt doen dat vandaag onvoldoende. Die moeten aangepast worden aan de realiteit van vandaag om de leerlingen echte kansen te geven op een goede job. Onze arbeidsmarkt smeekt om technisch geschoold personeel, tegelijkertijd zitten heel wat jongeren zonder werk. Door het aantal studierichtingen drastisch te verminderen, kunnen we de opleidingen die jongeren echt voorbereiden op een job of op verdere studies fors versterken. Zo komen de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt.

9. Wat met ongeruste leerkrachten?

Het is normaal dat leerkrachten ongerust zijn als ze niet weten wat op hen afkomt. Daarom is het nodig om snel te beslissen, om hen duidelijke en juiste informatie over het einddoel van de hervorming te kunnen geven. De leerkrachten worden nauw betrokken bij het in de praktijk brengen van de hervorming.

10. Wordt nu alles anders op 1 september?

We voeren de onderwijshervorming stap voor stap uit, samen met de scholen en de leerkrachten. Het is een werk van lange adem, maar we hebben geen tijd meer te verliezen. In 2020 moet de eerste leerling in het hervormde secundair onderwijs afstuderen.

11. Bestaat dit systeem al? En werkt het?

In Vlaanderen organiseren sommige scholen zich al op deze manier. Het Leonardo Lyceum in Antwerpen, het Sint-Claracollege in Arendonk, de scholengemeenschap Harlindis-Relindis in Maaseik, de scholengroep Sint-Rembert in Torhout,… werken op deze manier en kunnen mooie resultaten voorleggen.

In het buitenland zijn landen als Canada en Finland inspirerende voorbeelden voor onze onderwijshervorming.

12. Hebben we geen lessen getrokken uit de VSO-hervorming?

We hebben geleerd uit de mislukking van het VSO. Die hervorming was te vrijblijvend, ze had meer weg van een experiment. Een hervorming moet over het hele secundair onderwijs gaan, en niet alleen focussen op bepaalde richtingen of domeinen. De onderwijshervorming die we nu willen doorvoeren, is weldoordacht en heeft een breed draagvlak.

13. Wie vraagt om deze hervorming?

XXX is ervan overtuigd dat iedereen beter wordt van deze hervorming, dat ze elk talent maximaal tot zijn recht laat komen. De onderwijskoepels vinden een hervorming een noodzaak. Het Vrij Onderwijs organiseerde bijvoorbeeld een studiedag met 1.100 leerkrachten, waarvan na afloop 93 procent zich positief uitsprak over de hervorming. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel, de spreekbuis van de leerlingen, schaart zich achter de hervorming. De SERV, met daarin de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties , en de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) formuleerden een positief advies. En ondernemerskoepel VOKA dringt vandaag nog aan op het belang van een hervorming voor de arbeidsmarkt van morgen.

Amon_Re 4 juni 2013 09:31

Ze mogen dit voorstel steken waar de zon niet schijnt. Vooral dit segment:

Citaat:

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.

Pin en Puk 4 juni 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6664771)
Ze mogen dit voorstel steken waar de zon niet schijnt. Vooral dit segment:

Mag ik ook vragen waarom ?
Ik plaats deze vraag om enkele studenten te helpen zodat zij een breed publiek kunnen benaderen.

Amon_Re 4 juni 2013 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664793)
Mag ik ook vragen waarom ?
Ik plaats deze vraag om enkele studenten te helpen zodat zij een breed publiek kunnen benaderen.

Omdat zoiets gewoon compleet krankzinnig is. Je gaat gaat meer vakken geven in evenveel tijd met als gevolg dat ofwel de moeilijkheidsgraad stijgt ofwel de kwaliteit daalt. Bij beide situaties creëer je meer schoolmoeheid.

Pin en Puk 4 juni 2013 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6664805)
Omdat zoiets gewoon compleet krankzinnig is. Je gaat gaat meer vakken geven in evenveel tijd met als gevolg dat ofwel de moeilijkheidsgraad stijgt ofwel de kwaliteit daalt. Bij beide situaties creëer je meer schoolmoeheid.

Yep
Hier zit een duidelijke waarheid in
Bedankt

demonen 4 juni 2013 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664765)
We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken.

Op 12 jarige leeftijd zie je toch duidelijk of iemand sterk is in wiskunde, talen, ...
Ik blijf erbij dat 1 miljoen nieuwkomers op 10 jaar tijd het algemeen niveau drastisch omlaag haalt (door taalachterstand). Hierdoor krijg je bij "goede" leerlingen ook een demotivatie (geen prikkels). Gevolg : fantastisch veel zittenblijvers en een enorme kost.
De linkse "hervormingen" doen niks aan de oorzaak maar willen de gevolgen verdoezelen.

lombas 4 juni 2013 10:16

School gedaan op 16, dan keuze voor universiteit/hogeschool, hogere beroepsopleiding (specialisatie) of het gewone werkleven.

Weg met al dat gezever.

andev 4 juni 2013 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664765)
Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub
Bedankt
P&P

Ik plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.

We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.

Hierbij onze antwoorden.


1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs. Elk kind moet de kans krijgen om zijn talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen. Elk talent is nodig voor onze toekomstige welvaart.

Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.

2. Wat houdt die hervorming in?

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken. We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.

3. Zal mijn kind nog Latijn kunnen volgen?

Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.

4. Zal het ASO nog blijven bestaan?

De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven gewoon bestaan, we verrijken en actualiseren ze alleen. Richtingen bereiden ofwel voor op verder studeren, ofwel op werken. De richtingen die vandaag worden aangeboden in het ASO blijven de leerlingen voorbereiden op verdere studies, zoals dat nu het geval is.

5. Wat gebeurt er met TSO, BSO en KSO?

De tussenschotten tussen ASO aan de ene kant en TSO, BSO en KSO aan de andere kant werken stigmatiserend en brengen onterecht een hiërarchie in ons onderwijs. Teveel jongeren kiezen voor het ASO terwijl ze andere talenten hebben. TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.

6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.

7. Gaan de sterkere leerlingen nu met hun vingers zitten draaien?

Nee, we dagen hen net nog meer uit. We leggen de lat hoger voor iedereen. Extra stof om zij die het aankunnen uit te dagen, extra begeleiding om zij die het nodig hebben een duwtje in de rug te geven. Elke school garandeert beide.

8. Zal mijn kind nu gemakkelijker een job vinden?

De studierichtingen die jongeren voorbereiden op de arbeidsmarkt doen dat vandaag onvoldoende. Die moeten aangepast worden aan de realiteit van vandaag om de leerlingen echte kansen te geven op een goede job. Onze arbeidsmarkt smeekt om technisch geschoold personeel, tegelijkertijd zitten heel wat jongeren zonder werk. Door het aantal studierichtingen drastisch te verminderen, kunnen we de opleidingen die jongeren echt voorbereiden op een job of op verdere studies fors versterken. Zo komen de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt.

9. Wat met ongeruste leerkrachten?

Het is normaal dat leerkrachten ongerust zijn als ze niet weten wat op hen afkomt. Daarom is het nodig om snel te beslissen, om hen duidelijke en juiste informatie over het einddoel van de hervorming te kunnen geven. De leerkrachten worden nauw betrokken bij het in de praktijk brengen van de hervorming.

10. Wordt nu alles anders op 1 september?

We voeren de onderwijshervorming stap voor stap uit, samen met de scholen en de leerkrachten. Het is een werk van lange adem, maar we hebben geen tijd meer te verliezen. In 2020 moet de eerste leerling in het hervormde secundair onderwijs afstuderen.

11. Bestaat dit systeem al? En werkt het?

In Vlaanderen organiseren sommige scholen zich al op deze manier. Het Leonardo Lyceum in Antwerpen, het Sint-Claracollege in Arendonk, de scholengemeenschap Harlindis-Relindis in Maaseik, de scholengroep Sint-Rembert in Torhout,… werken op deze manier en kunnen mooie resultaten voorleggen.

In het buitenland zijn landen als Canada en Finland inspirerende voorbeelden voor onze onderwijshervorming.

12. Hebben we geen lessen getrokken uit de VSO-hervorming?

We hebben geleerd uit de mislukking van het VSO. Die hervorming was te vrijblijvend, ze had meer weg van een experiment. Een hervorming moet over het hele secundair onderwijs gaan, en niet alleen focussen op bepaalde richtingen of domeinen. De onderwijshervorming die we nu willen doorvoeren, is weldoordacht en heeft een breed draagvlak.

13. Wie vraagt om deze hervorming?

XXX is ervan overtuigd dat iedereen beter wordt van deze hervorming, dat ze elk talent maximaal tot zijn recht laat komen. De onderwijskoepels vinden een hervorming een noodzaak. Het Vrij Onderwijs organiseerde bijvoorbeeld een studiedag met 1.100 leerkrachten, waarvan na afloop 93 procent zich positief uitsprak over de hervorming. Ook de Vlaamse Scholierenkoepel, de spreekbuis van de leerlingen, schaart zich achter de hervorming. De SERV, met daarin de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties , en de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) formuleerden een positief advies. En ondernemerskoepel VOKA dringt vandaag nog aan op het belang van een hervorming voor de arbeidsmarkt van morgen.

Gewoon een collectie onbruikbare prietpraat!
En hebben ze al de vele extra leerkrachten gevonden die nodig zullen zijn voor al die zogezegde vormen van extra begeleiding genre "de slimsten krijgen extra les om uit te diepen" en de zwaksten krijgen extra bijlessen om de rest bij te benen? En hebben ze al extra uren voorzien om al die zogezegde extra's in onder te stoppen? En hoeveel zal dat kosten voor scholen die nu al onvoldoende geld krijgen om hun verwarming fatsoenlijk te laten draaien? Enz enz enz
Hetzelfde geleuter dat destijds rond het VSO werd verkocht dat de wereld ging veranderen...
Maar toen waren er ook lieden die het hoe dan ook gingen opdringen, verplichten, uitvoeren enz en daar uren en dagen konden over zeveren.

De schoofzak 4 juni 2013 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664765)
Gelieve uw mening/opmerkingen hierover te maken aub

...
1. Waarom is deze hervorming nodig? Doet ons onderwijs het dan niet goed?


...

Pin en Pukske, ge zijt een vetzakske;

Ik vermoedde al iets bij het lezen van 'jouw' tekst.
Dus nam ik één zinnetje (dat zinnetje dat ik liet staan in de quote, in zijn geheel ) en plaatste het op het google zoekmachientje.

En de eerste hit was al bingo.

Foei manneke. Ge moet leren je spelletjes eerlijker spelen.

.

Vito 4 juni 2013 11:28

Ik kom ook uit bij SP.a.

Pin en Puk 4 juni 2013 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6664922)
Ik kom ook uit bij SP.a.

Dit is ook zo, het staat zelfs boven in de text.
Waarom mogen studenten dit dan niet checken ?
Zij zijn dan nog van het NSVO
Loemperikken

Het Verzet 4 juni 2013 11:38

Ons onderwijs is zowat het enige waarin we onze buurlanden overtreffen. Aub heren politici, blijf er met uw fikken af.

Pin en Puk 4 juni 2013 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6664865)
Pin en Pukske, ge zijt een vetzakske;

Ik vermoedde al iets bij het lezen van 'jouw' tekst.
Dus nam ik één zinnetje (dat zinnetje dat ik liet staan in de quote, in zijn geheel ) en plaatste het op het google zoekmachientje.

En de eerste hit was al bingo.

Foei manneke. Ge moet leren je spelletjes eerlijker spelen.

.

Schoofzakske
Nu zie je goed dat je een boereke bent
Het staat zelfs bovenaan in de text dat het van SPA komt
Maar ja, boerke Schoofzak wil steeds het warm water uitvinden.
Hoe kan je je nu zo belachelijk maken
Het staat in de text BOEREKNUPPEL

De schoofzak 4 juni 2013 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664932)
Dit is ook zo, het staat zelfs boven in de text.
Waarom mogen studenten dit dan niet checken ?
Zij zijn dan nog van het NSVO
Loemperikken

Kunt u even situeren in de openingspost waar staat dat die tekst propagandamateriaal is van de sossen?

Ik wil me best verontschuldigen en het volgende rondje betalen. Dat mag zelfs de poes zijn bij de koffie.

.

Klojo eerste klas 4 juni 2013 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664939)
Schoofzakske
Nu zie je goed dat je een boereke bent
Het staat zelfs bovenaan in de text dat het van SPA komt
Maar ja, boerke Schoofzak wil steeds het warm water uitvinden.
Hoe kan je je nu zo belachelijk maken
Het staat in de text BOEREKNUPPEL

"""""k plaats deze vraag op aanvraag van enkele studenten en welke zoveel mogelijk diverse mensen willen bereiken in onze maatschappij.
We merken dat er nog veel vragen zijn over de hervorming van het secundair onderwijs die op stapel staat. sp.a is ervan overtuigd dat die hervorming absoluut noodzakelijk is. Om ervoor te zorgen dat elk talent maximaal tot zijn recht komt, om te garanderen dat ons onderwijs aan de Europese top blijft. We hebben de voornaamste vragen opgelijst.
Hierbij onze antwoorden."""""
Zo geschreven laat deze tekst inderdaad vermoeden dat het van die studenten afkomstig is..... De verwijzing naar de spa kan ook opgevat worden als 'de sossen zeggen dat het een garantie is enz...', maar we (de studenten) hebben daarover de volgende vragen en antwoorden ineengestoken .....
Ik heb al veel keer ondervonden dat een tekst niet altijd weergeeft wat de schrijver bedoelt....hier dus ook niet....

Another Jack 4 juni 2013 12:03

Wat is de vraag?

Amon_Re 4 juni 2013 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6664977)
Wat is de vraag?

Wat is de gemiddelde snelheid van een ongeladen zwaluw

Athelas 4 juni 2013 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664765)

Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

veronderstellingen: het zijn foute keuzes die ervoor zorgen dat leerlingen geen diploma halen, geen andere factoren. Wat ivm de 85% die wel een diploma halen? Niets wijst erop dat die een diploma gehaald hebben dat het best aansluit bij hun interesses of talenten. Ongenuanceerde prietpraat noem ik dit.

Citaat:

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken. Alleen eersteklasse-onderwijs.
Ben ik het mee eens. Loodgieters, electriciens, bakkers, slagers, houtbewerkers en weet ik veel wat nog, zijn nodig in de maatschappij. Maar maak dat eens wijs aan de ouders van een kind. Zeg eens dat hun zoon/dochter beter loodgieter kan worden dan dokter/advocaat...

Citaat:

We zorgen voor een zachte overgang van het basisonderwijs naar het secundair. We dwingen jongeren niet langer om al op 12 jaar een onherroepelijke studiekeuze te maken.
Onherroepelijke keuze op 12 jaar? Zijn we aan het lachen ofwa? Hoeveel kinderen veranderen na hun 1e jaar niet van richting?

Citaat:

We maken een brede eerste graad waarin kinderen kennis maken met een bijzonder breed pakket aan vakken –met onder andere economie, cultuur en techniek – naast de vakken die kinderen nu al krijgen op school. Dat pakket wordt aangevuld met vorming op maat: wie ergens heel erg goed in is, kan zich daar verder in bekwamen en wie nood heeft aan extra begeleiding, krijgt ondersteuning. Wiskundeknobbels kunnen extra uren wiskunde volgen, technische knobbels kunnen zich extra bekwamen in techniek. Twee jaar later, op 14 jaar, kunnen de jongeren dan een keuze maken die het best aansluit op hun talent en hun interesse.
Lijkt interessant maar ik wil nog wel eens een lessenplan zien dat dit in realiteit kan omzetten.

Citaat:

TSO, BSO en KSO blijven voor velen de lelijke eendjes en zijn te vaak een negatieve keuze geworden. Een keuze op basis van waar een kind niét goed in is, een traject dat vreet aan het zelfvertrouwen van kinderen.
Doe daar dan iets aan ipv gans het systeem te hervormen? Schaf de mogelijkheid af op perk ze in om van één richting naar hetzelfde of volgend jaar van de andere te springen? Door dit toe te laten met B attesten zeg je zelf dat het minder waardig is want anders zou je niet kunnen overgaan.


Citaat:

6. Gaan alle kinderen nu samen in de klas zitten?

Neen, dat niet. Maar scholen zullen zich in de toekomst vaker organiseren volgens studiedomeinen: techniek en wetenschap, taal en cultuur, economie en organisatie,… Verschillende studierichtingen worden in elk domein aangeboden, van theoretische naar praktische richtingen en omgekeerd. Kinderen kunnen in tegenstelling tot vandaag vlot schakelen van de ene naar de andere richting, binnen hetzelfde domein.
Vind ik een goed idee. Mensen die theorie leren kunnen wat van praktijk mensen leren en omgekeerd.

Gamla 4 juni 2013 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6664994)
Wat is de gemiddelde snelheid van een ongeladen zwaluw

:-D

Koenraad Noël 4 juni 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 6664765)
Kinderen moeten op 12 jaar een studiekeuze maken die hun verdere schoolloopbaan vaak al in een definitieve plooi legt. Dat is voor veel leerlingen te vroeg om een gemotiveerde keuze te maken die het best aansluit bij hun talenten en interesses. Foute keuzes zorgen ervoor dat één op acht jongeren ons onderwijs verlaat zonder diploma. Een massale verspilling van talent die onze samenleving zich niet kan permitteren.

Betere begeleiding in het lager is véél goedkoper én effectiever.

Citaat:

Ons onderwijs is hiërarchisch georganiseerd. Hoewel onze economie smeekt om bijvoorbeeld technisch geschoold personeel beschouwt onze maatschappij technische richtingen nog altijd als tweede keuze. We moeten zorgen dat alle richtingen evenwaardig worden, of ze jongeren nu voorbereiden op verder studeren of te gaan werken.
Daarvoor moeten de scholen niet massaal 'hervormd' worden.

Citaat:

Ons onderwijs hoort bij de Europese top, maar er rinkelen een paar alarmbellen. Op internationale vergelijkende tests gaan onze leerlingen achteruit, terwijl landen die hun onderwijs hervormen beter scoren. Als we onze koppositie willen houden, moeten we nu hervormen.
En naar die tests wordt niet verwezen.

Citaat:

Absoluut. Scholen zullen vanaf 12 jaar Latijn aanbieden. Leerlingen die graag Latijn leren, kunnen dat opnemen in hun keuzepakket.
:rofl:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be