Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het eenheidsstatuut (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187343)

fox 6 juni 2013 12:47

Het eenheidsstatuut

Deze middag toen ik iets ging eten, zag ik veel rode en groene Tshirts. Juist, het was weer zover. Een betoging. Op veel van die tshirts stond "1 STATUUT".

Ik stond versteld. Willen de vakbonden nu echt 1 statuut voor iedereen. Ik dacht eigenlijk altijd dat die naar 2 statuten wilden, maar blijkbaar zat ik daar fout. Bij deze ben ik het voor 1 keer eens met de vakbonden. 1 statuut, ik ben pro!

Wie is er tegen en waarom?

stuyckp 6 juni 2013 12:55

Ik ben ook voor. Iedereen dezelfde rechten als de statutaire ambtenaar.

DucDEnghien 6 juni 2013 12:58

Pro. Eén statuut, gelijkgesteld aan die van de arbeiders.

Supe®Staaf 6 juni 2013 13:00

Voor mijn part bestaan er zoveel statuten als er werknemers zijn.
Leve de vrije overeenkomst.

Effect 6 juni 2013 13:01

Geen statuut, afschaffing CAO en de raad van tien. Loon bedissel ik liefst met mijn werkgever zelf.

Skobelev 6 juni 2013 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6667597)

Over de bedienden en kaders hun lijk. :roll:

fox 6 juni 2013 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 6667606)
Over de bedienden en kaders hun lijk. :roll:

Ook de ambtenaren zullen dat niet leuk vinden. Ik blijf het eigenlijk bizar vinden dat de bonden voor een eenheidsstatuut zijn. Wat vinden de ambtenaren daar eigenlijk van?

fox 6 juni 2013 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6667597)

Een werkloos plebejertje als jij heeft eigenlijk niets te vinden.

stuyckp 6 juni 2013 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6667600)
Geen statuut, afschaffing CAO en de raad van tien. Loon bedissel ik liefst met mijn werkgever zelf.

Uw loon bedissel je al op die manier.

Amon_Re 6 juni 2013 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6667593)
Ik ben ook voor. Iedereen dezelfde rechten als de statutaire ambtenaar.

:D

fox 6 juni 2013 13:18

Citaat:

Dat doe ik nu al en dat zal in de toekomst ook zo zijn. Bedrijven beslissen zelf welke functies al dan niet onder een barema vallen. De mijne valt niet onder een barema, dus ze doen maar. Het lijkt me zo te zijn dat alleen de ambtenaren zullen verliezen bij een eenheidsstatuut. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat vakbonden zo hameren op 1 statuut.

Amon_Re 6 juni 2013 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6667620)
Dat doe ik nu al en dat zal in de toekomst ook zo zijn. Bedrijven beslissen zelf welke functies al dan niet onder een barema vallen. De mijne valt niet onder een barema, dus ze doen maar. Het lijkt me zo te zijn dat alleen de ambtenaren zullen verliezen bij een eenheidsstatuut. Daarom blijf ik het vreemd vinden dat vakbonden zo hameren op 1 statuut.

Ze hebben dit nog niet verteld aan de ambtenaren.... Shht

Xenophon 6 juni 2013 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6667620)

Misschien zal het duidelijker worden na de volgende verkiezing, als de vakbond tegen de arbeiders zegt, "we hebben goed geprobeerd mannen, maar het gaat niet nu, en blijf zeker traditio stemmen zodat we het na de volgende kiezing nog eens kunnen proberen."

8Ѭ8 6 juni 2013 13:32

Citaat:

Dan moet je achteraf ook niet komen janken, wanneer de 'oh zo joviale' baas opeens zijn spreekwoordelijke kak begint in te trekken. Zo lopen er ook ongeveer 50% rond hoor. Da's pure basispsychologie. Dat "bedisselen" ... Heb je er ooit al eens aan gedacht, dat de baas wel eens de baas zou kunnen zijn, omdat ... hij kampioen is in het "bedisselen"?

Ik begrijp uw frustratie. Het syteem werkt niet, het is een lege doos als puntje bij paaltje komt. De wettelijke kaders en de echte steun zijn ver zoek. Iedereen weet, dat wanneer er stront aan de knikker hangt, niemand binnen de vakbond zich zal durven roeren om een enkeling of zelfs 1 dienst te beschermen.

Supe®Staaf 6 juni 2013 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 8Ѭ8 (Bericht 6667637)
Dan moet je achteraf ook niet komen janken, wanneer de 'oh zo joviale' baas opeens zijn spreekwoordelijke kak begint in te trekken. Zo lopen er ook ongeveer 50% rond hoor. Da's pure basispsychologie. Dat "bedisselen" ... Heb je er ooit al eens aan gedacht, dat de baas wel eens de baas zou kunnen zijn, omdat ... hij kampioen is in het "bedisselen"?

Dat risico loop je evengoed bij een overheidsbaan.
Een statuut is een vod papier.

Glenneke 6 juni 2013 13:41

IK had altijd de indruk dat het een eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden was. dat de ambtenaren daar buiten stonden

iedereen is voor maar vakbonden en werkgevers hebben beide een ander idee van hoe dat statuut er dan moet gaan uitzien.

Vrijheideerst 6 juni 2013 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke (Bericht 6667650)
IK had altijd de indruk dat het een eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden was. dat de ambtenaren daar buiten stonden

iedereen is voor maar vakbonden en werkgevers hebben beide een ander idee van hoe dat statuut er dan moet gaan uitzien.

En ik had altijd de indruk dat de bonden hier vroeger nooit iets over zeiden. Het zijn toch juist zij die dat hele belachelijke onderscheid tussen arbeider en bediende in stand hielden?

gertc 6 juni 2013 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6667677)
En ik had altijd de indruk dat de bonden hier vroeger nooit iets over zeiden. Het zijn toch juist zij die dat hele belachelijke onderscheid tussen arbeider en bediende in stand hielden?

Nee, het is zoals Glenneke zei: iedereen, ook vakbonden en werkgevers, wilt 1 statuut voor arbeiders en bedienden, al decennia. Alleen hoe dat ene statuut er dan uit moet zien, dat is al even lang een dovemansgesprek.

DucDEnghien 6 juni 2013 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6667609)
Een werkloos plebejertje als jij heeft eigenlijk niets te vinden.

Bakkes houden.

Vrijheideerst 6 juni 2013 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6667736)
Nee, het is zoals Glenneke zei: iedereen, ook vakbonden en werkgevers, wilt 1 statuut voor arbeiders en bedienden, al decennia. Alleen hoe dat ene statuut er dan uit moet zien, dat is al even lang een dovemansgesprek.

Waarom werd er dan niet vroeger betoogd en gedreigd door de bonden? Nu met een deadline in zicht halen ze nog eens alles uit de kast... geloofwaardig is dat allemaal toch niet. :magniet:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be