![]() |
Zijn schlagers een "niche muziek"?
Het is alvast wat Dirk Somers, radio-presentator op Radio 2, vindt. De man lijkt me echt bekrompen en ik begrijp totaal de reacties van de Vlaamse artiesten in kwestie.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...6_Radio2Boycot |
"""Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt."""
Aangezien Nederlandstalige schlagermuziek door een beperkte groep wordt gesmaakt, is dit inderdaad 'nichemuziek'. Maar dan is elke soort Nederlandstalige muziek ook 'nichemuziek'......en dan had ik graag van deze man vernomen waar ergens het 'verschil' zit om de schlagermuziek wel en andere soorten niet in het verdomhoekje te duwen ? |
Als schlagermuziek tot een niche markt behoort, dan geldt dit evengoed voor Belgische metal, hiphop, jazz en country.
|
Ik hou niet van schlager // smartlapperij !!
|
Soms wel.
|
Citaat:
Binnen de Nederlandstalige muziek maken schlagers nog geen 6 % uit van het totale aandeel. De hoogst genioteerde schlagerplaat in de Nederlandstalige muziek komt niet verder dan een 30e plaats 30e Frans Duijts - Jij denkt maar dat je alles mag van mij 6.949.462 views |
Citaat:
|
Citaat:
die het bejaardentehuis niet hoeft te verlaten. |
Citaat:
|
Citaat:
Schlagerhits ? Bijv. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Bauer |
Citaat:
|
Citaat:
Of bepaalde muziek populair is of niet bepaalt namelijk nog altijd de consument (jij en ik dus), niet de radio, niet Meneer Somers en niet de platenmaatschappijen. Zo simpel is het. Citaat:
Vlaamse schlagers trekken een beperkt publiek in omvang. De cijfers zijn daar duidelijk over. Bij de 1000 populairste platen zit 1 Vlaamse schlager. Udo! 652e Udo - Ik mis je zo 953.735 views Hollandse schlagermuziek doet het wat beter (ook relatief), maar ook dat is een niche. De leeftijdsspreidingsstatistieken van joetoep laten verder zien dat schlagers vooral populair zijn bij ouderen (55+) en jongeren (-28). Breder dan alleen senioren dus. Citaat:
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het begin jaren 70 misschien wel het populairste genre was. Maar nu gaat het om het nu. |
Citaat:
Los daarvan stel ik me ernstige vragen bij sommige absurd hoge views - wie controleert dat ? Wel weet ik dat hoe hoger het aantal views is, hoe aantrekkelijk het bijhorende clipje is voor adverteerders en hoe meer YouTube mag aanrekenen voor de bijhorende reclame... Tot slot zijn er heel veel oudere mensen die geen pc hebben, niet met internet kunnen werken of slechts sporadisch toegang hebben tot het internet maar die tegelijkertijd wel gek zijn van schlagers. Zij kunnen m.a.w. onmogelijk meegeteld worden, ook al zijn ze met velen. |
Eerste vraag: wat is er verkeerd aan een nicheproduct?
|
Citaat:
Kennelijk ken je de definitie van consument niet Citaat:
Logisch, want youtube moet geld betalen aan de artiesten per klik. Geld wat ze weer terug verdienen bij adverteerders. Citaat:
Je zou ook denken dat Vlaanderen een radiostation reserveert voor deze niche. Het betreft namelijk de eigen taal. |
Citaat:
Als er 1 miljoen mensen naar de finale van de radio 2 classics top 1000 luisteren, betekent dat er 1 miljoen mensen naar De Roos van An Christy hebben geluisterd. Waarom die niet bij de Youtube kliks wordt geteld, is mij een raadsel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be