Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Zijn schlagers een "niche muziek"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187399)

Everytime 8 juni 2013 16:56

Zijn schlagers een "niche muziek"?

Het is alvast wat Dirk Somers, radio-presentator op Radio 2, vindt. De man lijkt me echt bekrompen en ik begrijp totaal de reacties van de Vlaamse artiesten in kwestie.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...6_Radio2Boycot

Klojo eerste klas 8 juni 2013 18:08

"""Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt."""
Aangezien Nederlandstalige schlagermuziek door een beperkte groep wordt gesmaakt, is dit inderdaad 'nichemuziek'.
Maar dan is elke soort Nederlandstalige muziek ook 'nichemuziek'......en dan had ik graag van deze man vernomen waar ergens het 'verschil' zit om de schlagermuziek wel en andere soorten niet in het verdomhoekje te duwen ?

kiko 8 juni 2013 21:10

Als schlagermuziek tot een niche markt behoort, dan geldt dit evengoed voor Belgische metal, hiphop, jazz en country.

cookie monster 9 juni 2013 01:10

Ik hou niet van schlager // smartlapperij !!

Derk de Tweede 9 juni 2013 09:15

Soms wel.

Eberhard Leclerc 9 juni 2013 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6670119)
Zijn schlagers een "niche muziek"?

Jazeker.

Binnen de Nederlandstalige muziek maken schlagers nog geen 6 % uit van het totale aandeel.

De hoogst genioteerde schlagerplaat in de Nederlandstalige muziek komt niet verder dan een 30e plaats

30e Frans Duijts - Jij denkt maar dat je alles mag van mij 6.949.462 views

Everytime 9 juni 2013 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6670907)
Jazeker.

Binnen de Nederlandstalige muziek maken schlagers nog geen 6 % uit van het totale aandeel.

De hoogst genioteerde schlagerplaat in de Nederlandstalige muziek komt niet verder dan een 30e plaats

Nog bezig met uw "Youtubekes"..............Helemaal niet representatief voor de realiteit...................

koe de poing 9 juni 2013 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6670119)
Het is alvast wat Dirk Somers, radio-presentator op Radio 2, vindt. De man lijkt me echt bekrompen en ik begrijp totaal de reacties van de Vlaamse artiesten in kwestie.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...6_Radio2Boycot

het is een niche.
die het bejaardentehuis niet hoeft te verlaten.

Everytime 9 juni 2013 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 6671052)
het is een niche.
die het bejaardentehuis niet hoeft te verlaten.

Dat zijn juist vooroordelen. Vlaamse schlagerzanger Christoff - die trouwens bij Radio 2 werkt - zei dat Somers en de andere beleidsmensen van Radio 2 in hun ivoren toren leven en dat ze helemaal niet weten wat er in Vlaanderen leeft. Christoff heeft met zus Lindsay, met al de Steeno, Kaëll, Vally en compagnie genoeg in "Schlagerfestivals" opgetreden, om te weten dat er geen "niche" is maar dat het publiek voor zo'n muziek veel breder dan alleen de senioren is.

Klojo eerste klas 9 juni 2013 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6670907)
Jazeker.

Misschien eens in je koppeke opslaan dat er voor Youtube ook al muziek was ? :roll:
Schlagerhits ? Bijv. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Bauer

Everytime 9 juni 2013 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6671070)
Misschien eens in je koppeke opslaan dat er voor Youtube ook al muziek was ? :roll:
Schlagerhits ? Bijv. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Bauer

Ik haat Bauer's muziek maar de man is wel een professioneel in het genre. Het is zelfs ergens "een bedrijf op zich". Maar ja, de man komt ook uit Nederland................

Eberhard Leclerc 9 juni 2013 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6671050)
Nog bezig met uw "Youtubekes"..............Helemaal niet representatief voor de realiteit...................

Jazeker wel.

Of bepaalde muziek populair is of niet bepaalt namelijk nog altijd de consument (jij en ik dus), niet de radio, niet Meneer Somers en niet de platenmaatschappijen.

Zo simpel is het.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6671064)
Christoff heeft met zus Lindsay, met al de Steeno, Kaëll, Vally en compagnie genoeg in "Schlagerfestivals" opgetreden, om te weten dat er geen "niche" is maar dat het publiek voor zo'n muziek veel breder dan alleen de senioren is.

In schlagerfestivals optreden , en dan wat brullen geeft geen statistische basis voor generale uitspraken.

Vlaamse schlagers trekken een beperkt publiek in omvang. De cijfers zijn daar duidelijk over. Bij de 1000 populairste platen zit 1 Vlaamse schlager. Udo!
652e Udo - Ik mis je zo 953.735 views
Hollandse schlagermuziek doet het wat beter (ook relatief), maar ook dat is een niche.
De leeftijdsspreidingsstatistieken van joetoep laten verder zien dat schlagers vooral populair zijn bij ouderen (55+) en jongeren (-28). Breder dan alleen senioren dus.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6671070)
Misschien eens in je koppeke opslaan dat er voor Youtube ook al muziek was ?

Absoluut.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat het begin jaren 70 misschien wel het populairste genre was.
Maar nu gaat het om het nu.

kiko 10 juni 2013 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6671542)
Jazeker wel.

Of bepaalde muziek populair is of niet bepaalt namelijk nog altijd de consument (jij en ik dus), niet de radio, niet Meneer Somers en niet de platenmaatschappijen.

Zo simpel is het.

Spijtig dat iemand die een YouTube filmpje bekijkt géén consument is. Daar gaat je redenering.

Los daarvan stel ik me ernstige vragen bij sommige absurd hoge views - wie controleert dat ? Wel weet ik dat hoe hoger het aantal views is, hoe aantrekkelijk het bijhorende clipje is voor adverteerders en hoe meer YouTube mag aanrekenen voor de bijhorende reclame...

Tot slot zijn er heel veel oudere mensen die geen pc hebben, niet met internet kunnen werken of slechts sporadisch toegang hebben tot het internet maar die tegelijkertijd wel gek zijn van schlagers. Zij kunnen m.a.w. onmogelijk meegeteld worden, ook al zijn ze met velen.

Libro 10 juni 2013 17:03

Eerste vraag: wat is er verkeerd aan een nicheproduct?

Eberhard Leclerc 10 juni 2013 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6672224)
Spijtig dat iemand die een YouTube filmpje bekijkt géén consument is.

Jazeker wel.

Kennelijk ken je de definitie van consument niet

Citaat:

Los daarvan stel ik me ernstige vragen bij sommige absurd hoge views - wie controleert dat ?

Youtube (google dus) zelf.

Logisch, want youtube moet geld betalen aan de artiesten per klik. Geld wat ze weer terug verdienen bij adverteerders.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 6672250)
Eerste vraag: wat is er verkeerd aan een nicheproduct?

Helemaal niets.

Je zou ook denken dat Vlaanderen een radiostation reserveert voor deze niche. Het betreft namelijk de eigen taal.

vlijmscherp 11 juni 2013 07:14

Citaat:

Tot slot zijn er heel veel oudere mensen die geen pc hebben, niet met internet kunnen werken of slechts sporadisch toegang hebben tot het internet maar die tegelijkertijd wel gek zijn van schlagers. Zij kunnen m.a.w. onmogelijk meegeteld worden, ook al zijn ze met velen.

dat is iets wat de Youtube-diehards wel eens durven vergeten.

Als er 1 miljoen mensen naar de finale van de radio 2 classics top 1000 luisteren, betekent dat er 1 miljoen mensen naar De Roos van An Christy hebben geluisterd. Waarom die niet bij de Youtube kliks wordt geteld, is mij een raadsel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be