Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Dave Sinaret: N-VA "liberalisme" is middel, geen doel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187464)

ViveLaBelgique 10 juni 2013 22:03

Dave Sinaret: N-VA "liberalisme" is middel, geen doel.

http://www.lalibre.be/debats/opinion...-de-wever.html
Une Belgique �* droite, le rêve angoissé de De Wever

In 2007 was MR de s'lands grootste partij op het kartel N-VA/CD&V na. De MR had toen 23 zetels en de PS slechts 20. Toch wou het N-VA/CD&V kartel toen geen rechtse regering opstarten:

Citaat:

"Si mener une politique de droite avait été la fin en soi, la N-VA aurait dû suivre Didier Reynders, qui en phase avec le discours flamand de droite déclarait : "Le PS dans l’opposition, c’est déj�* une réforme de l’Etat en soi". Au contraire, elle a contribué �* affaiblir la droite francophone. Le MR n’a pas pu capitaliser sur sa victoire, tandis que le PS a pu se profiler comme le sauveur de la patrie : après six mois de tâtonnements infructueux, vint enfin un nouveau gouvernement."

ViveLaBelgique 10 juni 2013 22:18

Hetzelfde artikel in het Nederlands:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...De-Wever.dhtml

morte-vivante 10 juni 2013 22:33

Een rechts België, de angstdroom van Bart De Wever
OPINIE − 20/10/12, 09u06

vlijmscherp 11 juni 2013 07:27

N-VA is een middel, geen doel.

Bad Attila 11 juni 2013 08:32

Men heeft in 2007 inderdaad een historische kans laten liggen...

giserke 11 juni 2013 09:19

de potpissers zijn weer bezig zie ik.

Vrijheideerst 11 juni 2013 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6672941)
de potpissers zijn weer bezig zie ik.

Het is trouwens SinarDet... ;-)

vlijmscherp 11 juni 2013 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6672903)
Men heeft in 2007 inderdaad een historische kans laten liggen...

de analyse is juist. De N-VA is een partij die mensen verzamelt rond het communautaire, niet het socio-economische.
Nooit of te nimmer krijgt gelijk welke N-VA-voorzitter een regeerakkoord door het congres dat louter rond het socio-economische gaat en die niets of weinig over het communautaire spreekt.

ViveLaBelgique 11 juni 2013 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6672946)
de analyse is juist. De N-VA is een partij die mensen verzamelt rond het communautaire, niet het socio-economische.
Nooit of te nimmer krijgt gelijk welke N-VA-voorzitter een regeerakkoord door het congres dat louter rond het socio-economische gaat en die niets of weinig over het communautaire spreekt.

Blijkbaar heb jij het wreed moeilijk met het liberaal gezwans van de N-VA.

Bolsjewiek 11 juni 2013 17:31

De N-VA is een neoliberale part, absoluut. Het neoliberalisme is het economische luik van de partij, met een ethisch neoconservatief luik en uiteraard het separatisme op communautair vlak.
Een giftige cocktail, met andere woorden.

AnarchoChristophe 11 juni 2013 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673353)
De N-VA is een neoliberale part, absoluut. Het neoliberalisme is het economische luik van de partij, met een ethisch neoconservatief luik en uiteraard het separatisme op communautair vlak.

Ah ja? Waar waren de nationalistische equivalenten van kaviaarsossen, oftewel N-VA, ooit separatistisch?

Bolsjewiek 11 juni 2013 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6673358)
Ah ja? Waar waren de nationalistische equivalenten van kaviaarsossen, oftewel N-VA, ooit separatistisch?

U gaat toch niet ontkennen dat de N-VA nationalistisch is? Misschien niet zo nationalistisch als u, maar dat is niet moeilijk.

AnarchoChristophe 11 juni 2013 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673359)
U gaat toch niet ontkennen dat de N-VA nationalistisch is? Misschien niet zo nationalistisch als u, maar dat is niet moeilijk.

Dat slappe confederalisme met wat geklaag over taal is de aangelengde koffie van het nationalisme. Om nog te zwijgen van de EU-schoothond mentaliteit.

Ik ben geen nationalist in de betekenis die de N-VA of de meesten op dit forum daaraan geven.

Maar goed, dat is een andere discussie. U beweerde dat de N-VA separatistisch is. Wanneer was dat?

Bolsjewiek 11 juni 2013 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6673367)
Dat slappe confederalisme met wat geklaag over taal is de aangelengde koffie van het nationalisme. Om nog te zwijgen van de EU-schoothond mentaliteit.

Ik ben geen nationalist in de betekenis die de N-VA of de meesten op dit forum daaraan geven.

Maar goed, dat is een andere discussie. U beweerde dat de N-VA separatistisch is. Wanneer was dat?

De N-VA streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen. Op een andere manier dan pakweg het VB, maar het doel is gelijkaardig. Dat heet separatisme, mijn beste.

AnarchoChristophe 11 juni 2013 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673518)
De N-VA streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen.

Sinds wanneer? Dat zie ik niet op hun website.
De laatste die daar het woord "onafhankelijkheid" is zijn mond durfde nemen, werd vlug teruggefloten,zo ik mij herinner. Bourgoius met zijn "Jamaar mannen, dat was zo niet bedoeld he...".
Citaat:

Op een andere manier dan pakweg het VB, maar het doel is gelijkaardig.

Op geen enkele manier en het doel trekt er nog niet op. Een provincie-achtig confederaal België binnen het Glorieuze Gencentraliseerde Bankrijk Europa lijkt me niet bepaald het doel van VB.
Citaat:

Dat heet separatisme, mijn beste.

Dat heet slappe koffie. M.v.g. een separatist.

Bolsjewiek 11 juni 2013 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6673529)
Sinds wanneer? Dat zie ik niet op hun website.

Toch nog maar eens de website checken dan:

"(N-VA streeft naar) een Vlaanderen dat als onafhankelijke lidstaat van de Europese Unie zijn verantwoordelijkheid opneemt in de internationale samenwerking en solidariteit."

"onafhankelijke staat"... lijkt me vrij duidelijk.

AnarchoChristophe 11 juni 2013 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673536)
Toch nog maar eens de website checken dan:

"(N-VA streeft naar) een Vlaanderen dat als onafhankelijke lidstaat van de Europese Unie zijn verantwoordelijkheid opneemt in de internationale samenwerking en solidariteit."

"onafhankelijke staat"... lijkt me vrij duidelijk.

http://www.n-va.be/standpunten/staatshervorming

"Een echte Copernicaanse omwenteling moet de zaken in dit land omdraaien en de deelstaten alle bevoegdheden geven die relevant zijn om de grote uitdagingen van onze tijd doeltreffend aan te pakken. Op die manier worden we allemaal beter van een nieuwe confederale structuur."

Bolsjewiek 11 juni 2013 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6673541)
http://www.n-va.be/standpunten/staatshervorming

"Een echte Copernicaanse omwenteling moet de zaken in dit land omdraaien en de deelstaten alle bevoegdheden geven die relevant zijn om de grote uitdagingen van onze tijd doeltreffend aan te pakken. Op die manier worden we allemaal beter van een nieuwe confederale structuur."

Uiteraard. De N-VA maakt geen geheim van haar plan om het confederalisme te gebruiken als fase onderweg naar onafhankelijkheid. Hun partijprogramma stelt duidelijk dat onafhankelijkheid het doel is.

AnarchoChristophe 11 juni 2013 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673543)
Uiteraard. De N-VA maakt geen geheim van haar plan om het confederalisme te gebruiken als fase onderweg naar onafhankelijkheid. Hun partijprogramma stelt duidelijk dat onafhankelijkheid het doel is.

De N-VA is nogmaals het nationalistische of separatistische equivalent van een kaviaarsos of pensenliberaal. Als jij denkt dat er met N-VA onafhankelijkheid zit aan te komen, ben je goed gek.

Ook, je kan het moeilijk separatisme noemen als je pleit voor opname in een gecentraliseerde federale super-Staat (EU). 'Onafhankelijke' en 'lidstaat van de EU' zijn onverenigbaar voor iedereen met een beetje intellectuele consistentie.

ViveLaBelgique 11 juni 2013 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 6673353)

Kan je even een bron geven waar N-VA zelf zegt dat ze neoliberaal zijn ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be