![]() |
BUB: "Amerikaanse afkeer van al wat Vlaams is"
Van de BUB-persdienst:
--- IN DE VERENIGDE STATEN IS “VLAAMS” EEN ZIEKTE ![]() De Belgische filmregisseur Dominique Deruddere in L.A. (HBVL Plus 8-9 juni 2013, p. 10) : “Met welke ogen kijkt u vanuit L.A. naar België?” “Ik moet toch vaak een lachbui onderdrukken , zeker als ik sommige van onze politici bezig zie. Voor hen heb ik de volgende boodschap: over België wordt in de Verenigde Staten amper gesproken, over Vlaanderen totaal niet. Daar denken ze dat Vlaams een ziekte is. Ik zeg dikwijls: “It’s hard to be Belgian, but it’s worse to be Flemish”. Ik heb al als antwoord gekregen: Flemish? Sounds like a disease, man. You got Flemish ! (lacht) Ik vind sommige stromingen in onze politiek echt gevaarlijk. Als we handel willen drijven met de rest van de wereld zullen we onze blik toch wat moeten verruimen. In Amerika willen ze maar al te graag Belgian beer en chocolate, maar je moet er niet komen aanzetten met Flemish beer, want daar is geen hond in geïnteresseerd. Waar is in godsnaam ons venster op de wereld naartoe?” Instinctief voelen blijkbaar ook de Amerikanen aan dat er iets niet pluis is met het “Vlaams”-nationalisme … --- http://www.unionbelge.be/?p=7233 |
Citaat:
Heeft Dominique Deruddere al één succesvolle film gemaakt in de VS? En wie betaalde zijn vorige, of toch de meeste? |
Citaat:
|
Ik ken Deruddere niet en ik weet niet of hij objectief is (wie is dat wel?), maar het klinkt wel grappig.;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
de steenezels van de BUB zijn weer wakker geschoten :rofl:
|
Kostelijk.
|
In de VS hebben de deelstaten wel een stuk meer autonomie dan in België. Nochtans weet niemand hier waar Delaware juist ligt. Dat doet geen afbraak aan hun federaal systeem.
Ik steun de BUB in hun streven om eenzelfde autonomie hier te realiseren. |
De merknaam 'Vlaanderen' moet nog groeien buiten Europa, maar dat is geen goed argument om tegen een onafhankelijk Vlaanderen te zijn. Immers: tal van staten hebben zich nog vrij recent (na de val van de Sovjet-Unie) letterlijk op de kaart moeten zetten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat kan mij het schelen hoe iemand in Amerika aankijkt tegen wat we hier uitspoken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De bubbels moeten toch eens een les wiskunde volgen hoor. Sinds wanneer is de mening en de ervaring van één Vlaming die in de VS woont representatief voor de gehele bevolking daarvan
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be