Jan van den Berghe |
14 juni 2013 11:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
(Bericht 6677015)
Komaan Jan, dat meen je toch niet ? Van een parlement verwacht je toch wel dat ze zich beperkt tot hun functie en wat daarbij komt. En niet dat ze binnen haar muren toelaat dat (eender welke) godsdienst daar via rituelen en samenkomsten een georganiseerd karakter krijgt ?
Wat als er morgen een aantal van onze moslim verkozenen hun tapijt meenemen om op de gestelde uren zich naar Mekka te richten en hun gebed te doen ?
Ik weet ook wel dat dit een afzeik-draadje is, maar is het los van elke persoonlijke overtuiging niet best om dat allemaal buiten het domein van het parlement te houden ? Voor alle duidelijkheid : als men morgen vraagt om een lokaal te voorzien voor samenkomst van de unie van vrijzinnige verenigingen zal ik met evenveel overtuiging "ja" zeggen als men vraagt of dat problematisch is.
|
Vooreerst dwaalt u over het parlement als dusdanig. Het Vlaams parlement staat immers open voor allerlei bijeenkomsten, colloquia, studiedagen... die al dan niet georganiseerd zijn door het parlement, door partijen of door individuele parlementsleden. Dit zijn dan activiteiten die buiten het parlementaire werk kunnen vallen.
Daarnaast is het zo dat ieder parlementslid nog steeds over zijn individuele vrijheid beschikt. Als hij wil bidden in zijn bureau, dan heeft hij daar het recht toe. Ook met meerderen. In niets wordt hier de neutraliteit van het parlement als dusdanig geschonden.
En ja, als een parlementslid dat moslim is, in zijn bureau wil bidden, zie ik niet in waar het probleem schuilt.
|