Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fietsostrade in de praktijk... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187693)

Micele 16 juni 2013 16:23

Fietsostrade in de praktijk...
 
:?

ca. ~ 50 km auto-afstand (Gent-Antwerpen) met de fiets ? Daar is de fietsostrade Gent-Antwerpen toch...

Of langs huidige fietsostrade is dat dan een kleine 70 km in 8,5 uur... het gemiddelde kunnen jullie uitrekenen...

Luchtig geschreven:

Citaat:

http://www.vief.be/vrije-tijd/fietso...page_blokboven

Fietsostrade Gent-Antwerpen getest: 8,5 uur
16 JUN 2013

De Vlaamse regering gaat voluit voor de fietsostrades, die fietsers vlot en zonder noemenswaardige hinder door weggebruikers met méér wielen van stad naar stad moeten leiden. Grote stukken van het traject tussen Vlaanderens twee grootste steden zijn al klaar. Patrick Vincent van Gazet van Antwerpen deed de test. Eentje van bijna 70 kilometer.

.....]

Na een tussenstop in het hoofdkwartier van dit eerbiedwaardig medium, ben ik klaar voor de laatste rechte lijn. ‘3 minuten naar het centrum van Antwerpen’, beloven de projectontwikkelaars van Regatta, de nieuwe woonwijk op Linkeroever. Volksverlakkerij… Voor fietsers toch. Met een tweewieler duurt het een stuk langer, zeker wanneer de lift van de voetgangerstunnel net voor je neus vertrokken is en de roltrappen het niet doen. Pas 25 minuten later bol ik uit voor het Centraal-Station. Volgens de klok op de Middenstatie is het precies 19.15u. Ik heb er 8,5 uur over gedaan. Wie gehaast is, neemt toch maar beter de trein.

Jan van den Berghe 16 juni 2013 23:28

De fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen is nog lang niet af. Er zijn nog meerdere stukken die aangepakt moeten worden.

Daarnaast moet het toch wel een hele trage fietser zijn om over zeventig kilometer bijna negen uur te doen. Op een racefiets haal je gemakkelijk snelheden van dertig km/u. 't Gemiddelde kan iedereen zelf uitrekenen...

Micele 16 juni 2013 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680265)
De fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen is nog lang niet af. Er zijn nog meerdere stukken die aangepakt moeten worden.

Daarnaast moet het toch wel een hele trage fietser zijn om over zeventig kilometer bijna negen uur te doen. Op een racefiets haal je gemakkelijk snelheden van dertig km/u. 't Gemiddelde kan iedereen zelf uitrekenen...

Je hebt de test dus niet gelezen, dacht ik wel.

Het is overigens een dikke 8 kmh gemiddeld over 70 km. :-D

Met een raceauto kan ook gemakkelijk 300 kmh halen op de snelweg, als de omstandigheden het toelaten zoals op de fietssnelweg als alle fietsers van ver uit de weg gaan. ;-)

Jan van den Berghe 16 juni 2013 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6680273)
Je hebt de test dus niet gelezen, dacht ik wel.

Schijnbaar ontging u de weinige zinnen die ik schreef:

Citaat:

De fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen is nog lang niet af. Er zijn nog meerdere stukken die aangepakt moeten worden.
'n Fietssnelweg zogezegd testen die helemaal nog niet af is, is een totaal waardeloze test.

Uit wat de man schrijft, kan ik trouwens opmaken dat hij niet gewoon is met de fiets te pendelen, laat staan zulke afstanden te overbruggen. Ook dit zorgt ervoor dat heel het artikel geen enkele waarde heeft.

Micele 16 juni 2013 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680277)
Schijnbaar ontging u de weinige zinnen die ik schreef:

'n Fietssnelweg zogezegd testen die helemaal nog niet af is, is een totaal waardeloze test.

Natuurlijk is die fietssnelweg niet af, ik had ook niets anders verwacht.

Ik vind dat de treinen moeten stoppen aan de spooroverwegen en niet de fiets.
Hoe durven ze.

Jan van den Berghe 16 juni 2013 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6680280)
Natuurlijk is die fietssnelweg niet af, ik had ook niets anders verwacht.

Bijgevolg kan er nog niets getest worden.

Wil men fietssnelwegen testen, dan kan men bijvoorbeeld naar Nederland gaan waar er reeds enige jaren meerdere fietssnelwegen volledig zijn uitgewerkt. Hier in Vlaanderen hebben we natuurlijk op vlak van fietsinfrastructuur flink wat in te halen.

Micele 16 juni 2013 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680284)
Bijgevolg kan er nog niets getest worden.

Natuurlijk kan dat, dan weten de beleidsmakers direct dat die fietssnelweg helemaal geen fietssnelweg is. ;-)

Jan van den Berghe 16 juni 2013 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6680288)
Natuurlijk kan dat, dan weten de beleidsmakers direct dat die fietssnelweg helemaal geen fietssnelweg is. ;-)

Kuch. Nogmaals, er is nog geen fietssnelweg, daar die nu eenmaal nog niet afgewerkt is. Wel zijn er reeds hier en daar stukken aangelegd. Dat alles traag gaat en heel fragmentarisch, heeft te maken met het feit dat gemeente, provincie, NMBS en soms nog een aantal andere actoren betrokken zijn.

Micele 17 juni 2013 00:12

En als zo´n fietsostrade af is -en populair- kan men dan tussen die langzame fietsers aan 30 kmh met een racefiets slalommen ofzo ? Moeten die dan alle plots plaats maken ? :?

vbn

Citaat:



Zo is het traject tussen Antwerpen en Kontich al volledig afgewerkt. "Metingen hebben uitgewezen dat langs de tunnel in Hove dagelijks 4500 fietsers passeren. We mogen dus gerust van een succes spreken", zegt bevoegd gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a).

http://www.gva.be/regio-mechelen/mec...-in-regio.aspx

Jan van den Berghe 17 juni 2013 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6680294)
En als zo´n fietsostrade af is -en populair- kan men dan tussen die langzame fietsers aan 30 kmh met een racefiets slalommen ofzo ? Moeten die dan alle plots plaats maken ? :?

Dat is geen enkel probleem. De fietssnelwegen hebben immers de breedte van een goed jaagpad. Ook daar vormt het geen probleem om trage fietsers in te halen.

Misschien moet u eens fietsen i.p.v. te kankeren achter een beeldscherm.

Micele 17 juni 2013 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680302)
Dat is geen enkel probleem. De fietssnelwegen hebben immers de breedte van een goed jaagpad. Ook daar vormt het geen probleem om trage fietsers in te halen.

Ja men ziet het goed geen probleem die rijden alle 35 kmh:


Micele 17 juni 2013 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680302)
Misschien moet u eens fietsen i.p.v. te kankeren achter een beeldscherm.

Schrijf dat best naar de media die testen een fietssnelweg die helemaal niet af is en een gewone fietser haalt daar maar 8 kmh gemiddeld, hoe durven ze zo te kankeren en leugens vertellen. ;-)

Die fietsen toch en dan is het nog niet goed ?

kelt 17 juni 2013 05:01

Die fiets-o-strades zullen enkel geschikt zijn als nieuw medium voor wielerterroristen en Pasar-doortochten ...
Ondertussen vragen mensen zoals ondergetekende,die zoveel mogelijk hun 13 kilometer heen-,en dito kilometer terug ,pendelen met de fiets daar helemaal niet om...
Het betekent namelijk NOG MEER wegen......en net zoals bij autowegen weten we al lang dat het geen zoden aan de dijk brengt,enkel geld uit het laatje zuigt....

Gewoon maar fietspaden in redelijke staat van onderhoud,en wat beter nadenken omtrent straatinrichting(ik heb nooit gevraagd om auto-kloterijmaatregelen)...meer moet dat niet zijn......maar het is al moeilijk genoeg zo te zien...

Zwitser 17 juni 2013 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680277)
Uit wat de man schrijft, kan ik trouwens opmaken dat hij niet gewoon is met de fiets te pendelen, laat staan zulke afstanden te overbruggen. Ook dit zorgt ervoor dat heel het artikel geen enkele waarde heeft.

Ik vond het ook een vreemd artikel. Toen ik nog dagelijks van Delft naar Rotterdam pendelde reed ik gemiddeld 35 kph. Dat was dan elke dag 50 minuten fietsen ipv. 40 minuten OV of 30 minuten auto. Alleszins goed voor mijn conditie, en 's ochtends door de polders fietsen is gewoon heerlijk.

Tegenwoordig ben ik zelfs nog sneller onderweg met de fiets, maar dat is er dan wel eentje met elektrische ondersteuning. Zwitserland is niet zo vlak als Holland...

Blue Sky 17 juni 2013 12:09

Die fietsostrades zullen wel degelijk hun nut hebben. Het feit dat gewoon al 50 % van de mensen binnen de 10 km van het werk woont toont dat eigenlijk al aan. Pendelaars verplaatsen zich vooral tijdens de spits, recreatieve wielrenners rijden op een ander moment.
Waar het nog aan mankeert is dat je de verplaatsing op een veilige en op een gezonde manier met de fiets kan doen en de mentaliteit van de mensen.

Zoals reeds gezegd zijn er nog tal van missing links en gaat het thans nog vaak om een opwaardering van bestaande fietspaden. Op het stuk van Kalmthout naar Kapellen heb je bv nog een levensgevaarlijke oversteek waar je een drukke baan moet oversteken in combinatie met sporen die erg schuin over de weg lopen. Rij je op de normale manier over (volgens de lengte richting van de weg), dan lig je gegarandeerd op de grond.

DewareJakob 17 juni 2013 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680265)
De fietssnelweg tussen Gent en Antwerpen is nog lang niet af. Er zijn nog meerdere stukken die aangepakt moeten worden.

Daarnaast moet het toch wel een hele trage fietser zijn om over zeventig kilometer bijna negen uur te doen. Op een racefiets haal je gemakkelijk snelheden van dertig km/u. 't Gemiddelde kan iedereen zelf uitrekenen...

Teveel flitspalen! :-)

Klein Licht 17 juni 2013 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6680265)
Daarnaast moet het toch wel een hele trage fietser zijn om over zeventig kilometer bijna negen uur te doen.

Die papzak had waarschijnlijk al in tien jaar nimeer op ne velo gezeten...

Citaat:

Al heeft niet iedereen even veel last van die wind. Een moedertje van een jaar of 70 peddelt me lustig voorbij ter hoogte van de terminus van tram 3.

En hij rijdt blijkbaar ook nog eens twintig keer verkeerd. Voor zo'n mensen hebben we inderdaad ook treinen rijden ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be