Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA wil arbeidersvreemde top van vakbonden weg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187711)

De schoofzak 17 juni 2013 06:28

N-VA wil arbeidersvreemde top van vakbonden weg

De toppers van de vakbonden, van die gasten die luid roepen tegen de notionele intrestaftrek, maar er zelf gebruik van maken voor hun familiefortuin,
die al lang niet meer weten wat de nieuwe moderne arbeider/bediende wil, weet, hoe hij leeft,

die hun macht moet ingebonden worden.

En de lokale militant, délégué, afgevaardigde, die de polsslag van het bedrijf voelt, zonder daarbij gehinderd te zijn door dictaten en bijna hersenspoelingen van bovenaf, die moet het voor het zeggen krijgen.

titel: N-VA jaagt vakbonden op de kast
link (betalend gedeelte): http://www.standaard.be/plus/ochtend/8

Citaat:

De N-VA wil raken aan de index en het sociaal overleg. Dat bleek dit weekend uit haar eerste van een reeks studiedagen over de invulling van het confederalisme.

N-VA-ondervoorzitter Ben Weyts stelde op de studiedag voor om de huidige loononderhandelingen te hervormen tot een ‘confederaal sociaal overleg’. Hij wil dat loonakkoorden voortaan alleen op bedrijfsniveau worden gesloten, in plaats van het huidige getrapte systeem, waarin eerst voor de hele privésector wordt onderhandeld, daarna per bedrijfstak en dan pas per bedrijf.

‘Als we het sociaal overleg van onderuit organiseren, wint iedereen’, zei hij. ‘In moeilijke tijden kunnen werknemers solidair zijn met hun bedrijf, in goede tijden kunnen ze ook meegenieten van de winsten.’

Weyts wil dat de sociale partners in bedrijven de autonomie krijgen om all-in-akkoorden te sluiten, één pakket met indexeringen en loonstijgingen samen. De bedoeling is om de loonvorming meer af te stemmen op de evolutie van de binnenlandse productiviteit, zoals de Oeso vraagt. De loonindex kan dan stilaan ‘uitdoven’.

De reactie van de vakbonden is streng. ‘Er is één voordeel aan de verklaringen van de N-VA. Ze maken duidelijk wat de werknemers voor hen betekenen, zij moeten vooral werken en zwijgen’, zegt nationaal secretaris Mathieu Verjans van het ACV.

ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw vreest dat werknemers in het N-VA-voorstel minder zullen verdienen en mensen tegen elkaar zullen worden uitgespeeld. ‘Zo creëer je sociale dumping tussen sectoren en bedrijven.’

DucDEnghien 17 juni 2013 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6680393)
De toppers van de vakbonden, van die gasten die luid roepen tegen de notionele intrestaftrek, maar er zelf gebruik van maken voor hun familiefortuin,
die al lang niet meer weten wat de nieuwe moderne arbeider/bediende wil, weet, hoe hij leeft,

En de lokale militant, délégué, afgevaardigde, die de polsslag van het bedrijf voelt, zonder daarbij gehinderd te zijn door dictaten en bijna hersenspoelingen van bovenaf, die moet het voor het zeggen krijgen.

Geen sociale akkoorden op bedrijfsniveau enkel individuele onderhandelingen, tussen de werkgever en de individuelle werknemers. Wie goed onderhandelt wint, de rest verliest.

Vrijheideerst 17 juni 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6680407)
Geen sociale akkoorden op bedrijfsniveau enkel individuele onderhandelingen, tussen de werkgever en de individuelle werknemers. Wie goed onderhandelt wint, de rest verliest.

Daartegenover "eis" ik:

1) rechtspersoonlijkheid voor vakbonden, zodat ze mensen die willen werken bij een staking met rust laten en geen gijzelingen meer uitvoeren
2) stopzetten van de speciale bescherming die vakbondsleden hebben, lees, ook al gedragen ze zich als varkens, ze kunnen niet ontslaan worden of het kot is te klein
3) stopzetten van constante bemoeienissen van zowel vakbonden als werkgeversorganisaties in het "sociale overleg"
4) minimale dienstverlening

:roll:

speurneus 17 juni 2013 10:29

Citaat:

Het is duidelijk dat Zwets zijn voorstel zal leiden tot een nog grotere dualiteit tussen enerzijds de werknemers van de grote bedrijven waar de syndicale organisaties erg goed vertegenwoordigd zijn en anderzijds de werknemers van de kleine KMO's (96% van de bedrijven& 57% van de werknemers) die geen vertegenwoordiging hebben om zo op een gemakkelijke manier het systeem van de minijobs in te kunnen voeren.

peter1962 17 juni 2013 10:45

Heel verstandig van BDW dat hij zijn ondervoorzitterke dit heeft laten de wereld insturen. Dan kan die nu de reacties opvangen ook.

Vrijheideerst 17 juni 2013 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6680573)
Heel verstandig van BDW dat hij zijn ondervoorzitterke dit heeft laten de wereld insturen. Dan kan die nu de reacties opvangen ook.

Welke reacties? Die van De Leeuw en consoorten? Geloof jij nu werkelijk dat de belgische kleurvakbonden, tenminste de Vlaamse, nog op veel steun kunnen rekenen? :roll:

De schoofzak 17 juni 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6680556)
Het is duidelijk dat Zwets zijn voorstel zal leiden tot een nog grotere dualiteit tussen enerzijds de werknemers van de grote bedrijven waar de syndicale organisaties erg goed vertegenwoordigd zijn en anderzijds de werknemers van de kleine KMO's (96% van de bedrijven& 57% van de werknemers) die geen vertegenwoordiging hebben om zo op een gemakkelijke manier het systeem van de minijobs in te kunnen voeren.

KMO's gaan kunnen leren hoe ze de beste werkkrachten kunnen wegsnoepen van de grote internationale bedrijven.
Net zoals de kmo' er op prat gaan hun klanten veel individueler en op maat gesneden kunnen behandelen, zo moeten ze maar dringend eens leren hun personeel te behandelen.

En er zijn er reeds, die dat al aardig kunnen.
Word ik gewaar in eigen familiale kring.

.

peter1962 17 juni 2013 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6680593)
Welke reacties? Die van De Leeuw en consoorten? Geloof jij nu werkelijk dat de belgische kleurvakbonden, tenminste de Vlaamse, nog op veel steun kunnen rekenen? :roll:

Hierbij een link naar een studie over de evolutie van de syndicalisatiegraad in belgië. Als Weyts denkt van met organisaties die in totaal 3,2 mio leden vertegenwoordigen te moeten ruzie maken, laat hem dan vooral voortdoen.
http://economie.fgov.be/nl/modules/d...jaren_2000.jsp

Zoals het eerder hier is geschreven : die man k�*n het gewoon niet.

stuyckp 17 juni 2013 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6680407)

Dan moet je ageren tegen open vld.

UFSIA 17 juni 2013 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6680785)
Hierbij een link naar een studie over de evolutie van de syndicalisatiegraad in belgië. Als Weyts denkt van met organisaties die in totaal 3,2 mio leden vertegenwoordigen te moeten ruzie maken, laat hem dan vooral voortdoen.

Als iedereen die lid was van het ACW nog steeds op de (niet)C, (niet) D & (al zeker niet) V zou stemmen dan waren die veel groter dan de N-VA. Punt is dat er erg veel mensen bij de bonden zijn uit noodzaak, je zou dat een vorm van chantage kunnen noemen. Ze fungeren immers als uitbetalingsinstelling. Ik ben ook lid van een vakbond, en ik kan je garanderen dat die mij niet vertegenwoordigen. En als die betogen/staken ga ik ( meestal ) lekker toch werken.

mvg. Sint Ignacius

subocaj 17 juni 2013 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 6681005)
Als iedereen die lid was van het ACW nog steeds op de (niet)C, (niet) D & (al zeker niet) V zou stemmen dan waren die veel groter dan de N-VA. Punt is dat er erg veel mensen bij de bonden zijn uit noodzaak, je zou dat een vorm van chantage kunnen noemen. Ze fungeren immers als uitbetalingsinstelling. Ik ben ook lid van een vakbond, en ik kan je garanderen dat die mij niet vertegenwoordigen. En als die betogen/staken ga ik ( meestal ) lekker toch werken.

mvg. Sint Ignacius

En dan zeg jij na het bekomen van een voordeel tegen je baas, nee ik heb dat niet nodig, want ik heb lekker voor je gewerkt?:oops:

DucDEnghien 17 juni 2013 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6680833)
Dan moet je ageren tegen open vld.

N-VA is in het zelfde bedje ziek, ze willen sociale onderhandelingen op bedrijfsniveau wat in de realititeit zal betekenen dat KMO's nu veel tijd in onderhandelingen zullen verliezen waar ze vroeger helemaal niet moesten onderhandelen.

Vrijheideerst 17 juni 2013 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6680785)

Je negeert, opzettelijk, mijn punten omdat je goed genoeg weet dat de vakbonden, met op kop de rode, hun macht te pas en te onpas misbruiken.

Wat Weyts vertelde is een bekend standpunt van de N-VA...

speurneus 17 juni 2013 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6680742)
KMO's gaan kunnen leren hoe ze de beste werkkrachten kunnen wegsnoepen van de grote internationale bedrijven.
Net zoals de kmo' er op prat gaan hun klanten veel individueler en op maat gesneden kunnen behandelen, zo moeten ze maar dringend eens leren hun personeel te behandelen.

En er zijn er reeds, die dat al aardig kunnen.
Word ik gewaar in eigen familiale kring.

.

Ik heb gans mijn leven in de bedrijfswereld gezeten maar nooit heb ik geweten dat een kaderlid van een multinational naar een KMO bedrijf is overgestapt, behalve dan om er zelf één op te starten.
Besef jij wel welke voordelen multinationals bieden t.o.v. KMO's zowel op materieel vlak als op het vlak zich professioneel te kunnen ontplooien. Dat zijn echt twee verschillende werelden.

Henri1 17 juni 2013 17:01

Citaat:

Wat gaan ze na het afschaffen van vakbonen afschaffen ?

Vrijheideerst 17 juni 2013 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6681162)

Waar staat dat ze de bonden willen afschaffen?

Henri1 17 juni 2013 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6681173)
Waar staat dat ze de bonden willen afschaffen?

Wat is voor u het verschil tussen vleugellam maken en afschaffen ?

stuyckp 17 juni 2013 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6681162)

vakbonen bestaan helemaal niet, dus je kan het dan ook niet afschaffen.

Henri1 17 juni 2013 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6681206)
vakbonen bestaan helemaal niet, dus je kan het dan ook niet afschaffen.

Dat geldt dan waarschijnlijk voor de Provincies, BXL en België ook ?

stuyckp 17 juni 2013 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6681019)
N-VA is in het zelfde bedje ziek, ze willen sociale onderhandelingen op bedrijfsniveau wat in de realititeit zal betekenen dat KMO's nu veel tijd in onderhandelingen zullen verliezen waar ze vroeger helemaal niet moesten onderhandelen.

Er is een groot verschil tussen een individuele benadering tov een benadering per bedrijf. En ik zie niet in hoe dat een probleem gaat geven. Integendeel. De realiteit van het bedrijf in kwestie kan dan meespelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be