De schoofzak |
19 juni 2013 04:13 |
Waals probleem is Belgisch probleem; Vlaams probleem blijft Vlaams probleem
Citaat:
‘Als iets een Waals probleem is, wordt het altijd een Belgisch probleem, maar als het een Vlaams probleem is, blijft het een Vlaams probleem.’
|
Van wie is deze communautaire uitspraak? Wie is deze taalfascist, deze asociale, deze nationalist ?
Het is de man die ook dit zegt:
Citaat:
‘Er is uiteindelijk besloten om de treinen te laten bestaan en ik heb daarvoor het nodige geld gevonden. Daardoor is misschien het beeld ontstaan dat ik niet wou stoppen met die treinen.’
|
en het gaat om een slordige 6 mio euro's per jaar, om een lege trein te laten rijden.
Citaat:
De Belgische belastingbetaler stopt al jaren elk jaar goed zes miljoen euro in de verlieslatende verbinding
|
Proficiat om toch na lange tijd eindelijk tot de rede te komen, vicepremier Vande Lanotte.
http://www.standaard.be/plus/ochtend/12
Titel: ‘Thalys naar Oostende mag weg als ook Waalse lijn verdwijnt’
Citaat:
Voor Oostendenaar en vicepremier Johan Vande Lanotte (SP.A) hoeft de Thalys naar Oostende niet langer, op voorwaarde dat ook de lijn naar Bergen, Charleroi en Namen voor de bijl gaat.
Van onze redacteur Christof Vanschoubroek
Brussel
Hij rijdt zo goed als leeg en dat is al jaar en dag zo, de Thalys die dagelijks vertrekt uit Oostende om via Brugge en Gent naar Brussel te sporen. Hetzelfde geldt voor de dagelijkse Thalys die een ommetje maakt via Bergen, Charleroi en Namen vooraleer naar Parijs te sporen.
Het VRT-journaal spoorde een tiental dagen geleden nog eens mee met de trein om de zinloosheid ervan duidelijk te maken. Het is nochtans een discussie die al meer dan een decennium meegaat. De vraag werd opnieuw actueel na het stopzetten van de Fyra. Een van de alternatieven die de NMBS voorstelt is om de Thalys meer tussen Brussel en Amsterdam te laten sporen, maar daarvoor is wel extra materieel nodig. De Oostende-Thalys kan daarvoor eventueel dienst doen, opperen sommigen.
De aftakkingen van de Thalys stonden al verschillende keren ter discussie, maar ze hebben tot nog toe altijd overleefd.
De Belgische belastingbetaler stopt al jaren elk jaar goed zes miljoen euro in de verlieslatende verbinding omdat de Franse spoorwegen, de voornaamste aandeelhouder van Thalys, niet langer mee wou opdraaien voor de verliezen op die twee ‘aftakkingen’ van de Thalys.
‘Ik heb altijd gezegd aan de ceo’s van de NMBS dat de commerciële activiteiten van de NMBS – of het nu om het internationaal reizigersverkeer of goederenverkeer gaat – winstgevend moesten zijn of beter afgeschaft konden worden’, zegt Oostendenaar en voormalige minister van Overheidsbedrijven Vande Lanotte. Hij geeft wel toe dat hij dat niet altijd even duidelijk gecommuniceerd heeft. ‘Er is uiteindelijk besloten om de treinen te laten bestaan en ik heb daarvoor het nodige geld gevonden. Daardoor is misschien het beeld ontstaan dat ik niet wou stoppen met die treinen.’
Maar vandaag zegt Vande Lanotte omonwonden dat de Thalystrein voor hem niet meer moet vertrekken in Oostende om via Brugge en Gent naar Brussel te sporen. ‘Die lijn is er voornamelijk om Gent en Brugge te bedienen’, zegt hij. ‘Dat hij nog even doorrijdt naar Oostende is enkel voor het onderhoud.’
Opmerkelijk: vicepremier Vande Lanotte wil alleen de Thalys naar Oostende laten vallen als ook de verlieslatende lijn in Wallonië wordt stopgezet. ‘Waarom zou Namen recht hebben op een rechtstreekse verbinding met Parijs, en Gent niet?’, vraagt hij zich af. Er wordt gezegd dat die trein dan kan ingezet worden om de Fyra te vervangen. ‘Als iets een Waals probleem is, wordt het altijd een Belgisch probleem, maar als het een Vlaams probleem is, blijft het een Vlaams probleem.’
De huidige minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) laat nog niet in zijn kaarten kijken over de toekomst van de twee verbindingen. ‘In het najaar worden die verbindingen opnieuw onder de loep genomen bij de onderhandeling van de nieuwe beheersovereenkomst’, luidt het op zijn kabinet. Tegen dan heeft de NMBS ook zijn nieuwe ceo.
|
|