Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Antwerpen is geweldig als sociale stad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187847)

Travis66 19 juni 2013 10:55

Antwerpen is geweldig als sociale stad

Ik ben weer blij dat ik in Antwerpen woon.

Ik ben afgestudeerd als elektrieker. (A2 Electro-Mechanica). In de eighties was dat niet echt spectaculair, maar het was iets. Ik heb mezelf een carriere uitgebouwd, ben opgeklommen tot net onder het kader op een multinational en toen kreeg ik mijn midlife crisis. Ik nam een baan aan zonder werkzekerheid, maar die me wel over heel de wereld zou brengen. 5 jaar dik loon en een leuke baan. EN dan werkloos.

Nu zit ik weer met mijn A2 (47 jaar oud). Als ik solliciteer, dan heb ik ofwel niet de juiste diploma's, ofwel bekijken ze mij "ben je zeker dat je dit wil?". GEen job meer dus. Doppen.

Antwerpen biedt me nu dit: Ze blokkeren mijn dop, zodat die niet kan zakken op voorwaarde dat ik terug naar de dagschool ga om een professionele bachelor te halen. Drie jaar dagschool. Vervoer krijg ik extra terugbetaald, boeken en schoolgeld betaald VDAB en daar bovenop krijg ik een studiepremie.
Alsof dat niet genoeg is, ze verzekeren me ook onmiddellijk een job in het onderwijs na drie jaar.

Wat een geweldig land is dit toch. Of beter, wat een geweldige stad is dit toch, want het aanbod is beperkt tot sinjoren.

Nu nog slagen natuurlijk :)

meneer 19 juni 2013 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6683329)
Ik ben weer blij dat ik in Antwerpen woon.

Ik ben afgestudeerd als elektrieker. (A2 Electro-Mechanica). In de eighties was dat niet echt spectaculair, maar het was iets. Ik heb mezelf een carriere uitgebouwd, ben opgeklommen tot net onder het kader op een multinational en toen kreeg ik mijn midlife crisis. Ik nam een baan aan zonder werkzekerheid, maar die me wel over heel de wereld zou brengen. 5 jaar dik loon en een leuke baan. EN dan werkloos.

Nu zit ik weer met mijn A2 (47 jaar oud). Als ik solliciteer, dan heb ik ofwel niet de juiste diploma's, ofwel bekijken ze mij "ben je zeker dat je dit wil?". GEen job meer dus. Doppen.

Antwerpen biedt me nu dit: Ze blokkeren mijn dop, zodat die niet kan zakken op voorwaarde dat ik terug naar de dagschool ga om een professionele bachelor te halen. Drie jaar dagschool. Vervoer krijg ik extra terugbetaald, boeken en schoolgeld betaald VDAB en daar bovenop krijg ik een studiepremie.
Alsof dat niet genoeg is, ze verzekeren me ook onmiddellijk een job in het onderwijs na drie jaar.

Wat een geweldig land is dit toch. Of beter, wat een geweldige stad is dit toch, want het aanbod is beperkt tot sinjoren.

Nu nog slagen natuurlijk :)

Dat vind ik wel tof. Er zouden meer zulke initiatieven moeten zijn. Ik bedoel, ook met andere beroepen. Zo zijn er jobs in den bouw, waar ze goed opgeleid ( autochtoon ) werkvolk te kort komen . Een metser van in de 50, die begint al ferm pijn aan zijne rug te krijgen meestal, die zou beter zijn ervaring aan frisse jonge gasten overgeven, dan zelf nog te staan metsen.
Al de handarbeid is de laatste 30-40 jaar afgedaan als werk voor de slechte leerlingen. Misschien komt daar, met de crisis, verandering in, nu dat men begint te zien dat een universitair diploma niet een verzekering voor een goedbetaalde job is.

Schelfie 19 juni 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6683356)
Dat vind ik wel tof. Er zouden meer zulke initiatieven moeten zijn. Ik bedoel, ook met andere beroepen. Zo zijn er jobs in den bouw, waar ze goed opgeleid ( autochtoon ) werkvolk te kort komen . Een metser van in de 50, die begint al ferm pijn aan zijne rug te krijgen meestal, die zou beter zijn ervaring aan frisse jonge gasten overgeven, dan zelf nog te staan metsen.
Al de handarbeid is de laatste 30-40 jaar afgedaan als werk voor de slechte leerlingen. Misschien komt daar, met de crisis, verandering in, nu dat men begint te zien dat een universitair diploma niet een verzekering voor een goedbetaalde job is.

Zeg dat maar tegen de bedrijven. Tegenwoordig heb je minstens een bachelor diploma en 5 jaar ervaring nodig om zelfs nog maar een toilet madam te kunnen worden...

Travis66 19 juni 2013 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6683356)

Tof is een understatement. Ze komen 3000 leerkrachten te kort en ze bieden mij dus echt de mogelijkheid, zowel logistiek als financieel om dat gat te gaan invullen.
Dat is goed bestuur, visionair gewoon. En voor mij een droom. Dat mag ook eens gezegd worden. Dank U Bart De Wever (als alles in Antwerpen zijn schuld is, dan dit ook)

1207 19 juni 2013 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6683329)
Antwerpen biedt me nu dit:

de Vdab en al haar (her)inschakelingsprojecten zijn GEEN Antwerpse bevoegdheden :)

hoop voor jou dat het lukt maar Dewever heeft daar niets mee te maken

Dewever wil jou gewoon in een Duitse minijob steken (450/m) en trek je plan
1 volledige job in 4 knippen maakt 3 werklozen minder en da's goed voor de statistieken (1% minder werklozen hé). Kun je daar niet van leven? pech gehad of 2e minijob bijpakken
ah ja, en hebt ge ne kleine in dat Duits systeem? dan zijt gij tot diens 25e financieel verantwoordelijk voor hem. moet ge daarvoor bvb uw huis verkopen? opnieuw pech gehad
en uiteraard geen index meer en CAO's kunt ge ook vergeten bij Dewever. ni goed voor de statistieken vd staat. gij als arbeider? tant pis
ps opleidingen kosten te veel geld en de staat moet besparen. onder Dewever worden die VDAB (her)inschakelingen afgebouwd

Travis66 19 juni 2013 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6683861)
de Vdab en al haar (her)inschakelingsprojecten zijn GEEN Antwerpse bevoegdheden :)

hoop voor jou dat het lukt maar Dewever heeft daar niets mee te maken

Dewever wil jou gewoon in een Duitse minijob steken (450/m) en trek je plan
1 volledige job in 4 knippen maakt 3 werklozen minder en da's goed voor de statistieken (1% minder werklozen hé). Kun je daar niet van leven? pech gehad of 2e minijob bijpakken
ah ja, en hebt ge ne kleine in dat Duits systeem? dan zijt gij tot diens 25e financieel verantwoordelijk voor hem. moet ge daarvoor bvb uw huis verkopen? opnieuw pech gehad
en uiteraard geen index meer en CAO's kunt ge ook vergeten bij Dewever. ni goed voor de statistieken vd staat. gij als arbeider? tant pis
ps opleidingen kosten te veel geld en de staat moet besparen. onder Dewever worden die VDAB (her)inschakelingen afgebouwd

Toch Antwerpen hoor. De VDAB opereert over heel Vlaanderen, maar dit aanbod is beperkt voor Antwerpen. Antwerpen heeft een tekort en Antwerpen zal die opleiding financieren. De VDAB is betrokken als tussenpersoon.

Over uw andere foutieve en eenzijdige voorstelling van de sociale wensen open je maar een andere thread.

1207 20 juni 2013 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684112)
Toch Antwerpen hoor. De VDAB opereert over heel Vlaanderen, maar dit aanbod is beperkt voor Antwerpen.

En in Limburg, Gent, Brugge, organiseert de vdab regionale opleidingen en (her)inschakelingstrajecten alnaargelang de behoeften vd regio. Dat dit in samenwerking gebeurt met de lokale overheid is de logica zelve.

het tekort van bvb 3000 leerkrachten is niet beperkt tot A'pen en er zijn niet enkel in A'pen werkloze 45+'ers.

maddox 20 juni 2013 08:13

Een A2 Electro Mechanica... mijn werkgever smeekt erom.
Uw leeftijd geeft een startsalaris van €3300 brutto+ ploegenpremie+"ratsoen".

En het is eigenlijk geen zwaar werk. Wel frustrerend, maar da's een ander verhaal.

Ook zijn er leidinggevende functies openstaande.

circe 20 juni 2013 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684112)
Toch Antwerpen hoor. De VDAB opereert over heel Vlaanderen, maar dit aanbod is beperkt voor Antwerpen. Antwerpen heeft een tekort en Antwerpen zal die opleiding financieren. De VDAB is betrokken als tussenpersoon.

Over uw andere foutieve en eenzijdige voorstelling van de sociale wensen open je maar een andere thread.

Kan je me even directe informatie daarover geven aub? desnoods via pm.

Ik ken namelijk iemand (ook ANTWERPEN) die evenzeer werkloos was, leeftijd 25 ongeveer, en die opnieuw is beginnen studeren onder het mom dat haar dop ook geblokkeerd ging blijven, maar wat bleek: na één jaar zakte die dop toch. Dus graag wat rechtstreekse info zodat ze die situatie terug kan rechttrekken aub.
bedankt.

Travis66 20 juni 2013 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6684425)
Kan je me even directe informatie daarover geven aub? desnoods via pm.

Ik ken namelijk iemand (ook ANTWERPEN) die evenzeer werkloos was, leeftijd 25 ongeveer, en die opnieuw is beginnen studeren onder het mom dat haar dop ook geblokkeerd ging blijven, maar wat bleek: na één jaar zakte die dop toch. Dus graag wat rechtstreekse info zodat ze die situatie terug kan rechttrekken aub.
bedankt.

Hier vindt je alles. Je vriend(in) zit niet in dit traject, want het is slechts een jaar bezig. Het tweede jaar start pas in september.

Travis66 20 juni 2013 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6684399)
Een A2 Electro Mechanica... mijn werkgever smeekt erom.
Uw leeftijd geeft een startsalaris van €3300 brutto+ ploegenpremie+"ratsoen".

En het is eigenlijk geen zwaar werk. Wel frustrerend, maar da's een ander verhaal.

Ook zijn er leidinggevende functies openstaande.

Ik ben projectleider geweest bij het European Space Agency. Als ik me bij jouw werkgever ga melden bekijken ze mijn CV en geloven ze niet dat ik in ploegen wil werken. Been there, done that.

circe 20 juni 2013 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684564)
Hier vindt je alles. Je vriend(in) zit niet in dit traject, want het is slechts een jaar bezig. Het tweede jaar start pas in september.

thx. ik had gemist dat het enkel over lerarenopleiding ging.

maddox 20 juni 2013 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684567)
Ik ben projectleider geweest bij het European Space Agency. Als ik me bij jouw werkgever ga melden bekijken ze mijn CV en geloven ze niet dat ik in ploegen wil werken. Been there, done that.

Project & Reliability engineers zijn ook gezocht. Da's dagdienst met een soortgelijk loon.
Maar kom. Als u me niet geloofd. Of als u liever nog 12 jaar les wil geven als niet benoemde leerkracht, dan stuurt u me geen pm ivm deze mogelijkheid in de vlaamse rand.
Maar vergeet niet, meer dan 70% van de jongeren die u dan gaat opleiden willen dat niet.

Travis66 20 juni 2013 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6684603)
Project & Reliability engineers zijn ook gezocht. Da's dagdienst met een soortgelijk loon.
Maar kom. Als u me niet geloofd. Of als u liever nog 12 jaar les wil geven als niet benoemde leerkracht, dan stuurt u me geen pm ivm deze mogelijkheid in de vlaamse rand.
Maar vergeet niet, meer dan 70% van de jongeren die u dan gaat opleiden willen dat niet.

Ze gaan mij zien komen met mijnen A2. :)
Maar waarom zou ik 12 jaar les willen geven als niet benoemde leerkracht? Ik ga 20 jaar lesgeven als vast benoemde leerkracht. En ik moet er ook bij vertellen dat dit in mijn ogen een droombaan is. Ik ben ne rare.

daiwa 21 juni 2013 02:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684688)
Ze gaan mij zien komen met mijnen A2. :)
Maar waarom zou ik 12 jaar les willen geven als niet benoemde leerkracht? Ik ga 20 jaar lesgeven als vast benoemde leerkracht. En ik moet er ook bij vertellen dat dit in mijn ogen een droombaan is. Ik ben ne rare.

Zo rap wordt je niet benoemd hoor.
De dochter van mijn zuster geeft al 4 jaar les in het lager onderwijs. De eerste twee jaar was het een paar maanden/weken op die school, dan weer op een andere en zo twee jaar lang van school naar school.
Nu geeft ze al twee jaar les op dezelfde school maar een vaste benoeming heeft ze nog altijd niet vast.

maddox 21 juni 2013 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6684688)
Maar waarom zou ik 12 jaar les willen geven als niet benoemde leerkracht?

Omdat je op't moment alleen benoemd kan geraken als je de juiste partijkaart hebt- of een lidmaatschap van The Blue Oyster bar.
Citaat:

Ik ga 20 jaar lesgeven als vast benoemde leerkracht. En ik moet er ook bij vertellen dat dit in mijn ogen een droombaan is. Ik ben ne rare.
Da's duidelijk. Ik hoop dat je niet alleen een rare bent, maar ook een taaie, want les geven in een technisch onderwijs, tenzij het hoger of universitair is, is eerder een jongleren tussen lesgeven op zijn multiculs, hangmatterisme of aan de zeldzame "echte technieker in spe"

Travis66 21 juni 2013 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6685799)
Omdat je op't moment alleen benoemd kan geraken als je de juiste partijkaart hebt- of een lidmaatschap van The Blue Oyster bar.

Da's duidelijk. Ik hoop dat je niet alleen een rare bent, maar ook een taaie, want les geven in een technisch onderwijs, tenzij het hoger of universitair is, is eerder een jongleren tussen lesgeven op zijn multiculs, hangmatterisme of aan de zeldzame "echte technieker in spe"

Dat valt wel mee, het gaat over de lagere school, dus pubers zal ik net niet te zien krijgen.

Travis66 21 juni 2013 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 6685753)
Zo rap wordt je niet benoemd hoor.
De dochter van mijn zuster geeft al 4 jaar les in het lager onderwijs. De eerste twee jaar was het een paar maanden/weken op die school, dan weer op een andere en zo twee jaar lang van school naar school.
Nu geeft ze al twee jaar les op dezelfde school maar een vaste benoeming heeft ze nog altijd niet vast.

Ik ben een man. Ik heb nu al van twee scholen te horen gekregen dat ik nadat ik ben afgestudeerd zeker naar hen moet komen.
Er is een groot tekort aan mannen. De school hier achter de hoek heeft van elk studiejaar twee klassen. De directeur probeert al jaren om 1 studiejaar volledig door mannen te laten geven, zodat elk kind toch minstens 1 keer les heeft gekregen van een man. Lukt niet. 12 leerkrachten nodig, maar hij vindt geen twee mannen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be