![]() |
Fountainhead en Atlas Schrugged, van Ayn Rand
Is er iemand die een of beide van deze boeken hebben gelezen, en wat is je mening erover?
|
Citaat:
Mateloos respect voor wie Atlas Shrugged kan uitlezen. En die films sucken de ballen. |
Citaat:
En wat je mening over de filosofie van Ayn Rand? |
Citaat:
Ayn Rand zegt af en toe iets dat steek houdt, maar het is niets wat nog niet voor haar gezegd geweest is of wat anderen niet beter verwoord hebben. Objectivisme als geheel is goed als setting voor fictie zoals Bioshock. Daar eindigt het ook. |
Citaat:
Het is bij mij een beetje dubbel. Ik wil graag kennis opdoen maar aan de andere kant ben ik ook weer erg intellectueel lui. Ik heb weinig zin om aan een boek te beginnen terwijl ik hem op blz 60 alweer aan de kant schuif. |
Citaat:
Kijk de film dan. Die is geen 750 bladzijden lang, geschreven door Ayn Rand. |
Citaat:
Dat gaat toch vervelen? |
Citaat:
Anderzijds lezen velen Ayn Rand uit ideologische overtuiging. Een boek kan ook gewoon spannend zijn. Ik doe geen kennis op uit Batman comics of Lovecraft etc. maar het is wel boeiend. Maar ja, The Fountainhead dus niet. Nu, ik heb Atlas Shrugged niet uitgelezen, maar als ik op de films moet afgaan, lijkt dat verhaal me alvast spannender. De bijna ineenstorting van de VS is boeiender dan de toren die meneer Roark wilt bouwen. |
Ik heb beide gelezen. Oeverloos saai. De boodschap is iets te duidelijk.
Geef mij dan maar Anthem. Veel korter, leest eerder manifest-achtig en het loopt nog goed af ook. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik heb dan Anthem nog éérst gelezen. Ik had het gewoon daarbij moeten houden. Ik heb me later nog eens gewaagd aan "The Voice of Reason: Essays in Objectivist Thought" van Peikoff. Pffff... Het enige wat ik verder van Randistische literatuur gelezen heb, is "Capitalism: The Unknown Ideal". Dat was beter dan Peikoff's gebrabbel. |
Ik heb de film gezien, Atlas Shrugged part I.
Boeiend komt niet naar voren als ik het filmpje moet omschrijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Er wordt niet dieper ingegaan op wat de filosofie in feite inhoudt, de personages zijn bordkartonnen figuren, nougabollen karakteruitwerking.
De tegenstellingen zijn kinderachtige voorstellingen zonder nuances of voeling met een realiteit. |
Citaat:
;-) |
Gewoon Bioshock 1 (en 2) spelen!
|
Citaat:
En The Fountainhead? |
2112 van Rush is zwaar geinspireerd door Anthem van Ayn Rand.
Misschien handig als 'voorproevertje'. Het grootste risico dat je loopt is een uurtje, wat toch al beter is dan 60 blz. En blijkt het dan toch niks te zijn: een uurtje naar Rush luisteren is voor niemand slecht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be