| quercus |
22 juni 2013 08:56 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus
(Bericht 6687459)
Ik schrijf ook vrij goed Nederlands maar op mijn ID staat dat ik "Belge" ben en dat is wat mijn officiële taal is. Als Brusselaar ben je , welke ook je moedertaal is, officieel ingeschreven als Franstalige of Nederlandstalige.
Momenteel heb je in Brussel nog een kleine 5% mensen die ingeschreven staan als Nederlandstalig en al de rest als Franstalig.
|
Jaja, we hebben dat soort verhaal nog wel gehoord :roll:. En mocht je het aantal feitelijk Nederlandstaligen kennen die niettemin op de Brusselse gemeentehuizen als "francophone" werden geregistreerd... Zelfs nog maar een tiental jaren geleden liet mijn zoon zich registreren in Elsene. Het viel hem op hoezeer hij met nadruk aan het loket moest verklaren dat hij als Nederlandstalige wenste geregistreerd te worden. Ik zat ooit op een bijeenkomst bij een oud echtpaar Brusselse Vlamingen. Die zaten ook met een Franstalige ID-kaart opgescheept. Als bedeesde Vlamingen (wat indertijd blijkbaar de "normale" houding was) hadden ze zich evenzeer als "francophone" erin laten luizen. En zo is het indertijd met velen het geval geweest.
|