Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Percentage Franstalige Brusselaars daalt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=187971)

Vrolijk op Vrijdag 21 juni 2013 17:13

Percentage Franstalige Brusselaars daalt

Ten voordele van het Arabisch.
Het aantal Brusselaars dat goed tot uitstekend Frans spreekt is tegenover de vorige taalbarometer gedaald van 95 tot 88 procent. Het Nederlands is met 5 procent gedaald tot een vierde en Engels eveneens met 5 tot 30 procent. Het aantal Brusselaars dat goed tot uitstekend Arabisch spreekt is daarentegen met meer dan een tiende gestegen. Bijna een vijfde van de Brusselse bevolking spreekt vandaag Arabisch.

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...-Brussel.dhtml

O jee.
Wat nu, Olivier?

Vlaanderen Boven 21 juni 2013 17:17

Het FDF heeft zijn beste tijd gehad. De helft van de stemmen gaan ze nooit meer halen in Brussel.

Maar wat er in de plaats komt is niet veel beter...

Libro 21 juni 2013 18:22

Ik denk dat Olivieeke liever Arabieren/Berbers ziet dan Vlamingen.

Het Oosten 21 juni 2013 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6686702)
Het aantal Brusselaars dat goed tot uitstekend Frans spreekt is tegenover de vorige taalbarometer gedaald van 95 tot 88 procent. Het Nederlands is met 5 procent gedaald tot een vierde en Engels eveneens met 5 tot 30 procent. Het aantal Brusselaars dat goed tot uitstekend Arabisch spreekt is daarentegen met meer dan een tiende gestegen. Bijna een vijfde van de Brusselse bevolking spreekt vandaag Arabisch.

O jee.
Wat nu, Olivier?

Dat is dan wat ik enkele dagen geleden nog stelde:

(18 June 2013, 17:42)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6682643)
Brussel is zeker geen Waalse stad geworden. Meer nog, Brussel is zelfs een minder Franstalige stad geworden ten bate van andere talen. Alleen, het Nederlands blijft wat achter. Maar ik heb goed hoop, want het Nederlandstalig onderwijs in Brussel doet het niet goed, maar zeer goed.

Niets nieuws onder de zon dus

speurneus 21 juni 2013 19:36

Citaat:

O jee.
Wat nu, Olivier?

En wat is het probleem?

Rahowa 21 juni 2013 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6686905)
En wat is het probleem?

Op dergelijk antwoord kan ik alleen opmaken dat je ofwel moslimextremist bent of rabiaat Vlamingenhater?

Everytime 21 juni 2013 23:12

Citaat:

O jee.
Wat nu, Olivier?

88% blijft een groot aantal. Blijft dus 12% voor de niet-Franstaligen. Dus minder dan 10% voor het Arabisch. Waar is het probleem?

Zucht 21 juni 2013 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6687231)
88% blijft een groot aantal. Blijft dus 12% voor de niet-Franstaligen. Dus minder dan 10% voor het Arabisch. Waar is het probleem?

Wie goed Frans spreekt is voor jou dus een Franstalige ?
Dan ben ik ook een Franstalige. Zo is't gemakkelijk natuurlijk om de statistieken op te krikken.
Jij schrijft hier goed Nederlands, dus ben jij vanaf nu officieel een Nederlandstalige.

speurneus 22 juni 2013 06:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 6686914)
Op dergelijk antwoord kan ik alleen opmaken dat je ofwel moslimextremist bent of rabiaat Vlamingenhater?

Uit jouw antwoord kan ik alleen maar uitmaken dat je de tekst niet hebt gelezen of niet hebt begrepen?

speurneus 22 juni 2013 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6687239)
Dan ben ik ook een Franstalige. Zo is't gemakkelijk natuurlijk om de statistieken op te krikken.
Jij schrijft hier goed Nederlands, dus ben jij vanaf nu officieel een Nederlandstalige.

Ik schrijf ook vrij goed Nederlands maar op mijn ID staat dat ik "Belge" ben en dat is wat mijn officiële taal is. Als Brusselaar ben je , welke ook je moedertaal is, officieel ingeschreven als Franstalige of Nederlandstalige.
Momenteel heb je in Brussel nog een kleine 5% mensen die ingeschreven staan als Nederlandstalig en al de rest als Franstalig.

Brakelaar 22 juni 2013 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6687459)
Ik schrijf ook vrij goed Nederlands maar op mijn ID staat dat ik "Belge" ben en dat is wat mijn officiële taal is. Als Brusselaar ben je , welke ook je moedertaal is, officieel ingeschreven als Franstalige of Nederlandstalige.
Momenteel heb je in Brussel nog een kleine 5% mensen die ingeschreven staan als Nederlandstalig en al de rest als Franstalig.

Lees de topic titel nog eens...

robert t 22 juni 2013 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 6686914)

Het tweede is de nagel op de kop. Goed gezien voor een eerste posting. Welkom op het forum trouwens.

robert t 22 juni 2013 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6687231)

Je laat je imponeren door cijfers die niet veel betekenen. Hoeveel allochtonen wonen er in Brussel? In sommige gemeenten meer dan de helft. Bij enquêtes geven ze zich op als franssprekend.

Nog één gemeenteraadsverkiezing geef ik jullie vooraleer in 2018 het Arabisch de voertaal zal worden in een aantal brusselse gemeenten.

circe 22 juni 2013 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6687239)

Klopt volledig. Het is op die manier dat ze de taalgrens hebben kunnen vastleggen: twee- of drietalige vlamingen werden gewoon als franstalig gerekend.

quercus 22 juni 2013 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6687459)

Jaja, we hebben dat soort verhaal nog wel gehoord :roll:. En mocht je het aantal feitelijk Nederlandstaligen kennen die niettemin op de Brusselse gemeentehuizen als "francophone" werden geregistreerd... Zelfs nog maar een tiental jaren geleden liet mijn zoon zich registreren in Elsene. Het viel hem op hoezeer hij met nadruk aan het loket moest verklaren dat hij als Nederlandstalige wenste geregistreerd te worden. Ik zat ooit op een bijeenkomst bij een oud echtpaar Brusselse Vlamingen. Die zaten ook met een Franstalige ID-kaart opgescheept. Als bedeesde Vlamingen (wat indertijd blijkbaar de "normale" houding was) hadden ze zich evenzeer als "francophone" erin laten luizen. En zo is het indertijd met velen het geval geweest.

Henri1 22 juni 2013 09:03

Citaat:

O jee.
Wat nu, Olivier?

BXL is verloren voor eeuwig.
De Madou-toren wordt afgebroken om er een mega-moskee te bouwen.

Scheefpoeper 22 juni 2013 09:07

Niks is verloren
We moeten de inwoners van Brussel opvoeden en enkele elementaire regels van hygiene en beleefdheid en zo bijbrengen en stap voor stap gaat het lukken

Echte Waal 22 juni 2013 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scheefpoeper (Bericht 6687551)
Niks is verloren
We moeten de inwoners van Brussel opvoeden en enkele elementaire regels van hygiene en zo bijbrengen en stap voor stap gaat het lullen

fixed

quercus 22 juni 2013 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6687554)
fixed

Och jongen, wat ben jij toch buitengewoon intelligent ... :roll:

Ga eens elders jouw naïef "amusement" uitproberen. Want op dit forum is iedereen jou kotsbeu.

Echte Waal 22 juni 2013 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6687556)
Och jongen, wat ben jij toch buitengewoon intelligent ... :roll:

Ga eens elders jouw naïef "amusement" uitproberen. Want op dit forum is iedereen jou kotsbeu.

Idereen of alleen de voeten likkers van de joden & ollanders?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be