Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zwaar antisemitisch geweld te Aartselaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188079)

Tema 24 juni 2013 12:11

Zwaar antisemitisch geweld te Aartselaar

Vlaamse vrouw wordt in haar woning zwaar mishandeld. Politie lacht en weigert P.V. op te stellen.

Citaat:

De vrouw werd het ziekenhuis ingeslagen (archieffoto)

“De politie van Aartselaar heeft een zwaar antisemitisch incident genegeerd en geminimiseerd”, dat zegt Mischaël Modrikamen, de advocaat van een Joodse vrouw en haar vriendin die vorige maand het ziekenhuis werd ingeslagen door enkele racistische buren. Modrikamen vraagt een onderzoek door het comité P, ook acht hij een signaal van de bevoegde minister noodzakelijk. De zaak haalde ondertussen ook het Israëlische TV-nieuws.

De problemen begonnen nadat Ruth Sverdloff, een voormalige Israëlische tenniskampioene, en haar Vlaamse vriendin, Cindy Meul, op 1 mei hun intrek namen in een flatgebouw in Aartselaar. De volgende dag plaatste Ruth een mezoeza (klein joods gebedskokertje) aan de voordeur van het appartement. Vanaf dan werden ze elke nacht door tierende buren lastiggevallen, “er werd op onze muren en voordeur gebonkt en de meest afschuwelijke anti-Joodse kreten geroepen”, aldus Cindy Meul.

Kreten als “stinkende Joden”, “wij willen geen Joden in dit gebouw” of ” Joden moeten oprotten” waren dagelijkse kost. De politie werd opgetrommeld maar er veranderde niets. “Ik heb zelf mijn dochter naar haar grootouders moeten overbrengen want het kind was te bang om hier nog langer te blijven”, vertelt Ruth.

Ziekenhuis

De situatie escaleerde nadat twee buren op 24 mei het appartement binnendrongen en Cindy Meul, die op dat ogenblik alleen thuis was, bont en blauw sloegen en hevig bloedend achterlieten. De ongelukkige vrouw werd met een gebroken neus en kneuzingen afgevoerd naar het ziekenhuis waar ze twee weken in behandeling moest blijven.

De situatie werd echt hallucinant toen bleek dat de politie van Aartselaar het gewelddadig incident als “onbelangrijk” wilde klasseren. Toen de ziekenwagen Cindy Meul ophaalde stond een agente “lachend te babbelen met de daders”, aldus advocaat Mischaël Modrikamen, ook bekend van zijn rechtszaak tegen Fortis en als oprichter van de politieke Parti Populaire in Wallonië. Verschillende getuigen en een ambulancier zouden het relaas bevestigen .

Politie

Toen Ruth Sverdloff klacht ging neerleggen bij de politie werd ze wandelen gestuurd: “dit is Vlaanderen en dan moet u Nederlands spreken”, snauwde een agent haar toe omdat ze Engels sprak. Ontegensprekelijk een forse inbreuk op de Belgische wetgeving.

Toen de voorzitter van een Joodse antiracismebeweging politiecommissaris De Belder vroeg om het incident alsnog te laten onderzoeken kreeg die de geruststelling dat hij de zaak persoonlijk zou opvolgen en beloofde mevrouw Sverdloff te contacteren . Dat bleek echter een loze belofte want twee weken lang gebeurde er niets. Pas na contact van Joods Actueel en de Israëlische TV (Sverdloff is als tenniskampioene in eigen land een bekendheid) werd er alsnog ‘snel snel’ een verhoor afgenomen en een proces-verbaal opgesteld, bijna een maand na het incident.

Mischaël Modrikamen (foto: Marianne Ellis)

Persconferentie

Advocaat Modrikamen liet aan onze redactie weten dat hij dinsdag om 10.30u een persconferentie zal houden omtrent het voorval. Ook Ruth Sverdloff en Cindy Meul zullen daar aanwezig zijn. De advocaat vraagt dat de daders aangehouden worden (hetgeen niet gebeurd is). Daarnaast eist hij een onderzoek door het Comité P waarna eventueel tuchtmaatregelen voor de betrokken politieambtenaren kunnen volgen.

Ook verwacht Modrikamem een reactie vanuit politieke hoek. In maart van verleden jaar beslisten de ministers van Binnenlandse zaken en Justitie, Milquet en Turtelboom dat er meer aandacht zou komen voor antisemitisme bij de politieopleiding en dat er een referentiemagistraat voor antisemitisme zou worden aangesteld, net om dergelijke gevallen te voorkomen. “Dat blijkt allemaal dode letter te zijn geweest”, aldus advocaat Modrikamen tegen onze redactie.
bron joods actueel

Karel Martel B 24 juni 2013 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 6690567)
Vlaamse vrouw wordt in haar woning zwaar mishandeld. Politie lacht en weigert P.V. op te stellen.

bron joods actueel

Het lijkt misschien wat muggeziften, maar als de vriendin van een Jodin wordt mishandeld, is het dan geen lesbofobie ipv antisemitisme?

Xenophon 24 juni 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 6690567)

bron joods actueel

En dan zou je over de politie niet mogen zeggen dat het incompetent en corrupt crapuul is?

HRobin 24 juni 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6690574)
Het lijkt misschien wat muggeziften, maar als de vriendin van een Jodin wordt mishandeld, is het dan geen lesbofobie ipv antisemitisme?

Denk je dat de daders het besef hebben dat als de ene dame Joods is de andere misschien geen Joodse is?

Denk je dat de daders eerst gevraagd hebben wie ze voor zich hadden?

Denk je dat als de daders "Joden buiten" roepen ze het over lesbo's hebben?

Karel Martel B 24 juni 2013 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 6690582)
Denk je dat de daders het besef hebben dat als de ene dame Joods is de andere misschien geen Joodse is?

Denk je dat de daders eerst gevraagd hebben wie ze voor zich hadden?

Denk je dat als de daders "Joden buiten" roepen ze het over lesbo's hebben?

Uh, ik dacht dat de daders buren waren.

Tema 24 juni 2013 12:27

Volgens dat ik heb kunnen lezen in een artikel in een Waalse krant zouden de daders geroepen hebben dat ze 'het werk van Hitler kwamen afmaken'. Als ik u een vuile Jood noem dan is dat antisemitisch, of dat iemand dan wel dan niet Joods is doet er dan niet meer toe.

Everytime 24 juni 2013 12:27

In welke rote wereld leven we!:roll:

Tema 24 juni 2013 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6690578)
En dan zou je over de politie niet mogen zeggen dat het incompetent en corrupt crapuul is?

Zware beroepsfout. De politie moet bij geweld ALTIJD een pv opstellen. Die mensen, agente + korpschef, horen in een deftig korps niet thuis.

Salah 24 juni 2013 12:31

Tegenwoordig wordt geweld tegen een partner van een Jood ook al als antisemitisch gelabeld? Op die manier vijzelen ze dus die "antisemitische" incidenten op.

Karel Martel B 24 juni 2013 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 6690588)
Volgens dat ik heb kunnen lezen in een artikel in een Waalse krant zouden de daders geroepen hebben dat ze 'het werk van Hitler kwamen afmaken'. Als ik u een vuile Jood noem dan is dat antisemitisch, of dat iemand dan wel dan niet Joods is doet er dan niet meer toe.

Bon, ik zou U nog kunnen bijtreden moest ge kwalificeren als "geweld plegen op een persoon verkeerdelijk denkende dat hij of zij Jood is".

Als ik een neger toeken geven, terwijl ik roep "Joden buiten", en ik weet goed dat die neger geen jood is, dan is het toch geen anti-semitisme hoop ik.

Xenophon 24 juni 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6690589)
In welke rote wereld leven we!:roll:

Ja, weeral Franstaligen.

Xenophon 24 juni 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6690595)
Bon, ik zou U nog kunnen bijtreden moest ge kwalificeren als "geweld plegen op een persoon verkeerdelijk denkende dat hij of zij Jood is".

Als ik een neger toeken geven, terwijl ik roep "Joden buiten", en ik weet goed dat die neger geen jood is, dan is het toch geen anti-semitisme hoop ik.

Hoe zou je dat dan zeker weten, als we weten dat joodse negers ook bestaan?

Tema 24 juni 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salah (Bericht 6690594)
Tegenwoordig wordt geweld tegen een partner van een Jood ook al als antisemitisch gelabeld? Op die manier vijzelen ze dus die "antisemitische" incidenten op.

Onnozelaar

Karel Martel B 24 juni 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salah (Bericht 6690594)

Gij moet niet zagen, als hetero-moslims homo-moslims ineenslaan is dat ook "gewelddaden ingegeven door islamofobie".

Karel Martel B 24 juni 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6690599)
Hoe zou je dat dan zeker weten, als we weten dat joodse negers ook bestaan?

Bijvoorbeeld omdat hij vlak voor mij ter communie is gegaan?

Xenophon 24 juni 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6690603)
Bijvoorbeeld omdat hij vlak voor mij ter communie is gegaan?

Misschien dringt een verblijf in de psychiatrie zich op, want waarom je dan "joden buiten" roept terwijl je een katholieke neger aframmelt is me niet helemaal duidelijk.

Salah 24 juni 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tema (Bericht 6690600)
Onnozelaar

Als nu pakweg een zus van dat Vlaams slachtoffer op straat word uitgescholden, is dat dan ook antisemitisch? Want het is de zus van een partner van een Jood.

Ik wil maar eens checken in hoeverre dat toegepast word.

Vlaanderen Boven 24 juni 2013 12:39

Zeer vreemd verhaal. Het is duidelijk dat de politie niet correct heeft gehandeld. Misschien uit angst om een bepaalde bevolkingsgroep niet voor het hoofd te stoten.

Karel Martel B 24 juni 2013 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6690606)
Misschien dringt een verblijf in de psychiatrie zich op, want waarom je dan "joden buiten" roept terwijl je een katholieke neger aframmelt is me niet helemaal duidelijk.

Misschien heb ik Tourette?

Another Jack 24 juni 2013 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6690612)
Misschien heb ik Tourette?

Nee, die hebben ook IRL een groot bakkes.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be