Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Luxeverzuim : politici niks beters te doen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188129)

Midas 25 juni 2013 13:11

Luxeverzuim : politici niks beters te doen ?

Het luxeverzuim als een serieus probleem beschouwen, zou ik onder de noemer brengen van :

1. verkleutering van de politiek
2. betuttelingsdrang van de politici
3. controledrang en verzuring van beleidsmakers

Aangezien onze politici de echte maatschappelijk, economische en criminele problemen niet kunnen oplossen, storten ze zich dan maar op het "oplossen" van totale non-issues zoals het luxeverzuim. Het luxeverzuim kan men ook als iets positiefs beschouwen, want het geeft wat spreiding van vakantie-uittocht, levert mensen wat korting op, en geeft blijkt van wat menselijkheid en soepelheid. Sommige regels moet men gewoon GEDOGEN, en niet al te strikt willen naleven, tenminste als men nog een leefbare en werkbare samenleving wil overhouden.

Om dit luxeverzuim-probleem op te lossen, moet er vanalles geregeld worden, extra activiteiten worden opgezet, controles uitgevoerd, speciale boetes, enzovoort enzoverder ... Heeft men echt niks beters te doen ? Heeft men echt zoveel geld op overschot om dat "probleem" op te lossen ?

Gewoon de wet aanpassen : na de examens, MAG men nog naar school komen indien gewenst, ipv MOET men nog naar school komen, en het "probleem" is opgelost. Bespreken en evalueren van leerlingen is een proces dat ouders en leraren best doen tijdens het schooljaar, en niet vlug-vlug in de laatste week vlak voor de vakantie. Zodat er tijd is voor inspraak, bezinning, en opvolging.

Wil men toch perse een "verzuim" aanpakken, dan stel ik voor dat politici het verzuim in hun eigen halfrond streng aanpakken, met een paar super-hoge PAS-boetes bvb, en hun eigen vakantie-periode ook een beetje inkorten misschien ...

Meuh 25 juni 2013 13:20

Dat ze dan officieel de vakantie een week vroeger starten...

Athelas 25 juni 2013 13:31

Als leerlingen hun taken afwerken en examensafgelegd hebben en ze voldoen aan hun quota qua aanwezigheden, dan zie ik geen probleem met luxe verzuim.

Txiki 25 juni 2013 13:36

Ah, luxeverzuim! Ik dacht eerst: dat gaat over politici die wegblijven uit het parlement ondanks de riante wedde.

't Gaat dus over mensen die eventjes vroeger op vakantie vertrekken. Tja, eigen schuld dikke bult: iedereen smeekt om repressie langs alle kanten. Dus ja, take it.

Belask0 25 juni 2013 13:40

het gaat om de ernst , school moet ernstig genomen worden

Txiki 25 juni 2013 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Belask0 (Bericht 6692192)
het gaat om de ernst , school moet ernstig genomen worden

:lol:

circe 25 juni 2013 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6692173)
Dat ze dan officieel de vakantie een week vroeger starten...

neen, dat haalt niks uit: dan verhogen de touroperators en verhuurder van vakantiewoning gewoon hun prijzen voor die eerste week.

AnarchoChristophe 25 juni 2013 13:48

Ik denk dat het redelijk duidelijk is wat hier het probleem is, heb ik ook gemerkt in mijn omgeving. Leerkrachten die moord en brand roepen bij de mogelijkheid dat ze de eerste week van juli nog zouden moeten delibereren en 1 week minder van hun 3,5 maanden vakantie zouden hebben.

circe 25 juni 2013 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 6692185)
Als leerlingen hun taken afwerken en examensafgelegd hebben en ze voldoen aan hun quota qua aanwezigheden, dan zie ik geen probleem met luxe verzuim.

ik weet zelfs niet waarom ze het LUXE- verzuim noemen. Over welke luxe hebben ze het? De luxe van ouders die na 12 maanden stressvol zwoegen een beetje kunnen besparen door nog net niet de hoogseizoenprijzen te betalen? Want de luxe-ouders met hun eigen optrekje in Oostenrijk voor de winterverloven en het zomerse luxevillaatje in Calpe of marbella voor de zomerverblijven, die gaan de moeite niet doen om vroeger te vertrekken.

Of zouden ze het luxe-verzuim bedoelen van de naarstige huisvader die met kroost en karavan of tent liefst vertrekt voordat de wegen bomvol zitten met kampeerders die ook eens een streepje zon willen hebben?

Wie heeft er nu last van die "luxe-verzuimers"?
Och wacht, de afgunstigen die nooit op verlof vertrekken misschien? Wel dat Smet voor die kinderen dan maar een gratis wandeltocht voorziet in ieder provinciaal domein. Mèt meebrenging van eigen (halal)boterhammetjes. Hebben die gasten ook iets te doen.

Txiki 25 juni 2013 13:54

Men noemt dat luxeverzuim om de mensen die een beetje vroeger op vakantie vertrekken, te stigmatiseren, natuurlijk. De ene tegen de andere op te zetten.

Ze zeggen er wel niet bij dat in tal van scholen heel wat kinderen nu al een dikke week thuiszitten. Dus, waarom zouden ze niet vertrekken?

Wat een zever allemaal.

Meuh 25 juni 2013 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6692199)
neen, dat haalt niks uit: dan verhogen de touroperators en verhuurder van vakantiewoning gewoon hun prijzen voor die eerste week.

De schoolvakantie begint officieel op 1 juli (of iets vroeger wanneer dit in een weekend valt) en ik vind het gewoon niet meer dan normaal dat het dan ook effectief pas begint voor schoolplichtige kinderen. Net als ze op 1 september effectief terug moeten zijn van vakantie (want ook dat gebeurt regelmatig)
De prijzen beginnen trouwens pas hard te stijgen bij begin van hout & bouw en nemen af eind augustus. Als het om de prijs te doen is kan je dan ook heel in het begin van juli of eind augustus gaan.
Maar als men het gedoogt kan men de ouders die nog tijdens het schooljaar vertrekken niets kwalijk nemen uiteraard.

Vrijheideerst 25 juni 2013 13:56

Who cares dat ge een weekske vroeger op vakantie vertrekt?

De laatste twee weken op school is er geen zak te doen.

Txiki 25 juni 2013 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6692217)
De schoolvakantie begint officieel op 1 juli (of iets vroeger wanneer dit in een weekend valt) en ik vind het gewoon niet meer dan normaal dat het dan ook effectief pas begint voor schoolplichtige kinderen. Net als ze op 1 september effectief terug moeten zijn van vakantie (want ook dat gebeurt regelmatig)
De prijzen beginnen trouwens pas hard te stijgen bij begin van hout & bouw en nemen af eind augustus. Als het om de prijs te doen is kan je dan ook heel in het begin van juli of eind augustus gaan.
Maar als men het gedoogt kan men de ouders die nog tijdens het schooljaar vertrekken niets kwalijk nemen uiteraard.

Wat doet ge met maandag 30 juni 2014?

Meuh 25 juni 2013 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6692233)
Wat doet ge met maandag 30 juni 2014?

In principe nog een schooldag he, al lijkt het mij dat veel scholen hier één of andere oplossing voor zullen vinden.
Ikzelf hou mij aan de schoolvakanties (ook uit noodzaak omwille van mijn werk en verlof nemen samen met de onthaalmoeder) maar kan het wel snappen dat mensen dit niet doen. Zeker als het gedoogd wordt valt hen niets kwalijk te nemen.
Alleen mag er duidelijkheid komen vind ik, want in sommige scholen worden nog degelijk dingen georganiseerd op deze laatste dagen (boeken binnenbrengen, bijv) terwijl andere scholen helemaal niets meer op het programma hebben staan.

Xenophon 25 juni 2013 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 6692217)

"Schoolplichtige kinderen," wat is dat misschien?

De laatste keer dat ik het nakeek bestond schoolplicht niet in dit land.

Meuh 25 juni 2013 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6692250)
"Schoolplichtige kinderen," wat is dat misschien?

De laatste keer dat ik het nakeek bestond schoolplicht niet in dit land.

leerplichtig dan, maar hun schooljaar loopt tot 1 juli, dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat ze tot dan naar school gaan effectief. Ofwel moet men maar duidelijk zeggen dat na het afleggen van alle examens men vrij is om te beschikken, maar om één of andere reden doet men dat ook niet he.

giserke 25 juni 2013 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6692214)
Men noemt dat luxeverzuim om de mensen die een beetje vroeger op vakantie vertrekken, te stigmatiseren, natuurlijk. De ene tegen de andere op te zetten.

Ze zeggen er wel niet bij dat in tal van scholen heel wat kinderen nu al een dikke week thuiszitten. Dus, waarom zouden ze niet vertrekken?

Wat een zever allemaal.

Idd, allemaal zever en gelul. En Smet speelt weer cavalier seul.

Txiki 25 juni 2013 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6692272)
Idd, allemaal zever en gelul. En Smet speelt weer cavalier seul.

Wellicht omdat hij zijn schoolhervormingske niet mag doen. De kleuter.

circe 25 juni 2013 14:41

Dat men gewoon het laatste examen laat plaatsvinden op de laatste donderdag van juni. De volgende dag moeten alle boeken worden binnengebracht.
Vanaf de daaropvolgende maandag "mag" iedereen kiezen: verlof nemen of nog wat aanlummelen op school.

Verplicht op school aanwezig moeten zijn, terwijl de ouders al hun verlof aan het opnemen zijn om te kunnen vertrekken is echt niet meer van deze tijd.

AnarchoChristophe 25 juni 2013 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6692316)
Dat men gewoon het laatste examen laat plaatsvinden op de laatste donderdag van juni. De volgende dag moeten alle boeken worden binnengebracht.
Vanaf de daaropvolgende maandag "mag" iedereen kiezen: verlof nemen of nog wat aanlummelen op school.

Verplicht op school aanwezig moeten zijn, terwijl de ouders al hun verlof aan het opnemen zijn om te kunnen vertrekken is echt niet meer van deze tijd.

Mag kiezen? Ja, dat gaat dus geen enkele leerling in de praktijk doen he. In feite wil je gewoon de school op de laatste vrijdag van juni laten eindigen, wat misschien geen slecht idee is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be